Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

lottie

lottie

12-07-2009 om 18:41

Waarom doet iedereen de gordijnen boven dicht als ze op vakantie gaan?

Het valt mij vaak op dat mensen die op vakantie gaan de gordijnen boven dicht doen. Ik ben benieuwd hoe jullie je huis achterlaten als jullie op vakantie gaan. Laten jullie alles gewoon zoals je het anders overdag ook hebt of sluiten jullie het huis ook hermetisch af?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

12-07-2009 om 20:03

Gordijnen dicht

omdat ik niet weet hoe warm het wordt als ik weg ben en dan mijn katten tenminste een enigsinds koel huis hebben.

Hermetisch afsluiten

Tja, ik ook zie mensen dat doen. Hetzelfde doen mensen in een caravan die een dagje weg gaan, alles dicht, gordijnen potdicht.

Voordeel voor de geveltoerist: als ie in je huis/caravan zit, ziet niemand dat en kan ie rustig zijn gang gaan.

Wij laten de gordijnen dus heel doelbewust open en prijzen ons gelukkig met zeer alerte buurtbewoners. En dankzij poezebeest, die gewoon thuisblijft, komen haar verzorgers dagelijks in huis. Dat is wel zo'n prettig idee, voor poezebeest maar ook voor ons.

Tirza G.

Tirza G.

12-07-2009 om 23:37

Ik ben zo'n buuv

Ik ben altijd gezellig met de gordijnen in de weer van mijn oppasadres. Om een bewoonde indruk te geven, maar ook om het niet al te heet te laten worden en niet heel het meubilair te laten verschieten in de zon.

Tirza

Re: tirza

Maar jij bent nog in de weer voor de zon enz. Daar is veel voor te zeggen en geeft inderdaad een bewoonbare indruk.

Nee, ik ken ze ook hoor, die mensen die de luxaflex en/of gordijnen 3 weken lang potdicht doen en met vakantie zijn. Een duidelijker signaal dat er niemand thuis is, is er niet volgens mij

Altijd dicht

Als ik er wel ben zijn ze ook meestal dicht. In de winter tegen de kou, in de zomer tegen de hitte.
Alleen als we overdag IN de kamer zijn gaan de gordijnen open.

joer

joer

13-07-2009 om 14:21

Uitnodiging voor inbrekers

Hoe duidelijker kun je het maken om 3 weken lang overal je gordijnen of anders te sluiten.

Je roept letterlijk: wij zijn op vakantie! Als je wil inbreken kom hier!

Wij laten bewust alles open en plaatsen tijdklokken op de lampen. Zowel in de woonkamer als op de boven verdieping.

Verder wordt de post door de buurvrouw weg gehaald en zij draait ook nog wel eens het zonnescherm uit voor de zon en het idee dat er mensen thuis zijn.

Ik snap echt niet dat er nog mensen zijn die hun huis zo potdicht achter laten. Je word er zo voor gewaarschuwd dit niet te doen.

Groeten JOER.

Terpi

Terpi

13-07-2009 om 16:04

Toch een dilemma...

... want als je gordijnen plotseling 3 weken open zijn en de lampen 3 weken op exact dezelfde tijden aan en uit gaan schreeuwt het huis ook 'kijk, bewoners op vakantie en wij maken een bewoonde indruk!'
Bij mij zijn nu ook al enkele weken de gordijnen bijna de hele dag dicht, vanwege de zon vooral. Verder geen lampen op de tijdklok, ik denk namelijk dat wanneer hier iemand wil inbreken het toch wel gebeurt. Komen ze bedrogen uit hahaha! Ik mag hopen dat ze dan mijn pc meenemen, het ding crasht om de haverklap en zo krijg ik van de verzekering een nieuwe
Groet Terpi (ook niet in de gelukkige omstandigheden om 3 weken op vakantie te kunnen gaan trouwens)

Guinevere

Guinevere

13-07-2009 om 17:19

Ach

Ach, mijn buurvrouw is straks 3 weken lang in de weer om de rolluiken open en dicht te doen. Geen dief die er iets van zal zien dat wij wegzijn (of het moet opvallen dat het huishouden opeens veel zorgvuldiger wordt gerund.
Met verlichting geen problemen in de zomervakantie, meestal hoef je die niet te gebruiken op die lange zomeravonden.

Ook alles dicht

Wij zijn vorige week een weekje weggeweest en hebben ook de gordijnen aan de voorkant dichtgedaan, zowel boven als beneden. Maar die zijn hier in de zomer sowieso vaak de hele dag dicht omdat de zon bijna de hele dag pal op het raam staat en het dus bloedheet wordt. Wel kwam er iedere dag iemand om voor de kat te zorgen en de post weg te halen. Als we langer dan een weekje gaan vraag ik meestal wel aan degene die voor het beestenspul zorgt of ze ook af en toe de gordijnen 's ochtends open en 's avonds weer dicht willen doen.

Inderdaad

Of je ze nou open laat 3 weken lang, of dicht doet, je ziet toch wel dat het huis onbewoond is. Alle ramen zitten potdicht, de auto staat er niet, de lampen die iedere dag op hetzelfde tijdstip aan en uit gaan, je ziet het gewoon.

Ik ben enigszins paranoia, na een inbraak en 2 pogingen tot inbraak daarna. Waarbij ik wel blij ben dat die laatste twee bij pogingen gebleven zijn, kennelijk hebben we de boel nu goed vergrendeld.
Wij laten toch de luxaflex zakken, dat doen we ook als het erg zonnig is. En verder hoop ik maar gewoon dat ze van onze spullen afblijven.

Guinevere

Guinevere

14-07-2009 om 21:16

Wel auto op oprit

Wij zetten altijd onze 2e auto op de oprit. En anders is het een kleine moeite om de oprit aan een buurman zónder oprit aan te bieden.
Maar alle voorzorgsmaatregelen wegen niet op tegen die vouwwagen die al een week voor de deur staat. Duidelijker kun je niet laten zien dat je weg bent. Gelukkig hebben wij vermoedelijk degelijk hang-, sluit- en ander werk. Overigens helpt dat niet als je vergeet je voordeur dicht te doen, zoals wij van der week hebben gedaan. De hele nacht heeft ie wagenwijd open gestaan, hoe dom kun je zijn? Dieven zitten kennelijk niet bij ons in de buurt, want het hele huis had leeg kunnen zijn. Hebben ze bij ons geen vakantiegaande eigenaars voor nodig.....

Haha

Die voordeur, dat hebben wij ook eens gehad. De hele dag op stap geweest, en bij het thuiskomen stond ik met de sleutel in de lucht te prikken. Wagenwijd open!!! Nu scheelt het dat dit vanaf de straat niet zichtbaar is, en als de deur openstaat lijkt het natuurlijk ook of je gewoon thuis bent.

Maar inderdaad, je vouwwagen al een week voor de deur, of je caravan zijn ook duidelijke aanwijzingen. Een tweede auto op de oprit is bij ons geen optie, en alle buren hebben een oprit dus die hoeven we ook niet te vragen. Jammer genoeg is ook bijna iedereen tegelijk op vakanti.

Tirza G.

Tirza G.

15-07-2009 om 14:23

Guinevere

Waarschijnlijk dacht het rondsluipende boevengilde dat hun kompanen al in jouw huis bezig waren. Hebben ze nog even vriendelijk gewuifd bij het langslopen

Tirza

Lys Lionne

Lys Lionne

15-07-2009 om 23:16

Dicht of open

Het maakt weinig verschil.... Hoewel: overdag de gordijnen dicht bij warm/zonnig weer is beter te verkopen als 's nachts alle gordijnen open. Het beste is dus de buren vragen de gordijnen elke avond dicht en elke morgen open te doen. En dan natuurlijk ook nog de lampen geregeld aan, de planten in het raamkozijn laten staan, de post weghalen én de telefoon doorschakelen (naar bijv. je gsm). Oh ja, ook belangrijk: alle handige opstapjes als ladders, maar ook vuilcontainers moeten weg uit je tuin!!

Salie

Salie

16-07-2009 om 11:13

Over de timers

Als je toch timers op je lampen hebt, moet je ze eigenlijk zo instellen dat ze elke avond op een andere tijd aangaan.
Wij laten beneden wel de boel open, maar boven doen we de rolluiken dicht. Verder hebben we een alarm, dus ik hoop dat dat voldoende afschrikt.
Maar ik zeg altijd maar zo, als ze willen komen ze binnen of je nou je gordijnen open of dicht hebt. Het enige wat je kan doen is het zo moeilijk mogelijk maken.
Je hebt trouwens ook een aparaat tegenwoordig, dan lijkt het net of je tv aanstaat. Die verschiet ook van kleur enzo. Kan ook op de timer.
Gr. Salie

Tirza G.

Tirza G.

16-07-2009 om 20:37

Salie

Je kunt natuurlijk ook gewoon je TV op een tijdklok zetten

Tirza

Mamvantwee

Mamvantwee

17-07-2009 om 09:31

Tirza

Tv op een timer: dan gaat bij ons toch maar mooi de standby-stand aan en uit...of dat nou zo afschrikt, ik betwijfel het

Wij doen waarschijnlijk (gaan zondag weg) de gordijnen dicht, en zetten twee lampen boven en beneden op een timer. Daarbij zorgt een buur voor de post en planten, misschien vraag ik haar om wat met de gordijnen te goochelen. Hoewel, dan komt dat lampje met timer in beeld, ook niet handig...

groet, Mamvantwee

Ik doe niks........

Ik doe niks. Geen licht aan, niet anders de rolgordijnen half dicht dan wat het nu ook is.
Er is bij ons 2 keer ingebroken toen we lagen te slapen dus ik heb niet meer de illusie dat het veiliger is als je al die dingen uithaalt.
Als ze echt willen inbreken doen ze het toch wel of je nu wel of niet thuis bent.

Mamvantwee

Mamvantwee

17-07-2009 om 13:04

Ja, dat geloof ik ook

Lis@, het lijkt me heel erg als je boven ligt te slapen en beneden wordt proletarisch gewinkeld...

Maar je punt deel ik: ik geloof ook niet echt dat lampen op timers, gordijnen open/dicht of wat dan ook echt verschil uitmaakt. Misschien bezweer ik onzichtbare krachten, of wil ik mezelf niets kunnen verwijten als bij thuiskomst blijkt te zijn ingebroken...

tonny

tonny

17-07-2009 om 21:11

Nog nooit gedaan

alle altijd gordijnen gewoon open.

En op de dag dat wij thuis kwamen, zetten de buren even de ramen open om te luchten. Heel attent!

Tonny

Muriel

Muriel

18-07-2009 om 09:14

Inbrekers

Inbrekers zijn niet altijd "toevallige voorbijgangers". Misschien een enkele verdwaalde verslaafde die nodig z'n spul moet hebben... Meestal zijn het personen die een huis langere tijd in de gaten houden. En die hebben inderdaad die caravan of vouwwagen allang voor de deur zien staan.

Niet kamperen? Een plotselinge ski-box op het dak of een volgeladen auto met koffers op de dag voor vertrek, laat ook niets te vragen over!

Bij mijn ouders is een keer overdag mijn moeders portemonnee gestolen. Die lag op het aanrecht in de keuken (aan voorkant). Hebben ze zien liggen. Achterdeur stond open en mijn dochtertje zat in de kamer te spelen toen Oma even naar boven liep om wat te halen. Peuterdochter liep achter Oma aan naar boven en toen is één of andere onverlaat via de achterdeur naar binnen gestormd (bijna langs mijn dochter die op de trap stond, oh gruwel), portemonnee gepakt en weggevlucht.

Wat ik bedoel te zeggen: je wordt in de gaten gehouden. Ik kan alleen maar hopen dat er niet ingebroken wordt in mijn vakantie. Het lijkt me een dramatische ervaring!

Groetjes,
Muriel

P.S. Wij zitten NIET te BBQ-en, liggen NIET aan het zwembad. Wij zijn trouwens HELEMAAL NIET op vakantie!

Tirza G.

Tirza G.

18-07-2009 om 15:10

Grappig muriel

In een andere rubriek liep laatst een draadje en dat ging er juist over dat je huis helemaal niet meer in de gaten wordt gehouden tegenwoordig. Vrijwel alle inbraken zijn snelkraken, hoppetee, langslopen, mogelijkheid zien en hebbes.

Tirza

flora B

flora B

19-07-2009 om 09:40

Ik kwam vanacht thuis....

En alle rolluiken zaten boven potdicht!! Wij zijn vrijdag voor 2 weken geleden vertrokken om 12.30 en toen was het 32 graden........Heb er geen seconde aan gedacht om die rolluiken omhoog te doen, was niet zo slim! Maar wij wonen in een zeer "allerte wijk" en bijna niemand was nog weg, ze gaan nu allemaal...heerlijk rustig!

Muriel

Muriel

19-07-2009 om 20:57

Grappig?

Ik vind er niets grappigs aan, Tirza!

Joh, ik heb geen idee. Hoor altijd alleen maar verhalen van dingen die "ze" moeten hebben geweten, dus: in de gaten gehouden. Dat idee alleen al bezorgt me de rillingen. Ik probeer er niet al teveel bij stil te staan en hoop maar dat ze mijn huis voorbij gaan.

O, en Karen: ook het huis van de buren, hihi!

Groetjes,
Muriel

Karen Bunschoten

Karen Bunschoten

20-07-2009 om 13:38

Muriel

thanks...ookal valt er hier niks te halen ik hou ze liever buiten!

onze buren zijn nu weg, mooie tijdklok ingeschakeld, tot half 12 brandde er nog licht ik had dikke lol want ze liggen altijd om 10 uur plat!!

Guinevere

Guinevere

20-07-2009 om 20:10

Buren hier

Mijn buren (ik mag op het huis passen) hebben de lampen al om 18.00 aangedaan (timer). En de gordijnen staan wagenwijd open, dus iedereen ziet dat er niemand is én dat de lampen aanstaan. Lekker handig dus....ik heb de gordijnen maar even een kwart dicht gedaan, dan kijken de inbrekers tenminste niet zó dat verlichte gat in.

tonny

tonny

20-07-2009 om 22:46

Nou, even die timer verzetten!

Denken je vakantievierende buren dat hier plotsklaps de wintertijd invalt omdat zij weg zijn?

tonny

Guinevere

Guinevere

21-07-2009 om 10:15

Gedaan

Vanmorgen heb ik alle timers verzet. De tv stond net trouwens ook aan toen ik binnen kwam, maar daar zat geen timer aan. Volgens mij een actie van de poes om inbrekers buiten te houden....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.