Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Manon Bleijenberg

Manon Bleijenberg

23-07-2010 om 00:13

Camper

Na een hoop uitzoekwerk en boekgedoe hebben we toch een vakantie naar Oostenrijk geboekt. We zijn geen kampeerders en gaan altijd naar een hotel, liefst een beetje luxe. Maar dat is toch best prijzig en als het niks is, zit je er toch de hele geboekte periode aan vast. Nu zat ik te denken of het geen idee is om een camper te kopen. Dan heb je je eigen spullen en je eigen plekje, je kunt gaan en staan waar je wil en het zal vast goedkoper zijn dan een hotel. Een caravan lijkt me weer niks en onze oude auto zou dat ook niet meer redden.
Zijn hier mensen met een camper en werkt het echt zo? En wat moet ik me voorstellen bij de aanschaf- en onderhoudskosten (qua budget wordt het in ieder geval een gebruikte)? Mag je een camper het hele jaar door op je eigen parkeerplaats laten staan? Is het een beetje fijn rijden met zo'n ding?
Tis allemaal nog maar een gedachte, ik wilde eerst even een realitycheck hier eer ik het aan manlief voorleg


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

23-07-2010 om 10:06

Realitycheck, my two cents

Volgens mij is een camper als je alle kosten meerekent niet echt duurder dan een hotelletje.
Een kampeerplaats voor een camper betaal je per nacht denk ik ook al snel 20 euro, tel daarbij de aanschafkosten, de onderhoudskosten, brandstofkosten (slurpt veel meer dan je auto). En hoe doe je dat ter plekke: als je ergens een stadje wilt verkennen moet je je hele camper meezeulen, in veel stadjes mag je tegenwoordig niet eens meer komen met een camper. Mij lijkt het waardeloos, altijd dat bakbeest meenemen.
En tja, winterstalling, ik zou zo'n ding never nooit het hele jaar voor mijn deur willen zien staan. En op de openbare weg parkeren lijkt me redelijk funest voor de relatie met de buurt.

Tijgeroog

Tijgeroog

23-07-2010 om 11:10

Huren

Ik zou er eerst een huren, zodat je weet of het bevalt... En ik zou er niet blij mee zijn als mijn buren er het hele jaar een voor m'n huis zouden zetten.

Wij hebben er net 10 weken een gehuurd gehad. In sommige landen mag je op een parkeerplaats staan, of er zijn gratis camperplaatsen, maar bedenk wel dat die vaak op bijvoorbeeld een industrieterrein liggen. Anders sta je op een camper en dan betaal je 20 tot 50 euro per nacht (hangt er vanaf waar en wanneer)
Het rijden went wel, m'n man vond het erg leuk, ik vond het niet leuk. Dus hij heeft het meeste gereden, hoewel ik er ook prima in kon rijden.
Het was inderdaad soms lastig om een stad te bekijken, maar wij hadden fietsen bij ons en gingen dan meestal op een overnachtingsplek in de buurt staan en dan met de fietsen of het ov naar de stad die we wilden zien. Maar dat moet je ervaren, daarom zou ik het eerst uitproberen. En ik zou dan toch ook een keer een caravan huren en dat proberen, dan weet je waar je het over hebt voor je iets koopt.
Wij gaan in de zomer weer met een tent weg, over 20 jaar zie ik ons wel een eigen camper kopen.

Suzanne

Suzanne

23-07-2010 om 11:54

Hooguit 3 dagen

In de meeste gemeenten mag je een caravan of camper niet langer dan 3 dagen achter elkaar aan de openbare weg laten staan. Daarnaast zou ik het ook niet willen, ze zijn gewoon niet gebouwd om een jaar lang in weer en wind buiten te staan (vochtinwerking).
Maak een rekensom hoeveel je kwijt bent voor aanschaf, verbruik, kampgeld, stalling, enz. en hoe vaak/ hoeveel weken je ermee weg gaat. Waarschijnlijk schrik je wat je dan kwijt bent..
Vergeet ook niet de overige kosten: verzekering, APK-keuring, onderhoud, aanschaf inboedel, enz. enz.

Zet je roze bril even af

Het lijkt allemaal leuker dan dat het in werkelijkheid is. Een camper is duur! Duur in aanschaf, duur in onderhoud, je rijdt tenslotte met een vrachtwagen. Pas als je er 4 maanden per jaar gebruik van kan maken is het zinvol. Ook moet je niet blind een camper aanschaffen. Huur er eerst eens 1 en bekijk dan of het bevalt. Als je met je camper op een camping kampeert zijn de kosten bijna hetzelfde als met een tent en caravan. Je kunt je voordeel alleen halen als je op camperplaatsen kampeert. Je moet dan ook vaak wel zelfvoorzienend zijn. Niet op alle camperplaatsen is er aansluiting voor electra. Dit houdt in dat je goede zonnepanelen, grote accu, grote watertank, boiler ed in je camper moet hebben. Een beetje 2e hands camper kost ongeveer tussen de 20.000 en 30.000 euro. Ga je voor een oudere die stukke goedkoper zijn dan kun je nog een hoop ellende krijgen.
Ieder jaar moet de camper gekeurd worden en een grote beurt. Je moet dan denken aan een bedrag tussen de 700 en 1000 euro. Ook de verzekering is niet mis en hij rijdt ook niet op water. Al met al is het best een duur grapje. De omslag om je kosten eruit de halen ligt dus rond de 4 maanden vakantie.
Wees verstandig en huur er eerst 1, dit kun je ook met een toercaravan doen.
Griekenland, Noorwegen en Zweden zijn zo'n beetje de enige landen waar je nog vrij kunt kamperen. Vrij bedoel ik mee in de natuur. Dat is ook een voordeel als je een camper hebt.
De laatste jaren merken we dat in veel leuke plaatjes er een verbod in voor campers. Dan moet je buiten de stad parkeren en de rest per voet doen.
Het nadeel is dus dat als je ergens heen wilt altijd je hele hebben en houden mee moet nemen.
Alle bezwaren die ik net heb genoemd is voor ons de reden om nog geen camper te kopen. Wij kamperen/trekken al jaren met onze caravan en dat is veeeeeeeeeel goedkoper. Als ik dan een keer niet meet de caravan op vakantie ga maar met een vliegreis hoef ik me ook niet schuldig te voelen over het kapitaal aan camper wat niet gebruikt word.
Er zijn ook camperaars die hun camper verhuren, dit zou ook nog een optie kunnen zijn voor jullie.

Guinevere

Guinevere

23-07-2010 om 18:49

Nooit meer

Nooit meer met een camper! Wat een inflezibiliteit met zo'n ding, ongelooflijk. We hebben 2 weken lang zo'n ding gehuurd in Z-frankrijk. Langs de hele Cote d'Azur mocht je nergens parkeren, alle auto's wel trouwens. En iedere keer als we naar de bakker of waar dan ook heen wilden rijden moesten we ALLES weer vastleggen in kastjes, gas afkoppelen, voorstoel terugdraaien... enz., en met de hele troep erbij broodjes kopen. Nu hebben we dus een caravan, als test. Ik denk dat dat beter zal bevallen.

Tijgeroog

Tijgeroog

23-07-2010 om 22:07

Camper vs caravan

Ik denk dat het heel erg af hangt van hoe je op vakantie wil. Wij wilden met "onze" camper een paar maanden rondzwerven, bijna nergens lang blijven en op veel plaatsen komen. Dat is heel goed gegaan.
Maar als we "gewoon" op zomervakantie gaan, met 2 kleine kinderen, willen we meer rust. Langere tijd op een plek blijven staan, maar wel de flexibiliteit om als het niet bevalt (bv vanwege het weer) de boel vlot weer in te pakken en verder te trekken.
Voor de zomervakantie gaan we daarom met een tent (want dan vonden we gewoon ook heel leuk), maar als dat niet zou kunnen zou een (gehuurde) caravan het eerste alternatief zijn.

reina

reina

24-07-2010 om 10:02

Lijkt me niks

Ik zie zelf nooit het voordeel van en camper, het is idd een duur ding en je zit zo vast. Als wij op een camping staan, ook al is het maar 1 nachtje, besluiten we vaak bijv 's avonds nog even de omgeving te gaan verkennen of na een uurtje willen we even wat inkopen doen en dan moet je dat hele ding weer meenemen. Mischien zou ik er anders tegenaan kijken als ik goed en ver kon fietsen, dan zou ik die meenemen. Qua vrijheid, juist ook als je steeds verder wilt trekken vind ik een caravan ideaal, ook al heeft dat een truttig image, daar trek ik me niks van aan

Nog even

Ook met een caravan kun je relaxt rondtrekken. Wij blijven vaak niet langer dan 2 nachten ergens staan.Wij maken altijd rondreizen en we zijn net zo snel en vaak nog sneller vertrokken dan mensen met een camper.

Manon Bleijenberg

Manon Bleijenberg

24-07-2010 om 23:59

Input

Bedankt voor alle input
Ik heb het intussen ook al met man besproken en die vind het helemaal niks. Maar toch, we gaan nu nog met de jongste op vakantie en straks met z'n tweeën. We vinden het leuk om wat rond te trekken en verschillende landen te bezoeken. Ierland, Portugal, Italië, Griekenland en Scandinavie staan nog op m'n verlanglijstje. Maar zeker ik ben erg gesteld op mijn eigen dingen, met name mijn eigen wc/douche. Met een camper kun je voor je eigen voorzieningen zorgen en gaan en staan waar je wil. Al zijn fietsen onmisbaar begrijp ik. Voor elke boodschap alles inpakken is inderdaad niet erg handig. Maar al je dorpen/steden al niet meer in mag is dat niet zo praktisch. Ik ga nog eens denken erover en manlief overtuigen en dan heel lang en hard sparen Ow ja, we hebben 2 parkeerplaatsen naast ons huis dus de camper zou daar kunnen staan met een hoes/zeil er op. Dat is inderdaad niet zo mooi maar we wonen in een boerendorp dus ik denk dat er ook wel ergens een schuur ofzo te huur is. En de kosten zijn natuurlijk fors maar aan de andere kant geven we nu ook een hoop uit aan hotels en de diesel om er met de auto te komen. Ik vlieg niet zo graag, ga liever met onze eigen auto.

Nasha 1st

Nasha 1st

25-07-2010 om 15:11

Waarom

zou jullie auto het niet kunnen trekken? Er zijn hele lichte caravans te koop. Kijk eens op MP en koop om te proberen eerst een goedkope. Dan kun je er ook geen bult aan vallen als het je niet bevalt. Gewoon een goede porta-potti mee, dan kun je op je eigen wc. Op veel campings kun je tegenwoordig ook een plek met prive-sanitair krijgen. Is wel iets duurder, maar misschien voor jou veel geschikter

Puck

Puck

25-07-2010 om 16:42

Nasha, hybride auto's

Sommige auto's mogen geen caravan trekken, bijv. een hybride zoals de Toyota Prius. En verder: als je luxe wilt dan is in het segment tot 800 kg echt niets te vinden. Dat is toch allemaal heel basic.

Nasha 1st

Nasha 1st

25-07-2010 om 16:47

Oude auto

Manon heeft het over een oude auto, ik denk dus niet dat dat een hybride is....Camperen en luxe....die 2 dingen kunnen volgens mij niet eens echt samen, tenzij je je portomonnee flink opentrekt (Bijv een Kabe caravan, die zijn behoorlijk luxe!). Om het een keer uit te proberen zul je moeten kiezen, voor iets minder luxe dus....Wij gingen de 1e keer met een vouwwagen, DAT vond ik al behoorlijk primitief! Het camperen beviel uitstekend, maar niet de vouwwagen....

Puck

Puck

25-07-2010 om 17:14

Nasha, luxe is ook relatief

De definitie van luxe is voor iedereen verschillend natuurlijk. Iemand die tentkamperen gewend is zal jouw vouwwagenavontuur al luxe vinden. Ik vind het al luxe als er een vast toilet in de caravan zit en dat is voor mij voldoende luxe. Een ander zal niet rusten voor de caravan voorzien is van warm water, een magnetron, een airco, etc. En daarvoor moet je idd diep in de buidel tasten. Engelse caravans zijn vaak ook luxe uitgerust.

Nasha 1st

Nasha 1st

25-07-2010 om 17:22

Klopt puck

helemaal mee eens, een echte tentkampeerder verafschuwt een vouwwagen meestal Hoe dan ook, in het geval van Manon (nog nooit gekampeerd en luxe hotels gewend) zou ik toch eerder kiezen voor een goedkope caravan met wel een vast toilet erin. En dat gewoon eerst een jaar uitproberen. Bevalt het niet, dan verkoop je hem weer. Zo hebben wij dat ook met de vouwwagen gedaan....

Nasha 1st

Nasha 1st

25-07-2010 om 17:26

Over kabe

ooit eens op een caravanbeurs geweest en een Kabe ingestapt. Terwijl ik nog met het kwijl op mijn kin rondkijk (grote badcel, met douche toilet, gasfornuis met ruime oven enzenzenz) staat man bij de deur te sissen: "kom uit die caravan!!!!"....Hoezo? Terwijl ik uitstap legt hij zijn hand over de prijs....HUH? Wil je wel een beetje voorzichtig doen in die caravan, vraag hij nog? Nou ja!! Ik trek zijn hand weg en ja, ik kan me er iets bij voorstellen....dat ding kostte 40.000 euro!!!!!

Puck

Puck

25-07-2010 om 20:55

Herkenning nasha

O ja, ik vind het ook zalig om even rond te kijken in zo'n luxe caravan. Dat is inderdaad kwijl-kwijl. Ik ben meestal weg van Eldiss en dat soort engelse caravans. Om vervolgens toch weer tot de conclusie te komen dat onze (inmiddels 11 jaar oude) Caravelair toch nog de meest ideale voor ons is en helemaal aangepast aan onze wensen in de loop der jaren. Ooit ook eens in een camper gestaan van slechts 2 ton. IS ook een belevenis op zich.

Lol puck

Ik ook! Wat een bordeel he!!!!!! brrrrrrrrrrrr..... Ik houd het ook bij mijn home-car...... Ik zou geen andere willen

T&T

T&T

26-07-2010 om 12:51

Testing testing...

Je kunt ook eens een camper huren om een week weg te gaan of zo, dan krijg je een idee van hoe het reist.
Mijn ouders rijden al jaren camper, en met veel plezier, maar goed, die zijn gepensioneerd en met zijn tweetjes, en als het een weekend mooi weer is pakken ze zich op en trekken erop uit. Zou ik tegen die tijd ook wel willen Voor nu, met een gezin met jonge kinderen vind ik het niet zo'n leuke manier van reizen, maar dat is puur persoonlijk hoor.
Als wij een weekend met zijn tweeen weg gaan mogen we da camper wel eens lenen... dat vind ik dan zo'n gevoel van vrijheid geven! maar dat kan ook aan het feit liggen dat we lekker zonder kinderen op pad zijn en nergens naar hoeven kijken.
groetjes, Tess

T&t en vrijheid

De vrijheid is niet anders als je met auto/carvan rijdt. Vroeger mocht je gewoon los in de camper lopen en hangen. Nu moet iedereen in een camper ook vast met een autogordel. Het enige verschil is dat je wat hoger zit
Als wij stoppen met onze caravan dan kunnen we ook gebruik maken van koud/warm water, gas en wc.

Er is een soort ideaalbeeld ontstaan door de jaren heen van het reizen met campers. En nogmaals er zijn landen waar het heel goed kan en je nog vrij mag kamperen. Maar in de meeste landen moet je of op een camping of op een camperplaats. Stel je ook niet te veel voor van camperplaatsen, vaak is het gewoon een parkeerplaats. En vaak betaal je ook rond de 5 euro per nacht.

Anders op vakantie

Mijn schoonouders zijn echte camperaars en nu zij gepensioneerd zijn hebben ze een 'echte' dus een witte met zonnepanelen op dak en tv schaal enz. De maat is voor een 'echte'camper nog redelijk klein en door jarenlang rij ervaring past hij overal, maar ik durf er ook wel in te rijden kan zelfs achteruit een parkeervak in (geen file parkeren) dmv de achteruit rij camera.

Zij hebben jaren een omgeboude bus als camper gehad, eerst fiat later vw en mijn vriend was toen dus klein en weet niet beter dan dat hij met de camper ging en later een eigen tentje ernaast.

Met een camper ga je anders op vakantie: je blijft ergens hooguit 2, 3 dagen staan en gaat weer verder, onderweg haal je grote boodschappen bij de super en de kleine boodschappen haal je met de fiets als de camper op de camping staat, fietsen is dus een must! Toen het kleine tentje erbij stond werd het al makkelijk om weg te rijden: want er bleef een tentje achter, zo wie zo is een buscamper handzamer: die past nog wel op een parkeerplaats bij de super.

Als je een stad of iets dergelijks wil bezichtigen, dan ga je in de buurt op een camping staan en dan met de fiets of ov verder. Dat vinden wij trouwens een erg prettige manier, doen we ook met de auto, wij gaan bijvoorkeur Parijs of Barcelona niet in!

Wij camperen nu nog met tent, maar toch zie ik ons wel met een camper, ondanks een klein kind. Volgend jaar mogen we de grote camper lenen in de zomer, voor mij voor eerst met camper dus ik ben heel benieuwd of het net zo leuk is!

Dus manon: mijn tip zou ook zijn: probeer het eerst uit! huur er 1 een 'echte'grote witte of een buscamper en kijk hoe het bevalt. In de tijd van de buscamper van mijn schoonouders, had mijn schoonvader alleen de camper als auto: hij ging met de trein naar zijn werk en andere afspraken deed hij dus met de camper.

Succes met de overweging, mij lijkt een caravan weer helemaal niets: je moet langzaam rijden en je kan niet overal komen, met een camper wel zelfs op hele smalle stijle paadjes (maar dan liever geen tegenliggers!)

reina

reina

26-07-2010 om 16:08

Marsy

"je moet langzaam rijden en je kan niet overal komen, met een camper wel zelfs op hele smalle stijle paadjes" Nou, dan ken je mijn man nog niet Wij rijden echt op hele smalle en steile weggetjes! Dat denk ik nou altijd van een camper, dat je niet overal kunt komen, met de caravan doen we héél veel ('t is dan ook een kleine), maar als ie op de camping staat kun je met je auto werkelijk overal komen, ook die hele hobbelige onverharde supersmalle bergweggetjes, met de camper kan dat niet altijd. Is het niet onhandig dat je nooit zomaar even weg kunt rijden? Dat lijkt mij het grote nadeel. Ik kan niet ver fietsen, dus dat zou voor mij een extra nadeel zijn. Dat langzamer rijden met de caravan is waar, al geldt dat niet voor alle landen, maar dat maakt mij niet uit, je hebt immers vakantie. Ik heb ooit wel eens gedacht over een trektocht op een ander continent met de camper, maar ben van dat idee afgestapt.

Marsy

Succes met de overweging, mij lijkt een caravan weer helemaal niets: je moet langzaam rijden en je kan niet overal komen, met een camper wel zelfs op hele smalle stijle paadjes (maar dan liever geen tegenliggers!)

Je komt met argumenten die niet kloppen. Wij rijden net zo snel als een camper. Een combinatie auto/caravan is net zo breed als een camper dus op smalle wegen rijden wij ook net zo goed als menig camper. 1 ding klopt wel aan je verhaal Het is even lastig als je een tegenligger tegenkomt.

Dan even terug voor de keuze wel of niet camper. In het geval van jou ouders, gepensioneerd dus alle tijd. Zoals ik al eerder zei, als je er genoeg gebruik van maakt dan wegen de kosten op tegen de lengte van gebruik. Voor max 6 weken vakantie per jaar is een camper erg duur.
Of je moet een hoop geld over hebben dan maakt het natuurlijk niet uit.
Ook ik vind een camper geweldig en ieder jaar weer kwijl ik bij het zien van campers. Ook ben ik al verschillende gesprekken aangegaan met camperaars en als ik een camper naast de luxe van mijn caravan tegenover elkaar zet moet ik toch wel een camper kopen van 20/30 duizend euro. Hier hoort ook een onderhoudskosten plaatje bij van rond de 1500 euro per jaar.
Dit is een hoop geld als je er niet voldoende gebruik van kan maken.

Wie weet als we beide nog gezond zijn er niet meer werken kopen we er ook wel 1 Aan de andere kant houden we ook van verre vliegreizen. Dit kunnen we nu makkelijk doen want die caravan eet geen brood. Met een camper ligt dat toch iets anders.

En natuurlijk eerst een camper huren om te zien of het je werkelijk goed bevalt. Dit heb ik ook al in een eerdere posting gezet.

Puck

Puck

26-07-2010 om 17:23

Lis@ en reina

Lis@, toch rijdt je met een caravan gemiddeld langzamer dan met een camper. Ook al zou het mogen dan nog is 130 over de autobahn stuiteren met je caravan erg onverstandig, met een camper kan dat wel. En in tal van landen heb je op de snelwegen limieten voor caravans. Maar voor kleine weggetjes tussendoor gaat dat niet op natuurlijk, daar mag je allebei even hard. En tja, als de sleurhut op de camping staat kom je met de auto op kleinere weggetjes dan met je caravan.
En Rein@: toch een keer proberen die camper op een ander continent, ik weet zeker dat jij dat ook geweldig kan vinden.

reina

reina

26-07-2010 om 18:19

Puck

Als ik mensen zie met een camper heb ik nooit meer een gevoel van 'dat wil ik ook' , maar 'wat lijkt dat me onhandig ' Maar ik zeg nooit 'nooit'. Voorlopig zijn de landen die op mijn verlanglijstje zijn geen landen waar ik graag 'zelf' zou rijden en wie weet, daarna? Maar nu houd ik het binnen Europa op m'n caravan (of vliegtuig-huurauto) en voor rondreizen daarbuiten op bussen/taxi's/treinen + hotels.

Klopt deels

Met de nieuwere campers kun je idd 130 km rijden. Toch kom je die niet veel tegen die 130 rijden. De meeste rijden rond de 100 net zoals wij. Het zal best wel eens schelen kwa snelheid maar het weegt niet op tegen de kosten. En het voordeel in tijd is ook nietig.

Reina, ik kwijl nog steeds bij die mooie campers. Mijn man heeft dat dus ook niet. Hij zweert ook bij de caravan. In Griekenland zie je veel mensen met een camper vrij kamperen. Het lijkt me heerlijk! Hij heeft dat dus helemaal niet en zou ook met een camper op een camping staan voor een paar nachten. Ik ben meer van de vrijheid.

De westkust van Amerika staat ook nog op ons verlanglijstje Puck Ik weet nog niet of het een camper wordt. Met 2 personen vind ik het erg kostbaar om te huren. Maar eerst Thailand en Vietnam en dan eens aan Amerika denken

Puck

Puck

26-07-2010 om 21:21

Lis@

Westkust Amerika hebben wij dus gedaan met een camper en dat was echt geweldig. In de Nationale Parken kun je heel basic kamperen. Je staat gewoon midden in de natuur en er is geen stroom of douche, maar aangezien je dat allemaal zelf aan boord hebt is dat geen probleem. En als je dan 's morgens de deur van je camper open doet dan staat het wild je aan te staren (of met wat pecht een beer) dan is dat wel heel gaaf. En in Amerika is alles ingericht op kamperen met een "RV". Bij pretparken etc. heb je speciale parkeerplaatsen (vaak dichtbij de ingang) en bij de supermarkten is ook voldoende ruimte. En rijden in Amerika is met een camper een eitje in vergelijking met Europa.

Nasha 1st

Nasha 1st

26-07-2010 om 21:30

Wil hem jullie niet onthouden

ik vond deze op MP: http://link.marktplaats.nl/360217090

Geweldig! En als Nashadochter die ziet!!!!

Omg nasha!

Mooi roze is niet lelijk toch! hahahaha

Zo stonden wij vorig jaar 1 nacht in Genua op een camping vlak bij de haven. Naast ons een inimini Eriba'tje
Zo lijkt onze sleurhut helemaal enorm!

http://www.mijnalbum.nl/Album=4LN86TRJ

Nasha 1st

Nasha 1st

26-07-2010 om 21:48

Die is ook geweldig inderdaad

`wat een snoepje....hihihi

Puck

Puck

27-07-2010 om 09:02

Lis@

Als die tent bij jullie hoort: zelfs die is zowat groter dan het Puckje dat ernaast staat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.