Over het forum Over het forum

Over het forum

Forumredactie OO

Forumredactie OO

06-09-2013 om 12:31

Opmerkingen over de nieuwe site en het forum


Kari

Ik heb via bewerken wel mijn naam kunnen veranderen in het profiel. En dat veranderen heb ik gedaan omdat ik hetzelfde gevoel heb als jij - we zijn hoe dan ook zichtbaarder geworden. Dat is vast heel hard nodig voor de overleving van "onze" site en "ons" forum, maar ik word er toch een stuk voorzichtiger van.

Tineke

Tineke

15-09-2013 om 12:29

archief

Wat is nou archief, en wat nou niet? Is er uberhaupt wel een archief?Als ik nu op mijn nick google, kom ik als eerste uit bij een discussie uit 2007. Jeej

Kari1

Kari1

15-09-2013 om 17:31

maar hoe dan Genista?

Ik heb het al meerdere malen geprobeerd. Ik wil niet mijn gebruikersnaam of wachtwoord of nick veranderen, alleen mijn eigen naam in het profiel. Ik ga naar bewerken en verander die naam. Ik log weer uit, weer in, geen verandering. Ik heb het ook al geprobeerd met bewerken en daarna verzenden, met eerst ingeven van mijn wachtwoord en dan bewerken en verzenden, het helpt niet. Heb jij een stap-voor-stap voor me?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

15-09-2013 om 17:53

Profiel

Kan je profiel meezakken zodat je na een reactie toevoegen meteen weer naar de recente pagina kan gaan? Bij de recente pagina graag ook toevoegen in welke categorie het staat (durf het bijna niet te zeggen, maar zoals bij Viva). Dat zou de boel een stuk overzichtelijker maken.

Christel

Christel

15-09-2013 om 18:33

Kari

Ik heb mn echte naam wel kunnen veranderen. Inderdaad via mijn profiel en dan bewerken. Naam wijzigen en helemaal onderaan op de knop versturen drukken. Als het goed gegaan is staat er bovenaan iets van uw wijzigingen zijn doorgevoerd (of iets van die strekking).

Kari, toch gewoon zoals jij beschrijft

Dus inloggen, naar profiel, naar bewerken, veranderen wat je veranderen wilt, verzenden en klaar. Bij mij pakte hij het wel, meteen de eerste keer. Ik heb geen idee waarom dat bij jou niet lukt.

Kari1

Kari1

16-09-2013 om 19:04

daarom dus

Nu snap ik waarom het mis ging. Ik had alleen mijn naam veranderd en niet naar andere dingen gekeken. Maar ik moest ook nog verplicht een postcode invullen, blijkbaar nooit gedaan en stond nog open. Dus na veranderen van naam én invullen van postcode is het gelukt.
Kari

Forumbeheer OO

Forumbeheer OO

17-09-2013 om 16:41

Kari1 en Genista

Beste Kari,

Willen jullie mij even mailen op [email protected]

Dank!

rosa

rosa

18-09-2013 om 11:42

Bibliotheek

Ik heb vanwege het gescroll niet meer alle reacties gelezen. Ik ben inmiddels wel blij met de bibliotheek optie. Daar zet ik de draadjes in waar ik zelf in gereageerd heb (want die vind je anders never nooit meer terug). Handig dus!
Ik merk bij het bezoeken van de site dat ik sneller er doorheen ga, omdat ik nu alleen naar onderwerp kijk en niet meer naar de posters. Ik vind het nog steeds echt een gemis dat je die niet meteen ziet.

Tineke

Tineke

18-09-2013 om 12:16

nogmaals google

Ook wat we eerst forumarchief noemden, is gewoon te googlen nu. Ik heb jarenlang met een heel andere veronderstelling berichten geplaatst.
Gaat het archief nog achter slot en grendel?

ooohhh..Kaatje...

je hebt gelijk.

Als ik zoek op een paar 'klassieke' OOl onderwerpen uit de oude doos dan tover ik via google hele draadjes tevoorschijn. Dat vind ik ook niet leuk. En dat was volgens mij ook helemaal niet de bedoeling. toch??????????

GS

GS

18-09-2013 om 16:40

mis oude forum

Ben hier nu een paar keer langsgeweest maar kan niet echt wennen aan de nieuwe forumopzet. Het is nu meer standaard als de meeste fora op internet, maar niet handiger. Op zich werkt het wel, maar ik vond de oude opzet juist zo uniek van OO. Per rubriek zag je in een oogopslag in je scherm wat er met de verschillende discussies was gebeurd: een explosie bij de een, of geen antwoord bij de ander. De onderwerpen die je wilde volgen pikte je er makkelijk uit. Het lijkt nu veel meer zoeken en spreekt me gewoon veel minder aan.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

18-09-2013 om 17:55

Eens

Eens met GS. Ik kijk nu alleen per onderwerp terwijl ik voorheen ook wel las omdat een bepaalde forummer goede ideeën heeft of een uitgesproken mening. Ook bij de reacties mis ik het overzicht. Zijn het er veel of juist niet en wie. Ik pikte vaak de reacties van bepaalde mensen er uit . Het is nu een grote brij.
Verder blijf ik de verspringende draadjes dramatisch vinden. Ik had gereageerd op een kindertraktatie en moest zoeken in welke pijler het stond. Dat was in de oude opzet echt beter.
Sorry, het lukt me echt niet. Waar ik voorheen lang op OOL zat, merk ik dat ik nu zo klaar ben. Ik kijk even bij recente inhoud en dat is het dan.

Angela67

Angela67

18-09-2013 om 18:34

Rosa

hoi Rosa,
je zegt: ik kijk bij recente inhoud en dat is het dan. Maar dat is toch juist veel meer dan je bij oude forum zou zien? Ik zie namelijk nu alle nieuwe draadjes en alle nieuwe reacties in een oogopslag en vind het geweldig. En dan nog kan ik belsuiten om het niet te lezen, dus juist meer info als ik het wil.
Wat zou jij nog meer willen zien dan dat (behalve dus de namen, die zie je niet bij 'recente inhoud')?
groet,
Angela

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

18-09-2013 om 22:46

Angela

Voorheen keek ik op de pijlers die ik interessant vond en kwam heel vaak een draadje tegen dat niet mijn directe interesse had maar waar ik door werd getriggerd door de vele reacties of juist omdat bepaalde personen een reactie gaven. Beetje uit mijn comfortzone en daardoor juist heel interessant. Ik bleef hangen, las veel, leerde veel. Andere meningen, nieuwe inzichten.
Nu kijk ik bij recente inhoud. Ik vind de lay out niet heel prettig, ik scan de eerste paar titels van draadjes, klik eventueel wat aan en klaar. Er staat wel hoeveel reacties er zijn, maar op de oude manier dat je kon zien wie er had gereageerd (en, daar komt 'ie weer alleen van de laatste x dagen) vond ik het prettiger. Ik heb een vreselijke moeite met die verspringende draadjes, ik heb totaal geen overzicht. Het is voor mij veel oppervlakkiger geworden.
Ik ga internetten, ga naar OOL, klik wat, ga naar Viva, klik wat en blijf met een onbevredigd gevoel achter. Niks spetterende discussies, geen andere kijk op ouderschap. Ik mis het.

google dingen

Via Google is nu dus heel veel terug te halen, juist ook uit de tijd dat iedereen hier met naam en toenam postte. Dat lijkt me voor diegenen niet zo prettig - vaak zijn ook de kinderen bij naam genoemd en natuurlijk allerlei persoonlike details/ontwikkelingen over gezinnen enzovoorts.
Wordt daar iets op verzonnen?
Afspraken die daar toe over golden, zijn dan opeens gewijzigd?

Ik merk zelf dat ik niet meer echt op OO kom - ik mis de app. Als er nog een app was, zou ik die zeker gebruiken. Als jullie geld inzamelen om er 1 te laten ontwikkelen, betaal ik zeker mee!
Een app lijkt mij sowieso vrij essentieel voor/bij een website als deze.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

19-09-2013 om 11:43

nee toch

Inmiddels een tijd verder en ik merk dat ik de site echt niet handig vind. Maar wat ik nog veel erger vind, is de googlebaarheid van het archief. Ik heb er geen moeite mee dat de postings in het nieuwe forum googlebaar zijn, daar kan ik rekening mee houden. Maar de oude postings, in de tijd dat overduidelijk werd uitgedragen dat ouders online niet googlebaar was, daar heb ik zeer grote moeite mee.
Wat ik graag wil weten is of dit archief nog buiten de googlebaarheid wordt gehouden. Zo niet, dan wil ik weten of mijn postings weg zullen zijn als ik mijn profiel verwijder. En in dat geval graag ook even uitleg hoe ik mijn profiel verwijder, omdat ik nog niet ben tegengekomen hoe ik dat kan verwijderen.

A

A

19-09-2013 om 11:58

App

Ik mis de OO app ook enorm. Nu check ik altijd het forum op m'n iPhone en moet ik de hele site openen. Ik start wel op ih forum maar die is qua lettertype klein. Dus eerst groot maken, dan scrollen nr het onderwerp/ draadje. En ik mis de overzichtelijkheid. Nee, voor mij is de vernieuwing geen positieve verandering.

gemis groeit

Oo wat mis ik ons oude forum! Het lukt me maar niet te wennen aan de nieuwe forumopzet. Het lijkt nu meer op een mailinggroep, maar zonder het voordeel dat je in een oogopslag ziet van wie en waarop gereageerd wordt. Is er iemand die de nieuwe opzet h a n d i g vindt?

Mij spreekt het nieuwe forum niet aan en ik heb ondertussen ook geen zin meer te zoeken naar onderwerpen die mij zouden interesseren.

A

A

19-09-2013 om 12:48

Ik sluit me aan bij Aandekust

Het fijne vd vorige site/app was dat je makkelijk een overzicht had. Nu ploeg je al die reacties door en moet je flink zoeken naar alles. Ik denk dat als er weer een app komt het weer beter zal zijn. Nu klopt ook het formaat niet op m'n scherm. Het 'lekkere' vd site is eraf helaas.

Clowntje

Clowntje

19-09-2013 om 13:33

Recente inhoud

Ik begon er wel aan te wennen en vind 'recente inhoud' wel handig.

Alleen sinds vandaag staan er in een keer weer allemaal oude berichten op nieuw, sinds 12.50 uur of zo. Tja, dan werkt recente inhoud ook niet meer.........

Forumbeheer OO

Forumbeheer OO

19-09-2013 om 13:45

Geef ons even wat tijd

We komen tijd te kort! Geef ons nog eventjes de tijd. Justine (Redactie Ouders Online) heeft in het Topic 'over het forum' nog wat uitleg gegeven. Alle oude topics die hier nu staan gaan weg maar dat kost even tijd, het is niet een kwestie van een druk op de knop. Geef ons dus de tijd. De nieuwe site is er, het nieuwe forum is er en we zijn nog steeds heel hard bezig om het helemaal af te maken. Maar met 5 mensen kun je niet alles tegelijk doen en ook die 5 mensen moeten soms 3 uur! slapen.

Kortom, wat jullie vandaag zien kan morgen opeens heel anders zijn; work in progress voor jullie!

Forumbeheer OO

margje van dijk

margje van dijk

19-09-2013 om 14:57

Alarmerend!

Net als Tarte Tatin ben ik erg geschrokken toen ik voor de gein even wat ging googlen en tot mijn ontzetting inderdaad met weinig moeite mijn OO postings onder mijn eigen naam terugvond.

Kijk, ik heb dat destijds weliswaar willens en wetens zelf gedaan, maar in die tijd (we spreken eind jaren '90) postte iedereen onder eigen naam. Nicks nam je alleen als je je in obscure chatrooms ging begeven of zo. Bovendien is altijd gepropageerd dat OO een soort capsule was waarvan de inhoud niet door Google te zien zou zijn. De berichten zijn door de posters geplaatst met die intentie en dat vertrouwen.

Dus HOE KAN HET dat ineens zonder dat we daar over ingelicht zijn onze privé gegevens op straat liggen? We zijn wel ingelicht over het nieuwe forum, maar niet over deze gevolgen, en hoe we dit hadden kunnen voorkomen. Bovendien: hoeveel posters van weleer komen hier uberhaupt nooit meer en weten niet eens dat het forum vernieuwd is en zullen onaangenaam verrast worden als ze zichzelf eens gaan googlen?

Ik vind dit erg kwalijk en het lijkt me bovendien onomkeerbaar. Eens op google, altijd op google. WAAROM is dit gebeurd zonder er eerst een anonimisatie-slag overheen te halen?

Margje

Dirk

Dirk

19-09-2013 om 16:25

Nee

"Eens op google, altijd op google."

Zo werkt het niet hoor. Als de opruimactie klaar is en de oudste dingen niet meer te zien zijn, gooit Google ook de verwijzing ernaar weg. Ik ben nog nooit wat in Google tegengekomen dat al lange tijd geleden verwijderd was.

Op youtube en andere sites werkt het natuurlijk anders omdat mensen het van elkaar kopiëren. Maar Google doet zijn uiterste best om dode links niet meer te tonen.

margje van dijk

margje van dijk

19-09-2013 om 16:36

nou...

Dat is leuk gezegd, maar waarom niet even eerst opgeruimd en daarna opengegooid? Elke dag dat ik vindbaar ben en dat is nu nog ruimschoots - ik heb het nog geprobeerd, moeiteloos - is er een te veel, toch?

Margje

wizzer

wizzer

19-09-2013 om 20:57

recente inhoud

Ik ben wel heel blij met de knop recente inhoud. Nu toch eindelijk in 1 oogopslag te zien wat er nieuw is, i.p.v. dat ik alle rubrieken lang moet.

Zo krijgen draadjes in niet populaire rubrieken ook de kans om gezien te worden.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

19-09-2013 om 21:02

Google?

Ik kan mezelf niet of nauwwelijks terugvinden op Google. Eigen naam, oude nick, nieuwe nick... Ik plak er ouders.nl of OOL achter maar dat maakt niet uit. Heb ik zo'n oppervlakkige nick dat daardoor niets bovenkomt of ben ik een niet zo handige googelaar?

Tango

Tango

24-09-2013 om 22:18

Ben ook nog niet gewend

Gisteren reageerde ik zomaar op een topic uit 2010. Had het pas in de gaten toen ik de reactie al geplaatst was. Blijkbaar was iemand me al voor geweest want hij stond vrij ver bovenaan.
Naarmate ik langer op het nieuwe forum kom vind ik het alleen maar rommeliger worden omdat er steeds meer bij komt en niets afgaat.

dc

dc

25-09-2013 om 07:54

Terug naar boven knop

Het zou fijn zijn dat je onderaan een pagina ook gewoon terug naar boven kan, en terug naar forum enzo.

Forumredactie OO

Forumredactie OO

25-09-2013 om 18:18

Knop naar bovenaan de pagina op het Forum

Die knop zit op jullie toetsenbord: Home. Klik op home en je bent bovenaan. Klik op PgUp en je zit bovenaan je scherm, dan kun je in stapjes naar boven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.