Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Accomodatie in New York

Wij willen in de meivakantie met de kinderen een paar dagen naar New York, en zijn op zoek naar onderkomen, bij voorkeur op Manhattan, voor vier personen. Het liefst een appartmentje of studio met een keukentje erbij zodat we af en toe ook zelf kunnen koken. Heeft er iemand misschien een goede tip voor ons? Verhuur via organisaties als AirB&B en HomeAway e.d. is illegaal in New York dus dat valt wat ons betreft helaas af.

Alvast bedankt!
Mariola

Waarom?

Als je maar een paar dagen gaat, begrijp ik niet zo goed waarom je zelf wil koken. Uit eten in NY is erg goedkoop en als je wil koken heb je allerlei basisingredienten nodig als kruiden, olie en boter. Dus ik raad je dat ten zeerste af.

Verder zou je voor een korte reis eens moeten kijken of niet toch een combinatie van vlucht en accommodatie goedkoper is. Drie jaar geleden hebben wij in de meivakantie 800 pp betaald voor 5 nachten in een goed hotel met vlucht. Kijk toch eens bij Jan Doets ofzo.

Wil je toch zelf iets boeken, dan kun je bij booking.com altijd iets vinden.

Goed reis!

Mona

Mona

01-11-2014 om 13:14

Paar keer geweest

Wij zijn er nu een paar keer geweest en inderdaad, koken is denk ik niet zo handig, ik heb er trouwens maar een of twee supermarktjes gezien, en dat waren nog dure ook, van die biologische supermarkten. Gewone supermarkt? Volgens mij maar een keer tegengekomen. Er zijn wel gewone kleine winkeltjes waar je eten kunt kopen hoor, maar als je toch met zijn allen wat goedkoper wilt eten; je hebt daar heel veel van die buffet-winkels. Daar ligt al het eten verwarmd en klaar, je pakt een bakje met vakjes en vult het met van alles wat je lekker lijkt. (is niet duur) en neemt het mee naar je hotel en eet het daar op de kamer op (als je dat zou willen) je kan het vaak ook daar terplekke opeten.
Voor een hotel tip moet je gewoon even rondzoeken wat nu in de aanbieding is. Wij hebben een keer hotel 30-30 gehad op de 30e straat, een keer Hotel Pennsylvania (goedkoop, beetje vergane glorie, maar ach je slaapt er toch alleen maar) en een keer heel duur Waldorf Astoria, heel erg mooi hoor, maar toch een beetje zonde, je bent namelijk amper op je kamer (je gaat toch niet in je hotel, op je kamer zitten, als je in New York bent toch?)
Pennsylvania Hotel beviel wel heel goed wat betreft locatie, je zit echt midtown, allerlei metrolijnen komen daarop op uit heel handig. Waldorf zat wel weer dichterbij Grand Central maar het was meer lopen dan bij Pennsylvania.

Mariola

Mariola

01-11-2014 om 13:35 Topicstarter

Reactie

We willen 6 of 7 nachten blijven dus dat is ook niet zo heel erg kort. Ik hoef ook echt niet uitgebreid te koken maar ik vind het wel handig als ik snel iets kan maken (of opwarmen) als we moe zijn of als de kinderen last hebben van jetleg en 's avonds niet meer uit eten willen. Kopje soep of pizzatje ofoz. Warm lunchen doen we dan 's middags wel. Is ook een stuk goedkoper v.w.b. ontbijt wat bij hotels vrijwel nergens inbegrepen is.

Ik heb inderdaad ook op de website van Jan Doets gekeken. Daar adverteerden ze inderdaad reizen vanaf 800 euro, maar toen de offerte eindelijk kwam (na twee lange weken wachten!) bleek de totaalprijs ruim 5600 euro voor ons vieren te zijn. Ik denk niet dat ik dat ga doen; dat moet toch zeker goedkoper kunnen!

Vond keukentje juist wel fijn

Paar keer geweest inmiddels. Mijn ervaring is juist dat ik een keukentje op de hotelkamer wél heel fijn vond.
Er is inderdaad verschrikkelijk veel te zien en doen. Wij stonden dus vroeg op, en waren om 9 uur al op pad. Aan het eind vd middag gingen we dan terug naar hotel, en op weg daarheen haalden we pizza to go, of schepten bij 1 van de vele deli's die op de straathoeken zaten bakken vol met lekker eten (couscous, gegrilde paprika's en courgettes etc.) die we op de hotelkamer even in de microwave gooiden. Dan lekker even languit op de bank. Soms even TV kijken (erg leuk ook voor de totale beleving in the US), en soms gingen we uitgerust weer op pad, want bv Top of the Rock is 's avonds echt een belevenis met al die lichtjes. Of een evening run met de hop on hop off bus.

Wij waren vooral tevreden over het Affinia Dumont. Ligt in zelfde straat als Empire Street, dus super centraal. Vier kamers per verdieping, iedere kamer aan 2 kanten riant uitzicht. Vraag om hoge verdieping dus! Erg ruime kamer met klein halletje, keukentje, badkamer en ruime kamer met twee 2-persoonsbedden, een chaise longue, bureau. Twee jaar geleden ook in een Affinia geweest, de Shelburne. Ook heel centraal maar in 1e instantie kleinere kamer. Ook met keukentje, dat wel. Ter plekke konden we tegen klein meerbedrag upgraden naar suite waardoor we echte huiskamer hadden. Ook erg fijn. Geen idee hoe tarieven nu zijn, ik had steeds erg lang tevoren geboekt.

Wat ik steeds deed was de kaart van New York uitspreiden, en daar met geeltjes aangeven wat we wilden zien/doen. Wat dicht bij elkaar lag deelden we dan op 1 dag in. We zijn 1 keer met de subway geweest maar verdr hebben we alleen gelopen en met hop on hop,off bus. Zo jammer om ondergronds te reizen, dan mis je veel van die unieke wijken! Vaartocht Circle Line ook erg fijn, kun je weer even zitten , maar ook bijzonder om helemaal om Manhattan heen te varen, ik wist niet dat het zó groen was! Fietsen huren en door Central Park, ook superleuk. Met de (gratis) ferry langs Statue of Liberty naar Staten Island. Etc etc

Nog 1 tip: neem vooral een New York Pass! Scheelt geld én tijd. Wij konden veel wachtrijen zo voorbij lopen, en het maakt het makkelijker om ook nog 'even' museum X of attractie Y te doen, omdat je daar niet extra voor betaald. En helemaal tot slot: we lazen al de geweldige reviews op Tripadvisor over een helicoptervlucht maar vonden dat belachelijk duur. Ter plekke echter zag het er zo gaaf uit, dat we het wel gedaan hebben. En we praten er nóg over!

Heel veel plezier in die geweldige stad!

airbnb

Das in de hele wereld illegaal, behalve in Nederland mits je je aan een paar regels houdt, wat eigenlijk ook niemand doet. Dat weerhoudt mij eigenlijk nooit. Ik slaap bijna altijd via airbnb, juist omdat het zo goedkoop is, vooral als je met meer dan 2 personen bent.

Maar als je dat toch te eng vindt zijn pakker reizen uiteindelijk vaak het goedkoopste. Ik vond een paar jaar terug de goedkoopste via Dreizen. We hadden Hotel New Yorker. Kleine kamers, heel erg groot hotel maar netjes en in een goeie leuke buurt.

Met die totaalprijs van jan Doets zou ik toch wel een beetje rekening houden. Vliegen is niet zo duur maar slapen in NY is echt loeiduur.

Ik was in totaal (met eten, slapen, toegangsbewijzen, vliegen, wat kadootjes, een paar Nikes (die daar niets kosten), een dagje fietsen huren en een taxi vanaf de luchthaven in totaal (voor 4 nachten) bijna 5000-, kwijt voor 2 personen.

Eten is redelijk goedkoop maar een glas wijn is daarentegen heel erg duur. NY is echt geen goedkope stedentrip. Helaas, want anders ging ik ieder jaar. En nog vind ik die berg geld die het me gekost heeft meer dan waard.

Qua budget..

Affinia Dumont (instraat bij Empire State, niet Street natuurlijk) komt op ca 1700 euro voor 5 nachten in de meivakantie.. Dat is prijs voor een studio zoals hierboven beschreven, dus met separaat keukentje, 2 queensize bedden, en geweldig uitzicht. Daar kun je met zn 4-en prima verblijven, zeker met kinderen.
En ik zie vluchten via United voor 663 pp., zonder overstap.

New York Pass is wel n echte aanrader qua beheersbaarheid van kosten, je weet dan vantevoren dat je, in principe, geen additionele kosten meer maakt voor entree musea (Natural History, geweldig met kinderen!), Guggenheim, MoMa, maar ook Empire State, Top of the Rock, fietshuur Central Park, Circle Line tour etc zit er allemaal bij in. Je kunt ook de hop on hop off bus daar bij in doen.

Succes met alle plannen!

Mariola

Mariola

02-11-2014 om 21:09 Topicstarter

Airbnb

Ik heb ook eerder woningen gehuurd via Airbnb, en dit is prima bevallen. We hebben hele leuke apartementen gevonden in Slovenie en in Italie met hele leuke eigenaren. Ik zou het in Europa zo weer doen. Voor New York vind ik het echter een ander verhaal. Daar is het echt per wet verboden om een kamer/woning te verhuren voor korter dan 30 dagen als je zelf als verhuurder niet in het huis woont. De pakkans is vast erg klein maar ik wil toch het risico niet lopen dat ik na aanschaf van vier dure vliegtickets met twee kinderen in New York sta en dat de AirBnB verhuurder net zijn huis is uitgezet omdat hij dat illegaal onderverhuurt. Dan maar iets meer betalen voor een hotel....
Ik geloof dat de regels voor de rest van de USA niet zo streng zijn. Alleen in New York en - dacht ik - San Francisco mag het niet.

Mariola

Mariola

02-11-2014 om 21:28 Topicstarter

Mare

Mare, bedankt voor je uitbegreide reactie! Het Affinia Dumont zag er goed uit. Duur, maar goed. En een goede centrale ligging en ook nog dichtbij een metrostation, ook erg belangrijk voor mij. Ik ben zelf niet zo'n fan van hop on hop off bussen. Vind het altijd duur, langzaam en lang wachten. Ik ga zelf liever met de metro of lopen.

Ik ken New York zelf verder wel vrij goed, maar ben er nog nooit eerder geweest met de kinderen. We gaan zeker een boottocht maken met de Circle Line en natuurlijk ook het Empire State Building op (of als alternatief de Top of the Rock). Ook fietsen door het Central Park staat op het programma; nog nooit gedaan maar het lijkt me wel heel leuk. Verder willen we nog naar het nieuwe 9/11 museum, wandelen over Brooklyn Bridge en naar Chinatown. Wat ik zelf van vorig verbijf een van de leukste dingen vond was het Tenements Museum in de Lower East Side (http://www.tenement.org). In dit museum zie je aan de hand van rondleiding door authentieke woningen hoe immigranten leefden die zo'n honderd jaar geleden naar New York kwamen. Heel erg mooi gedaan en ook interessant in combinatie met een trip naar Ellis Island. Dat willen we in mei zeker ook weer gaan doen.
Leuk al die plannen. Ik kan niet wachten tot het mei is!

vlinder72

vlinder72

02-11-2014 om 21:55

Booking.com

Als ik op booking.com kijk zie ik meer dan genoeg appartementen in Manhattan. Moet lukken dus.

Wij hebben zelf met de kinderen overnacht in het Wyndham New Yorker hotel. Geweldige ligging en wij vonden het hotel prima. Het is ook leuk om met de kinderen naar een baseball wedstrijd van de New York Yankees te gaan. En het 11 September museum is op een avond in de week gratis. Je moet wel van te voren reserveren.

Theekopje

Theekopje

02-11-2014 om 22:23

AirBnB

Ik heb een tijd geleden een appartement via AirBnB gehuurd voor 3 personen. Hartje Manhattan, met keurige brandschone keuken en badkamer. Was 1000 euro voor een week.

Eerlijk gezegd heb ik me toen totaal niet afgevraagd of het illegaal was. Ik was heel tevreden met wat we hadden en verkeerde in zalige onwetendheid dat het misschien verboden was .

Ik zou er nu daarom wat aarzelender tegenover staan. Maar dat komt ook omdat, met de stijgende bekendheid van AirBnB er misschien ook meer cowboys op de markt komen.

May

May

05-11-2014 om 23:13

Brooklyn

Zou ik zeker niet uitsluiten, is vaak goedkoper dan Manhattan

Mariola

Mariola

25-11-2014 om 11:36 Topicstarter

Geboekt! (en vraagje aan Mare)

Ziezo we hebben geboekt! Ik heb een betaalbare vlucht via Brussel gevonden en het Affinia Dumont geboekt via Expedia (met dank aan Mare!). Alles bij elkaar zijn we in totaal bijna €1500 goedkoper uit dan de offerte van Jan Doets. Laat de voorpret nu maar beginnen. Ik heb er zoveel zin in!

Nog een vraagje aan Mare: hoe zag precies het keukentje eruit in het Affinia Dumont? Ik werd er nl. van de foto's van de website niet heel veel wijzer van.

Daar was ik weer!

Sorry, even niet hier geweest.
Wat superleuk dat jullie in Affinia konden boeken, wij hebben het daar echt enorm fijn gehad. Super ligging ook, echt top.

Wij zaten vrij hoog. Tip: kijk even op Tripadvisor bij de reviews, vaak reageert daar de manager op. Ik heb destijds direct naar hotel gemaild tav de manager. Gemeld dat we erg graag zo hoog mogelijk zaten, en het zeer zouden waarderen als.. etc. Baat het niet, dan schaadt hetniet.
Wij hadden een hoekkamer, met uitzicht aan 2 kanten echt geweldig.
Je kwam binnen in een gangetje, en dan was rechts de ruimtpe badkamer, en links de keuken. Erg compleet met potten, pannen en bestek en servies. magnetron etc was ook aanwezig.

Verder de kamer in twee queenbeds, een bureau en chaise longue. Echt ruim, zéker voor New Yorkse begrippen.
Er zaten op de hoek 2 deli's herinner ik me, en daar kon je heerlijk zelf allerlei eten scheppen wat alleen nog maar opgewarmd hoefde te worden.

Heel veel plezier!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.