Relaties Relaties

Relaties

Wh

Wh

14-07-2020 om 15:50

Moeite met familie

Even mijn hart luchten, ik heb een moeizame relatie met mijn moeder en zus. Mijn vader is in 2013 overleden. Met haar had ik wel een goede band. Met mijn zus en moeder is en blijft het lastig. Ze zijn twee handen op een buik en ik heb vaak het gevoel overbodig te zijn. Zij wonen vlak bij elkaar en ik woon iets verder af met mijn gezin maar nog steeds te overzien. Desondanks bellen zij elkaar regelmatig, zien ze elkaar minimaal drie keer in de week. De ene keer bij moeder thuis, de andere keer bij zus. Ik kom om de week bij mn moeder, de laatste keer dat zij beide bij ons thuis zijn geweest is drie jaar geleden. Ik weet dit nog zo goed omdat het op de 2e verjaardag van onze oudste was.

Het gaat momenteel niet goed met de gezondheid van mn moeder, ze moet regelmatig naar het ziekenhuis en wordt vergezeld door mn zus of andere familieleden. Als ik aanbied om mee te gaan word er aangegeven: we zien wel. Vervolgens wordt er niet meer over gesproken en als de datum dichter in de buurt komt blijkt het al geregeld te zijn. Communicatie over mijn moeder met tantes en ooms neemt mijn zus volledig op zich. Ook hier word ik buiten gehouden.

Het vervelendste is, als ik bijvoorbeeld een feestje regel voor mijn eigen kinderen dan wordt er ook een vragenvuur afgevuurd. En daar is de bom gebarsten. Voor de verjaardag van mn jongste was het plan om met zn allen er op uit te gaan, speeltuin en picknick. In plaats van: goh wat een leuk idee en dan te vragen hoe zie je het voor je. Nee,naar aanleiding van de uitnodiging krijg ik via Whatsapp een vragenvuur. Is er een wc? Het wordt warm! Dat trekt mam niet. Is er schaduw? Neem je parasols mee? Heb je picknickkleden? Regel jij de picknick (Het eten?). Dat viel bij mij verkeerd. Moeder belt mij,heel gedoe. En zus bedoelt het alleen goed. Kwam het gesprek op elkaar zien. Wordt er dood leuk gezegd: je zus wil heel vaak samen langs komen maar dan zeg ik (moeder), nee joh dat vindt Agatha echt niet leuk. Als ik aan geef heb je het ooit gevraagd? Dan is het stil.

Dit gaat al zo lang terug. Moeder en zus voerde vroeger al het hoogste woord en zus was perfect met de schilderijen aan de muur in de gang. Daar hebben die van mij nooit gehangen. Ik weet het dit klinkt heel zuur. Maar ik ben het zo zat om altijd maar meegaand te zijn en over me heen te laten walsen. Altijd maar naar hun pijpen te dansen . En afgedaan te worden als ach ja het is Agatha maar. Ik heb in mijn leven niet altijd alles cadeau gekregen en heb hard moeten werken voor alles. Maar dat betekent niet dat dit mij minder maakt. Het altijd maar naar hen moeten luisteren, nooit mn verhaal kwijt te kunnen. Het over me heen lopen. Als ik dingen bespreekbaar maak dan breekt zoals nu de pl**is uit.

Ik ben er echt op gebrand om mijn twee kinderen te laten weten dat ze voor mij 100% hetzelfde zijn. En dat ze altijd dezelfde behandeling krijgen. Dat ze er beide toe doen en hun verhaal kwijt kunnen. Want dit nooit meer.

En het idiote is dat mn verdere leven leuk is. Fijn gezin, leuke baan, goede vrienden, alleen met hen..., pfff...

Dank voor het luisterend oor!

Kaaskopje

Kaaskopje

14-07-2020 om 21:56

Mijn eerste gedachte

Is, dat je moeder je niet zo goed (meer) lijkt te kennen en je zus en moeder je inderdaad overal meer bij zouden kunnen betrekken. Maar omdat ze elkaar vaker kunnen bezoeken, is het ook wel begrijpelijk dat hun contact niet synchroon loopt met het contact met jou. Dat je eigenlijk niet beter weet dan dat je moeder en zus hechter zijn dan je moeder en jij, maakt het gevoel niet beter natuurlijk. Dat vind ik wel sneu voor je.

Maar ik doe nu even gemeen. Waarom kúnnen ze over je heen lopen? Hoeveel "schuld" heb je zelf? Ontrafel eens voor jezelf wat er precies gebeurt bij een situatie en wat je daarover zou zeggen als het een vriendin betrof.

Valeria

Valeria

14-07-2020 om 22:17

Herken delen

Ik heb toen gedacht: bekijk het dan maar. Als je mij er niet bij betrekt, dan zoek je het maar uit met elkaar. Ook met ziekenhuisbezoek. Dan vertelde mijn moeder dat ze al.met een vriendin ging, zeg maar de ochtend erna, en dan bleek later dat ze met haar andere twee dochters was geweest, en werd uitgebreid gedeeld dat het zo fijn was geweest dat die erbij waren. Hoe, wanneer, waarom? Het vervelende is dat je niet kunt vragen, joh, is er nog iets dat jullie samen gaan waar ik niks van weet? Maar dat alles achteraf pas uitkwam. En dan meestal 'ja dat zou jij toch niet leuk gevonden hebben om mee te gaan'.

juf Ank

juf Ank

14-07-2020 om 23:06

en...

ben je al eens gaan zitten met hen om het eens goed uit te praten?
Het valt me op dat jullie allemaal erg voor elkaar lijken te denken/ in te vullen.

Bas

Bas

15-07-2020 om 01:09

Maar waarom

vind je het zo erg?
Mijn ouders proberen enorm mijn broer en mij gelijk te trekken maar van gelijkheid is geen sprake. Hij heeft een totaal andere relatie met ze.
Woont ook meer in de buurt, ziet ze veel vaker dan ik. Deelt veel meer met ze.
Ik heb het nooit een probleem gevonden. Ik denk dat ik ook meer afstand houd naar mijn ouders, en dat het tussen hen beter macht.

Ik heb trouwens wel problemen met ouders en broer maar dat is van een hele andere orde.

Met mijn twee kinderen heb ik ook een totaal ander contact.
De jongste ageert daar wel eens tegen, voelt zich wat achtergesteld soms. Totaal onterecht in mijn ogen. Ik luister er wel naar en probeer jongste wat tegemoet te komen en te verzekeren dat ik geen ongelijkheid wil en dat ze beiden me alles waard zijn, maar geef ook steeds aan dat ze ook hele andere karakters zijn en dat ze iets anders vragen/nodig hebben.

Als je meer wilt van je moeder/zus, probeer dat dan te organiseren. Nodig ze uit.

Valeria

Valeria

15-07-2020 om 08:18

Juf Ank

Als Wh een gesprek zou hebben met moeder en zus, dan is het 1 tegen 2, lijkt mij. Die twee zullen steeds partij voor elkaar kiezen en de schuld bij Wh leggen. Want dan komt ze minder vaak, of ze vindt het toch niet leuk, of wat dan ook, dus wat zeurt ze nou. En ze vinden het allebei, dus is het zo. (Hoe stel jij je dat dan voor?)

Als ze een gesprek met 1 van de 2 zou hebben, is er kans dat dat gekleurd wordt doorverteld aan de ander om bevestiging te zoeken en dat de ander dan beledigd of boos gaat bellen. Maar dat omschreef ze al, dat dat gebeurt.

Hier ga je gewoon niet tussenkomen.

Mijn moeder en zus waren ook zo. Als je wat bij de één aangaf, kreeg je de ander op je dak. Alles werd meteen doorgebeld. Hoe je het ook verwoordde, het werd altijd doorgebriefd als aanval en het was nooit waar/altijd ingebeeld.

Ik heb het opgegeven

Alleen

@Wh, is je zus alleen?. Het komt over alsof ze voor je moeder zorgt om een leegte ermee te vullen.
Als ze net als jij ook voor een gezin zorgde en een leuke baan, hadden de taken wrs ook vaker naar jou toegeschoven worden.
Hun contact ga je niet veranderen als je moeder dient om de leegte in het leven van je zus te vervullen. Dat kan je dan beter los laten.

Zelf ervaren dat wanneer de ouder achteruit gaat, de bezoekjes niet meer zo gezellig zijn als ouder niet vitaal of mobiel is (denk aan dementie), men wel weer contact met je opneemt.

Wel kan je stil staan bij de financiële zaken; is je zus betrouwbaar of kom je straks voor pijnlijke verrassingen te staan...

(Ik wil niet te veel invullen; ‘ been there, done that’.)

Wh

Wh

15-07-2020 om 10:25

Moeite met familie

Bedankt voor al jullie reacties.

Wat betreft het in gesprek gaan, dit heb ik al meerdere malen geprobeerd. Het is twee tegen een en de boel escaleert vrij snel. Eeen palar maanden na het overlijden van mn vader is een gesprek geëscaleerd tot een behoorlijk heftige ruzie. Uiteindelijk is dat wel goed gekomen. Maar sindsdien ben ik voorzichtig met het gesprek aan gaan. Het mondt meestal uit in irritaties en ik heb het gevoel dat dingen bij mij gelegd worden.

@kaaskopje ze kunnen over me heen lopen omdat ik denk ik te toegeeflijk ben en dat weten ze. Ze zullen nooit zeggen wij hebben het ook niet goed aangepakt. Ik ben eigenlijk altijd degene die weer moet oplossen, lijmen. Zij zullen het na een discussie nooit oppakken. Nooit gebeurd en gaat ook niet gebeuren. Ik voel me daarentegen rot/ schuldig en neem dan maar weer contact op na een paar dagen met de boodschap dit was niet de bedoeling. Maar goed mn moeder dekt altijd mijn zus, ze bedoelt het niet zo. Ze bedoelt het goed. Ze heeft in de afgelopen jaren nooit gezegd, misschien heb je wel een punt. Dat geeft een eenzaam gevoel. Als het een vriendin was geweest had ik al lang de deur achter me dicht getrokken. Dan had ik het niet geaccepteerd. Wat mijn eigen aandeel is? Ik neig steeds meer naar het hoogstnodige contact. Misschien moet ik mezelf er vaker toe zetten om contact te hebben...

@Valeria, dat dus. Echt heel herkenbaar...

@juf Ank, ja, regelmatig komt het naar boven. Gesprekken escaleren over dit onderwerp. Hoe jammer ik dat ook vind.

@Bas, wat je zegt, misschien moet ik er maar aantoegeven dat het is wat het is en me er bij neerleggen. Onze kinderen zijn heel verschillend maar ik probeer ze gelijk te benaderen. Ook al ben ik met de een intensiever bezig dan de ander, ik probeer ze hetzelfde te behandelen.

@Juf Ank, bij gesprekken is het inderdaad twee tegen een. Vrij nutteloos. Ik herken veel in je verhaal.

@Flanagan, mn zus heeft ook haar gezin. Wel een man die veel werkt, erg veel werkt. En dat zou misschien wel die leegte kunnen zijn die ze opvult. Ik weet het niet. Ik durf het niet te zeggen.

Wat betreft financiën...Dat zal wel goed gaan. Mn moeder heeft dingen vastgelegd ook. En als het niet goed zou gaan...dan kan me dat niets schelen. Ik wil dat het met mijn gezin goed gaat. En dat gaat het gelukkig. Geld is voor mij niet zo'n ding, ik heb een goede baan en we kunnen doen wat we willen. En dat is voor mij voldoende. Wat betreft andere zaken, inboedel en dergelijke daarvoor vrees ik het ergste. Ze heeft na het overlijden van mn vader zich zo veel van hem toegeigend onder het mom het heeft emotionele waarde (mn moeder wilde alles weg hebben). Ik probeer dat nu ook maar los te laten.

Punt is, mn moeder gaat geen tien jaar meer leven, geen vijf jaar ook meer. Met haar ziekte is het moeilijk inschatten. Dus ik denk dat ik het maar moet tolereren. Als ik haar nu laat zitten, dat kan ik gevoelsmatig niet maken. Het is een duivels dilemma. Daarna denk ik dat het klaar is, na al het gedoe heb ik echt geen behoefte meer aan contact met mn zus. Maar wat sommige van jullie ook aangeven, houd afstanden ieder geval voor nu. Bedankt in ieder geval voor het luisterend oor.

Valeria

Valeria

15-07-2020 om 12:47

Als zij samen een beeld van jou hebben gecreëerd en een houding daartegen, dan kun je daar eigenlijk niets tegen doen.
Je kunt proberen wat er gebeurt als je eens geen contact opneemt om jezelf onnodig te verontschuldigen ergens voor.
Of gewoon eens niet om de week naar je moeder gaan. Als je uitstraalt dat je ze niet nodig hebt, dan passen ze misschien hun gedrag aan (niet meteen natuurlijk).

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2020 om 13:13

Ik begrijp veel van wat je zegt. Ik heb min of meer besloten dat het contact met familie meer waard is dan de strijd over van alles aan te willen gaan. Soms gaat het mis en na een afkoelingsperiode in vredesnaam maar weer voor de lieve vrede... Het valt niet altijd mee.

Ik denk dat het inderdaad kán helpen als je je vaker laat zien.

Ik kwam dit jaar tot een vrij schokkende ontdekking. Ik weet niet zeker meer of ik dat hier op OO verteld heb. Ik heb een paar mankementjes waardoor ik niet in alles goed mee kan komen. Ik ben wat traag, soms wat onhandig. Maar met mijn IQ is weinig mis. Een goed gemiddeld. Maar kennelijk kenden mijn ouders mij zó slecht dat ze de mankementjes hebben verward met de staat van mijn geestelijke vermogens. Ze hebben zich zorgen gemaakt of ik wel normaal in staat was om kinderen groot te brengen. Ik wist niet wat ik hóórde! Dat we 23 jaar geen fysiek contact hebben gehad door andere zaken en ze dus niet zagen hoe het ging, is dat beeld blijven bestaan. Inmiddels schaamt mijn moeder zich geloof ik wel dat ze zo dachten. Ze put zich uit in complimenten over het eindresultaat van de opvoeding van de kinderen.

Dus... 😀... je meer laten zien, de kaas minder van je brood laten eten, kan een goed idee zijn.

Ik snap

de gevoelens van Wh heel goed. Wh, ik heb momenteel zelf een half jaar geen contact meer met de familie sinds de zoveelste crisis, uit geestelijke gezondheidsredenen voor mezelf, zeg maar bescherming. Ook niet makkelijk, want dat brengt ook weer pijn en verdriet met zich mee, maar wel beter voor de rest van mijn leven. Het zijn ongezonde of scheve patronen en in je eentje verander je daar niets aan. Sterkte met alles, verdrietig dat je moeder ziek is, dat maakt het allemaal nog scherper.

Dit heb ik een keertje gelezen hier op het forum

"assumption is the mother of all fuckups", oftewel "aannames liggen ten grondslag aan problemen en misverstanden".
Heb je, vanaf het moment dat je het gevoel om achtergesteld te zijn, met je moeder en met je zus gesproken? Wie weet wordt je daar gezien als een zelfstandige vrouw die liever haar eigen gang gaat en niet gestoord wil worden?
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.