Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Claire

Claire

19-10-2015 om 01:44

waarom is luchthaven personeel zo onvriendelijk

Waarom is luchthaven personeel standard zo onvriendelijk en onbeleefd? Ik vlieg aardig wat, binnen Europa en naar de V.S. en stoor me hoe langer hoe meer aan hoe ik op vliegvelden wordt behandeld. Op zijn best als een dom kind, op zijn slechts als potentiele bedrieger. En sowieso altijd als een ongewenst persoon, een lastpak die hun hindert in whatever ze liever doen dan met passagiers omgaan. Of het nou de check-in is, de security check (vooral die!), de transfer balie, lost luggage, de balie voor shuttles of ander transport bij aankomst, of wie dan ook. Op welk vliegveld dan ook. De een is nog botter, snauweriger en intimiderender dan de ander. Nog voor je ook maar iets gevraagd, gezegd of (verkeerd?) gedaan hebt. Waarom? Zijn ze getraind om zo te doen? Er zullen heus wel eens onaardige of aggresieve passagiers bij zijn. Maar de overgrote meerderheid van reizigers is toch gewoon beleefd en eerlijk, een beetje onzeker en gespannen misschien, en veelal onwetend (de meesten vliegen niet heel vaak) maar zeker welwillend. Waarom moet dan iedereen lijden onder die negatieve houding? Zijn ze vergeten dat wij de klant zijn? De (duur!) betalende klant? Die hun jobs mogelijk maakt en hun salaris betaalt (zonder betalende reizigers geen luchthaven en dus geen personeel)? Dat zij er voor ons zijn, om ons te helpen op reis te gaan? Op onze langverwachte en bij elkaar gespaarde vakantie?
Hoe vinden luchthavens eigenlijk zoveel onaardige en onbeleefde mensen om voor ze te werken, waar halen ze die vandaan? In mijn leven buiten luchthavens kom ik zelden zulke mensen of zulk gedrag tegen. Eenmaal in het vliegtuig ook niet, trouwens, het vliegpersoneel is vaak veel beleefder en behulpzamer (ook wel met uitzonderingen, maar niet standaard bot).


Mijntje

Mijntje

19-10-2015 om 06:55

Gewoon

weer eens lekker met de trein reizen. Tegenwoordig lopen daar ook schoonmaaksters die met een doekje de boel afnemen en de volle prullenbakjes legen. Ik vind dat heel huiselijk.

Dorien

Dorien

19-10-2015 om 07:58

ligt aan jou

want ik kom dat soort onvriendelijke mensen niet tegen. Wel passagiers die al met een sjacherijnige houding aan de balie beginnen die verwachten als god behandeld te worden en het personeel bedreigen.

bloemetje

bloemetje

19-10-2015 om 08:53

herken het helemaal niet

Ik herken het helemaal niet. En kom toch behoorlijk vaak op vliegvelden.

Heb je geen last van het rode-autootjes-syndroom? (als je eenmaal door hebt dat er best veel rode auto's zijn, dan zie je ze werkelijk overal, en kun je je niet voorstellen dat ze je eerder nooit opvielen).

Miraya

Miraya

19-10-2015 om 09:29

herken het ook niet

ik ben bepaald geen 'dagelijkse vlieger', maar de keren dat ik vloog was het personeel gewoon vriendelijk. Zowel grondstewardessen als schoonmakers.

Waar kom je vandaan?

Ik zou raden dat je reisbestemming of herkomst een van de bestemmingen uit de 100% controle is vanwege drugs of terrorisme. Als je daarbij dan ook nog een kleurtje hebt, of een hoofddoek, of een exotische achternaam dan heb je de poppen aan het dansen.
Het is zelfs mogelijk dat je op een of andere signaleringslijst staat zonder dat je het weet.

Mijn analyse van de onbeschoftheid van het personeel is dat ze zich op die manier wapenen om de handelingen/controle die ze gaan verrichten te rechtvaardigen. "Oh jongens, weer zo een, nou moeten we opletten"

Je bent beslist niet de enige die het overkomt, maar natuurlijk wel een minderheid.
Een ander voorbeeld. http://www.joop.nl/leven/detail/artikel/26456_noraly_beyer_vernederd_op_schiphol/

vlinder72

vlinder72

19-10-2015 om 09:50

eigenlijk ook niet

Ik vind de mensen op luchthavens meestal juist heel vriendelijk. Ondanks de drukte blijven ze geduldig. Zelfs tegen zeurderige mensen die teveel bagage meenemen of koffers als handbagage mee willen nemen. Of mensen die als malloten naar binnen proberen te rennen ipv de achterste rijen eerst.

Alleen de wachrijen bij de douane vind ik op schiphol heel irritant. Ze weten van te voren welke vluchten binnenkomen dus waarom er dan maar een of twee balies open zijn is mij een raadsel. De marechaussee is wel weer vriendelijk. Die kunnen er natuurlijk ook niks aan doen.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-10-2015 om 10:33

Vriendelijk

Mijn ervaring is dat ze bij Schiphol heel vriendelijk zijn, maar in het buitenland (meestal) niet. Vooral het douanepersoneel is daar vaak heel nors. Dit jaar op reis naar Indonesie geweest en eigenlijk alleen aardige mensen tegen gekomen behalve op de Indonesische luchthavens. Bij eerdere reizen naar de VS waren ze volgens mij ook behoorlijk nors.

Brianna F

Brianna F

19-10-2015 om 11:16

ligt eraan

In de VS standaard hele sacherijnig personeel, die alleen maar wuift met de hand als je iets netjes vraagt. En op verveelde toon NEXT! roept. Ik was echt met stomheid geslagen. En dat op alle Amerikaanse luchthavens, zonder uitzondering.
Andere luchthavens heb ik dat niet zo ervaren en ik reis toch best veel.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-10-2015 om 12:02

Brianna

Terwijl het bedienend personeel in de VS juist weer een verademing is t.o.v. het europese. Misschien moeten we ze een fooi gaan geven...

Dees

Dees

19-10-2015 om 12:10

nooit problemen mee

Wij reizen zeer regelmatig tussen Nederland en de VS. Eigenlijk heb ik nooit moeite met luchthavenpersoneel zowel in Nederland als in de VS. Nu moet ik wel kwijt dat ik de procedures ken (bij beveiliging, gate, immigrations, customs en de balie van de luchtvaartmaatschappij). Ik lees ook wel altijd de bordjes die er staan en daar houd ik me ook aan. Dat helpt heel veel, want ik zie om me heen ook weleens mensen die behoorlijk boos worden aangesproken als ze bijvoorbeeld de camera tevoorschijn halen op plekken waar dat niet mag, of immigrations mensen die behoorlijk geïrriteerd klinken als ze weer eens de zoveelste in de rij hebben die geen woord Engels spreken. Je ziet ze soms gewoon opgelucht ademhalen als je precies kunt uitleggen wat je komt doen en hoe lang je blijft, en je ook netjes de opdrachten (die ze ook voor onze eigen veiligheid hebben) opvolgt.

We hebben weleens gehad dat we op een rij moesten staan en dan kwam de drugshond snuffelen omdat die honden vrij scherp zijn afgericht kregen we hele strenge commando's. Dat begrijp ik dan wel, maar ja dat was ook in de periode dat er blijkbaar heel veel drugs vanuit Amsterdam naar Amerika werd verscheept.

Caesar

Caesar

19-10-2015 om 12:14

Schiphol

Ik vlieg zeer regelmatig. Zowel binnen als buiten Europa. Vooral het security personeel op Schiphol vind ik erg onvriendelijk. Zeker als het erg druk is. Dat lijkt op veel andere luchthavens veel beter. Maar de laatste paar keer dat ik vloog vanaf Schiphol, met de nieuwe security hal, was ook het personeel vriendelijker. Mogelijk omdat de boel efficiënter verloopt.

Jaina

Jaina

19-10-2015 om 13:19

Soms

Ik heb zelf niet zulke slechte ervaringen al zijn ze niet altijd overal even aardig. Als mijn man erbij is dan is het vaak onaagenamer. Zeker de immigratie. Hoewel hij al lang een Europees paspoort heeft. Maar hij heeft een exotische naam en bijbehorend uiterlijk dus terrorist. Dus dan word hij wel eens langer vastgehouden waardoor het allemaal weer eindeloos duurt. Dat is vooral als je van buiten Europa komt. Ik ken veel mensen zonder Europees paspoort en die hebben ook vaak gedoe bij de immigratie. Zelfs met geldig visum wordt je regelmatig als een crimineel of terrorist behandelt.

Astrid

Astrid

19-10-2015 om 13:39

onaardige mensen

heb je overal, in dienstverlenende beroepen en daarbuiten. Zelf heb ik beide meegemaakt op vliegvelden, maar ook ongelofelijk aardige mensen die de boel in drukte op weten te vrolijken door bv te roepen: schoenen uit, maar u mag gerust lachen vandaag!
Het werk op een vliegveld vergt denk ik best veel van personeel, de druk en drukte is groot en als je dan klanten krijgt die dit en dit NU willen en dat en dat NIET accepteren tot aan bedreigen toe, dan word je op een gegeven moment wel leeggezogen.
Beroepsmatig zou dit niet mogen, maar te begrijpen vind ik het wel.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-10-2015 om 14:33

Jaina, discriminatie & racisme

Mijn vriendin wil nooit meer naar Turkije nadat ze op zakenreis in Istanboel tweemaal (een keer bij de grens en een keer op straat) uit de groep van Nederlandse collega's werd gepikt en uitgebreid onderzocht.

Oh ja, ze is in Nederland geboren maar is van Aziatische afkomst en dat zie je. Even voor de mensen die denken dat racisme en discriminatie zijn uitgevonden door de westerlingen. In moslimlanden is discriminatie ongegeneerd en openlijk. (en dan kun je eigenlijk verwachten dat Turkije daar nog vrij redelijk uitspringt)

Kit

Kit

19-10-2015 om 15:53

Mwah

Ik vind ze meestal wel aardig, soms wat zakelijk en beveiligingsmensen zijn vooral efficiënt, soms wat kortaf. Maar goed, het is hun werk en ze staan er niet om vrienden te maken. Vooral de beveiliging moet wel een beetje intimiderend blijven.. zo halen ze mensen met snode plannen er tussenuit. Ik heb nergens slecht ervaringen gehad, wel betere ervaringen. In Nederland zijn ze in elk geval altijd uiterst correct, in de VS uiterst streng, maar soms zijn ze ook wel jolig (lekker... koekjes, die moeten we helaas innemen!) of proberen ze je echt op je gemak te stellen.

Vanuit m'n werk (bij 'n luchtvaartmaatschappij op kantoor) herken ik natuurlijk wel wat je zegt, vooral cabinepersoneel kan nog wel eens nuffig zijn, maar ook aan de balie werken mensen die niet van nature aardig of hulpvaardig zijn. Aan de andere kant zijn ook lang niet alle passagiers even leuk en gezellig, en moet je ook best een dikke huid hebben als (grond) stewardess. Ik kan me een klein muurtje dus wel voorstellen.

In elk geval weet ik 100% zeker dat snauwen geen onderdeel is van hun opleiding... (hoewel, de beveiliging natuurlijk een andere opleiding krijgt ;o))

Krullevaar

Krullevaar

19-10-2015 om 17:11

zoals overal

Ach ja, zoals overal heb je soms aardige mensen en soms chagrijnige. Tja, als ik bij de security op Schiphol zou werken en er komt voor de 10.000e keer weer iemand met een flesje water aanlopen en je moet weeeeer uitleggen dat dat al jaren niet meer mag, dan zou ik ook chagrijnig worden. Of mensen met *messen* in hun handtas. Serieus, ik zie het elke keer weer....

Maar het klopt dat ze in de VS bij uitstek het onvriendelijkst zijn terwijl ze juist daar wel weten hoe het hoort. Alsof het onderdeel van hun training is.

Dees

Dees

19-10-2015 om 17:33

Krullevaar

Tegen mij zijn ze in de VS nooit onvriendelijk geweest.

Krullevaar

Krullevaar

19-10-2015 om 18:40

zo zie je maar...

zoveel mensen, zoveel meningen.

Caesar

Caesar

19-10-2015 om 19:13

Kit

Ik vind security op Schiphol vaak juist niet correct. En inderdaad zeer streng in de VS, maar juist wel heel correct.

Claire

Claire

19-10-2015 om 20:01

rode vliegtuigjes

Natuurlijk, er zijn uitzonderingen. Die ene olijkerd bij security die er plezier in heeft en de hele boel aan het lachen krijgt zie ik ook wel eens. Maar is toch een uitzondering. Natuurlijk heb ik ook al gedacht dat het aan mij ligt. Maar:
1) Dan zou ik er op andere plaatsen toch ook last van moeten hebben. Zoals gezegd: de flight attendents vind ik bijna altijd aardig en behulpzaam. Ook in winkels, loketten en andere plekken waar je een dienstverlening afneemt heb ik er geen last van.
2) Zou kunnen liggen aan mijn houding speciaal op vliegvelden, maar dan zou het vooral tegen mij gericht zijn. Terwijl wat me juist stoort is hoe ze anderen, minder ervaren (en ja: ook minder westers uitziende) mensen behandelen. Ik laveer er wel tussendoor, weet zo’n beetje hoe, waar en waarom. Maar dat geldt niet voor iedereen, en dan kun je toch wel enigszins behulpzaam en wat vriendelijker zijn, als mensen niet alles meteen precies weten of snappen. Zo duidelijk is het allemaal niet hoor. Zelfs als je wel veel vliegt: per vliegveld, per maand of zelfs per medewerker verschillen de dingen die wel/niet mogen of moeten. (vb: wel/niet paspoort bij je boardingpas laten zien, wel/niet eigen plastic zakje met/zonder rits, wel/niet je voeding en snoeren ook nog eruit, wel/niet telefoon eruit, wel/niet automatische bagage dropoff, wel/niet vroeg de gate bekend, etceetc, de lijst dingen die per vlucht, maatschappij, vliegveld of persoonlijk humeur verschillen is lang). Dat mogen ze ook best vertellen, dat het hier anders is dan in x of dan een maand geleden, maar het gaat om de toon. Die kan ook gewoon beleefd. In plaats van geirriteerd zuchtend en kortaf.
Ik zie trouwen zelden of nooit de geschetse arrogante en agressieve passagiers. Meer juist onzekere mensen die zich zodanig laten koeioneren door die types dat ik bijna geneigd ben om er wat van te zeggen (heel soms doe ik dat ook).
Ik zie meer in de rode autootjes theorie: Misschien vlieg ik zo veel (bijna elke week) dat de negatieve dingen me meer op gaan vallen en ik die meer onthoud. Ofzo. Want ik zie toch dat de meesten hier niet dezelfde ervaring hebben.

Claire

Claire

19-10-2015 om 20:04

Ik ben wel enigszins "overgevoelig" voor onbeleefheid, denk ik. Dat stoort me gewoon erg. Komt misschien door andere dan Nederlandse achtergrond.

Astrid

Astrid

19-10-2015 om 20:21

ja maar daarmee

suggereer je eigenlijk dat Nederlanders zich daar niet aan storen (of ook zo zijn?) Op een vliegveld in Afrika konden ze er ook wat van. Ik stoor me ook aan onbeleefdheid, maar probeer wel te zien hoe dat komt: karakter, achtergrond, stress, drukte, onderbezetting, mijn eigen opstelling enz.
Sommige mensen zijn gewoon bot tot op het grove af. Maar in mijn beleving is dat nog steeds niet de meerderheid.
Jij ziet de agressieve passagiers nauwelijks, misschien komen die wel op mijn werk langs

Claire

Claire

19-10-2015 om 21:44

onbeleefdheid

Inderdaad heb ik de (terechte of onterechte) indruk dat Nederlanders zich daar minder aan storen.
Ben trouwens zelf wel Nederlands, maar ergens anders opgegroeid.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-10-2015 om 09:01

Varieert

Toen ik ooit eens verhuisde naar een kleinere gemeente viel het me op dat de mensen daar vriendelijker over kwamen dan in de grote stad. Vooral bij kassa's e.d. merkte je dat. Later gewoon gaan vinden en toen ik terugverhuisde merkte ik eigenlijk geen verschil. Dus misschien was het wel verbeelding.

Paasei

Paasei

20-10-2015 om 17:48

Vergelijk t met de zorg

Ik bedoel, personeel dat in de zorg werkt en steeds verder geknepen wordt. Geen tijd meer heeft voor t vriendelijk praatje, want voor deze handeling staat maar 10 minuten en de volgende patient wacht al weer.

Zo werkt t bij veel luchtvaartmaatschappijen ook voor hun grondpersoneel. Ze worden steeds verder weg bezuinigd. Hun werk wordt over genomen door automatisering (denk aan online check-in, check-in zuilen op Schiphol en bagage drop off punten) waardoor het management vindt dat ze t met steeds minder mensen af kunnen. Kortom, de werkstress wordt steeds hoger. En het serviceniveau gaat daar helaas niet mee omhoog. Heel vervelend als je in die branche werkt, van de 'oude stempel' bent en je werk graag goed wilt doen..

Cabinepersoneel heeft daar overigens minder last van. Luchtvaartmaatschappijen moeten nu eenmaal voldoen aan de regels van de rijksluchtvaartdienst, die een minimum aantal personeel per vliegtuigtype verplicht stelt. Kam dus niet aan getornd worden.

Krullevaar

Krullevaar

20-10-2015 om 19:21

Paasei

Eens met je verhaal, maar dit geldt m.i. zeker ook voor cabinepersoneel. Waar zij vroeger langer te tijd kregen om uit te rusten voor een terugvlucht, moeten zij nu op korte vluchten binnen een uur weer boarden en terugvliegen. Ook op lange vluchten is het niet meer zo dat er dagen uitgerust kan worden. Tel daar de tijdsverschillen waar ze mee te maken krijgen bij op en de onredelijkheid van sommige passagiers en je hebt meer begrip.

Claire

Claire

20-10-2015 om 20:13

aha

Toch nog wat antwoorden op mijn waarom vraag! Dank.
Zou inderdaad daar ook wel mee te maken kunnen hebben (verhoogde werkdruk).

Hangt erg van plaats af

Op Schiphol vind ik ze al jaren onbeschoft, lomp, onvriendelijk, dom, nou kan nog wel even doorgaan. Ook voordat ze er aan het bezuinigen sloegen. Gewoon niet servicegericht. Net als bij een Albert Heijn of zo.

Vloog in augustus met gezin business class vanaf Schiphol. Dan mag je door aparte poortjes enzo. Maar tot VIER keer toe onderweg van inchecken tot vliegtuig werd ons op regelrecht onbeschofte manier gezegd dat we verkeerd liepen. Ze wilden ons iedere keer richting lange rij sturen. Blijkbaar letten ze er te veel op uiterlijk. En ze zijn erg onbeleefd. Een 'neemt u me niet kwalijk', na 'Hee jullie moeten deze kant op', lijkt er niet vanaf te kunnen.
Heathrow en Frankfurt heeft ook een paar exemplaren rondlopen, maar in Frankfurt zijn ze tenminste efficiënt.
En op Bali zijn ze ook vaak lomp. Denken ze weer dat je een toerist bent die ze wel kunnen afbekken.

Ze kunnen een voorbeeld nemen aan Singapore en Jakarta. Daar zijn de mensen vriendelijk, geduldig en beleefd. En alles loopt er op rolletjes. Volgens mij is het eerder een grondhouding dan werkdruk of wat dan ook.

Claire

Claire

20-10-2015 om 23:32

aha Dirksmama

Eindelijk iemand die het wel algemeen herkent. Ook een veelvlieger zie ik, dus misschien hangt het toch daar mee samen.
Schiphol, Heathrow (en Gatwick) en Frankfurt zijn ook wel zo'n beetje mijn minus top drie qua personeel. Charles de Gaulle misschien nog (hoewel wel beleefder). In Europa dan. V.S. is weer een ander verhaal.
Jammer, Singapore en Jakarta was ik nog niet, dus die goede ervaring ertegen over heb ik ook niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-10-2015 om 08:22

Ik denk

Dat daar wat mensen staan die zichzelf ontzettend belangrijk staan te vinden. Ze staan daar toch vanuit een positie en met een bepaalde macht en niet iedereen kan daar even goed mee omgaan. Dat je daar het ene land meer van merkt dan in het anderen heeft met grondhouding te maken.
Ik kan niet zeggen dat het nu erger is dan vroeger. Dus die bezuinigingen zullen vast wel een rol spelen, maar dat is volgens mij niet het complete verhaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.