Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Berlijn: trein of auto

Hallo allemaal,

Tijd geleden dat ik hier was, toch weer eens een vraag.
In april gaan we voor een lang weekend van huis ruilen met een gezin uit Berlijn. Ik ben heel enthousiast in het huizenruilen gedoken, en er zijn echt veel leuke mogelijkheden; maar dat terzijde.
Ik twijfel erg hoe we zullen reizen. We kunnen voor €300 met de trein retour. We hebben dan zitplekken voor twee volwassenen en de oudste van drie jaar. Voor de jongste van dan 1 jaar hebben we geen eigen stoel. We zijn een kwartier onderweg naar Amsterdam Centraal en stappen daar in een rechtstreekse trein die er zes uur over doet.
We kunnen ook met de auto gaan. Hebben dan bezinekosten en parkeerkosten (geen hoog bedrag door bezoekerskaarten van de mensen met wie we gaan ruilen). In Berlijn zullen we de auto niet gebruiken.

Wat zouden jullie doen? Ik heb het idee dat in de auto op een bepaalde manier rustiger is doordat de kinderen meestal in slaap vallen en je de tijd aan hezelf hebt. Voor oudste vind ik de treinreis leuk en heb het idee dat we zelf dan meer zien, boekjes kunnen lezen met de kinderen, stukje lopen in de trein, etc. Kortom, is een lange treinreis leuk met kinderen of is de auto comfortabeler?

En hebben jullie nog tips voor kinderen in Berlijn? We dachten zelf aan fietsen om ons te verplaatsen in de stad en fietsen langs de Spree, Holocaust monument, Reichtstag en andere bezienswaairdigheden, de dierentuin en misschien Legoland en dingen om te bekijken afwisselen met leuke parkjes om te spelen.

Maanve

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-01-2014 om 15:35

trein!

Wij hebben vaak lange trajecten met de trein gedaan. Heerlijk ontspannen, juist met kleine kinderen. Inderdaad, je kunt er echt quality time van maken. Boekjes lezen, wandelingetje door de trein, ijsje halen in de restauratiewagon.
In april zit de trein mogelijk niet helemaal vol, en kun je ook een plekje voor de jongste hebben. Maar dat weet je pas ter plekke natuurlijk. Onze kinderen hebben ook altijd in de trein hun dutjes kunnen doen

Stenna

Stenna

27-01-2014 om 16:02

auto!

veel meer rust en vrijheid. Soms is in de trein kunnen lopen en spelen een illusie, omdat het daar veel te vol voor is. Met name in duitse treinen vaak! (hoewel het in april misschien wel gaat). Er is niet zo veel keus te krijgen qua eten en drinken, dan moet je alles meeslepen en ik vind het grootste bezwaar van met de trein juist het gesjouw. Lekker de auto vol laden, weg op het moment dat je wilt zonder gestress van de trein missen. Stoppen wanneer je wilt, even van de autobahn af om iets onderweg te bezoeken, etc. En effe een keer lekker hard doorrijden in Duitsland naar het oosten: ik geef eerlijk toe dat daar ook een stukje lol voor mij inzit. Sorry, kleine karakterzwakheid

amk

amk

27-01-2014 om 16:12

trein

ik vind de trein ook leuker dan met de auto. Je hebt veel meer bewegingsvrijheid. Ik ben met mijn destijds 6 jarige naar Kopenhagen gegaan met de nachttrein, prijs was vergelijkbaar met vliegen. En de reistijd ook, vooral als je alle voor en na activiteiten mee telt en de mate waarin je uitgerust en fris gedoucht aankomt in centrum stad.

Maanve

Maanve

27-01-2014 om 16:24 Topicstarter

2-1

Hmmm, de stand is nu 2-1 . Ik ben wel vatbaar voor de argumenten van Stenna (gewoon de kofferbak volladen en rijden maar), maar het 'avontuur' van de trein trekt ook wel hoor.
Wat overigens nog een argument zou zijn voor de auto is dat we ons niet definitief vastleggen, mocht de andere partij onverwachts afhaken. Ik weet nog niet hoeveel vertrouwen in kan hebben in de andere huizenruil-aanbieders.
Hmmm, ik dub nog even door...

Stenna

Stenna

27-01-2014 om 18:32

amk

maar als ik trein afzet tegen vliegen op korte afstanden wint bij mij qua comfort ook de trein. Vliegen is inderdaad al helemaal niet bewegen, ook sjouwen, veel rondhangen, en toppunt van op-tijd-halen-stress. En ergerlijk gedoe erom heen allemaal (inchecken, bagagechecks, douane, gezeur overal). Het ging hier echter om trein versus auto. Bij mij is de preferentievolgorde toch: auto > trein > vliegen. Als het haalbaar is dan.
Als je nog niet zeker bent van de huizenruil, Maanve, dan is de auto ook handig omdat je dan ter plekke dus ook een auto hebt. Mocht het toch iets verder uit het centrum uitvallen. Ik weet niet hoe lang jullie gaan, maar vanuit Berlijn kun je ook andere uitstapjes maken in dat geval (Potsdam, Leipzig, oude bossen).
Maar zoals gezegd: ik mag erg graag autorijden aan die kant van Duitsland, dus ben misschien niet het beste voorbeeld.

Katniss

Katniss

27-01-2014 om 18:50

Berlijn is wel een eind

Ik heb er ook wel eens naar gekeken en volgens mij is Berlijn toch zeker een uur of 6 rijden. Dat is geen probleem, maar niet alle kleine kinderen vinden dat even leuk. De trein is wat dat betreft misschien relaxter. Zeker als je er net zo lang over doet, en in Berlijn de auto toch niet gaat gebruiken.

Dalarna

Dalarna

28-01-2014 om 09:21

hmm

Het is vanaf Utrecht op 1 minuut na inderdaad 6 uur, ik zou zeker met de auto gaan als jullie allebei kunnen rijden. De trein lijkt ideaal maar met die leeftijden weet ik het zo net nog niet. Als de jongste wil slapen maar dat niet kan zit je je enorm op te winden van al dat gehuil...

**Chrissie**

**Chrissie**

28-01-2014 om 13:48

Trein

Wij zijn afgelopen zomer met 2 volwassenen en 2 wat oudere kinderen met de trein naar Berlijn geweest. Deze keuze hebben we ook gemaakt i.v.m. het verplichte milieuvignet om de stad in te komen (we hebben een oudere diesel). Op zich is reizen met de trein wel lekker relaxed.
Maar wij hebben een drama reis gehad: door de overstromingen langs de Elbe is er een groot stuk van het traject zo zwaar beschadigd geraakt dat onze rechtstreekse boeking toch een overstap kreeg. En dat was echt een ramp: slecht aangegeven en we kwamen in een trein die al vol zat met andere passagiers... Dus onze gereserveerde plaatsen waren verdwenen en we hebben de rest van reis geen plek gehad om te zitten (ja, op de grond). Op de terugweg hetzelfde verhaal helaas.
Dus check goed of de reis zonder opstoppingen e.d. zal verlopen (voor zover je dat kunt zien) want dat overstappen is niet handig met al je bagage en kleine kinderen.

Tante Tiny

Tante Tiny

28-01-2014 om 17:12

Niet met een kind van 1 dat moet slapen

Het lijkt me vrij hopeloos om een eenjarige te laten slapen in een trein. En een eenjarige die uit zijn humeur raakt omdat er niet geslapen wordt, is ook hopeloos.
Ik zou voor de auto kiezen.
Zodra ze niet meer per se moeten slapen, wordt het anders.

Stenna

Stenna

29-01-2014 om 00:53

onverwacht overstappen

Gebeurt nogal eens in duitsland. Voor mijn werk moet ik er regelmatig heen en dan ga ik vaak wel met de trein (alleen). Ene keer is de airco stuk bij een hittegolf, andere keer juist de verwarming, of er is een stremming ergens e.d. ( en wij maar klagen over onze NS). Dit waren altijd ICE's. Maar dan kom je ineens in een plaatselijke trein zonder reservering, poepdruk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.