Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Katza

Katza

20-02-2011 om 21:20

Vriendin praat mij schuldgevoel aan

Ik heb een oude kat, die ieder moment kan overlijden. Niet dat ze ziek is, maar ze is wel stokoud. Nou had ik gisterenavond een vriendin op bezoek, die al die jaren op haar past als we op vakantie zijn. De afgelopen paar jaar lijkt ze me steeds meer een schuldgevoel daarover te willen aanpraten, twee jaar geleden dacht ze dat de urine wat rozig was. Gelukkig ben ik toen niet halsoverkop naar huis gekomen, want bij thuiskomst was er niets aan de hand. Afgelopen jaar liet ze via de mail (we hadden wifi op de camping) weten dat mijn kat mij wel erg miste.
Gisteravond had ze het zelfs over dat mijn kat in die vakanties "aan het wegkwijnen" was. Ik antwoordde daarop dat het een kat is, en dat ze het ongetwijfeld niet leuk vond als wij weg waren, maar ze ligt toch de hele dag te slapen. Dus als mijn vriendin langskomt heeft mijn kat niet zoveel aandacht gemist. Verder zei ik tegen haar dat stel dat we besluiten om dit jaar niet op vakantie te gaan voor mijn kat, dat ik me dan voor m'n hoofd zou slaan als ze dan nog twee jaar zou blijven leven. Daarop zij mijn vriendin weer dat ik me ook voor mijn hoofd zou slaan als mijn kat op mijn vakantie zou overlijden.
Wat vinden jullie daar nou van? Aan de ene kant denk ik, klets toch niet. Het is een kat en geen mens. Maar aan de andere kant denk ik, misschien heeft ze wel gelijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MiekeMieke

MiekeMieke

20-02-2011 om 21:32

Geen zin meer

Als ik je bericht lees dan denk ik; je vriendin heeft geen zin meer om op de kat te passen maar ze durft dat niet te zeggen. Zoek een goed pension en ja je kat kan best nog jaren mee maar kan ook morgen naar de eeuwige jachtvelden vertrekken. In een goed pension krijgt de kat de juiste aandacht en je hoeft daar geen schuldgevoel over te hebben.

dc

dc

20-02-2011 om 21:35

Andere oppas?

Het klinkt alsof je vriendin geen zin meer heeft om op te passen? Ik zou een andere oppas zoeken, en lekker op vakantie gaan.

Positiever

Als ik de schoenen van je vriendin zou staan zou ik bang zijn dat de kat er uitgerekend tijdens een vakantie tussenuit zou knijpen. En naarmate de kat ouder wordt is die kans ook steeds groter. Dus iedere vakantie wordt dit probleem ook een beetje groter.
Als ze de kleur van de urine checkt zou ik vooral denken dat ze heel erg haar best doet om goed op te passen. En misschien ziet ze zelfs dingen die er niet zijn ("wegkwijnen") of geniet de kat ook als ze lijkt te slapen van jullie drukte in huis en is ze uit haar doen als jullie weg zijn. Dit laatste is volgens mij heel normaal voor katten.
Heb je weleens met je vriendin gepraat over wat te doen als de kat tijdens jullie vakantie doodgaat en dat je dat haar niet zult aanrekenen (ervan uit gaande dat je dat niet zult doen). Misschien dat dat helpt.
Ik zou zo'n hoogbejaarde kat trouwens niet snel naar een pension brengen. Dat is erg veel stress voor zo'n oud beestje. Ik zou dan eerder een buur-puber met geldgebrek zoeken o.i.d.

Katza

Katza

21-02-2011 om 00:03

Geen zin

Ja, dat dacht ik ook al, dat ze er geen zin meer in heeft. Maar vorig jaar heb ik haar gevraagd of ze het nog wilde doen, ik ken iemand anders die het ook wel wil doen. Maar dat vond ze niet nodig. Mijn kat naar een pension doen zal denk ik niet goed gaan, ze woont al 18 jaar bij mij in huis en is alleen maar daar weg geweest voor een bezoekje aan de dierenarts. Verder heb ik het wel met haar gehad over als poes misschien overlijd in onze vakantie. Het is zo gek, aan de ene kant wil ze perse op mijn kat passen en aan de andere kant lijkt het net alsof ze niet wil dat wij op vakantie gaan ofzo. Want ik heb dus iemand anders als zij niet meer wil.

Fiorucci

Fiorucci

21-02-2011 om 10:09

De kat merkt dat natuurlijk wel

Je schrijft: De kat slaapt toch de hele dag. Is dat ook zo als jij weg bent? De paar keer dat wij een week weg waren en mijn oudste alleen thuisbleef, waren mijn vier katten toch best wat van slag. Ik kan me voorstellen dat jouw 18jarige kat dat misschien ook is. Misschien heeft je vriendin toch wat moeite met de verantwoordelijkheid, katten gaan niet altijd rustig tijdens hun slaap dood. Ik zou toch goed afspraken maken wat ze moet doen als er iets gebeurt. Maar dat heb je misschien allang gedaan? En anders zou ik haar vragen: Ik krijg de indruk dat je het eigenlijk niet zo ziet zitten, het oppassen, ik zou het fijn vinden als je eerlijk zegt wat je dwars zit. Of zoiets.

Rosase

Rosase

21-02-2011 om 11:53

Ja kat merkt dat wel

Maar kan ook best wel tegen een stootje. Onze katten zijn ook altijd een beetje van slag als wij op vakantie zijn. Dat begint meestal na een paar dagen, dan worden ze schuwer en eten ze wat slechter. Als we echter weer thuis zijn, is dat allemaal zo over. Daarom zou ik ook nooit meer dan 10 dagen aan een stuk op vakantie gaan.

Ik denk dat dat niet zoveel met leeftijd te maken heeft, maar meer met de aard van je kat. En het is zoals je al zei: voor hetzelfde geld leven ze nog 2 jaar of misschien nog wel 5. Zou je dan al die jaren niet meer op vakantie kunnen gaan.

Ik zou dit alleen maar meenemen in mijn overwegingen als ik zelf echt sterk het idee heb dat ze ziek is op het moment dat ik op vakantie ga. En bij een kat van die leeftijd weet je inderdaad dat het zomaar opeens over kan zijn. En dat dat ook kan gebeuren terwijl je op vakantie bent. Maar dat kan met mijn kat van 6 ook gebeuren. Dat is dan heel triest en rot zowel voor de oppas als het baasje. Ik vind echter dat je als huisdierenhouder wel verantwoordelijkheden hebt, maar dat daar ook grenzen aan zitten. Nooit meer op vakantie kunnen gaan is voor mij zo'n grens. Die prijs zou mij te hoog zijn.

Lou

Lou

21-02-2011 om 12:50

Toch nog even vragen

Uit je eerste bericht:
"Verder zei ik tegen haar dat stel dat we besluiten om dit jaar niet op vakantie te gaan voor mijn kat, dat ik me dan voor m\'n hoofd zou slaan als ze dan nog twee jaar zou blijven leven. Daarop zij mijn vriendin weer dat ik me ook voor mijn hoofd zou slaan als mijn kat op mijn vakantie zou overlijden."

Waarom zou je je in dat laatste geval voor je hoofd slaan? Dat is nergens voor nodig hoor. Tenzij de kat acuut ziek is, dan kan ik me wat voorstellen bij het wijzigen van vakantieplannen. Maar "gewoon" oud en lichtelijk gammel? Nee hoor, als je daaraan gaat beginnen, wie weet kun je dan de komende zes jaar niet op vakantie.

Het gekke is dat het vriendin dus niet om het oppassen zelf gaat, want daar heb je iemand anders voor. Toch nog even doorvragen dan, zou ik zeggen. Het kan best dat ze het per ongeluk allemaal wat verwijtender zegt dan ze het bedoelt. Misschien heeft ze gewoon vreselijk te doen met jouw "arme eenzame" katje elk jaar. Leg het maar gewoon uit hoe dat zit met wel of niet op vakantie gaan met een oude kat, en vraag haar of ze jouw soms iets verwijt of zo. Zo zou ik het doen. Dan is het maar duidelijk.

klokje 2

klokje 2

21-02-2011 om 13:39

Nou

als je dier terminaal zou zijn ga je niet weg nee, maar gewoon oud? Dan zou je nergens meer naar toe kunnen. En zou hij nou net die twee weken op een heel jaar uitkiezen om te overlijden? Een dier kan altijd dood gaan tijdens je vakantie, dat moet je in calculeren. Ik zou de vriendin duidelijk maken dat het niet haar schuld zal zijn, mocht het gebeuren. Verder denk ik niet dat ze, omdat ze oud is, zieliger is als jij op vakantie gaat dan een jong dier. Ze vinden het nooit leuk natuurlijk, maar om dan maar niet meer op vakantie te gaan is ook weer zo wat.
Trouwens, ik zou je kat niet uit haar vertrouwde omgeving halen, niet naar een pension hoor!

Je moet gewoon

vragen wat zij zou doen en waarom en hoe etc Dan kom je er wel achter of er echt iets achter zit

Sancy

Sancy

21-02-2011 om 18:36

Schuldgevoel?

"vriendin praat mij een schuldgevoel aan"
Welnee, jij interpreteert haar opmerkingen als kritiek en praat vervolgens jezelf een schuldgevoel aan Ik kan wel schrijven: trek het je niet aan, maar dat doe je dus al: "Maar aan de andere kant denk ik, misschien heeft ze wel gelijk."
Ga nog eens het gesprek aan met je vriendin en begin dan met: je hebt me aan het denken gezet. Wat bedoelde je nu eigenlijk precies met die opmerking?

Fiorucci

Fiorucci

22-02-2011 om 12:26

Rosase (ot)

Mijn kat van 13 was altijd een stoere bikkel, maar nu hij ouder is merk ik dat hij sneller van slag is dan vroeger.

+ Brunette +

+ Brunette +

22-02-2011 om 12:33

Volgens mij heeft je vriendin zich aan je kat gehecht

Vandaar dat ze met het welzijn van het beest is begaan. Dat was mijn eerste indruk en die werd bevestigd toen ik de rest van het draadje las. Je vriendin is wat gevoeliger en sentimenteler als het je kat betreft. Ik ben het eens met degene die zegt dat jij jezelf een schuldgevoel aanpraat en dat dit niet de opzet van je vriendin is.

Katza

Katza

22-02-2011 om 16:07

Neeeeehhhhhh

Geen spuitje!!
Ze heeft wel pijnstillers i.v.m. artrose, maar verder lijkt ze nog best gezond. Ik denk dat jullie wel gelijk hebben dat het meer bij mezelf ligt dan bij die vriendin. Toch vond ik haar opmerkingen wel erg bot overkomen, zelf zou ik zoiets nooit zeggen. (Tenminste niet op die manier.) Ik denk dat ik gewoon maar moet aankijken en pas vlak voor de vakantie haar situatie in ogenschouw nemen.
Bedankt voor jullie reacties in ieder geval.

Maylise

Maylise

22-02-2011 om 21:49

Mijn moeder

Mijn moeder zou precies hetzelfde doen. Niet omdat ze niet voor de katten wil zorgen maar omdat ze zich altijd heel veel zorgen overal om maakt en vooral om het welzijn van beesten. Ze zou het ergens wel bewust doen om me een schuldgevoel aan te praten maar dat is bovenal omdat ze zichzelf altijd erg schuldig voelt als ze het idee heeft dat ze iets niet 100% goed doet voor haar huisdieren. Ze bedoelt het uiteindelijk gewoon heel lief.

Geen zin idd

Een kat kan erg oud worden. Maar een kat mist alleen zijn huis als de baas weg is. Een kat kent je uiteraard wel maar hecht zich niet aan je, wel aan het huis waar die woont.
Als ik jou was zou ik haar niet meer vragen als oppas. Ze doet het denk ik niet graag maar wil je ook niet een Nee verkopen.
Heb je geen andere vriendin die op de kat kan passen?
Veel plezier nog met je oude kat..

Oppas

Ik heb hier twee katten die zich meer richten op hun mensen dan op hun omgeving. Het gebeurt niet vaak maar het gebeurt wel. Ik zou dolblij zijn met jouw vriendin als oppas. Ze let heel goed op, ze zorgt goed voor de kat, rapporteert je wat er te melden valt. Ik heb ook gehad dat een kat enorm ging mauwen, zeker bij oudere katten gebeurt dat gewoon omdat die oudjes niet goed tegen veranderingen kunnen. Ik zou juist graag zoiemand als oppas willen. Mocht dat beessie het opeens moeilijk krijgen, dan weet je zeker dat ie op z'n best verzorgd wordt (op jou na dan).

Fiorucci

Fiorucci

28-02-2011 om 11:51

Luna

Hoe kom je erbij dat een kat zich niet aan mensen hecht?? Mijn ervaringen zijn zo anders!

ishtar

ishtar

01-03-2011 om 09:12

Alleen maar aan mensen

ik ken alleen maar katten die zich aan mensen hechten. Er is er dan ook een keer een doodgegaan toen wij weg waren. Heel sneu, en voor ons wel onverwacht (en voor de verzorgers ook erg verdrietig). Dat is naar thuiskomen.
Wij zijn ooit verhuisd van een huis in het midden van een rijtje naar een huis dat op de hoek zat. Zaten 2 huizen tussen. Kat is daar nooit meer geweest, terwijl dat toch 5 jaar 'zijn huis' was geweest en we hem niet binnen gehouden hebben na de verhuizing.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.