Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Nicole

Nicole

31-07-2010 om 22:29

Turkije inenten ja of nee?

Wij hebben Afgelopen week een verblijf geboekt in het Golden Coast resort in Side (turkije) voor 10 t/m 18 augustus as. Nu las ik op internet dat men inentingen adviseerd, ook mijn huisarts en de GGD adviseren dit overigens. Ik heb nu wel een afspraak gemaakt bij de GGD voor deze inentingen, maar vroeg me af of dit nu echt nodig is? En kan je veel last/bijwerkingen krijgen van de inentingen? De afspraak staat namelijk voor 5 augustus en we vertrekken de 10e.

Wij gaan met zijn 3en (man, vrouw en dochter van 7 jaar)op vakantie. Man laat zich sowieso niet inenten, wil dit zelf niet. Ik heb zelf de ziekte van Crohn (darmziekte), nu heb ik voor mezelf en onze dochter deze afspraak gemaakt, maar weet niet goed of ik het wel moet laten doen?

Heeft iemand hier misschien een antwoord/advies op voor mij?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

31-07-2010 om 23:44

Waarom?

Waarom zou je hierbij meer vertrouwen hebben in onze mening dan die van de GGD en de huisarts?
Kortom, ik zou prikken, ze adviseren het niet voor niets. Ik neem aan dat je geen zin hebt om flink ziek te worden. (voor mij is dit eerlijk gezegd een reden om niet met onze kleine kinderen naar Turkije te willen)
Maar als je liever hoort dat je je beter niet kunt laten vaccineren moet je je bericht in de rubriek gezondheid plaatsen, dan vertelt Onno je wel hoe gevaarlijk vaccineren is.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-07-2010 om 23:51

Nicole

"maar vroeg me af of dit nu echt nodig is?
Tja, wat verwacht je nu van ons? Dat wij gaan roepen 'ik ben ook in Turkije geweest, zonder vaccinaties, en ben niet ziek geweest'? En trek je daaruit dan de conclusie dat inenten niet nodig is? Wat Tijgeroog ook al schrijft: ik zou vooral vertrouwen hebben in de arts. Een arts adviseert je dit niet voor niets. En als je geen vertrouwen hebt in de arts, ga dan naar een ander. Maar die zal waarschijnlijk het zelfde adviseren. By the way, veel verzekeraars vergoeden tegenwoordig de reisvaccinaties.

Nicole

Nicole

31-07-2010 om 23:52

Tijgeroog

Het is niet zo dat ik meer vertrouwen heb ik in jullie advies. Eigenlijk gaat het mij er meer om of je grote kans hebt op veel last of bijwerking naar aanleiding van de inentingen. Helaas kunnen we pas 5 augustus terecht voor entingen en we gaan de 10e al weg, dus vrij kort na het enten. Maar ja aan de andere kant kun je beter wat last hebben van het enten dan 1 of andere aandoening op lopen daar. Dus eigenlijk weet ik al gewoon wat te doen, namelijk enten. Stiekum hoop ik gewoon dat hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben en zeggen dat ze geen of weinig last/bijwerkingen hebben gehad.

Wat zijn mensen soms toch rare wezens hè .

In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie.

Nicole

Nicole

31-07-2010 om 23:54

Ijsvogeltje

De reactie aan tijgeroog geld ook voor jou, onze berichten kruisten elkaar.

Is dat zo ja, dat verzekeraars de vaccinaties vergoeden? Dat wist ik niet, dat is helemaal nieuw voor mij. Hier hebben de GGD en de huisarts niks over gezegd, alleen maar dat er kosten aan verbonden zijn. Zal er maandag toch eens achteraan gaan. Bedankt.

Tijgeroog

Tijgeroog

01-08-2010 om 00:04

Nicole

Okee, maar je vraag in het onderwerp is of je wel of niet moet vaccineren...
Ik heb toen we een paar jaar terug naar Marokko gingen DTP en hep A gehaald, ik zag dat je er voor Turkijke nog een paar moet hebben, daar heb ik dus geen ervaring mee. Maar voor hep A en DTP kreeg ik dus 2 prikken. De een werd een dikke bult die warm en wat pijnlijk was, de andere merkte ik nauwelijks wat van. Maar ik had het er graag voor over, ik had zonder die dingen veel zieker kunnen worden, ookal was die kans misschien maar vrij klein.
Je bent trouwens wel erg laat met vaccineren,de werking is dan wel minder. Zie ook http://www.vaccinatiesopreis.nl/inentingen-turkije/

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-08-2010 om 00:23

Bijwerkingen

De enige vaccinatie waar ik ooit ziek van ben geworden, was die tegen tyfus. Daar kun je een paar dagen flink beroerd van worden. Van DTP en hepatitis (die worden aanbevolen voor Turkije) heb ik nooit last gehad. Tip: als je binnen een jaar een herhalingsprik tegen hepatitis haalt, ben je de komende 25 jaar klaar. Dat kan handig zijn als je van plan bent vaker verder weg te gaan. De hepatitis-inenting wordt tegenwoordig voor vrijwel alle landen buiten west-Europa geadviseerd.

Nicole

Nicole

01-08-2010 om 10:49

We doen het

Wij (ik en onze dochter) gaan 5 augustus ons laten inenten. Inderdaad beter voorkomen dan genezen hè.

Wij zijn inderdaad vrij laat met inenten. Ik heb echt wel geprobeerd om de afspraak eerder te laten plaatsvinden, maar er was nergens eerder plek. We moeten nu zelfs al naar een andere plaats dan onze woonplaats. Wij hebben pas afgelopen week in een opwelling besloten dat we toch op vakantie willen, dezelfde dag hebben we geboekt en direct daarna ben ik gaan bellen voor de vaccinaties.

Het klopt dat de vaccinaties pas optimaal werken na 1 tot 2 weken, maar goed dat is dan niet anders. Denk dat als deze vakantie bevalt we ook maar meteen over een maand of 6 een herhalingprik halen, dan zijn we er meteen voor 25 jaar vanaf. Dit is voor ons namelijk de eerste keer dat we naar Turkije gaan, wel 2 keer eerder op een camping in Spanje, maar verder niet buiten Nederland. Ben benieuwd.

Nogmaals bedankt dames voor jullie reacties.

soepstengel

soepstengel

01-08-2010 om 15:47

Ook gedaan

wij gaan naar egypte en hebben ons wel laten enten; hep a/b vor de kids( en voor ons alleen A; niet pijnlijk, voelde wel even raar in de arm, zoon gaf aan; zoals je je ellboog stoot. Verder geen last gehad.

Zoon buiktyfus wegens hartafwijking;geen pijnlijke plek
Man en ik DTP; man geen last, ik een dikke arm met toch erg pijnlijke zwelling, ik reageer toch veel sneller als de rest. Dit was na 4 dagen over.

We hebben ons "vroeger"nooit laten enten maar nu is de mogelijkheid er dus wel gedaan. Nu is er meer over bekend en omdat zoon anders alleen moest

Terpi

Terpi

01-08-2010 om 18:58

Hep a/b

Mijn kinderen hebben vorige week voor hep a/b combinatie een inenting gehad en we gaan hem herhalen over een half jaar zodat ze voor hep a 25 jaar beschermd zijn en voor hep b levenslang. Ze hadden kortdurend last van een 'raar voelende arm' en wat tintelvingers. Al snel hadden ze nergens meer last van. Het kost overigens 254 euro voor die drie kinderen dus breng maar een zak geld mee Mijn verzekering zal zo'n 230 euro hiervan terugbetalen dus dat is bijzonder netjes geregeld.

Hep a

Mijn vriend en ik kregen jaren geleden een vaccinatie tegen hep A. Het was de variant die een korte bescherming bood van 6 weken. Hij was eerst. Arts zette prik in zijn bovenbeen en ik zag meteen het bloed uit vriends gezicht wegtrekken. Hij zakte opzij en de arts vroeg mij om te helpen vriends benen op de behandeltafel te tillen. Vriend begon helemaal te schokken. Doodeng. Na een paar minuten ging vriend opeens weer half rechtop zitten en vroeg verdwaasd wat er aan de hand was. Hij bleek allergisch te zijn voor deze vaccinatie!
Toen vriend weer een beetje bij zijn positieven was, was ik zelf aan de beurt. Met bibberende knieën zat ik op de behandeltafel. Prik erin. En er gebeurde helemaal niks! Het is natuurlijk vrij uitzonderlijk dat je allergisch reageert.
Nadien beide geen bijwerkingen gehad. Alleen een beetje stijve plek in been.
Vriend is overigens later opnieuw gevaccineerd tegen hep A en nu met de langwerkende variant (moet je 2x prik halen) en daarvan had hij geen enkele bijwerking.

Hep c

Een vriendin van mij heeft trouwens hep C gehad en dat is absoluut geen pretje. Ze heeft het als kind opgelopen bij een bloedtransfusie in het buitenland en is pas jaren later (flink!) ziek geworden. Als hep A en B hierop lijken is het echt een peuleschil om even zo'n prikje te halen.

amk

amk

01-08-2010 om 22:07

Liever de bijwerkingen van de prik

die duren korter dan de levenslange problemen die je van hep A en B kunt oplopen.

Zelf heb ik alleen last van malariaprofylaxes.
Ook voor zuid Spanje en zuid Portugal worden beide inentingen overigens aanbevolen.

Marjoleine64

Marjoleine64

03-08-2010 om 21:40

Al eerder genoemd

Als je voor hepatitis de herhaling wilt na een half jaar, om dan 'levenslang' beschermd te zijn, dan moet je wel zorgen dat de eerste prik ook van het juiste type is. En dat je bij de herhaling niet zwanger bent, want dan mag het niet... (dat had ik dus).
Voor DTP zou ik even controleren of je dochter deze wel nodig heeft, dit zijn nl dezelfde 3 als in de standaard DKTP zit die ze als kind een paar keer krijgen, en dan ben je tot je 18e goed beschermd.
En ik meen dat wij voor Turkije (15 jaar geleden) ook een tyfus-vaccinatie nodg hadden. Da's wel een vervelende... groot volume, werd bij mij in de bil gespoten (ik had dus 5 dagen een pijnlijke plek).
Marjoleine

ilsepilse

ilsepilse

08-08-2010 om 22:17

Zeker doen

dtp is idd vervelend een dag of 2 erna, hep A de dag zelf , buiktyphus alleen nodig bij bepaalde landen en die moet 2 weken voor vertrek gezet worden.
Voor Turkije is Dtp (voor volwassenen en kinderen tot 19jr )en hep a voldoende.
zeker de verlenging nemen, vorig jaar was hier op een school een hepatitis a uitbraak .

Chippie

Chippie

15-08-2010 om 14:43

Inenten

Ik heb geen idee wat je nodig hebt voor Turkije maar ik neem aan Hep A. Kies voor een combi Hep A - Hep B. De kans is groot dat je kinderen eens een wereldreis gaan maken. Hiermee hebben ze hun eerste stap gezet voor levenslange bescherming. Hier geen enkele bijwerking. Bijwerkingen die meer dan 5 dagen blijven, lijken mij hoogst onwaarschijnlijk.

mar

mar

16-08-2010 om 09:09

Hepatitis uitbraak?

Als er op school een hepatitis uitbraak is moet de hygiene wel heel slecht zijn.

Ik ken heel wat mensen die zonder inentingen naar Turkije zijn geweest en gezond weer terug zijn gekomen. Wij hebben het wel gedaan, alleen hepA (DTP was nog goed) een paar dagen voor vertrek. Bij mijn man deed de prik zeer, bij mij en dochter minder, maar wij hadden een paar dagen een zere arm. Wij hebben het trouwens bij de huisarts gedaan. Recept gekregen, bij apotheek gehaald en prikken maar.
Door het korte tijdsbestek hebben wij dus de kortdurende variant gekregen, maar die werkt dan ook weer vrij snel na het inspuiten.
Overigens, hep A kun je niet alleen krijgen door slecht gewassen fruit en groente (wat ik dus dacht), maar ook door het zwemmen in zee (als er ergens een riooluitlaat zit).

ilsepilse

ilsepilse

16-08-2010 om 16:35

Hepatitis a uitbraak

was meegebracht uit het buitenland heeft niks met hygiene op school te maken (alhoewel sommige toch wel erg zijn) ...

mar

mar

17-08-2010 om 17:40

Ilsepilse

Volgens het RIVM is de besmettingsroute:
Direct: feco-oraal.

· Indirect: via verontreinigd water, dranken zoals melk en vruchtensap of ongewassen en/of ongekookt voedsel. Garnalen en vooral schelpdieren die grote hoeveelheden water filteren en zich aldus voeden met organisch materiaal zijn berucht.

· Verticaal: transmissie van moeder op kind is beschreven.

· Nosocomiaal: besmetting via bloedtransfusie is mogelijk tijdens de kortdurende viremische fase.

Volgens mij is alleen feco-oraal op school van toepassing. Neemt natuurlijk niet weg dat het zeer besmettelijk is en er al sprake is van een epidemie voordat je misschien adequate maatregelen kunt nemen. Maar hygiene is dus wel van heel groot belang om besmetting te voorkomen.

Ziekte van crohn

Ik weet niet welke medicatie je neemt voor je darmziekte, maar als dat Humira is of Remicade, mag je geen levende vaccins krijgen.

Paar keer geënt; weinig bijwerkingen

Voor vakanties ben ik de laatste 12 jaar al een aantal keer ingeënt: DTP, HepA, buiktyfus; mijn man ook. Beiden hadden we na sommige prikken een paar uur een beetje stijve arm. Stelde weinig voor.
Na de "reguliere" DKTP-prik en andere consultatiebureau-inentingen hadden onze kinderen af en toe een uurtje verhoging; en één keer een kleine blauwe plek die 10 minuutjes gevoelig was, maar verder niets. Dus dat viel alles mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.