Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Vic

Vic

05-06-2011 om 20:57

Stotteren, hoe reageren?

Ik heb morgen een (zakelijke) afspraak met iemand die heel erg stottert. We hebben al eens eerder met elkaar gesproken en ik vond het heel erg lastig om te bedenken of en wanneer ik zijn antwoorden moest aanvullen.
Wat is de juiste manier om daarmee om te gaan?
De persoon in kwestie stottert echt heel erg en blijft soms een halve minuut op 1 woord hangen. Ik merk dan bij mezelf dat mijn mondhoeken gaan opkrullen, terwijl ik hem natuurlijk helemaal niet uit wil lachen (of die indruk wil wekken). Hoe kan ik dat voorkomen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2011 om 21:21

Bewondering

Ik heb altijd bewondering voor stotteraars die zich niet door hun 'handicap' laten weerhouden om gewoon te doen wat hem of haar te doen valt. Zo'n zakelijk gesprek bijvoorbeeld.
Bij mijn werk krijg ik ook wel eens een stotteraar aan de lijn en ik bemoei me nooit met wat de stotteraar zegt. Ik wacht dus netjes af tot hij uit zijn woorden kan komen. In jouw geval zou je de stoute schoenen aan kunnen trekken en bij het begin van het gesprek eerlijk vragen wat hij prettig vindt: uit laten praten of aanvullen. Daarmee is het ijs misschien gelijk gebroken en kunnen jullie dat 'probleem' links laten liggen.

Vic

Vic

05-06-2011 om 22:55

Kaaskopje

Ik denk dat ik het zo maar ga doen. Hoewel, het is bijna niet te doen om hem niet aan te vullen omdat het soms zo lang duurt. We mailen ook regelmatig, dat gaat een stuk vlotter

dc

dc

06-06-2011 om 00:19

Het kan helpen

Als je het bespreekbaar maakt, heb je kans dat hij vervolgens minder gaat stotteren, omdat hij weet hoe je gaat reageren.

Ik heb een stotteraar (ernstig) in mijn kennissenkring, en ik merkte dat hij, toen hij eenmaal wist dat ik hem altijd uit liet praten, een stuk sneller begon te praten. Nog steeds stotterend, maar lang zo erg niet meer.

Ik heb een stotterende leerling

Ik heb hem ook eens gevraagd hoe ik moest reageren en hij antwoordde dat ik hem gewoon uit moest laten praten. Hij haalt zo af en toe diep adem als hij praat. Hij heeft vast allerlei therapieën gedaan om het enigszins te beheersen. Dus wapen je met geduld!

Aanrader is de film the king's speech over de stotterende koning George. Het schijnt dat als stotteraars zingen of tussendoor vloeken het veel beter gaat. Misschien moet je zo af en toe 'kut' roepen en hopen dat hij je voorbeeld volgt.

Niet in rede vallen

Ik heb zelf als kind gestotterd en ben er nu voor 98% overheen. Heel soms struikel ik nog over een woord. Ik kan me volledig vinden in de reactie van DC, het maakte mij als stotteraar een stuk makkelijker als mensen je rustig lieten uitpraten. Het stotteren wordt echt erger als je weet dat je gesprekspartner je in de rede gaat vallen. Andersom had ik er nauwelijks last van als mijn gesprekspartner ook een stotteraar was. Bespreekbaar maken is een hele goede optie, maar als dat niet kan, laat dan svp de stotteraar rustig uitpraten. In de rede gevallen worden is echt erger dan een halve minuut over 1 woord doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-06-2011 om 11:50

Miss montreal

Naar aanleiding van de genoemde film was o.a. Miss Montreal bij DWDD. Zij heeft ook stottertherapie gehad en heeft daar ook baat bij, maar het kost vrij veel energie om er gebruik van te maken.Ik begreep dat ze om die reden vaak maar gewoon praat zoals het komt. Ik vind daar wel iets voor te zeggen. Het lijkt me zo heerlijk voor iemand als zij, dat ze als zangeres wel haar ei kwijt kan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.