Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

harde werker

harde werker

20-08-2017 om 11:17

Canada 2018-wel of niet

Wat een toevalligheid, kijk net op dit forum en ik zie ook iemand die naar Canada wil.

Het volgende doet zich voor: wij hadden ook plannen om met ons gezin (twee pubers 16-17, man, vrouw) naar Canada te gaan, met een camper, voor een week of vier. Waar we nu tegenaan lopen is dat het toch wel een hele dure vakantie lijkt te worden. Ik had gedacht met 10.000 euro klaar te zijn, maar dat valt dus even tegen: als je dan ook nog per week een aantal excursies/activiteiten wil doen (whalewatching, kayakken/kanoen, paardrijden) en een paar keer in een restaurant eten, schijn je toch te moeten rekenen op plusminus 14.000 tot 16.000 euro. Een camper is ook niet goedkoop. Georganiseerd zie ik voor drie weken vanaf 2800 p.p. maar dan heb je nog geen activiteiten/excursies en lunch-avondeten. Dat is dus al bijna 12.000 euro zonder extra's. Zonder de excursies/activiteiten lijkt het me minder leuk met name voor onze pubers: die willen echt niet drie weken van uitzichten genieten en wandelen (. Als je dan naar Canada gaat wil je natuurlijk ook dingen doen die je alleen daar kunt doen, zoals bijvoorbeeld dat whalewatching. En dat kost al 120 dollar p.p.
We hoeven niet elke dag wat spectaculairs te doen, maar alles kost natuurlijk geld, ook als je slechts een MTB huurt of een kano. Maal vier personen.
Kortom: ik vraag me af of het het waard is, met pubers. Alleen wandelen en van uitzichten genieten zou voor mij en mijn man wel werken, maar dan kan ik misschien beter wachten tot we weer met zijn tweetjes zijn.

Argumenten voor:
- een unieke gezinsbelevenis voordat ze uitvliegen (maar dat is dan meer iets voor mij dan voor de kids)
- ik wil er zelf heel graag naar toe (maar dat kan ook als de kids niet meer meegaan, scheelt weer een heleboel geld)
- jongste kind wil heel graag nog een verre reis maken (misschien ook wat beïnvloed door drie vriendinnen die ook naar Amerika en Florida zijn geweest (meedoen met anderen in een hype is voor mij geen argument). We hebben een keer een verre reis gemaakt en dat was in haar woorden de gaafste vakantie ooit.

Argumenten tegen:
- oudste kind vraagt zich af wat de meerwaarde is om helemaal die kant uit te gaan als je een heleboel van die activiteiten ook in Europa kan doen in bebost bergachtig gebied (Oostenrijk/Slovenie). Ok , behalve het whalewatching dan. Waarbij je waarschijnlijk al mazzel hebt als je ergens een rug boven het water ziet komen (in de woorden van mijn man). Hoe bijzonder is het als je daar daadwerkelijk bent, ten opzichte van schitterende regio's in Europa? Waar we ook kunnen kamperen (meestal huren we huisjes).
- een bedrag uitgeven waar we ongeveer 5 keer van op vakantie kunnen gaan zoals we normaal gesproken doen; waarbij we dan alles kunnen doen (activiteiten, uiteten).
Voor de duidelijkheid, we kunnen het betalen, want we hebben al een bedragje liggen en we kunnen nog steeds beleg op ons brood betalen. Maar nu doen we dus geen weekendjes weg meer, wat we anders nog wel eens tussendoor deden (Ardennen, Achterhoek, Limburg, Duitsland). Maar het is niet zo dat ik maandelijks 1000 euro overhoud, of dat ik zo'n bedrag klakkeloos uit mijn zak trek. We moeten er wel wat voor laten.

Ik ben benieuwd naar alle meningen.


Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

20-08-2017 om 11:37

Meerdere doelen

Het ligt eraan wat je belangrijkste doel is: Canada zien of de activiteiten als raften, kayakken etc doen met z'n vieren. Als t dat laatste is, dan ga ik mee met je oudste die zegt dat je dat in Europa ook kan doen.
Waarom huur je niet hier een camper en gaat vier weken door Europa trekken? In Scandinavie heb je eindeloze bossen zoals in Canada, in Roemenie heb je prachtige bergachtige gebieden met bossen en beren, in Kroatie en Slovenie heb je prachtige natuur, watervallen en stranden.

Waar het eigenlijk op neer komt is dat je te maken hebt met twee tegenstrijdige zaken: je budget en je wens. En omdat die niet overeen komen, moet je bij een van de twee water bij de wijn doen. En bij welke je dat doet is jullie keuze, gezien je budget rekbaar is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-08-2017 om 11:48

Weekje minder?

Ook met 3 weken kom je aardig aan je trekken, dus ik zou, als het budget leidend is, een weekje korter gaan en het buiten de deur eten beperken tot een miniumum.
Is van hotelletje naar hotelletje rijden goedkoper dan rondtrekken met de camper?

En als je daar niet uitkomt zou ik 3 weken met de camper door Noorwegen trekken. Ook niet goedkoop, maar wel beter betaalbaar en qua beleving komt het best wel in de buurt. Denk ik.

Ik niet

Zoveel geld wil ik niet besteden aan een vakantie, zeker niet zolang er nog kinderen moeten studeren. Heel truttig misschien, maar eigenlijk vind ik het uit milieoogpunt ook niet zo'n goed idee om verre vliegreizen te maken te maken voor dingen die je ook dichter bij huis kunt zien of doen.

En ipv 500 euro stuk te gooien aan een onzeker walvistripje zou ik afreizen naar Pieterburen - dat is altijd prijs.

reiziger

reiziger

20-08-2017 om 13:48

ik niet

Wij reizen best veel, hebben ook al heel wat verre en langer reizen gemaakt. De bedragen die jij noemt, leggen wij ook wel eens naar voor een reis. En toch zou ik persoonlijk dat niet over hebben voor een reis naar Canada. Zoals anderen ook al noemen: veel dingen in Canada vind je ook dichter bij huis. De Rocky Mountains lijken bijvoorbeeld veel op de Alpen. Ja, veel groter en uitgestrekter, maar de Alpen zijn óók al immens uitgestrekt en leeg. Het 'dominante' landschap van Canada vind je ook in Europa.

Ook de activiteiten die je noemt, kun je volop (en echt niet minder mooi) in Europa doen. Ook walvissen zijn in Europa te bekijken hoor.

Bovendien zien de mensen er in Canada net zo uit als hier en is de cultuur min of min vergelijkbaar. Daarvoor hoef je dus ook niet naar Canada (ik noem dit omdat er natuurlijk ook veel landen zijn met een compleet andere cultuur, en dan kan juist dat de reden zijn om naar zo'n land af te reizen).

Gewetensvraag: ga je in Europa ook wel eens weken rondreizen in een camper alleen maar om van het landschap te genieten?

Overweging

Wij hebben net een grote reis gemaakt door midden en ZW Amerika en hadden dezelfde overwegingen als jullie nu hebben. Ik wilde heel graag een keer een grote reis maken ( nooit eerder Europa uitgeweest) en ik wilde niet wachten tot man en ik de 60 gingen naderen. Ik wilde met een goede conditie overal aan mee kunnen doen en dat lukt nu nog redelijk, over 10 jaar weet je het niet. Het gezinsargument telde ook: voor de laatste keer met het gezin op reis, kinderen vliegen bijna uit, oudste woont eigenlijk al op kamers.
Ik begreep vooraf dat we een risico namen: veel geld uitgeven, vergelijkbaar met wat jij noemt, en niet weten of het het ook echt waard is. Ik kan je zeggen dat het in ons geval zeker de onvergetelijk e reis is geworden waarvan we droomden. In de natuurparken zie je echt dingen die je in Europa nooit zult zien, hoe mooi ook. Ook de cultuur in Amerika vond ik geweldig interessant, is echt anders dan wat ik er tot nu toe van dacht. Ik ben nu bezig zo'n duizend foto's uit te zoeken, allemaal even bijzonder. Excursies hebben wij trouwens wel gedaan maar geen gekke dingen. Fietsen, wandelen, paardrijden en een groot museum. Dat waren de belangrijkste dingen. Is wel duurder dan in NL, bijvoorbeeld als je een fiets wilt huren.
Vrienden van ons zijn in Canada en Amerika geweest. Zij vonden de natuurparken in Amerika spectaculairder. Misschien ook nog iets om over na te denken.
O ja, volgend jaar gaan de kinderen echt niet meer mee. Gaan man en ik weer lekker tentkamperen. Kijk ik ook alweer naar uit!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-08-2017 om 14:06

Persoonlijk antwoord:

Ja!!!! Ik zou zo'n bedrag er wel voor over hebben. Als ik het had en niet voor iets zou hoeven te sparen of reserveren.

Ik zou ook wel Canada als bestemming kiezen, hoor. Canada is prachtig en ook al is het in sommige opzichten vergelijkbaar met Europa, het is toch echt ook heel anders. Noorwegen is ook prachtig qua natuur, maar de ervaring daar rond te reizen (zonder camper overigens), was een heel andere dan de Amerikareis een paar jaar eerder.

Wij hebben jaren geleden met ons gezin van 5 een camperreis gemaakt door het westen van de USA. Kostte alles opgeteld denk ik ook wel €15.000,- . Ik zou het zo weer willen doen, maar we hebben financieel gezien andere prioriteiten nu. Maar de kinderen (toen 12-10-4) hebben het er nu nog over. Het was de meest fantastische vakantie ever.

De vraag of je ook in Europa weken wil rondreizen vind ik in zoverre relevant dat het je iets kan vertellen over de vraag of je kamperen leuk vindt.
Alhoewel, toen wij onze camperreis maakten had ik nog nooit gekampeerd en ik vond het reizen met camper ook een mooie ervaring. Leek me leuker en prettiger dan met 3 kinderen in hotels en koffers die versleept moesten worden. Je kunt erg je eigen tempo doen, zelf je potje koken en bent niet altijd op restaurants aangewezen. Met de camper stonden we in het hart van de National Parks.

Maar uiteindelijk is het heel simpel: de meningen/ervaringen van anderen doen er niet zo heel veel toe: je kunt alleen zelf bepalen of dat het het waard is.

Succes met afwegen.

Aagje

Moemie

Moemie

20-08-2017 om 21:28

Ja !!

onze kids zijn 18 en zij willen dolgraag nog mee op vakantie, zeker als we dit soort reizen maken. Vorig jaar ook bijna een maand door Amerika getrokken, dit jaar financieel wat rustiger aan gedaan maar we vinden zelf dat zo'n vakantie echt de moeite van het geld waard is. Ik ben ook al na de USA begonnen met sparen voor deze reis, want Canada is nog duurder dan de USA. We leven er naar toe en genieten daarna nog lang van de ervaringen die we hebben opgedaan. We willen het juist niet uitstellen tot later omdat we nu nog met z'n 4-en zijn. Zo gezellig als gezin!

Wens?

Is Canada echt een droom van jou en je vrouw? In de zin van:"daar moeten we geweest zijn?"
Als je er voor gespaard hebt en het is een grote wens die nu in vervulling kan gaan zou ik het geld ervoor over hebben. Dat je zeehondjes kan kijken in Pieterburen en op Texel is natuurlijk niet te vergelijken met walvissen in Canada. Het gaat dan niet alleen om de walvissen maar ook de natuur, de boottocht en de prachtige omgeving. Pieterburen is niet een belevenis die dromen laat uitkomen, denk ik dan.
Ik heb geen droom om naar Afrika te reizen maar ik kan me wel indenken dat een jeeptocht door Afrika waar je wilde dieren ziet iets anders is dan in de dierentuin.

Je geeft je geld uit aan dingen waar jij en je vrouw de waarde van in zien. Dat een ander dat niet ziet is een persoonlijke mening.
Die mening heb ik bij een auto van een ton of een huis van een miljoen. Mooi, maar het interesseert me niet genoeg om dat ook te willen.

"Het is veel geld voor een paar weken", zeker, maar het is de bedoeling dat je er nog jaren, in je hoofd, van na kan genieten.

Ik maak graag lange reizen met mijn kinderen (en ook korte reizen). Ik vind het ook wel de moeite waard. Maar ik denk wel dat het goedkoper kan.
Bijvoorbeeld geen camper huren maar een auto en dan kamperen en in goedkope motels overnachten. En goed opletten met welke vluchten je boekt. Desnoods een keer overstappen als dat goedkoper is.
Natuurlijk heb je in Europa ook bergen en mooie landschappen (zeker!) maar Canada is toch weer anders.
Ik ben meerdere keren in Canada geweest en ik vind het een heel mooi land. Je hebt ook veel meer dan alleen bergen. Je hebt de eindeloze prairie en ook interessante steden zoals Toronto en Montreal. Als je helemaal naar het noorden reist heb je helemaal een waanzinnige ervaring (maar dan heb je ook hele lange saaie stukken) waarin je echt het gevoel hebt ergens anders te zijn.
En lange reizen maken met de kinderen vind ik het geld echt wel waard. Het zijn fantastische herinneringen die je creëert. Ik heb altijd veel gereisd met de kinderen en ik heb het altijd de moeite waard gevonden.

BiebelYip

BiebelYip

21-08-2017 om 09:46

Doen

Kort en krachtig: doen, maar de prijzen die je noemt zijn wel heel heftig.

Langer: wij hebben als gezin ook Canada, meerdere delen van de US (Florida, California, utah maar ook Alaska!) en Zuid-Afrika bezocht. Daar kregen we ook wel eens commentaar op, als in wacht toch tot je 60 bent, maar onze reactie was altijd: wie weet of we als we zo oud zijn, we nog zo'n reis kunnen maken. We rijden liever een oudere auto, hoeven niet elke 2 jaar een nieuwe bank, met de gedachte dat herinneringen blijven je bij. En anders "hebben we altijd de foto's nog".

Ik ben dan ook erg blij dat we deze keuzes hebben gemaakt. Ik ben nog lang geen 60, maar door een zware operatie niet meer in staat om zo'n reis te maken. En dus heel blij om dat we dat gedaan hebben toen de kinderen nog mee wilden en ik er nog toe in staat was.

Tot zover een stukje filosofie.

De prijs: ik vind de bedragen die je noemt heftig. Ik houd zelf niet van campers, omdat ik liever wendbaar ben en met de auto overal heen rijd. Als je zelf boekt en je auto huurt, bespaar je al een smak geld. Kijk daarna kritisch naar de hotels/motels die je reserveert: door dat zelf te doen ben je ook een stuk goedkoper uit. Kijk bijvoorbeeld voor tickets eens op https://matrix.itasoftware.com/, waarbij je voor de aankomst- en vertrekluchthaven meerdere opties geeft.

Om je niet helemaal te overvoeren: als je je verdiept hebt in deze bestemming, dan je vast een ander forum tegengekomen, waarop reizigers naar US en Canada hun ervaringen uitwisselen. Daar vind je mij (met een vergelijkbare username) en mijn reisverslagen. Want die opmerking wilde ik nog maken over je keuze: Canada is gaaf, maar het Zuid-Westen van de verenigde Staten spreekt de pubers misschien meer aan. Reden: Canda is vooral (hele mooie) bergen en groen, het Zuid-Westen van de US kent meer diversiteit met rode rotsen, landschappen die je in Europa niet zo goed kunt vinden en natuurparken waar je met een hike van een paar uur veel moois meemaakt "voor weinig". En met Yosemite kun je dan ook nog een mooi "zwitsers maar dan anders"landschap toevoegen. Het goede nieuws; je bent er vroeg bij, dus je hebt nog tijd om mooie tickets te scoren en een goede reis samen te stellen.

'Gaafste vakantie ooit'

Onze ' gaafste vakantie ooit' was niet in Canada maar een trip van san francisco naar denver. Als ik aan de kinderen vraag wat ze gaaf vonden, wordt een hele lijst uit die vakantie opgenoemd. De straten van SF, zoals die in de oude films. De golden gate bridge bij avond. De sfeer van LV. De beren en de ratelslang, die we tijdens een wandeling in het park yosemite tegen kwamen. De rit in de hoogste en engste achtbaan new york in las vegas. De wandeling in de rim van Brice. De two mittens van monument valley. De boottocht over de coloradorivier in Page. het bezoek aan mesa verde in cortez en de arches in moab. Wel wat druk met touristen. Het bezoek aan de hotspringzwembad in glendale hotspring plus de enge rodelbaan boven op de berg in een pretpark.
Allemaal gebeurtenissen die je in Europa niet tegenkomt.
Van calgary naar vancouver was heel leuk, van SF naar denver was gaaf.

Tip: Huur wel een minivan met captainseats voor de pubers, want moe zullen ze worden. Waar je ook naar toe gaat. Goed vervoer is bepalend voor de sfeer tijdens de vakantie. Goed vervoer en variatie.

Dees

Dees

22-08-2017 om 14:49

Kan zo duur als je wilt

Als je bereid bent met zijn 4en in een camper te slapen kun je ook met zijn 4en in een hotelkamer slapen. Wij hebben ook weleens gerekend of een camper ons voordeliger zou uitkomen als een hotel....maar nee een camper is duur ook omdat je ook nog eens de campings moet betalen, omdat hij benzine slurpt en er nog vele bijkomstige kosten bij komen. Je kunt inderdaad door zelf te koken wel flink besparen.

Maar je bespaard niet zoveel als dat je een auto huurt en hotels boekt, 2 broodmaaltijden per dag (middels koelbox beleg/fruit/drinken koel gehouden). Oke de VS is niet helemaal te vergelijken met Canada, maar wij gaan meestal 2 weken naar de VS en betalen dan voor 3 personen incl autohuur en hotels excl tickets zo'n 1500 euro totaal (hoogseizoen), Als je dat extrapoleert naar 4 weken voor 4 personen kom ik uit op 4000 aan autohuur en hotels. Tickets kan ik niet uitrekenen wij boeken pas als we maximaal 600 euro per ticket betalen. Meestal zitten we rond de 3000 totaal voor 2 weken met 3 personen.

Belevenissen kunnen ook zijn, pittige wandeltochten door ruig gebied enzon

Reizigster

Reizigster

22-08-2017 om 15:00

harde werker

Wil je nog even de vraag beantwoorden of jullie per se (en alleen) naar Canada willen?

Ik ben zelf met partner in Canada (vanaf Vancouver rondje Banff/Jasper) geweest, maar ook met de pubers rondje Zuid-Westen van Amerika gedaan.

Denk dat in zijn algemeenheid pubers dat rondje in Amerika leuker zullen vinden.

Maar goed, misschien zijn jullie alle 4 Canadafan.

Als het niet per se Canada moet zijn en je ziet op tegen de kosten, maar je vindt het wel gaaf een verre reis te maken: het is (vind ik) nog veel gaver om bijv. naar Thailand te gaan (en dan in elk geval naar het Ratchaprabameer (in nationaal park Khao Sok) in vlothutjes te overnachten, supergaaf en idyllisch, vonden de kinderen ook erg gaaf). Thailand is veel goedkoper dan Canada qua eten/drinken (en vermoedelijk ook excursies/toegang) en de vluchten zijn ook goedkoop (hoewel 600 van Dees ook niet slecht klinkt). Het is wel meer een cultuurshock en het is de tropen, maar wel echt supergave ervaring. En in totaal veel goedkoper dan Canada. Je kan het zelf organiseren, maar ook via reisbureaus via een groepsreis of juist via een individuele rondreis. In Thailand is men gewend aan toerisme, spreekt men goed Engels, super geschikt voor een eerste verre reis met kinderen.

Reizigster

Reizigster

22-08-2017 om 15:01

Dees

Wauw, wat doen jullie dat goedkoop!!

Inderdaad coolbox en zelf brood etc. eten scheelt al weer veel.

Dees

Dees

22-08-2017 om 15:18

Reizigster

Ja er gaat wel heel veel tijd in het boeken zitten hoor, daarnaast is voor ons een standaard auto groot zat, (passen 2 koffers in en wat losse tassen). Hotels zijn vaak redelijk luxe we willen namelijk een goed bed, dus geen budgethotels of motels.

De warme maaltijd nuttigen wij vaak ook nog tussen de middag, dat zijn vaak kleinere menu's met lagere prijs.....menu is bij ons altijd ruim voldoende geweest.

reiziger

reiziger

22-08-2017 om 15:45

eens met Reizigster

Ben het eens met Reizigster. Waarom persé Canada? Als je een once-in-a-lifetime-reis wil maken, dan zou ik voor een andere bestemming kiezen. Ik schreef al dat ik zo'n bedrag niet over zou hebben voor een reis door Canada. Maar wel voor een reis naar een andere bestemming. We hebben er al de nodige gemaakt

Iemand schreef (misschien als reactie op mijn eerdere bericht?) dat Canada écht wel een andere cultuur heeft dan Nederland. Ja, natuurlijk is dat zo. Maar het is nog steeds een westerse cultuur, waar mensen op min of meer op een zelfde manier leven als we in West-Europa doen. Niet te vergelijken met de andere cultuur die je tegenkomt in tal van Aziatische, Afrikaanse of Zuidamerikaanse landen. Dat in combinatie met een 'basislandschap' (ja ja, uitzonderingen daargelaten) dat ook in Europa te vinden is, heb ik daar geen 15.000 euro voor over.

Weet je zeker dat je vier weken lang vooral 'natuur' wil beleven? En denk je dat je je kinderen daar blij mee maakt? Zeker als het budget onder druk staat om veel activiteiten te ondernemen, zou ik daar wel wat huiverig voor zijn. Ik heb ervaren dat kinderen bijvoorbeeld na een week safari in Afrika wel een beetje klaar waren met 'natuurbeleving' (ondanks leeuwen, olifanten etc.).

Gaat het vooral om het maken van een mooie reis met je gezin? Of moet het persé Canada zijn? In het eerste geval: de wereld is zó groot! Kies een bestemming waar je allemaal blij van wordt en waar de kosten een stuk lager zijn.

Dees

Dees

22-08-2017 om 16:19

Reiziger

Canada is zo mooi en de cultuur is wel degelijk anders, niet iedereen zit te wachten op een vakantie in het totaal andere cultuur zoals in Afrika en Azië te vinden is. Ikzelf zou er niet aan moeten denken.

Wij reizen vaak richting Canada en de VS we doen dit graag, we zijn ook wel binnen europa gebleven maar Canada / VS is wel vele malen fijner. Je goed verstaanbaar kunnen maken vindt ik bijvoorbeeld erg belangrijk dat mis ik in grote delen van Europa, ik spreek Engels goed en Duits redelijk met de 3 talen die ik spreek is het in Europa echt behelpen. Daarnaas zou scandinavië kunnen ja leuk maar daar zijn we ook geweest maar dan loop je echt leeg want dat is echt vreselijk duur, daar kun je 20 keer meer in Canada / VS.

reiziger

reiziger

22-08-2017 om 16:36

Dees

Ja, het is natuurlijk vooral een kwestie van smaak! We reageren natuurlijk allemaal vanuit onze eigen ervaring en voorkeuren.

Het punt is wel dat Harde Werker twijfels heeft. Niet iedereen in het gezin is overtuigd van de bestemming. Bovendien dreigt de reis veel duurder te worden dan gedacht en daarmee staan de activiteiten onder druk. En wat activiteiten lijken mij voor de meeste pubers toch wel een voorwaarde om een leuke reis te hebben. Want alleen maar in de camper zitten en wandelen om van de natuur te genieten.... ik denk dat er maar weinig pubers zijn die dat leuk vinden. Ook veel volwassenen vinden dat trouwens na een week saai worden. Vandaar mijn kritische vragen: waarom persé Canada? Ben je echt op zoek naar vier weken natuurbeleving?

"Daarnaas zou scandinavië kunnen ja leuk maar daar zijn we ook geweest maar dan loop je echt leeg want dat is echt vreselijk duur, daar kun je 20 keer meer in Canada / VS."
Ik snap je punt, maar je overdrijft natuurlijk wel.

geweldige ervaring

Wij hebben deze reis net gemaakt voor bedragen zoals je ze noemt. Het was een fantastische reis. Wij wilden graag de Pacifische kust zien en het gematigd regenwoud, daar heb je echt meer van in Canada dan in de VS bij mijn weten. Alles was anders, we hebben met volle teugen genoten. Het was ook ontzettend goed voor ons als gezin om zo lang in deze omgeving weg te zijn.

Het whale watchen zou ik overslaan, maar dat is persoonlijk. We vonden de natuur recht voor onze neus veel indrukwekkender, we hebben echt een soortenlijst van drie kantjes vol bomen, littorale flora en fauna, vogels, kleine knaagdieren en grote zoogdieren die je in Nederland nooit zou zien.

Reizigster

Reizigster

22-08-2017 om 22:50

Als toch Canada

Harde werker, laat je even weten of het Canada is en anders niet? Of dat alternatieven te overwegen zijn? Is handig voor de discussie.

Verder, mochten jullie per se naar Canada willen, maar het budget is een probleem: overweeg om 3 i.p.v. 4 weken te gaan. Scheelt ook weer. En met 3 weken kan je een hoop zien hoor!

Het rijdt dan trouwens wel sneller door met een auto (wat wij toen deden) dan met een camper. Nog iets om mogelijk te heroverwegen. Want het zijn daar natuurlijk wel aardige afstanden.

Bosbes

Bosbes

22-08-2017 om 22:57

eens met Rodebeuk...

ook de reis gemaakt, maar niet alleen Vancouver & Vancouver island, maar verder eigenlijk de hele westkust aan de Pacific. Heel veel gezien (veel national parks, veel steden, veel landschap) en natuurlijk ook heel veel niet gezien, want in bijna 4 weken kun je veel maar er is nog veel meer.

Alleen niet eens wat betreft die whale watching. Die orca's vind ik erg leuk om te bekijken. Het is trouwens wel bijna gegarandeerd. De spectaculaire boottocht was ook echt heel heel erg leuk. We vlogen over de zee. Je moet dan niet zo'n dichte boot kiezen, veel spannender met open boot. We zagen ook veel zeehonden. En arenden. Maar goed, vooral die orca's dus.

Zou ik het doen? Het is moeilijk te bepalen voor een ander. Ik zou die camper in ieder geval niet doen. Zeker niet als je ook steden in wil. Maar misschien wil je dat niet en vind je het fijner.
Ook zou ik minimaal noord-west Amerika erbij nemen. Heel erg leuk gebied.
Ja, Zuid-west ook, maar als je zo graag Canada wil, dan misschien die beide gebieden: Westelijke Canada en Seattle/Tacoma/natuur daar.
Overigens: in best wat motels kun je ook koken. Niet altijd, check het als je dat (soms) wil. Wij vinden wel restaurantbezoek een deel van de lol, maar het maakt het wel een stuk prijziger natuurlijk.

Ik ben benieuwd of je nog gaat reageren!

Canada

Ik ben meerdere keren in Canada geweest, waaronder 2 x een wat langere vakantie met de kinderen. De eerste reis was door British Columbia, Alberta, Saskatchewan en daarna naar het noorden en via de Northwest Territories weer terug naar Vancouver. Dat laatste stuk was eigenlijk te lang voor de kinderen. Maar de rest was erg leuk voor de kinderen.
De tweede reis was naar de Oostkust, Quebec, PEI, New Brunswick en Nova Scotia. Dat vond ik de mooiste reis eigenlijk. Het landschap is minder spectaculair maar ik heb enorm genoten van deze reis, PEI vond ik geweldig, Montreal een fantastische stad.
Toronto is ook erg leuk. Daar ben ik alleen geweest maar ik zou graag de kinderen daar nog een keer mee naar toe nemen.
Canada vind ik dus zeker een aanrader.

Wat betreft de kosten, er zijn hier al heel veel tips genoemd.
Maar inderdaad campers zijn vrij duur.
Ik zou zelf de vlucht boeken, goed in de gaten houden en toeslaan als er een aantrekkelijke aanbieding is. Flexibel zijn op de luchthavens van vertrek en aankomst helpt ook.
Motels/hotels boek ik zelf niet van te voren maar gewoon ter plaatse via de bekende sites als booking.com/hotels.com/kayak.
Je kan ook gaan kamperen, slaapzakken meenemen in het vliegtuig en ter plaatse een goedkope tent kopen plus matjes. Is zeker in de zomer leuk en spaart uiteindelijk ook geld uit.

Als je voor langere tijd gaat zou je ook kunnen overwegen een auto te kopen (en weer te verkopen). Dat kan & is legaal maar natuurlijk wel wat geregel de eerste dag. Voor een reis van 3/4 weken is het niet echt de moeite waard. Dan kan je beter inderdaad huren (en daar kan je ook goede deals op hebben)

Eten en dergelijke is in Canada niet zo heel duur. Redelijk vergelijkbaar. Wij gaan meestal 1x per dag ergens wat eten en verder nemen we zelf wat mee in de koelbox (ter plaatse te kopen). En inderdaad je kan ook af en toe een kamer/appartement huren waar je kan koken. Hoewel, ik dat zelf nauwelijks doe.

Overigens is het niet zo dat ik perse Canada zou propageren. Er zijn ook heel veel andere mooie landen.

Yura

Yura

24-08-2017 om 01:23

Azie?

Argumenten voor: een onvergetelijke gezinservaring voor ze uitvliegen en jongste wil graag een verre reis maken. De bestemming is vooral jouw wens, maar kan ook nog wel eens als ze de deur uit zijn.

Waarom ga je dan niet voor Azie? Wij zijn net terug uit Indonesie en denk ik ca. €1500 pp kwijt geweest aan vlucht en hotels en binnenlands vervoer voor 3 weken. Dan hadden we wel echt superdeluxe hotels, iets wat jij niet hebt bij de rondreis van €2800 pp (dan zul je eerder op niveau 3 sterren zitten), grotendeels incl ontbijt, wat ook in Canada niet overal zo is in de hotels.
Wel hadden wij zelf alles geboekt, als je georganiseerd gaat zal het duurder zijn. Iemand opperde Thailand, dat is misschien wel wat toegankelijker voor iemand die voor het eerst een verre reis maakt en meer mensen kunnen Engels inderdaad. We hebben overigens ook wel heel goed geshopt voor vliegtickets, kan zo een paar honderd euro pp schelen welke dag, welke maatschappij en welke vertrekluchthaven.

Als je naar Canada/Amerika gaat is vermoedelijk zelf regelen ongeveer de helft goedkoper vwb de hotels. Ik weet niet of dat in Canada ook zo is, maar in de VS hebben ze meestal grote kamers met 2 2-persoonsbedden en betaal je per kamer, terwijl als je via een organisatie boekt je per persoon betaalt. Desnoods neem je gewoon een standaard route van een touroperator als voorbeeld en zoekt zelf hotels via booking.com. Moet je wel willen met zijn vieren op een kamer. Maar wij hadden zoiets van: we maken een fantastische reis, dus niet miepen.

harde werker

harde werker

24-08-2017 om 15:26

Canada hoeft van mij niet perse

Wow wat een reacties, ik was even een paar dagen weg dus vandaar late reactie terug.
Even wat antwoorden:
- ik hoef niet perse naar Canada, dochter verheugt zich daar wel al een jaar op (paardrijden in de rocky mountains...). Ik wil nog heel veel zien: denk bijvoorbeeld ook aan Costa Rica, maar ook Thailand zou ik prima vinden !
- wij houden allen van natuur, oudste kind en man vooral vanuit sportieve beleving: mtb, kano etc. Allen behalve oudste kind houden ook van wandelen, oudste wil best mee, maar geen drie dagen achter elkaar vier uur per dag.
- ik en man houden ook van steden, kinderen minder
- ik hou ook van cultuur (musea), man en kinderen minder. Wel bijvoorbeeld van museum/tentoonstelling/park over indianen en geschiedenis daarvan (ik noem maar wat specifieks voor canada). Thaise tempels daarentegen, daar doe ik zeker de oudste geen plezier mee.
- we houden allemaal van dieren kijken in het wild. Ook met zeiltochten in Nederland wel zeehonden/bruinvissen gezien en zo.
- we houden allemaal niet van extreme hitte als er nergens schaduw is. Dat houdt mij tegen voor wat betreft Zuid-West America in de zomer: grand canyon, bryce, death valley enzovoorts. Hitte met water in de buurt in prima, (zeilen, zwemmen, duiken). Hitte met zon, zonder schaduw en wandelen is helemaal niets voor drie van de vier gezinsleden.
- Ik wil zelf liever 2-3 dagen op een plek blijven dan elke dag ergens anders heen, dus een combi canada-america zou ik al weer teveel vinden, of oost- en west canada in een reis. Dan beter West Canada goed. Maar dat kan dus wat mij betreft evengoed Costa Rica zijn. Of Thailand.
- Talen maakt mij niets uit. Ik spreek engels, frans, duits en een beetje spaans, dus ik red me wel. Met handen en voeten vind ik ook prima, Nooit problemen mee gehad. Ik ben eerder een paar keer in Azie geweest (20 jaar geleden). Veiligheid vind ik wat anders. Met de kinderen kies ik toch liever voor relatief veilige landen, niet alleen mbt terrorisme/aanslagen, ook mbt medische zorg. En ik weet dat het overal verkeerd kan gaan.

Amerikaganger

Amerikaganger

28-08-2017 om 16:03

Wij...

Wij zijn inmiddels een aantal keren in de VS geweest en 1 keer in Canada. Ook voor volgend jaar staat er een trip op de planning. De eerste keer was kindlief 1,5 jaar, dus heeft er weinig van meegekregen. De tweede keer was zij 6 en zijn wij naar Florida en Canada geweest. Wij zijn toen van Calgary naar Vancouver getrokken (motels en cabins). We hebben toen weinig op regulier "vermaak" gelet (houden meer van wandelen), maar weet nog wel dat je ergens langs de Icefields Parkway met reuzentrucks een gletscher op kon. Ook bij Vancouver is natuurlijk heel veel te doen.

Ik vind Canada niet te vergelijken met West-Europa qua landschap en natuurschoon. De herinneringen die wij (dochter ook) aan die vakantie hebben, zullen wij nooit bij een vakantie in Europa hebben, hoewel we ook daar heel veel gezien hebben.

Een paar jaar geleden hebben wij een bezoek gebracht aan Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP. Ook dat was een grandioze vakantie. Misschien is dat iets waar jullie kinderen ook enthousiast voor zijn. Veel afwisseling, veel te zien en te doen. Qua temperatuur was het toen goed te doen. En dieren zijn daar genoeg te zien!

Volgend jaar willen wij grofweg het gebied tussen Seattle en San Francisco gaan bekijken. Ook daar veel afwisseling, ook vrij veel te doen naar mijn idee (kom regelmatig kanoeën, tuben, mountainbiken tegen).

Bij ons krijgt een vakantie doorgaans vorm door veel te lezen. Een idee "oh, dat is leuk om heen te gaan", info zoeken, bijstellen en kijken of er nog meer te doen is in die regio. Twee dagen rijden van het ene National Park naar het andere, zonder dingen tussendoor is voor ons niet leuk.

Dus ik zou beginnen met info zoeken. Ga naar de bieb, haal een paar reisgidsen van het gebied wat je leuk lijkt en ga bladeren/lezen. Misschien blijkt dan wel dat Canada toch niet is wat je zoekt, maar een ander gedeelte van het continent.

Wij gaan overigens altijd met een gewone auto, een camper vinden wij niets. Meestal huren wij appartementen/cabins e.d. en blijven wij een paar dagen op 1 plek, maar volgend jaar willen wij voornamelijk gaan kamperen, omdat het gebied zich daar heel goed voor leent en het het makkelijkst plannen is voor ons.

Qua kosten is het altijd duurder geweest dan een vakantie in Europa, maar wij vinden het het geld meer dan waard (maar dat is voor eenieder persoonlijk).

Succes!

Yura

Yura

29-08-2017 om 16:03

Thailand

Wij zijn vorig jaar naar Thailand geweest en ik kijk even naar je laatste post. Ik denk dat je daar toch wel een hoop vindt van wat je zoekt hoor:

Sportief: Je kunt er bij Kanchanaburi prima kanoen en zwemmen bij de Erawan-watervallen, bij Chiang Mai wordt veel geziplined. In Bangkok kun je een fietstocht doen via Co van Kessel, geweldige belevenis.

Steden: als je Bangkok en Chiang Mai opneemt in je route heb heb je twee heel verschillende steden. Vanuit Chiang Mai zit je zo in de prachtigste natuur.

Cultuur: Ik vind die tempels ook afschuwelijk eigenlijk. Wel vond ik die grote even buiten Chiang Mai heel mooi (naam even vergeten). Ligt prachtig in de natuur en op een berg, met geweldig uitzicht. Rit erheen is prachtig. In Kanchanaburri is veel aandacht voor de Brima spoorlijn. Je kunt de erebegraafplaats bezoeken (mijn mans opa ligt daar) en het museum bezoeken. Eentje ligt gelijk naast het ereveld, erg indrukwekkend en eentje dichter bij de rivier. Gezellig dorpje verder ook, je kunt alles op de fiets doen (wel links).

Dieren: Vanuit Chiang Mai kun je een dag naar Elefant Nature Park, daar worden mishandelde olifanten opgevangen. Ga dus niet ergens heen waar je op zo'n beest mag rijden, ze zijn daar niet voor gebouwd. Bij ENP laten ze je dat ook duidelijk zien, helemaal door gezakte rug hebben ze. Je mag helpen voeren en badderen, maar vooral krijg je veel uitleg en is het prachtig om ze van zo dichtbij in hun kudde (ze vormen vanzelf meerdere kuddes) te kunnen bekijken, hoe zorgzaam ze voor elkaar zijn.

Extreme hitte: Ik vond dat behoorlijk mee vallen eigenlijk in Thailand, had veel erger verwacht. Bangkok was wel warm, maar niet erg zonnig, dus dan valt het wel weer mee. Chiang Mai is een stuk koeler omdat dat hoger ligt. Wel bijna altijd een hotel met zwembad om eind van de dag even af te koelen als dat nodig was. Ik vond inderdaad Zuidwest Amerika een stuk heter, met uitzondering van Bryce wat je ook noemt, daar hadden we het eerder koud, maar dat komt ook omdat je op 2800 meter hoogte zit. San Francisco is ook aardig fris door de wind en de mist. Aardig wat mensen gehoord, die daar truien bij gekocht hebben.

Wij blijven zelf ook het liefst 2-3 dagen op 1 bestemming (meestal 2 nachten), anders is het teveel gehaast. Dat is ook een reden voor ons om het zelf te regelen ipv georganiseerd. Zeker een groepsreis schijnt erg gehaast te zijn, elke ochtend weer o half 6 op en zo. Dan zie ik liever minder in dezelfde tijd. Kwestie van keuzes maken en durven schrappen in je programma.

Talen is dus geen probleem. In Thailand spreken ze wel redelijk goed Engels, wel met een zwaar accent. Ik verstond er niks van. Op 1 of andere manier begreep alleen onze dochter ze, dus die lieten we het maar oplossen. Daar geen ervaring met medische zorg, maar het is een redelijk ontwikkeld land, als je maar geld hebt is dat wel voorhanden. Ja ze proberen je op te lichten, lees je daarover in. Berucht is de "hellomyfriend"-man. Een vriendelijke man in een soort uniformachtig overhemd die je aanspreekt in Bangkok en begint met "Hello my friend", dan vraagt hij waar je vandaan komt en hij heeft daar dan een vriend wonen. Hij vraagt naar je plannen en als je die niet hebt heeft hij een leuke aanbieding en hij werkt toevallig voor de overheid. Dus voor je het weet heb je je wat aan laten smeren. Wij hadden een filmpje gezien hiervan op youtube, dus toen de "Hellomyfriend"-man mijn man aan spreek lagen wij enorm in een deuk. Ook berucht is de chauffeur van de tuktuk die beweert dat het koninklijk paleis dicht is, maar dat hij wel wat anders weet. Dan brengt hij je naar een tourist trap en krijgt hij provisie. Maar er zijn enorm veel sites over Thailand, daar wordt dat allemaal haarfijn uitgelegd. Bij ons is het 1 keer mis gegaan, zaten we bij de gedrogeerde tijgers om met ze op de foto te gaan. We hadden het wel meteen door, zijn niet naar binnen gegaan, half uurtje gewacht, koffie gedronken en weer weg.

Dus mijn advies, vooral omdat je tegen de kosten voor Canada aan hikt, verdiep je eens in Thailand. Ik denk dat je daar best veel vindt wat je zoekt, behalve misschien het paardrijden.
Als je op facebook Thailand in de zoekbalk zet kom je aardig wat Thailand-pagina's tegen. Ik vond eigenlijk elke verre reis die we tnt gemaakt hebben erg leuk, vooral vanwege het avontuurlijke en het nieuwe. En veiligheid heb ik eigenlijk nooit zorgen over gehad. In VS, Indonesie en Singapore wel eens medische zorg nodig gehad en overal prima en vakkundig geholpen, gewoon vergelijkbaar met Europa. Al legde de arts in de VS me uit dat ze in Europa een andere steek gebruiken om te hechten, maar goed ze kreeg mijn hechtingen er even goed wel uit. Zorg altijd wel voor een creditcard met voldoende limiet, want je moet wel voorschieten.

Canada 2018

Ga kamperen, met Air Transat mag je tent, slaapzakken en alle kampeerbenodigdheden gratis meenemen. Per persoon tot 20 kg. En ook nog je gewone bagage. Ga naar het visitorcentre en vraag een boekje met trails. Ga lopen. Top. Koop barspray. Het hoeft allemaal niet zo duur.
Wij hebben het ook gedaan met de kids.

rode krullenbol

rode krullenbol

17-09-2018 om 12:49

Barspray?

Of bear spray?

Victoria

Victoria

17-09-2018 om 18:47

Liever USA

Ik zou eerder naar de USA gaan dan naar Canada, of een combi van deze 2 landen. Ik vind dat je in de USA een afwisselender aanbod hebt qua landschappen en natuur(parken).
Thailand ben ik ook geweest, en is echt iets totaal anders. Ook mooi, maar ik vond het vaak te heet (het is er in de zomer heet, maar ook heel vochtig, want het is regentijd, dus zeer broeierig weer), vooral in Bangkok.

Als ik jou was zou ik een stuk Canada doen en Noord-West USA. Alleen Oregon is al geweldig (de kust, Crater Lake, John Day, etc.)! En dan ook meteen Idaho en Wyoming bezoeken (Craters of the moon, Yellowstone en Grand Teton).
En liever een auto en hotels dan een camper. Ik heb beide gedaan, en de auto beviel mij een stuk beter. Je kunt ook een tent meenemen en deels kamperen en deels in hotels/motels/cabins.

Victoria

Victoria

17-09-2018 om 18:50

Seattle en Portland zijn heel leuke, hippe steden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.