Over het forum Over het forum

Over het forum

Wat betekent? Wat is?

Bericht van het forumbeheer

Beste forumbezoekers,

de regels voor Ouders.nl en Viafora.nl zijn gelijk en voor de duidelijkheid willen we ook dezelfde termen gebruiken. Ook omdat we in deze tijd ook wel wat ouderwets zijn met bijvoorbeeld het gebruiken van de term "draad". Maar ook om elkaar beter te kunnen begrijpen nu we dezelfde server delen 😁

Dat betekent dat er ook veel woorden bijkomen die voor sommigen van ons abracadabra zijn en daarom wil ik een woordenlijst Ouders <-> Viafora opstellen.

Dus, welke woorden kom je tegen en ken je niet?

Wat is een woord wat echt hier ingeburgerd moet raken?

Natuurlijk moet niks en verdwijnen sommige woorden en komen er woorden bij. Taal is tenslotte een levend iets maar het is, denk ik, fijn om terug te kunnen zoeken wat iets betekent.

Ik geef een voorzetje:

Ouders OnLine <-> Ouders.nl <-> OO <-> OOL

draad <-> topic

rubriek <-> pijler

forumbeheerder <-> moderator=mod

rubriek moderator <-> beheert een rubriek

hoofdmoderator <-> beheert alle rubrieken

beheerder <-> hebben de eindverantwoordelijkheid

schuilnaam <-> nickname

emailadres en gebruikersnaam geblokkeerd <-> permaban

Andijvie <-> vraag van huishoudelijke aard

Mosterd <-> na de maaltijd

TO <-> topic opener

OP <-> Openingspost

TVP <-> terugvindpost (vooral gebruikt als je niks te melden hebt in een topic, maar het topic in je lijst met gereageerd wilt hebben zodat je hem makkelijker terug vind)

Napraat <-> 1 vaste topic om de andere topics in te kunnen bespreken. Of eigenlijk 2, eentje met extra geklets over andere dingen en een puur
over die andere topics.

forum fossiel <-> iemand die hier al veul te lang rondloopt

Seauouiseau <-> sowieso

Loepen <-> oude posts van iemand anders bekijken

NIVEA <-> Niet Invullen Voor Een Ander. Niet zomaar dingen aannemen maar doorvragen zodat je zaken weet als je op een post reageert.

HRS <-> huilie rescue Squad (reddingsbrigade voor een topicopener in nood, soms gewoon een excuus voor een forumfittie), ook: tegen forummers die vaak in discussies belandden waarbij er binnen no time een vaste kudde medestanders ('meehuilers') opdook.

staffen <-> een post melden bij de mods doormiddel van het stafje, wat hier het uitroepteken is

in het kanaal <-> klaar zijn met het weggewaaide dakraam en dumpen

EAUSM <-> een verbastering van OSM (ons soort mensen) maar het is een topicreeks waar typ- en taalfouten uit andere topics op de hak worden genomen.

De wet van Wuiles <-> wanneer iemand een topic opent over een liefdesrelatie met een ellenlang verhaal hoe geweldig het allemaal wel niet is, maar....en vervolgens de problemen net zo lang verhaal is, hoe langer het verhaal, des te meer de relatie gedoemd is te mislukken

IADH en NADH-kinderen <-> iets aan de hand en niets aan de hand

Guru <-> meest in het oog springende woord uit een op viva zeer gebruikelijke foutmelding. De guru, of goeroe, is hierdoor synoniem geworden met een forumstoring

weggewaaid dakraam <-> een waardeloos persoon, vaak van het mannelijk geslacht

Topicdiarree <-> ziektebeeld met als belangrijkste symptoom het onophoudelijk openen van nieuwe topics die meestal nergens over gaan

TTTOT-tjes <-> roll Topic Take Over Team, een groepering die ontstond toen een zeer hardnekkige trol het vivaforum bestookte. Toen de trol in kwestie al lang gewieberd was bleven de TTTOT-tjes als kletsgroep nog heel lang bestaan

Kindvrij <-> vrijwillig kinderloos. Niet te verwarren met kinderhaters

Een Truus  <-> de vrouw waarmee je man vreemdgaat, of is vreemdgegaan

forumfittie <-> ruzie tussen verschillende forummers in één topic/draadje. Oorzaak zeer vaak onduidelijk voor het merendeel van de forummers (reden voor ontstaan napraattopics)

privévete <-> forummer die naar aanleiding van een bepaald topic een andere forummer achtervolgt op het forum om zijn/haar gram te halen

off topic <-> Was een onduidelijke regel. Je mocht niet van het onderwerp afwijken maar als het gezelligheid opleverde bleef het vaker wel dan
niet staan/werd er niet ingegrepen

banaannaaier <-> iemand die forummers uitlokt om ze vervolgens te kunnen rapporteren (en zodoende een ban kan aannaaien)

Noorwegen, een Noor <-> trollhinten mocht niet. Maar hinten naar de bakermat van trollen wel. Dus ‘Jij woont zeker in Noorwegen?’, ‘Oh die komt uit het Noorden’

Ouders Online Legioen <-> De hulptroepen van Ouders Online die in het verleden medeforummers geholpen hebben

-----------------------------------------------------------------------------------------------

puppet?

Met vriendelijke groet,

Heidi-Forumbeheer

Ouders.nl&Viafora.nl


Ik lees (nog) weinig Viva topics dus weet niet wat ik niet weet. Zal voor Viva posters misschien ook zo zijn?

gr Angela

Andijvie (vraag van huishoudelijke aard)

Mosterd (na de maaltijd)

Juniper_ schreef op 07-07-2021 om 21:28:

Andijvie (vraag van huishoudelijke aard)

Mosterd (na de maaltijd)

dit was overigens mijn eerste bericht hier 🥳

Ik denk dat de meeste viva termen wel genoemd zijn. Verder....is het niet beter als er ook gewoon gaandeweg nieuwe termen/woorden ontstaan?

Waarom moeten we termen als andijvie of mosterd overnemen? Dat zijn toch dingen die op het Vivaforum zijn ontstaan en betekenis hebben. Van mij hoeft het niet. Waarom kan niet elk forum zijn eigen woordenschat houden/gebruiken?

Schemerlampje schreef op 07-07-2021 om 21:47:

Waarom moeten we termen als andijvie of mosterd overnemen? Dat zijn toch dingen die op het Vivaforum zijn ontstaan en betekenis hebben. Van mij hoeft het niet. Waarom kan niet elk forum zijn eigen woordenschat houden/gebruiken?

Natuurlijk kan dat, maar het is vrij reëel te verwachten dat mensen die van vivakomen die termen blijven gebruiken, omdat het in hun systeem zit.

Ik vind het vooral wel grappig, zo’n lijst, en een leuke manier om een samen-topic te maken, ipv alleen OO of alleen Viva. En om elkaar een beetje te leren kennen. Maar ik geloof niet dat het de bedoeling van Heidi is om heel serieus alleen nog maar een vaste set termen te mogen gebruiken.

Dus bij deze voeg ik graag de afkortingen OO en OOL voor ouders.nl toe. En ik denk nog even verder na. 

Loepen: oude posts van iemand anders bekijken

TO: topic opener

OP: Openingspost

TVP: terugvindpost (vooral gebruikt als je niks te melden hebt in een topic, maar het topic in je lijst met gereageerd wilt hebben zodat je hem makkelijker terug vind)



ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

07-07-2021 om 22:26

Oh, Heidi: haal "Lees (ook)" maar uit de lijst.😁 Dat gaat echt helemaal niemand missen.
Voor de OO- ers: dat zijn "interessante" artikeltjes op de Viva site waarvan linkjes met, ehm, bijzondere foto's en teasers standaard heel groot en opvallend naast of onder de forumteksten staan. Ook leuk als toevallig een collega of kind langsloopt en op je scherm kijkt🙄

'lees' daar bedoel je waarschijnlijk de 'lees ook' mee en die hoeft niet mee naar Viafora denk ik😅 dat ging over losse artikelen geschreven door Viva.

napraat is 1 vaste topic om de andere topics in te kunnen bespreken. Of eigenlijk 2, eentje met extra geklets over andere dingen en een puur over die andere topics.

Coreopsis schreef op 07-07-2021 om 22:26:

Voor de OO- ers: dat zijn "interessante" artikeltjes op de Viva site waarvan linkjes met, ehm, bijzondere foto's en teasers standaard heel groot en opvallend naast of onder de forumteksten staan. Ook leuk als toevallig een collega of kind langsloopt en op je scherm kijkt🙄

dat waren heel fris en fruitige artikelen

Ik zal het woord 'draad' toch nog wel eens gebruiken omdat ik dat visueel voorstel: ik zie al een lange draad voor me, waar alle reacties (van dat topic dan 🤣) aanhangen. En omdat ik het woord 'draad' leuk vind.

Voor de rest ben ik al druk doende bovenstaande lijst van buiten te leren! 😊

Tijgeroog, de eerste domme vraag is een feit: wat is OOL?

Ik ben er steeds meer van overtuigd: wij zijn hier met ons gat in de boter gevallen! ❤

Ouders online volgens mij

Honinginnetje schreef op 07-07-2021 om 22:35:

Ouders online volgens mij

Ik zou denken Ouders Online is OO, maar OOL die 'L' daar raak ik niet uit

haha die L is dus letterlijk van Line. Ouders On Line. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.