Relaties Relaties

Relaties

Kastplank

Kastplank

31-03-2009 om 22:49

Lening aangaan bij huwelijkse voorwaarden

Mag de ene partner (getrouwd op huwelijkse voorwaarden) een lening aangaan voor een grote aankoop zonder instemming van de andere partner? En dan heb ik het over een hypotheek voor een appartement. Of moet de andere partner toch meetekenen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
brenda-34

brenda-34

01-04-2009 om 00:10

Ik meen

ik meen dat het iets te maken heeft met bescherming van de rechten van de bewoners. Soort huurbescherming, maar dan zonder huur te betalen. Partner en kinderen hebben het recht ongestoord te wonen, en de bank zou dan een verklaring van hen willen dat ze in geval van verkoop van de woning het huis verlaten. Ik denk dat je het beter bij een bank kunt na vragen.

Hanne.

Hanne.

01-04-2009 om 09:00

Volgens mij niet

Ik moest in zowel mede ondertekenen bij he afsluiten van de hypotheek als later de verkoop van het huis dat op partners naam stond.

Ook bij dexia speelde iets dergelijks waarbij partners niet hadden getekend voor de lening (of wat was het ook alweer) waardoor het contract ongeldig was.

Maar.... er zijn vele vormen van 'op huwelijkse voorwaarden' de notaris weet er vast meer van.

Tinus_p

Tinus_p

01-04-2009 om 09:45

Wat dingen

Kastplank:
"Mag de ene partner (getrouwd op huwelijkse voorwaarden) een lening aangaan voor een grote aankoop zonder instemming van de andere partner? En dan heb ik het over een hypotheek voor een appartement. Of moet de andere partner toch meetekenen?"
Het korte antwoord is: Ja, dat mag.
Een iets langer antwoord is: Van wie zou het niet mogen? an de andere partner? Van de bank? Vanwege de manier waarop de huwelijske voorwaarden zijn gesteld?

Is er sprake van echtscheiding en probeert één van de aanstaande exen een huis te kopen?

Probeersel

Sommige geldverstrekkers proberen wel om de echtgenoot (m/v) te laten meetekenen. Zo proberen ze de huwelijkse voorwaarden te omzeilen door op die manier de echtgenoot (m/v) mede verantwoordelijk te maken. Kijk goed uit wie wat op grond waarvan tekent.

Hier

Ik had juist om die reden huwelijkse voorwaarden: man had in het verleden teveel schulden gemaakt, had dat netjes weer afbetaald, maar ik had geen zin om bij een eventuele herhaling meegetrokken te worden. Gelukkig maar, want man begon weer schulden te maken. En toen we gingen scheiden mocht hij ook die schulden netjes zelf afbetalen. Advies: teken nooit voor schulden die je niet wilt (helpen) afbetalen.

Kastplank

Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik begrijp hieruit dat iedere partner zelf leningen kan aangaan, maar zolang de andere partner niet meetekent is deze niet verantwoordelijk voor de terugbetaling.

Meetekenen (schulden aangaan) voor iets waar ik het niet mee eens ben, daar begin ik niet aan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.