Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Wagenziekte

Hallo,
Dit jaar gaan wij voor het eerst met de auto naar zuid frankrijk. We trekken twee dagen uit voor de rit en dat zal best goed gaan. Het enige waar ik bang voor ben is dat onze dochter van 8 last krijgt van wagenziekte.
Wat doen jullie in een dergelijk geval?
- twee dagen lang volstoppen met tabletjes?
- welk merk?
- andere oplossingen?

Alvast bedankt.

Groetjes van Gera

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

29-06-2009 om 13:43

Ik lees mee

Oudste dochter heeft er ook last van. Maar niet op de snelweg die we toch het grootste deel van de rit zullen zien.

Heb wel een tip voor Frankrijk, pas op met bochten op de bergen. Niet te snel rijden, dan gaat het wel. Ging bij ons dus mis omdat papa even lekker wilde doorrijden

angel3

angel3

29-06-2009 om 14:31

Voorin zetten

het helpt enorm als je kind voorin zet of in de auto in het midden. Tegenwoordig met die dichte hoofdsteunen zie je niks meer als je naar voren kijkt. Daar word je misselijk van.
Verder niet snoepen (alleen rauwkost), niet lezen en geen filmpjes kijken. Lekker cd's luisteren en slapen

Nou

voor tabletjes zou ik even naar de apotheek gaan en daar raad vragen. En op tijd innemen, een uur voor de reis geloof ik en dan 8 (?) uur later weer. Mij hielp het wel om droge biscuit of toastjes te knabbelen, en cola te drinken. En inderdaad NIET lezen! Wagenziekte komt doordat je evenwichtsorganen elkaar tegenspreken, de ogen zeggen dat je stilzit (als je zit te lezen) en die in het oor voelen dat je beweegt. Dus: naar buiten kijken, het liefst voorin de auto.
Ik heb zelf trouwens ook last van de geur van een auto, een open raam helpt dan. En in een diesel heb ik er meer last van.

Puck2

Puck2

29-06-2009 om 16:25

Gewoon tabletjes

Als je dochter al eerder last heeft gehad van wagenziekte dan kun je haar tabletjes geven. Dat is hier het enige dat helpt, alle tips hier van het forum heb ik zo ongeveer uitgeprobeerd. Voor een kind dat goed pilletjes kan slikken is primatour een goed middel (ook als huismerk te krijgen bij Kruidvat etc.) Een zusje ervan is Suprimal. Dat is ook geschikt voor kinderen die nog niet een pil kunnen wegslikken. Primatour smaakt heeeel vies en suprimal smaakt nergens naar en kan je volgens de apotheek gewoon fijnwrijven tussen 2 lepels en met wat slokjes wat o.i.d. geven.
En verder niet te zwaar eten, maar wel zorgen voor een beetje gevulde maag. Lezen is hier ook goed voor een vol kotsbakje, maar (heel gek) DVD-kijken gaat altijd prima, geen enkele last.

picobello

picobello

29-06-2009 om 21:50

Seabands

dit zijn 2 polsbandjes / soort zweetbandjes met een drukplekknopje erop. Die drukt op een speciale plek en dat helpt. beknopte uitleg
te koop bij appotheek. Bij mijn kinderen werkt het perfect, zijn niet meer ziek terwijl ze anders met een teiltje op schoot zitten. Geen tv kijken of boekje lezen, geen melkproducten, geen zoetigheid.
meestal staren ze wat naar buiten of luisteren naar een luisterboek of muziek.

geranium

geranium

29-06-2009 om 22:01 Topicstarter

Alles welkom

Hallo allemaal,
De seabands spreken mij wel aan, dat ga ik even uitzoeken. Ik gebruik liever geen pillen als het niet nodig is, dus dit klinkt interessant. Ik denk wel dat ik daarnaast pillen zal aanschaffen, dus ik hou me nog steeds aanbevolen voor suggesties op dit gebied.
En ja, dat lezen, dat wist ik eigenlijk wel. Jammer hoor, het is juist ene kind dat graag leest.

Meer verhalen blijven welkom!
Alvast bedankt voor alle reacties.

grpetjes, Gera

Vroegâh

Toen ik in een grijs verleden ('70) met mijn ouders en 2 zussen op vakantie ging werd er ook altijd tenminste een van de kinderen wagenziek. Dat kwam vooral door de combinatie: lezen, bergweggetjes (of rechte weg maar dan met heuvels op en neer), in de auto rokende ouders (!), hitte (geen airco en hooguit 1 raam op kiertje), geur van komo-vuilniszak die in noodgevallen als opvang werd gebruikt, smaak van primatour tabletjes (jèk!).

Tips tegen wagenziekte zijn dus min of meer tegenovergesteld:

- niet lezen;
- rustig rijden (tempo maken kan wel, maar voorkom bruuske snelheidswisselingen en wilde bochten);
- zorg voor frisse en koele lucht in de auto;
- als je primatour tabletjes slikt, verpak deze dan in een stukje ontbijtkoek oid en zorg dat je het tabletje zelf niet proeft.

Bij een bevriend gezin met 4 meiden was het nog erger. Van die kinderen werden er altijd 2 wagenziek op weg naar Zuid-Frankrijk. Die 2 zaten aan de portierzijden van de stationwagon en hingen in geval van nood allebei uit het raam over te geven. Op bestemming zaten er dan van die opgedroogde plakaten aan de zijkant van de auto. Ha, ha. Heerlijk op vakantie!

Luisterboeken

Hioi,

Hier ook een dochter die er last van heeft.
Wij doen het volgende.
Eerst ligt ontbijten bijv 2 beschuitjes en wat drinken , half tabletje primatoer en in de auto mag ze kiezen of voorin of achterin. Mestal kiest ze toch voor achterin en dan zet ze haar discman aan met luiterverhalen .
Ik koop vaak voor haar een nieuwwe cd met een mooi verhaal als we op vakantie gaan.
Wat we verder doen is niet snoepen in de auto maar gewoon af en toe een pepermuntje om op te sabbelen.
Als we onderweg stoppen voor eten/drinken geen prik maar gewoon water of limonade en brood zonder vetbeleg.

Als we merken dat de rit toch wat te wild word bijv scherpe bochten of klimmen /dalen dan gaat ze wel voorin zodat ze mee kan kijken.

Tot nu toe werkt dit zeer goed trouwens onze dochter word deze zomer 12 jaar.

En ja als zij voorin gaat moet ik dus naar de achterbank en moet ik ook meekijken anders heb ik een bakje nodig hahaha.

Succes.
gr ingmyr

Spelletjes

vergeet ik erbij te zeggen dat we ook weleens spelletjes doen in de auto zij kan dan gewoon naar buiten kijken en we raden dan met elkaar een dier.
zeer leuk om te doen of auto's spotten, zolang ze maar niet hoeft te lezen dan gaat het goed.

geranium

geranium

02-07-2009 om 09:27 Topicstarter

Weer hallo

Hallo allemaal,

Ja Pelle, ze heeft er vaker last van gehad, anders zou ik me er geen zorgen over maken.

Ik moet lachen om de beeldende verhalen met de kotsplakken aan beide zijden van de auto, bah! En het is goed om te lezen wat allemaal walging kan opwekken zoals de geur van een komo-vuilniszak.

Mijn huidige conclusie:
- Toch maar een stoelverhoger mee zodat ze ook voorin kan zitten wanneer dit nodig is.
- Pilletjes halen bij de apotheek. (Goed om te weten dat primatour echt heel smerig is.)
- Zorgen voor luisterboeken.
- Geen vet voedsel!
- Vooral tijdens het eindstuk in de bergen rustig rijden.

We hebben allemaal zoveel zin in de vakantie en het lijkt me gewoon verschrikkelijk als je aan het begin en aan het einde van je vakantie twee dagen lang misselijk in een auto moet zitten. De reis moet ook aangenaam zijn.

Ik dank jullie allen voor de reacties en jullie persoonlijke ervaringen. Juist dat laatste geeft een gevoel van beleving en inleving en is geen theoretische blabla. Neemt niet weg dat ik de uitleg over het evenwichtsorgaan ook heel nuttig vond om iets te begrijpen van wagenziekte. De combinatie doet het hem. Als ik alleen maar te horen krijg wat ik wel en niet moet doen zonder uitleg, vind ik het nooit zo geloofwaardig.
Dit forum is daarom beter dan wikipedia of een of andere gezondheidssite!

allemaal van harte bedankt!

groetjes,
gera

Nog een tip:

ga onderweg NIET vragen of ze misselijk is! Ze heeft een pilletje gehad, dus kan er geen last meer van hebben. Nou ja, dat kan natuurlijk wel, maar ze moet er niet aan denken. Als je aan misselijkheid gaat denken wordt je het meestal vanzelf wel, dus probeer om haar te laten vergeten dat ze wagenziek is.
En neem cola mee, dat is echt lekker bij misselijkheid!

geranium

geranium

02-07-2009 om 10:26 Topicstarter

Ja, cola

Ja, de juiste psychologische benadering! En cola, bij ons in huis wordt dit in principe niet gedronken maar we hebben altijd een fles op voorraad voor maagklachten. Dus die werking is bekend bij mij. Goed dat je me er aan herinnert.

gr. Gera

Lys Lionne

Lys Lionne

02-07-2009 om 23:15

Suf van pilletjes....

Oh jeetje, laat ik daar nou niet bij stilgestaan hebben! Ik ben zelf ook snel wagenziek en zie best op tegen onze reis naar Tsjechië. Zeker omdat we onlangs gemerkt hebben dat de auto wat meer 'beweegt' als er een caravan achter hangt.... De seabands werken altijd redelijk goed, maar ik had bedacht dat ik voor de zekerheid maar beter (ook) een primatourtabletje kan nemen. Maar niet als ik er duf van kan worden, want het is goed mogelijk dat ik ook nog achter het stuur moet!

Voor zoon is een beetje slaperig worden niet erg, dus die krijgt wel gewoon een pilletje haha. En idd, cola mee. Was ik ook even vergeten...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-07-2009 om 13:40

Hier

Hier werkt helaas niets. Pilletjes niet (wordt mijn zoon inderdaad ook heel slaperig van), seabands niets, voorin zitten niet... Ja, een keer goed overgeven, en dan gaat het de rest van de rit prima. En zo gaat het dus eigenlijk altijd. Oh ja, een ding dat een beetje helpt: het raam open.
Een lege maag is het beste, eten en drinken tijdens de rit is uitgesloten, dat komt er direct weer uit.
Waar we inmiddels wel achter zijn is dat hij erg gevoelig is voor de geur in de auto. Hij vindt de meeste auto's stinken. Vorige zomer waren we met een huurauto op vakantie, en die vond hij niet vervelend ruiken. We hebben een maandlang heel veel gereden (>5000 km) en hij is geen moment misselijk geweest. Maar terug in Nederland ging het in de auto van Schiphol naar huis direct weer mis.

Marleen

Marleen

03-07-2009 om 19:18

Armbandjes

Hoi, een vriendin van me heeft 2 kinderen die beiden wagenziek worden. Zij heeft ook van die armbandjes voor ze gekocht en het werkt perfect.
Groetjes, Marleen

Mocht het toch mis gaan

bij de anwb kan je handige zakjes kopen met een soort gel erin. Braaksel wordt 'vast' en geurtje behoorlijk goed ingesloten. Hier standaard in de auto. Werkt erg goed. Jongste erg wagenziek en oudste spuugt graag mee als jongste begint

Ilva

Ilva

06-07-2009 om 11:26

Watjes

Ik werd vroeger in de bus naar Oostenrijk ook vaak misselijk. Iemand gaf me toen de tip om (als je rechts bent) in je linker oor een watje te stoppen. (Ben je links dan rechter oor). Het had met evenwicht te maken. Bij mij werkte dat altijd. Misschien was het puur geloof maar het werkte wel. Ik werd niet meer misselijk.

Onze kinderen kijken altijd DVD in de auto (op lange reizen natuurlijk) en dat gaat prima. Nog nooit eentje ziek gehad.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.