Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Elise

Elise

30-03-2016 om 11:18

Rijden naar Z-Frankrijk (meivakantie)

Wij moeten zaterdag 30 april in Zuid-Frankrijk zijn.

Vroeger toen de kinderen klein waren reden we dat stuk (ruim 1300 km?) in een keer. Vroeg weg (half 4 of 4 uur 's ochtends) en doorkarren. Maar dat was dan ook buiten de schoolvakanties.

Iemand ervaring of het op een zaterdag in de meivakantie in een keer te doen is?

En of het sowieso druk is op de weg?
In Nederland, Belgie en/of Frankrijk?

angel3

angel3

30-03-2016 om 12:51

kijk hier

Anwb geeft aan druk, maar geen topdrukte http://www.anwb.nl/bestanden/content/assets/anwb/pdf/verkeer/verkeersdruktekalenders/zomer-2016/met-cross-sell/verkeersdruktekalender-frankrijk-zomer-2016-met__ww__europa-en-tolbadge.pdf

Het is midden in de meivakantie voor een groot deel van het land. Wij hebben er dan al een week opzitten.
Dat scheelt wellicht. Ik weet niet of Belgie of Frankrijk zelf vakantie heeft. Ik denk het niet.

Tijgeroog

Tijgeroog

30-03-2016 om 16:49

Hmm...

Ik denk dat het wel te doen is, maar ik zou liever op vrijdag vertrekken. Gezellig in een hotel, lekker eten 's avonds. Anders heb je een hele lange, vermoeiende dag en begint je vakantie in Frankrijk met bijkomen van de reis. Maargoed, ik weet ook wel dat dat niet altijd mogelijk is.

Jaina

Jaina

30-03-2016 om 20:12

Moet lukken

Ik rij meerdere keren per jaar van Zuid-Frankrijk naar Nederland. Nu ga ik eigenlijk nooit op een zaterdag maar echt grote file problemen heb ik zelden. Als ik alleen rij doe ik het liever niet op één dag maar als ik met iemand anders samen rijd heb ik er geen probleem mee. Ik ben meestal zo'n 18 uur onderwerg inclusief pauzes. Ik ga meestal via Grenoble/Lyon/Dijon/Nancy/Metz/Luxemburg of ook wel via Geneve.
Soms neem ik de Italie route en dan bij Genua omhoog en dan verder via Milaan/Luzern/Mainheim/Koblenz...

Maar dat is voor zuid oost frankrijk. Zuid-west Frankrijk is iets korter. Ik ben wel eens vanuit Bordeaux naar Nederland gereden via La Rochelle/Tours/Parijs en toen deed ik er maar iets van 12 uur over. Trein is overigens korter.

Jesse_1

Jesse_1

30-03-2016 om 20:29

Tijgeroog

Dat hebben wij afgelopen jaar geprobeerd, in het kader van 'lekker relaxt' en omdat we niet op tijd 's ochtends konden vertrekken, maar voor ons gevoel waren we dan twéé dagen aan het reizen ipv één. En kwamen eigenlijk juist vermoeider aan, omdat we vanwege drukte op de weg op tijd moesten ontbijten in het hotel, in de file stonden door ongelukken etc.
Wij reizen dus liever in één keer; 6 uur weg, 6 uur aankomen.
Maar goed, dat is een dikke 1000-1100 km en geen 1300 km.

Tijgeroog

Tijgeroog

30-03-2016 om 22:39

Jessy

Het kan ook wel. Wij hebben afgelopen zomer ook 1100 km op 1 dag gereden, vanuit de Provence. Op een zwarte-terugkomdag, (dus de files voor proberen te blijven, amoer pauze houden), omdat we heel graag die avond thuis wilden zijn, maar niet een dag eerder wilden vertrekken. Maar 1300 km is toch weer twee uur verder.
Maar om die reden zou ik dan ook op vrijdag vertrekken, zodat het niet van je vakantie-tijd af gaat. En als je op vrijdag dan al 800 km kan rijden, ben je er de volgende dag al bijna, en kun je aan het begin van de middag op de bestemming zijn, dat vind ik ook wel ontspannen aankomen. (Maar wij kamperen, dus het is sowieso fijn als je niet na 1300 km op een dag gereden te hebben je tent nog op moet gaan zetten, terwijl iedereen moe en hongerig is)

Jesse_1

Jesse_1

30-03-2016 om 22:47

Wij kamperen ook

Wij hadden ook gehoopt dat het relaxter zou zijn, maar voor ons voelde het dus puur als een dag extra reizen, zonder dat we het idee hadden dat we er wat aan hadden (in de zin van echt eerder aankomen op de plaats van bestemming).

Maar normaal gesproken proberen we niet op zaterdag te reizen en deze keer 'moesten' we op vrijdag(middag) weg en daardoor dus toch op zaterdag en in het drukke verkeer.

lennest

lennest

04-04-2016 om 21:40

Zuid Frankrijk

Ik heb 't één keer in ruk gereden: zes uur thuis vertrokken, 7 uur 's avonds in de Ardèche, het heeft me twee dagen gekost om bij te komen. De andere keren een overnachting geboekt tussen Dyon en Lyon, goedkoop Ibis-hotel, drie persoonskamer inclusief ontbijt ongeveer 55 euro. Geen centje pijn.
Ook op de terugweg hetzelfde hotel geboekt, reden was de uitchecktijd van de camping: 9 uur. Als je dan nog dat hele eind moet rijden, brr, had er geen zin in.
Andere tip: vaak heb je in de meivakantie 'gratis' dagen: 14 dagen boeken, 12 betalen. Boek de volle 14 dagen, maar ga een dag eerder weg, op de vertrekdag moet je om 10.00 uur weg zijn en dan nog een inspectie om 09.00 uur, haasten dus. Ga dan de dag ervoor weg, bijvoorbeeld om 15.00 uur; rijd dan door tot een uur of 9 's avonds, boek een goedkoop hotel, de andere dag hoef je niet zo ver meer en ben je op een redelijk tijdstip thuis.
Ik heb wel een omweg om Lyon genomen, richting Bourg-en-Bresse. Als je via Boug-en-Bresse rijdt, kom je vanzelf weer op de rondweg van Lyon. Volg hier de borden Marseille. Voordeel is dat je geen file in Lyon hebt die soms lang kunnen duren, ook in de meivakantie! Je rijdt wel om, maar in tijd gaat het sneller.

vakantie in Frankrijk

Als je een beetje frans begrijpt,

Hieronder de vakantie in Frankrijk

http://www.education.gouv.fr/cid87910/calendrier-scolaire-pour-les-annees-2015-2016-2016-2017-2017-2018.html

Ik woon in de buurt van Montpellier, ik ga, als ik naar NLD rij altijd in een keer, maar zonder kinderen. Van deur tot deur ben ik elf/twaalf uur onderweg, twee chauffeurs

ook

wij gaan op die zaterdag 1450km rijden richting het zuiden, afgelopen jaren vaker gedaan. het is te doen, niet super druk en lange files maar ook niet heel rustig. Wij hebben twee kinderen (11 en 14).

Met zo'n 1000km rijden we het in 1 keer: we vertrekken rond drie uur 's nachts, en rijden allebei 2-3 uur terwijl de kinderen achterin slapen/doezelen. rond een uur of 9 zijn we dan al 500km onderweg en kunnen we heel uitgebreid ontbijten. De overage km's doen we rustig aan, en aan het einde van de middag komen we op de bestemming aan.

Meer dan 1000km doen we meestal met een overnachting. Vertrekken rond een uur of 7, het eerste deel weer flink doorrijden want dan vinden de kinderen dat nog geen probleem. ik kies een hotel met een zwembad zodat ze fris en fruiting zijn na zo'n lange reis. de volgende dag nog een uur of 4-5 rijden en dus op tijd en redelijk fris bij de camping.

zoals hierboven ook wordt gezegd, met trivago kun je goedkope hotels vinden aan de kant van de snelweg. of iets verder rijden en dan een bijzonder/leuk hotelletje voor nauwelijks iets meer geld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.