Relaties Relaties

Relaties

Burengerucht

Burengerucht

05-01-2012 om 00:50

Hoeveel lawaai mag je maken....

Tja, de titel zegt het al. Hoeveel lawaai mag je maken, vragen wij ons af. Moet je van je buren accepteren dat ze `s nachts boven naar het toilet gaan, precies naast jouw slaapkamer. Of mag je ook vragen om beneden te gaan en pas de volgende ochtend na acht uur door te trekken.

Of nog zoiets. Pas om twee uur naar bed gaan zodat je als buur die vroeg gaat veel last hebt van het trappenlopen omdat de trap kraakt. Mag je dan vragen om een paar uurtjes vroeger te gaan. En met een beetje pech hoor je ook het water van de douche nog lopen, want dan gaan ze nog douchen ook voordat ze naar bed gaan. Geef je een beuk op de muur dat het wat stiller moet, zijn ze nog kwaad ook.

Bovenstaande is zo`n beetje de gedachtengang van onze buren. Ik denk echter dat wij meer overlast hebben dan zij. Door de absurde eisen die zij stellen. En toch durf ik er geen maling aan te hebben. Wat te doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

05-01-2012 om 07:38

Luisteren

Ga eens luisteren bij je buren, terwijl je partner thuis naar de w.c. gaat, doortrekt, de douche aanzet en de trap oploopt. Bij gehorige huizen kan dat erg hard zijn.
Zij kunnen niet van je eisen eerder naar bed te gaan. Wel kan jij kijken wat je kan doen aan die krakende trap. Of op je sokken naar boven als dat zo lawaai maakt, of de trap bekleden. En hoe zit het met de isolatie (van beide woningen?) Kortom, ik zou met ze praten en begrip tonen.

Rosase

Rosase

05-01-2012 om 07:46

Het mag denk ik wel

Wat jij noemt zijn gewone leefgeluiden en die mag je wel maken 's nachts, vermoed ik.

Maar....

Voor een goede verstandhouding is soms beter om wat water bij de wijn te doen. Vroeger naar bed gaan is natuurlijk onzin, maar 's nachts niet al te veel lawaai maken (zeker als je vaker laat naar bed gaat) is op zich natuurlijk wel zo aardig. Op sokken naar boven gaan, 's nachts niet douchen en de wc niet doortrekken zouden wat mij betreft aanpassingen zijn die ik wel voor mijn buren zou willen maken.

Het zijn trouwens wel hele lichte slapers geloof ik....

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-01-2012 om 08:56

Wat wil je horen?

Wil je weten wat er in de wet staat op dit gebied? Of wat van ons zou mogen? Of wil je vooral weten hoe je hiermee moet omgaan?
Ik ben geen jurist, maar ik neem aan dat er geen wet is die bepaalt dat je 's nachts niet naar de wc mag gaan als je een gehorig huis hebt. Maar goed, ben je daarmee geholpen? Het conflict dat je met de buren hebt, is daarmee niet opgelost.
Ik zou denk ik een goed gesprek met de buren aangaan. Jullie wonen blijkbaar in een gehorig huis, dus je zult er samen moeten uitkomen. Het heeft geen zin om jullie nachtelijke geluiden te vergelijken met wat jullie overdag van hen horen. Feit is blijkbaar dat de buren 's nachts last hebben van jullie. En als je last hebt van je buren, vind ik het heel normaal om daar een gesprek over aan te gaan en samen te kijken hoe je daar uit komt. Ook als die geluiden heel normale leefgeluiden zijn. Op welke manier hebben jullie hierover al gesproken? Wellicht is een en ander vrij eenvoudig aan te passen, zodat er voor jullie beiden een leefbare situatie komt.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

05-01-2012 om 09:38

Aanpassen

De vraag is niet hoeveel lawaai je mag maken, maar hoe je het minst last van elkaar hebt. Als jouw buren er last van hebben dat jullie laat naar bed gaan en 's nachts 'lawaai' maken, is het toch een kleine moeite hier rekening mee te houden? Op je sokken de trap op, 's ochtends pas doortrekken en 's nachts niet douchen moet op te brengen zijn lijkt me.

En als jullie buren ook overlast veroorzaken, kun je dit ook bespreekbaar maken en kijken of er een oplossing te vinden is.

Zo moeilijk is het toch niet om een beetje rekening met elkaar te houden?

Isabella

Isabella

05-01-2012 om 10:01

Moeilijk probleem

Er is hier een tijd geleden ook al een draadje over geweest. Het ging er toen over of je van je buren mag vragen dat ze zachter praten als ze zomers in de tuin buiten zitten. Niet alleen overdag maar ook 's avonds als ze onder je raam gezellig zitten te kletsen en jij er dus niet van kan slapen.
Blijft een moeilijk probleem. Probeer er met je buren uit te komen als dat lukt. Ik ken wel mensen die om reden van te drukke buren zijn verhuis.

jurist

jurist

05-01-2012 om 11:24

Er zijn zeker juridische normen

In het BW heb je de onrechtmatige daad (art. 6:162), en meer specifiek tussen buren onrechtmatige hinder (art. 5:37). Het gaat dan om hinder die maatschappelijk onaanvaardbaar moet worden geacht. Voor de vraag wat maatschappelijk onaanvaardbaar is moet worden aangesloten bij de praktijk, dus dan wordt er gekeken wat gangbaar is, welke mate van rust je mag verwachten op verschillende uren van de dag.
Om je een idee te geven: in veel ons omringende landen is dit wat meer uitgewerkt, bijvoorbeeld in rustnormen. Tussen 22 uur 's avonds en 7 uur 's avonds mag je dan geen geluid maken dat hinderlijk kan zijn voor je buren. Vaak ook niet tussen 1 en 3 in de middag.

Ik zou inderdaad eens gaan luisteren aan de andere kant. Ik weet niet hoe die indeling is ontstaan, een slaapkamer naast een toilet is erg onhandig bij oudbouw. Probeer, hoe moeilijk ook, het eerst wat neutraal aan te gaan en gewoon informatie te verzamelen. Wat horen zij, wat zijn zaken waar makkelijk verandering in te brengen is.

Je kan wel de boel op scherp zetten, maar heb jij zin om je buren tig keer per nacht wakker te maken? Lijkt mij ook niet lekker wonen voor jezelf.

'normen'

Heb kennissen in Zwitserland wonen, in een appartement, waar wel duidelijke regels gelden. Daar is het bv verboden om tussen 22.00 en 7.00 te douchen of wc door te trekken. Schept wel duidelijkheid tov deze 'problemen'.

margje van dijk

margje van dijk

05-01-2012 om 16:00

Oordoppen

Ik zou die mensen vriendelijk adviseren zich een paar oordoppen aan te schaffen. Helpt heel goed.

Margje

Merel

Merel

05-01-2012 om 18:06

Leefgeluiden

Tja, dat hoor ik hier ook, ik kan de buurman horen plassen, weet precies hoe lang het is en dat hij doortrekt (eigenlijk best genant) maar ja...plassen duurt niet zo lang. Onlangs zat hij in bad om 02.00 's nachts, niet erg hoor maar hij had denk ik een vriendinnetje mee en die begon te zingen, toen heb ik wel even op de muur geramd. Douchen vind ik niet zo'n probleem omdat ik weet dat het na een minuut of 10 wel klaar is, maar zingen vind ik natuurlijk niet nodig op dit tijstip. De trap kan ik ook goed horen, maar dat is ook altijd maar van korte duur (hoe lang duurt het nou om een trap op te lopen, desnoods 2x, dan is dat nog geen minuut natuurlijk)

Maar echt expres herrie maken, muziek of zingen midden in de nacht, dat vind ik niet leuk.

Ik denk dat je niet veel van leefgeluiden kan zeggen

Ha ha

die buren eisen nogal wat. Als het gewoon leefgeluiden zijn tja dan moet je het hun probleem laten zijn en niet de jouwe. 's nachts naar beneden en dan van de trap afvallen zeker terwijl je een wc boven hebt. Misschien voor de goede verstandhouding kun je hun op sommige punten tegemoet komen als het niet te veel vraagt. Maar persoonlijk vind ik dat hun veel eisen. Als het nu om muziek midden in de nacht gaat...zoiets vind ik een heel ander verhaal als een wc doortrekken. Zoals jij het schetst denk ik dat ze blijven zeuren en wonen ze het liefst helemaal alleen.

Mmmmm

Ook hier wordt ( vrijstaand huis) de wc boven 's nachts niet doorgetrokken, evt "grote boodschappen" mogen 's nachts beneden worden gedaan. ( Ik slaap licht/ slecht, dus rekening houden met huisgenoot)

Jesse_1

Jesse_1

05-01-2012 om 22:41

Pffff

Het luisteren bij de buren om begrip te tonen voor hen vind ik wel een goeie, maar de rest.... Ja, proberen zachtjes te doen op de trap, maar de buren zouden niet van ons hoeven te _eisen_ om niet door te trekken 's avonds of dat we 's avonds niet mogen douchen.
Nu zijn wij geen lichte slapers hoor, dus waarschijnlijk heb ik makkelijk praten, maar over het algemeen is het zo dat je went aan omgevingsgeluiden. Dus de eerste X keer word je er wakker van, maar op een gegeven moment 'weet' je dat het geen alarmerend geluid is en slaap je er doorheen.
De haan bij de buren van mijn ouders kon ik niet aan wennen, want daarvoor kwam ik er te weinig, maar mijn vader sliep er op een gegeven moment doorheen - terwijl hij eerder elke ochtend er wakker van werd. De wekker van mijn man hoor ik ook niet meer omdat het voor mij geen alarmeren geluid meer is (van mijn wekker hoor ik elke klik).
Jesse

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.