Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

sita

sita

04-06-2009 om 21:50

1e keer met de caravan, hoe gaan jullie te werk met het beladen?

We hebben net een caravan gekocht en gaan er voor het eerst mee op vakantie.
Ik kan niet wachten en het lijkt me leuk de caravan wat in te richten .
Hoe pakken jullie de caravan in? Wat in de auto?
Keukenspullen etc blijvend in de kastjes ipv in de auto?
We hebben een fietsenrek achterop de caravan en we wilden de 3e fiets op het vaste bed leggen (vastbinden).
Ik ben erg benieuwd hoe jullie te werk gaan voor jullie weg gaan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

04-06-2009 om 22:21

Sita

Er ligt standaard een stapel handdoeken, theedoeken en beddengoed (allemaal speciaal bestemd voor kamperen) in de caravan, Na gebruik was ik het en leg het daarna weer in de caravan. In de keukenkastjes gaan de eerste keer dat we weggaan zout, kruiden die ik vaak gebruik, olie, theezakjes, suiker,zoetjes etc. Regenjacks en fleecevesten (die ik thuis nooit draag) hangen standaard in de caravan. Ook liggen er altijd wat opschrijfboekjes, pennen, puzzelboekjes, spellen in . Pannen, borden, bekers, bestek etc blijven altijd in de caravan. Ook veel toiletartikelen blijven er altijd in liggen. Evenals afwasspullen, knijpers etc Eigenlijk pak ik vnl kleding,schoenen, zwemkleding, wat toiletartikelen en dingen als opladers in, de rest ligt er altijd in of neem ik de eerste keer dat we een weekend weggaan in het voorjaar mee. We gaan deze zomer niet kamperen (want we gaan naar Mexico eo, ook leuk , maar ik weet nu al dat ik het zal missen! Veel plezier!!

sita

sita

04-06-2009 om 22:26

En borden, bekers, glazen ed van plastic of toch gewoon van stee

Mijn ouders hebben alles van mepal maar ik heb liever gewone borden ed. en wat voor pannen neem je mee?
onze tent kampeer pannen lijken me niet zo geschikt, en nu het anders kan.
Moet er nog wel aan wennen, deze cultuurshock ook wel....
Ben een echte tentkampeerder...

Nasha 1st

Nasha 1st

04-06-2009 om 23:46

Mepal/plastic

is op een camping toch een stuk praktischer en persoonlijk vind ik dat ook een stuk vriendelijker naar je medekampeerders...heb weer genoeg zien sneuvelen en op een camping loopt menigeen toch blootsvoets, vooral kinderen, en het is toch ook lastiger op te ruimen op een camping (eerst terug naar caravan, veger en blik halen.....)....Ik ben dolblij met ons plastic campingservies, dat maakt voor mij het kamperen pas compleet....

reina

reina

05-06-2009 om 08:43

Campingservies

Een servies van mepal is natuurlijk minder mooi,maar echt veel praktischer. Wij hebben een pannenset voor op de camping, met anti-aanbaklaag, maar wel handig te stapelen. Een keer gaan shoppen in een grote campingzaak, dan zie je wat er allemaal is, veel!

reina

reina

05-06-2009 om 08:45

Sita

"Ben een echte tentkampeerder..." Was ik ook en eigenlijk in mijn hart nog steeds, maar als het regent en alles blijft lekker écht droog en als we binnen no-time staan op de camping ben ik toch wel blij met ons ouwe Adriaatje

Hillary

Hillary

05-06-2009 om 09:20

Alles in de caravan

Bij ons gaat alles in de caravan eigenlijk. In de auto alleen wat spullen voor onderweg en dat draaiding waarmee je de pootjes uitdraait en houten blokjes voor daaronder. Veel mensen doen dit in de disselbak, maar daarvoor staan de fietsen en dan hoeven we die niet eraf te halen, zeker als we een nacht stoppen. Wij hebben vorig jaar in de meivakantie twee fietsen op de dissel gedaan en twee op het vaste bed. Vastbinen hoefde niet eens, omdat ze doordat ze op het dekbed liggen (met wel een stuk plastic eronder) niet schuiven. Voor de zomervakantie hebben we ze op het dak van de auto gedaan.
Verder doe ik dus alles in de caravan. Servies (plastic) gewoon al in de kastjes op zijn plek. Vooraad etenswaren onder de bank, dan ligt het lager omdat het zwaarder is en bijvoorbeeld een pot pindakaas is breekbaar. Dat vind ik nou juist het allerprettigst van een caravan, alles ligt op zijn plek, je hoeft nooit in en uit te pakken. Je komt ergens aan, draait de pootjes uit en klaar is Kees. Ieder pakt uit zijn kledingkast wat hij nodig heeft en we gaan lekker ergens een hapje eten ofzo.
Overigens is de vraag wat in je caravan gaat en wat in je auto volgens mij ook afhankelijk van de auto die je hebt en welk type rijbewijs. Heb je alleen B dan mag volgens mij de caravan niet zwaarder zijn dan de auto. Wij hebben een vrij zware auto , waardoor wij dus alles in de caravan kunnen doen. Komt dit jaar ook wel goed uit, want de hond gaat mee, dus is er geen plek meer in de kofferbak voor bagage.

sita

sita

05-06-2009 om 09:48

Reina

3 maanden geleden nog woorden gehad bij de Vrijbuiter toen mijn geliefde zei dat dit misschien wel het laatste jaar was dat hij wilde kamperen....en nu toch al een caravan gekocht...na tig bekeken te hebben raakte ik ook wat in de ban...
Het is een hobby 460 (2001) geworden, ik heb nu pas door dat hij best groot is...heb er helemaal geen verstand van verder...met isabella voortenyt en ook warm water erin )
Hoe lang duurt het bij jullie voor jullie 'staan'?
En wat voor tent hebben jullie?
En wat doe je nu nog wel in de auto?
Bedankt voor je reacties!
Sita

Beladen van caravan

De fietsen is iets waar je heel goed op moet letten dat de caravan goed beladen is. Je hebt het over een vast bed, waar bevindt deze zicht? Voor of achter in de caravan. Als deze achter is en je fietsen hangen er ook nog achter bij kun je wel eens in de problemen komen met je kogeldruk gewicht. Het is ook afhankelijk waar je keuken (zwaarste gedeelte) zich bevindt in de caravan.
Alle overige lichte spullen is geen probleem voor het beladen. Stoelen, tafel, voortent enz weer wel. Wij deden/doen vaak deze dingen in de kofferbak van de auto.

Lees ook eens op kampeersites, er wordt vaak over dit onderwerp gediscussieerd.

sita

sita

05-06-2009 om 09:55

Hillary, bedankt

bedankt voor je uitgebreide reactie. mijn vriend heeft een renault scenic en mag dacht ik tot 1300 kg trekken.
En de caravan mag beleden worden tot 1300 kg en is zelf dacht ik bijna 1000 kg.
ik kan moeilijk inschatten hoeveel spullen 300kg is. Moeten we misschien even nd weegbrug.

Wij ook!

Ook wij hebben een scenic . Lekkere auto hahahaha. Het is wel verstandig even je caravan te wegen want het gewicht wat je hebt is zonder koelkast, reservewiel enz.
Wij hebben dit ook de eerste keer gedaan en ook alles gewogen wat er in gaat. Je zou kunnen overwegen om dus de zware spullen in je auto te vervoeren. Zoals ik eerder zei zijn een voortent, tapijt, tafel, stoelen en reservewiel de meest zware dingen.

sita

sita

05-06-2009 om 12:36

Lis@

Ha Lisa,
bedankt voor je reactie, had ik nog niet gezien, ben op mijn werk
Hoe bedoel je het wegen? Hoe doe je zoiets precies en waar?
En hoe weet je nu het gewicht zonder koelkast/ de koelkast zit er toch in?
En bij het bedrijf hadden ze gezegd dat we de zware spullen onder het bed konder leggen via het zijluik.
Bv de stoelen, voortent etc. Maar dit doen jullie niet?
Het is een vast frans bed aan de voorkant, keuken in het midden en rondzit aan de achterkant. achterop het fietsenrek.
het is een Hobby 460.
Groetjes sita

Ledig gewicht

Vaak is het ledig gewicht (afhankelijk van type en jaartal) van je caravan zonder koelkast. Ook je fietsenrek zit hier niet bij en je reservewiel. Vergis je ook niet in het gewicht van alles bij elkaar. Het loopt sneller op dan je denkt.

Lees hier eens, er staat ook informatie over waar je je caravan kunt laten wegen.

http://www.caravans.net/rijden/caravanbelading.php

Hillary

Hillary

05-06-2009 om 12:52

Gewicht

Ik denk dat jullie auto wat lichter is dan de onze. Dus misschien moet je inderdaad wat in de auto doen. Je moet wel een bepaald gewicht op de kogel hebben en dat is best veel (weet even niet hoeveel). Wij moeten de disselbak flink vol gooien (met voortent etc) en die fietsen op de dissel zijn daarom ook wel prettig. Wij wegen dit gewoon met een personenweegschaal. Stok onder de kogel en deze op de weegschaal zetten. Als je de fietsen achterop hebt kan dat nog best lastig worden, dan moet je vermoedelijk de disselbak flink vol laden om op de gewenste kogeldruk te komen. Heb geen idee wat ik me bij 300 kg moet voorstellen. Fietsen schelen ook onderling flink in gewicht, ik heb net een nieuwe en die is heerlijk licht. Wij hebben ook een lichtgewicht gasfles.Zou even bij de ANWB kijken om te kijken waar je kunt wegen, is wel het verstandigst.

Nasha 1st

Nasha 1st

05-06-2009 om 19:51

Hoe zwaar is je lading

Op deze site kun je dat ongeveer berekenen....

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/lading.php

Oh, en caravans van na 1990 daarin telt koelkast e.d. wel mee in het ledig gewicht.....dus even goed kijken....

reina

reina

05-06-2009 om 20:59

Sita

Onze tent is echt ter ziele gegaan , het was ooit een 2e-hands, maar beviel zo goed dat we er jaren mee gekampeerd hebben, het merk weet ik niet eens. Onze caravan is ook een oudje, een Adria, met voortent opzetten, gas-, water en electra aansluiten, stoelen buiten zetten etc etc. zijn we met een kleine uurtje klaar, als we de voortent niet opzetten en de boel allemaal in de caravan laten (op de stoelen en tafel na uiteraard) zit ik binnen een kwartiertje achter m'n koffie of wijntje

Kari1

Kari1

05-06-2009 om 22:58

Misverstand

"Heb je alleen B dan mag volgens mij de caravan niet zwaarder zijn dan de auto. Wij hebben een vrij zware auto , waardoor wij dus alles in de caravan kunnen doen."
Dat is een misverstand wat regelmatig terugkomt. Hoe je bagage over caravan en auto kunt verdelen staat helemaal los van welk rijbewijs je hebt. Daarbij gaat het namelijk om de theortische gewichten, niet om de werkelijke gewichten. Als je caravan 1300 kg MAG wegen dan moet je er met alleen rijbewijs B een auto voorzetten die een leeggewicht heeft van minstens 1300 kg. Of je die caravan nou echt volledig belaadt of niet. Met een auto met een leegewicht van 1295 kg moet je dan in bezit zijn van rijbewijs BE, ook al belaadt je de caravan maar tot 1200 kg.
En het wegen van je opgetuigde caravan is een goed begin. Helaas kun je niet altijd geloven wat er in foldertje staat, en fietsenrek + fietsen, reservewiel, voortent, gasflessen e.d. doen al een ardig duit in het zakje.
Kari

Ook wij

doen in principe alles in de caravan en zoveel mogelijk in de kastjes al. Als iets kan schuiven in de kastjes, dan prop ik er de theedoeken of zo tegen/tussen. Heb je een kogeldrukmeter? Als je caravan eenmaal beladen is, kun je door de kogeldrukmeter te gebruiken, nagaan of deze goed beladen is, dus evenwichtig. Wij doen dan altijd, dat rijdt namelijk wel zo prettig.

GRoetjes en natuurlijk alvast een fijne vakantie!

Nasha 1st

Nasha 1st

06-06-2009 om 12:14

Mar1

met een kogeldrukmeter meet je alleen de kogeldruk, en dat is puur het gewicht dat dus op je trekhaak hangt, heeft niks met evenwichtige belading te maken hoor. En je kan er ook niet uit afleiden of je caravan niet te zwaar is beladen....Wij hebben een caravanweger, dat is wel handig. Daarmee kun je dus inderdaad het totaal gewicht van je caravan berekenen....

69er

69er

06-06-2009 om 15:45

Vergis je niet....

200 of 300 kg is niets, echt niet.
We hebben een hele kleine caravan, waar maar weinig extra aan gewicht bij in mag ( let op ! niet kan, maar mag). De auto mag veel meer trekken volgens de regels.
Wat we tot nu toe gedaan hebben is het vervangen van de tentstokken door aluminium, een lichtgewicht gasfles, fietsen blijven thuis (huren we ter plekke). We hebben totaal bepakt eens gewogen en zijn ons het apezuur geschrokken ( althans ik, mijn man wist dat wel).
Bij thuiskomst heb ik de weegschaal gepakt en alles wat er uit kwam gewogen, nou dan gaan je ogen open! En ik nam toch niets overdadigs mee ( dus geen zakken aardappelen ed, alleen wat er thuis in de koeling stond en ik anders bij thuiskomst weg moest gooien.)
Hebben trouwens de keuken in het midden aan 1 kant op de as. De andere kant beladen we vanwege de balans ook op de as en de rest, ook de tent wordt verdeeld over voor en achter tot de juiste balans en kogeldruk.
Veel zware spullen gaan mee in auto. Jeux de boules ballen kan je bijv. in een scenic mooi onder vloer stoppen. Deze auto gebruiken we niet meer, dus dit jaar wordt het weer passen en meten.
Tip ! Zet in je bovenkastjes geen zware spullen ( dus echt geen aardewerk servies), op den duur niet goed voor de constructie en mocht er ondanks controle voor het wegrijden toch dat ene kastje niet dicht zitten.....
Een flesje ketjap dat in je keuken en over de hele vloer gaat geeft meer rotzooi dan een paar plastic kopjes
69er

Nasha 1st

Nasha 1st

07-06-2009 om 12:16

Inderdaad, het gaat sneller dan je denkt

met het gewicht....die rekentool die ik hier gemeld heb is ook al handig, dan schrik je je al een hoedje.....vorig jaar hebben wij met de weger de caravan gewogen en schrokken ons ook een hoedje....Dit jaar dus meer in de auto gedaan....en ik neem ook nooit boodschappen mee, hooguit pasta met saus zodat we de 1e avond wat kunnen eten en inderdaad, de openstaande dingen uit de koelkast....meer niet....

sita

sita

07-06-2009 om 12:57

Caravantrekker is een geweldige site, en wat

hebben jullie zoals voor de caravandeur?
Die kattestaarten vind ik erg lelijk (hoop dat ik niemand hiermee beledig) en zou graag iets fleurigs willen...
Verder hopen we as weekend de caravan op te kunnen halen en dan laden we maar eea in en dan naar de weegbrug om van daaruit conclusies te trekken.
Maar we willen ook de voortent opzetten, dus dat gaat vast allemaal niet lukken in 1 weekend
Het lijkt wel een soort koorts die me heeft bevangen...
Steen in de caravan ben ik al vanaf gestapt 9bedankt voor de tips!), misschien alleen 2 kleine wijnglazen van ikea..)

Nasha 1st

Nasha 1st

07-06-2009 om 15:08

Caravandeur

heb ik eigenlijk niks voor, ik wilde wel van die kattenstaarten eigenlijk, maar durf nu niet meer hahahahaha....

Die wijnglazen maar goed opbergen dan....Mepal heeft overigens ook die van plastic hoor....

Ohjeeeeeeeeeeeee

Wij hebben van die foute kattenstaarten . Omdat wij alleen een luifeltje hebben is het wel erg handig voor tegen de inkijk. Daar hebben we het voor.

Wij hebben

Een "gewone" vliegentegenhouder van de Xenos. Gewoon iets smaller en korte gemaakt. Werkt prima!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.