Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Barvaux

Barvaux

29-07-2014 om 14:26

Caravan kopen

Ik heb altijd geroepen dat ik een caravan wil als de jongens niet meer meegaan op vakantie en mijn man heeft altijd geroepen dat hij dat niet wil. Heel duidelijk huwelijk zo.

Sinds deze vakantie is hij om (slecht matras in de ene stacaravan en geen waterdruk bij de andere) en opeens wil hij eigenlijk ook niet meer wachten tot de jongens niet meer mee gaan. Oudste is helemaal enthousiast maar ik vond de smaak van mijn man wat te duur.

We zoeken natuurlijk tweedehands en hij zit steeds tussen de 7000-10000 en het is niet voor niets dat ik wilde wachten omdat ik geen idee heb wat de studie van oudste gaat kosten.

Je kunt toch ook voor 4000 een goede caravan met voortent krijgen? Iemand tips? Waar moeten we op letten, wat is handig en wat niet? Mijn caravanervaring is een beetje gedateerd en ik kan niet goed inschatten wat handig is en wat niet bij al die moderne dingen.


Tango

Tango

29-07-2014 om 20:00

Modern

Tja, het is maar net hoe modern je het wil hebben natuurlijk. Wij kochten na een aantal jaar kamperen in een tent, een jaar of 4 geleden een oude Burstner Club voor zo'n 1000 euro. Natuurlijk een verouderd model, maar wat heb je nou nodig? We kunnen erin koken, eten en slapen en dat is het wel. Helaas was alleen de kachel niet meer aan de praat te krijgen.
We hebben twee jaar geleden een nieuwe voortent erbij gekocht want de oude was lek en liep voortdurend onder water. Vorig jaar nog een luifel erbij en nu zijn we van alle gemakken voorzien.
Ik vind het heerlijk na die jaren in de tent (krap als het regent, natte spullen bij inregenen) en wil niet anders meer.
Het lijkt mij dus dat je voor 4000 euro een geweldige caravan kunt kopen.

vouwwagen

Ik zou een vouwwagen nemen. Dan kun je beter achteruit zien. Wij hadden een vouwwagen waar het deksel het dak was. Je vouwde de wanden naar binnen en hij was weer dicht. Dak omhoog en stelbuizen onder de hoeken afstellen en hij stond. Alleen nog een luifel of buitentent aanhaken, een matje en opstapje voor de deur en klaar ben je.
Wel even opletten. Sommige nieuwere modellen kun je met afstandbediening op de plaats manouvreren. Zelf duwen en trekken kan je je rug kosten.
Het manouvreren met een caravan lijkt me een stuk onhandiger, maar alles is natuurlijk een kwestie van wennen.
Ik denk dat je een vouwwagen ook beter kunt stallen.
Op marktplaats staat heel veel te koop. Al vanaf een paar honderd euro.

Barvaux

Barvaux

29-07-2014 om 23:56

Nee geen vouwwagen

Wij hebben jaren geleden al naar vouwwagens gekeken en nee dat doen we zeker niet, was ook de vraag niet. Als je goede spiegels hebt kun je ook met een caravan goed 'achteruit zien' en als we een caravan kopen gaan we ook allebei een cursus volgen om daar goed en veilig mee te kunnen rijden.

Marie

Marie

30-07-2014 om 10:11

waarom jongens niet meer mee?

Het is mij niet helemaal duidelijk waarom je wilt wachten met de aanschaf van een caravan tot de kinderen niet meer meegaan. Wij hebben sinds een aantal jaren een tweedehands caravan van en vinden het ideaal.
We hebben twee dinettes (zithoeken omgebouwd tot bedden, 135 en 120 cm breed) en die bedden laten we gewoon liggen. Verder zit er een keukenblok in en een badkamertje met wc (gebruiken we alleen 's nachts). "Wonen" doen we in de voortent. Die voortent hebben we paat jaar geleden wel nieuw gekocht, omdat de originele heel zwaar was met stalen stokken. We hebben nu een lichte voortent met luifel met aluminium stokken. Verded hebben we aanbouw aan de voortent met binnentent, daar kan ook in geslapen worden (kun je ook als extra opbergruimte gebruiken). Ruimte genoeg dus voor een gezin).
Het is wel zo dat we ooit nog eens een wat kleinere willen als de kinderen de deur uit zijn met een vast bed, die matrassen liggen vaak net wat beter.

Barvaux

Barvaux

30-07-2014 om 10:39

Dat is het ook Marie

Nu weet ik weer waarom mijn man een dure smaak heeft, hij is erg lang en we hebben een 210 bed nodig met inderdaad goede matrassen, een vast bed dus en een kleiner caravanmodel, gewoon omdat we dan samen wilden gaan trekken, max drie nachten op één plek en dat vinden de jongens niet zo leuk.

We wilden met de jongens nog een paar jaar in stacaravans of huisjes, zo doen we het al vanaf dat de jongste bijna 2 was (nou ja de eerste twee jaar in een tent, maar daarna dus gewoon met eigen wc en douche).

Als we kopen, dat weet ik nog niet hoor, gaan de jongens in een eigen tentje.

Tijgeroog

Tijgeroog

30-07-2014 om 11:20

Twee mogelijkheden

Volgens mij heb je twee mogelijkheden waar je uit kunt kiezen, als je nu een caravan koopt. Ik denk dat je eerst voor jezelf duidelijk moet hebben wat jullie willen.
Je kunt nu vast de caravan kopen zoals jullie die voor later ook willen hebben. Dus een klein model, dat helemaal aan jullie wensen voldoet. Dan koop je een redelijk nieuwe caravan en gebruikt die nu ook al. Met de jongens in een tentje zal dat prima gaan, hooguit dat jullie leefruimte wat beperkt is als het slecht weer is. Je investeert nu dan wat meer, maar bent wel voor lange tijd klaar.
Je kunt ook een wat oudere, opereren caravan kopen, met de insteek dat jullie die gebruiken tot de kinderen niet meer mee gaan en 'm dan op je gemak (want het hoeft niet in hetzelfde jaar) verkopen en er een kleiner model voor te kopen. Voordelen daarvan zijn dat nu wat meer ruimte hebt, de jongens bij een overnachting onderweg ook bij jullie in de caravan kunt laten slapen in plaats van het tentje op te zetten (je weet wel, volgende dag natte tent inpakken enzo...) en dat je de komende jaren kunt ervaren wat jullie wel en niet fijn vinden aan je caravan, en wat je bij anderen mensen op de camping ziet wat je ook wel zou willen. En omdat je op dit moment een ouder model neemt zul je wat goedkoper uit zijn, hoewel het op de lange termijn mogelijk duurder uitpakt.

Barvaux

Barvaux

30-07-2014 om 11:46

Ja tijgeroog

Zoiets dacht ik ook al aan ja maar kun je een caravan vinden met een 210 bed van die leeftijd?

En zouden jullie marktplaats aandurven of alleen met een keuring ofzo of iemand meenemen die veel van caravans weet (niet dat ik iemand ken helaas) of toch maar bij een caravandealer met een beetje garantie maar dan ben je weer heel afhankelijk van het aanbod.

Ik geloof wel dat je pas vanaf eind september serieus moet gaan kijken voor caravans, dan is de prijs het laagst dacht ik?

En wat is nu handig en onmisbaar bij een voortent? Zijn er verschillende soorten wc's en hoe gaat dat in 2015 met een tv in je caravan, wat heb je daar voor nodig, een schotel?

Marie

Marie

30-07-2014 om 15:55

geen schotel

De meeste campings hebben tegenwoordig kabel voor de tv. Wij nemen tegenwoordig eigenlijk nooit een tv mee. Het nieuws volgen wij wel op de radio of tablet/telefoon (via wifi).
Als je in Nederland blijft kun je evt. ook denken aan digitenne (Ned. 1,2,3 en regionale zenders zijn gratis te ontvangen).

Een wc zit gewoon in de caravan. Je gooit er wat speciaal spul in voor de luchtjes en zo nu en dan moet je die legen (campings hebben daar vaak een speciaal hokje voor bij de toiletgebouwen).

Een bed van 210 m lang zal lastig worden denk ik. Zoveel zijn die er niet.

Ik heb een aardig technische man, dus wij hebben onze caravan gewoon via Marktplaats gekocht. En inderdaad aan eind van seizoen serieus op zoek gaan.

Maar je kunt nu natuurlijk al bij caravanzaken langs gaan om vast ideetjes op te doen (vind ik heerlijk vakantievermaak).

Wij vinden het prettig dat de voortent niet zo zwaar is (voor alleen de vakantie hoef je geen all-seazon doek) en aluminium stokken heeft. Omdat de kinderen nog mee gaan hebben we wel een aanbouw aan de voortent. Maar als we later zonder kinderen gaan, laten we die waarschijnlijk thuis.
Waarschijnlijk willen we wel een caravan waarbij de zithoek nog tot een tweepersoonsbed omgebouwd kan worden, zodat er evt. nog mensen kunnen blijven slapen.

Tijgeroog

Tijgeroog

30-07-2014 om 16:46

Kabel?

Serieus, op de meeste campings kabel-tv? Ik heb nog nooit op een camping met kabel gestaan, dus ik denk dat het heel erg afhankelijk is van het type camping dat je uitzoekt...

Katniss

Katniss

30-07-2014 om 19:20

Keertje huren?

Begrijp ik goed dat jullie al jaren niet meer hebben gekampeerd maar altijd huisjes hebben gehuurd? Dan kun je misschien beter eerst een keer een toercaravan huren om te bekijken of je het nog wel leuk vindt, dat afzien zonder wc en douche.

Barvaux

Barvaux

30-07-2014 om 23:47

Katniss en algemeen

Mijn man weet gelukkig wel wat het inhoudt, we zijn dus een jaar of 9 geleden nog wel met een tent van vacansoleil geweest. Hij vindt het niet leuk dat gedoe met douche en wc maar hij weet het en zal zich er wel naar schikken

Algemeen: ik vond net een caravan met voortent met links en rechts een uitbouw, lijkt me wel handig voor de jongens, allebei een eigen kamertje in plaats van een losse tent of zie ik wat over het hoofd?

Deze dus, ze hebben twee voortenten omdat hun kinderen een eigen hokje wilden: http://link.marktplaats.nl/m803248378 of is het geheel dan te breed voor een normale plaats?

Tijgeroog

Tijgeroog

31-07-2014 om 08:43

Wat groot

Jeetje, wat groot...
Op de campings waar wij meestal staan zal het wel passen, maar ik geloof dat het voor de meer reguliere campings vaak lastig zal zijn om een passende plek te vinden.
Ik ziu het niet willen. Ik vind het heel lelijk, te groot en het lijkt me extra gedoe met opzetten. Bovendien ben je helemaal niet flexibel, je kunt de tenten van de kinderen alleen opzetten als je de hele voortent op zet, en altijd op die plek. Als je een losse tent (of tentjes) hebt kan die ook nog eens ergens anders voor gebruikt worden, voor een kamp ofzo, of een eigen vakantie. Of om een keer op een jongerenveldje op een camping te staan. Of om bij een enkele overnachting op te zetten. Of om voor of achter de caravan te zetten als het plekje te klein is.
Willen jouw jongens trouwens niet meer bij elkaar slapen? Mijn broer en ik hebben bij elkaar geslapen tot ik op m'n 18e niet meer mee ging, en dat vinden we allebei erg gezellig.
En ik heb laatst bij de decathlon een opgooitentje gekocht, ze hebben ruime keus in twee- en driepersoons emxeplaren onder de 100 euro, als extra tentje voor een weekendje tent (onze grote tent kost nogal veel tijd om op te zetten) en daar ben ik erg blij mee. Heel simpel en snel klaar.

Marie

Marie

31-07-2014 om 10:49

gevaarte

Inderdaad wat een gevaarte. Wij doen meestal 1 kind in caravan en 1 in aanbouw, maar ook wel eens 1 in apart tentje (laten we aanbouw thuis).
Houd ook rekening met het gewicht van de tenten én de stokken! Daardoor kun je weer minder meenemen in de caravan. Ik ben wel benieuwd naar de maten van de bedden, ik vind die laatste foto niet echt duidelijk.
Het badkamertje is wel heel klein, je moet de wastafel omhoog doen om naar de wc te kunnen (moeten wij ook in onze caravan en dat zou ik later niet meer willen).

Wat vind je van zoiets?

http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/caravans-knaus/m822626727-knaus-sudwind-e-450-tu-bj-1997-gratis-naseizoen.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr#

Aangezien de caravan 215 cm breed is, zou het bed lang genoeg moeten zijn? Van de rondzit kun je een tweepersoons bed maken, zodat de kinderen evt. Ook nog samen binnen kunnen slapen.

Deze heeft een vast bed in de lengte, wat voor je man wellicht wat geschikter is, omdat hij dan niet zo gauw "klem" ligt?

http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/caravans-adria/m824628362-adria-unica-432-px-vast-bed-incl-voortent-bj-2002.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr#

Ik heb trouwens even op Marktplaatz in de rubriek "caravans en kamperen" gezocht op "vast bed".

Barvaux

Barvaux

31-07-2014 om 11:15

Bedankt

Jullie denken goed mee, bedankt daarvoor.

Ik weet nog steeds niet zeker of dit wel is wat ik wil eigenlijk. Ik moet ook niet te snel beslissen. Ik kan vooral niet inschatten wat jongste wil. Die riep meteen dat hij alleen in een tent wil maar ik vertrouw dat niet. Ik ken hem te goed

Marie: mooie caravan! De buitenmaat is 215 dus het bed kan niet meer zijn dan 200 denk ik zo en dat is gewoon krap omdat man zijn benen niet kan uitsteken.

Die tweede is dan inderdaad geschikter voor mijn man. Bedankt voor de tips.

neteret mut

neteret mut

31-07-2014 om 11:29

uitbouw

die aan de kant van de trekhaak levert sowieso geen probleem op. Wij hebben een grote caravan met juist aan de andere kant een uitbouw en ook die heeft nog nooit een probleem opgeleverd. Het is soms wel even kijken hoe je op een plek gaat staan, behalve op een minicamping bij een boet in Tsjechie hebben we altijd plek genoeg gevonden ( zijn alleen nooit naar echt grote camping met waterparadijzen geweest). Een uitbouw kun je idd alleen opzetten in combi met de voortent, geen optie voor even snel of 1 nachtje onderweg. Sommige camping moet je bijbetalen voor een los bijzettentje, voor een uitbouw niet. Een pop-up tentje heb je al voot 20 euro, zal wel mindere kwaliteit zijn als die van de decatlon (maar een dronken iemand met spikes daar zal die ook wel niet tegen kunnen)
Die eerste is alleen groot als de grote voortent er aanhangt, wel kiezen welke je wil meenemen want allebei is zeker teveel.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-07-2014 om 18:46

Hobby de Luxe: Jaren mee op vakantie geweest

En echt nooit problemen gehad met de ruimte op de camping. Wij hadden ook maar 1 uitbouwtent. Daar sliepen de kinderen met zijn allen in. Toch denk ik dat een tweede ook geen probleem vormt.

Als je de voortent niet opzet kunnen de kinderen binnen slapen of in een klein tentje. Voor een nachtje moet dat toch wel kunnen?

Als ik je een ding kan aanraden is het een vast bed. Dat is zoveel makkelijker en fijner. Normaal heb je van die bakjes onder de banken voor je spullen, bij dit bed klap je het complete bed omhoog en kun je overal makkelijk bij.

Nooit problemen met gewicht gehad, maar wij hadden er een flinke auto voor staan. Dat scheelt denk ik wel.

Mijn man slaapt overigens altijd diagonaal in het caravanbed. Ik slaap dan in de overgebleven driehoek. Ook dat went.

Barvaux

Barvaux

31-07-2014 om 19:49

hmm ginny

Ik ben ook 179....

Tango

Tango

31-07-2014 om 22:03

Luxe

Ik zie alweer dat wij geen luxe kampeerders zijn. Een tv in de caravan hebben we niet, wc wel maar dat is alleen maar omdat die er nog in stond van de vorige eigenaar. We gebruiken hem zelf nooit. Vind het veel teveel gedoe om te legen, schoon te maken e.d.
Wat betreft een voortent vind ik het belangrijk dat je tafel en stoelen er goed in passen en dat hij niet onder water loopt als het eens flink regelt. Die van ons heeft dubbele flappen onderaan en dat werkt prima, er komt geen water binnen.

Barvaux

Barvaux

31-07-2014 om 22:23

Tango

Voor een tentkampeerder kampeer jij weer heel luxe

Barvaux

Barvaux

31-07-2014 om 22:26

Vera

Twee linken zijn hetzelfde, klopt dat?

En ja dat gaat dus voor nu boven ons budget. Ik heb nog geen caravans gevonden van max 5000 met voortent, fietsendrager, een 210 bed en een tweede kleinere bed annex tafel. Veel advertenties bevatten ook geen maten van bedden maar met een bed in de lengte zou een 200 bed nog lukken.

Barvaux

Barvaux

02-08-2014 om 16:51

Hoera!

We zijn vandaag eens bij een caravanwinkel geweest die ook altijd veel tweedehands heeft en in het kleine aanbod van midden in de zomer konden we er al twee vinden die we geschikt vinden. We wachten natuurlijk wel tot eind september maar we overwegen wel marktplaats al vinden we dat ook weer supereng. Een auto kopen we daar ook pertinent nooit.

Het goede nieuws is dat mijn man wel een 200 bed aan durft, maar dan wel een vast bed met een echt matras. Het is dan ook meteen duidelijk dat we dan wel een ombouwbed/tafel moeten hebben waar de jongens (de oudste haalt al bijna de 185) ook kunnen slapen als dat moet.

Er is dus nu wel veel meer mogelijk voor een lagere prijs en dat is best wel fijn maar durven we wel of niet marktplaats aan? Ik zag bijv op een caravanforum de volgende tips bij aankoop:

Kijk naar de leeftijd van de banden.
Na 6 jaar is het advies, (soms ook de plicht) de banden te vervangen. Verzekeringsmaatschappijen eisen dit vaak.
Op elke band staat een dotcode, waar je de produktiedatum uit af kunt lezen.
Ook de zgn. loadindex staat hier op, dus het draagvermogen. klik hier voor (nog meer) info.
Let op vreemde geuren.
De caravan moet ruiken naar de materialen waarvan het gemaakt is.
Ruikt de caravan muf, dan kan er sprake zijn van rotte plekken in de bodem .
Een caravan hoort echter ook niet naar bosviolen te ruiken, dit kan gebruikt zijn om erger te maskeren.
Kijk achter de gordijnen in de hoeken.
Doe de zitbanken open en ga er even in staan.
Bekijk de bodem even vanaf de onderkant.
Draai de uitdraaisteunen even uit en weer in.
Indien er een antislinger systeem op zit, dan even de remcups nazien. Een anti slinger koppeling met versleten remcups heeft geen nut, en zou een vals veiligheids gevoel kunnen geven.
Aan de handvaten trekken en duwen. Als ze niet goed vast zitten kan dat ook wijzen op een zacht geworden wand.
Kijk aan de onderkant van de kussens. Vooral bij die zithoeken die ook tot bed omgebouwd kunnen worden. Door condens ontstaan vaak vochtplekken(schimmel).
Controleer of de kranen en knoppen er niet zomaar afgedraaid kunnen worden.
Til eventuele kleedjes op, deze kunnen kale plekken of vlekken op de vloerbedekking verbergen.
Let op barsten in ramen, vervanging kan lastig en kostbaar zijn.
Controleer het nummer op het metalen plaatje dat dichtbij de deur op de caravan vastgeschroefd is of ingefreesd is in het chassis met het kenteken. Bij de RDW kun je enige voertuiggegevens checken
Stickers op plaatsen waar ze niet horen of niet logisch zijn.
Stickers worden soms gebruikt om een ergere beschadiging de verdoezelen, een sticker is nu eenmaal goedkoper dan een nieuwe wandplaat.
Dus even met de vingers over de sticker heen gaan als deze op een onlogische plek zit kan je een hoop narigheid besparen.
Probeer de onderhoudshistorie te krijgen.
Schaam je niet om iemand mee te nemen met verstand van caravans als je dat zelf niet hebt.
Maak er een proefrit mee achter jouw eigen auto. Kijk op caravantrekker.nl om een idee te krijgen van de prestaties van je kombinatie
Bekijk het laadvermogen van de caravan.
Kijk naar de staat van de afdichtingskit en rubbers.
Maar ook van belang en vaak vergeten bij het kijken naar je budget voor een caravan: reserveer geld voor (achterstallig) onderhoud, aanpassingen, vervanging onderdelen, reparatie, etc. Slechte/oude banden is niet erg, wel als je het niet hebt gezien en je eigenlijk aan je max zat met de besteding door de aankoop.
Vergeet je enthousiasme en je verliefdheid, die moet je thuis laten!! Een caravan kopen is een rationeel gebeuren!
Laat een vochtmeting uitvoeren.
Zet de deur van de caravan op 90 graden ten opzichte van de wand.
Controleer nu met een maatband of een vinger of, als je die hebt, een timmermansoog en meet of de ruimte tussen de deur en de wand overal even groot is.
Is dit niet het geval? Dan is de buitenwand vervormd, hetgeen er op kan duiden dat de caravan misschien bij een ongeluk(je) betrokken is geweest.
Ook kan vocht in deze de boosdoener zijn.
Kijk of de wielen er recht onder staan (verticaal) om een doorgezakte as te herkennen.
Controleer kunststof fronts (ABS) op (haar) scheurtjes.
Bekijk het plaatwerk nauwkeurig op spuitwerk (bijgespoten/overgespoten).
Laat, als je twijfelt aan de staat van de caravan, altijd een aankoopkeuring uitvoeren.
Controleer, voor zover dit mogelijk is, alle voorzieningen in de caravan (mover, boiler, rollos e.d.) op hun (probleemloze) werking.
Vergeet ook niet het onderstel te controleren op vervormingen e.d.

Is zoiets genoeg voor een marktplaatscaravan? Hebben jullie nog tips?

Vera*

Vera*

02-08-2014 om 17:59

anwb

Volgens mij kun je bij de anwb een aankoopkeuring laten verrichten voor een caravan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-08-2014 om 20:03

Lijkt me meer dan genoeg

Het is altijd verstandig om alert te zijn op verborgen schade, maar als je gaat voor een caravan van een paar jaar oud kun je de meeste doemscenario's wel achterwege laten. De caravan van mijn ouders is meer dan 20 jaar oud en zelfs die heeft al die ellende die hier genoemd wordt nog niet.

Barvaux

Barvaux

02-08-2014 om 20:35

Ginny

Nou de caravan gaat daar tussen in zitten, dus 10-14 jaar oud.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-08-2014 om 21:09

Nou nog een tipje dan

Het enige waar mijn ouders last van hebben is van lekkende raamrubbers.

Dat zie je bijna niet, maar laat wel watersporen na op de binnenwand. Als er onder het raam dus een uitloper van vuil zit moet je even alert zijn.

Die rubbers zijn wel te vervangen, geloof ik. Maar mijn vader heeft het voorlopig opgelost met ducktape.

bouwjaar

Bouwjaar lijkt me het belangrijkste, om al die ellende die je noemt voor te zijn. Een ANWB keuring zou ik ook doen. Ik zou zelf ook nooit een auto op MP komen, maar een caravan vind ik toch anders en zou ik wel overwegen.

nathalie

nathalie

03-08-2014 om 18:24

Nog een tip

Kijk goed naar het laadvermogen. Zeker als er al van alles op en aan een caravan zit (kachel, mover, reservewiel, zware voortent, koelkast etc.) dan blijft er soms niet veel meer over tot het toegestane gewicht is bereikt, daar zou je nog van opkijken. Zet hem eens met alle vaste dingen (ook gasflessen enzo) op een weegbrug en kijk of je genoeg overhoudt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.