Relaties Relaties

Relaties

Brief aan mijn ex ....maar hoe stel ik hem op?

Hallo Allemaal ,

Mijn ex weet alles zo te draaien dat ik fout zit (al zit hij fout toch zit ik uieindelijk fout). Bied mijn excuus dan maar weer aan , terwijl ik achteraf echt zoiets heb van uhu wacht nu loopt het weer om te draaien. Maar ja voor de lieve vrede toch maar weer sorry zeggen voor iets waar ik helemaal niet fout heb gedaan. Ruzie om een situatie waar ik weer eens fout op reageerde , al reageerde hij ook zo in precies dezelfde situatie weken daar voor , maar dat wilt hij dan niet horen.

Fouten toe geven , nooit van zijn leven , sorry zeggen dat al helemaal niet , redelijk over dingen praten daar heeft hij geen kaas van gegeten. Heel snel op zijn teentjes getrapt en nog sneller boos. Dat zijn de kernwoorden van Mr. Right (zoals hij zichzelf ziet).

Nu wil ik dus eens alle punten op papier zetten waarin ik mijn gevoel wegcijferde en maar voor de lieve vrede niets zei of sorry zei terwijl ik niet fout zat. Maar hoe stel ik een brief op zonder dat hij meteen weer in de verdedeging gaat. Wil geen verwijtende brief maken maar meer zo van heb je aan al deze punten wel eens gedacht wat dat met mij deed.

Maar hoe stel je een brief op zonder verwijtende klank erin ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zou ik niet doen

Als hij alles toch verdraait, is het schrijven van zo'n brief dan de moeite waard? Je kunt het van hem toch nooit winnen, hij wil het allemaal niet horen en zegt toch geen sorry. Is het niet slimmer om gewoon NU op te houden met jezelf weg te cijferen en bij ieder volgend conflict vriendelijk maar stevig voet bij stuk te houden? Wat geweest is, is geweest, nu begin je met een schone lei. Hij merkt het snel genoeg!

Tinus_p

Tinus_p

06-02-2009 om 16:50

Eens met stoepkrijt

Wat is het doel van die brief versturen?

lieke164

lieke164

06-02-2009 om 17:03 Topicstarter

Misschien....

Misschien.....dat ik voor één keer gewoon wil laten weten hoe ik me in die situaties voelde. Hij zal het niet toe gaan geven dat ik gelijk heb maar in stilte moet hij het wel toegeven aan zichzelf . Nu is het zo dat het allemaal mijn schuld is en wil hem gewoon duidelijk maken dat ik ook mijn fouten heb gehad maar hij ook . Blijf ermee zitten en wil het gewoon kwijt , hoop dat ik het dan misschien goed kan gaan afsluiten. Hmz...ja maar eens goed over na gaan denken want jullie vraag van wat de reden is heeft me wel aan het denken gezet. Want wat bereik ik ermee ?

Vic

Vic

06-02-2009 om 17:13

Erkenning en begrip

Ik denk dat ik snap wat je wilt. Erkenning voor alles wat je doet en begrip voor jouw situatie. Die ga je waarschijnlijk niet krijgen van je ex. Grote kans dat hij je brief verwijtend opvat en het weer zo draait dat jij de schuld krijgt. Of hij zegt er helemaal niets over en dan blijf je alsnog met een onzeker gevoel zitten.

Niks

Je bereikt er niks mee, behalve weer een hoop gedoe. Hij geeft toch niks toe, ook niet tegenover zichzelf (geloof me, ik heb ook zo'n ex). Klaag even lekker tegen een vriendin, neem een borrel en ga door met je leven. Of schrijf het wel op en verbrandt de brief ritueel met een paar vriendinnen, waarbij je je voorneemt er voortaan niet meer mee te zitten wat hij ervan vindt.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

06-02-2009 om 17:32

Laten gaan

Inderdaad wat de anderen ook al zeiden; denk na waarom je dit wil. Wil je je gelijk halen? Dat krijg je niet. En nog iets; verwacht niks van hem, als hij altijd al zo was, waarom zal hij nu dan wel opeens begripvol reageren? Laten gaan die man, loslaten, niet meer druk om maken. En sterkte.

Moes

Moes

06-02-2009 om 21:30

Brief schrijven kan ook zonder te versturen

Hallo Lieke, mijn ervaring is dat een brief schrijven kan opluchten. Een brief met ik-boodschappen zou je kunnen versturen, een brief zónder ik-boodschappen, even heel ongenuanceerd alles zeggen, kun je 'voor jezelf' schrijven, zonder te versturen, en dat kan enorm opluchten. Sterker nog, herlezen van die brief kan kalmeren, kan het loslaten vergemakkelijken is mijn ervaring. Maar dan dus NIET versturen. Het is een manier om de dingen te verwerken. Groeten van Moes.

Inge M

Inge M

06-02-2009 om 22:42

Of een andere brief

Schrijf een brief dat je in het verleden vaak je excuses gemaakt hebt, toegegeven hebt voor de lieve vrede. Dat was jouw keuze op dat moment. Zand erover.
Nu heb je de beslissing genomen dat je daarmee stopt. Vanaf nu kom jij voor jezef op. Dan weet hij wat hij in de toekomst kan verwachten.
Als er weer van dat soort reacties van ex komen, voel jij je sterk staan. Je hebt jouw verandering immers aangekondigd.
Het verschil is dat de brief over jouw beslissing gaat, niet over het verleden. Je vraagt geen begrip. Je kondigt een verandering aan.....

Doe je best!

Geen brief aan hem

Hooguit een brief aan jezelf met je nieuwe voornemens.
Ik snap je frustratie maar stel je voor dat hij het "hysterische flauwekul" vindt? Heb je weer een domper. Volgens mij is het beter om met een schone lei te beginnen en je niet meer zo te laten kisten.Rustig blijven maar zeggen wat je belangrijk en nodig vindt.
Natuurlijk moeten er compromissen worden gesloten maar wel op een gelijkwaardige manier.

Dat geeft je denk ik een beter gevoel dan een brief te schrijven. Hou desnoods een dagboekje bij met je vorderingen.

Succes, Damajo ( had vroeger ook nooit gelijk maar dat blijkt wel mee te vallen )

Christientje

Christientje

06-02-2009 om 23:46

Niet doen!

Hallo,
Ik zou absoluut geen brief schrijven in jouw plaats. Ik snap je frustratie, maar je zult niets bereiken door het schrijven van deze brief. De erkenning, de excuses, het begrip van zijn kant... je kunt op je kop gaan staan, maar je zult het niet krijgen.
Laat het gaan, hoe moeilijk dat ook is.
Christientje

evenanno

evenanno

07-02-2009 om 08:28

Nee

als het gaat om je frustraties van je af te schrijven,schrijf die brief maar stuur hem niet op.
ik spreek uit ervaring,hier de situatie met ex van mijn man,al 9 jaar strijd waarbij de kinderen de inzet zijn.zelfs de hulpverlening geeft aan dat ex fout bezig is,maar moeder is vastberaden*ik heb gelijk en niemand anders*,.hoewel ik in het begin veel hoop had op ander gedrag van ex,heb ik nu de hoop opgegeven,ex zal nooit in (willen)zien hoe fout haar gedrag is.

Water naar de zee

Nou Lieke..ik denk dat jij op deze manier water naar de zee brengt..
Stopt er veel energie in, maar krijgt er niets voor terug..

Het heeft dus geen zin om hem een brief te schrijven..
Hij heeft gewoon gelijk, ook al heeft hij geen gelijk. Een narcistische inslag dus..hopeloos geval dus..

Laat het los..is moeilijk..ik had ook zo'n ex.
Maar ik weet dat hij nooit zal veranderen..het is en blijft een narcist..ziek dus..
Gelukkig weet ik voor mijzelf, dat hij niet oke is, en dat het niet aan mij ligt, maar aan hem.
En anderen zien dat ook..maar dat is eigenlijk bijzaak, maar voelt tevens wel goed..

Niet doen dus..heeft echt geen zin..
Jij weet voor jezelf toch beter? Ga ook niet in de verdediging..

MaximeM

MaximeM

07-02-2009 om 14:36

Voor jezelf

Hoi,

Ik merk dat het opschrijven van dingen bij mij toch een soort 'loslaten' in de hand werkt. Als ik het namelijk opschrijf, hoef ik de feiten niet meer zo krampachtig te onthouden "om hem daar later nog eens mee om de oren te kunnen slaan". Schrijf de brief dus, laat hem desnoods aan een vriendin lezen als je dat prettig vind en bewaar hem in je dagboek. Heel soms wil ikzelf dingen namelijk nog eens terug lezen. Of gewoon het idee hebben dat ik het ooit nog eens zou kunnen teruglezen als ik dat zou willen. Bij mij werkt dit soort 'loslaten' erg goed. Verder je ex, je ex laten ik denk inderdaad dat je bij hem niet bereikt wat je zou willen. Dus rug recht en met schone lei beginnen,vanaf nu laat je niet meer met je sollen.

Maxime

lieke164

lieke164

08-02-2009 om 21:02 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties!

Ten eerste bedankt voor alle reacties , het heeft me goed aan het nadenken gezet. En ja ik weet het heeft geen zin , bereik er niets mee !. Het is niet zo dat ik hem terug wil , alles behalve dat juist , heb zelf de keuze gemaakt om de relatie te stoppen. Hier sta ik nog voor 100% achter want werken zal het nooit doen.

Toch blijft het mij steken dat ik zoals hij het zegt de oorzaak ben dat de relatie kapot is gegaan. Ik had niet genoeg geduld....nou heb meer dan genoeg geduld gehad !.
Wilde hem daarom met die brief duidelijk maken waar ik allemaal geduld mee heb gehad en wat voor mij de druppel was. Heb de brief gemaakt maar de keuze gemaakt om hem niet te versturen/geven. Het is nu lekker stil zo zonder over en weer verwijten en geniet van me rust. Als ik een brief al is het zonder verwijten verstuur dan weet ik zeker dat hij toch weer gaat reageren. En juist in die stress heb ik geen zin.......het is goed zo !

Mijn gelijk krijg ik toch niet , excuus ook niet , als ik het maar weet hoe het zit . Ook dit schijnt bij het loslaten te horen denk ik !

Groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.