Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Jip

Jip

31-07-2010 om 15:52

Eerste keer frankrijk

Dit jaar voor het eerst naar Frankrijk geweest. En echt, volgend jaar zoeken we weer een fijne camping in Duitsland!!!!
Wat vond ik die mensen arrogant, chagerijnig en weinig behulpzaam. Aan de camping lag het niet, die was geweldig, maar verder waar je kwam.... Vreselijk.

Ik hoorde altijd iedereen over Frankrijk dit en dat, maar ik ben genezen haha.

Jip


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

31-07-2010 om 16:38

Tja

op het werk verzuchten we altijd: Frankrijk is een leuk land, maar het zit wel erg vol met Franzozen.
(Een van onze belangrijkste fabrieken staat er, dus we gaan er nogal vaak heen)

Maylise

Maylise

31-07-2010 om 17:18

Jip (en amk)

Dat ligt dan eerder aan jullie. Ik vind de mensen in Frankrijk over het algemeen zeer aardig. Ik heb sowieso nooit ergens problemen met mensen. Meer dan 95% van mijn interacties met andere mensen (in Frankrijk of waar dan ook) zijn positieve ervaringen. Wie goed doet goed ontmoet.

Maylise

Ik deel die mening ook niet

Over het algemeen kan ik redelijk overweg met de mensen in Frankrijk alleen in Bretagne was het af en toe lastiger door het eigen Bretons. Misschien ligt het ook aan de taal. Ik kan me redelijk redden in het frans en met engels bereik je toch te weinig mensen daar.

Enne, zo anders zijn de duitsers ook niet hoor

amk

amk

31-07-2010 om 17:55

Maylise

het probleem is dat er wel een andere werkcultuur heerst. En dat botst nogal met die van NL.

Op vakantie heb ik nooit problemen gehad met Fransozen.
Maar qua werk, geef mij maar mijn Duitse, Scandinavische of Engelse collega's, daar valt mee te plannen.

Maylise

Maylise

31-07-2010 om 18:08

Amk

Ik heb die ervaring niet in elk geval en ik heb toch ruime werkervaring in beide landen. In elk geval neemt het gebruik van de geringschattende aanspreekvorm van de Fransen in je tekst behoorlijk wat overtuigingskracht weg.

Maylise

Holland

Holland

31-07-2010 om 18:17

Nou jip

ik deel je mening wel, ben ook niet zo kapot van de Fransen, sorry voor eventuele Fransen hier. Maar ik ben ook niet dol op Duitsers bijvoorbeeld, sommigen denken echt dat de hele wereld om hen en Duits draait. Maar goed, in elk land leven mensen waar je minder mee hebt natuurlijk. Wij gaan ook niet zo graag naar Frankrijk, alleen naar disney wel

Jip

Jip

31-07-2010 om 20:02

Gelukkig..

Ben ik niet de enige.

@Maylise, ik heb echt niet het idee dat het aan mij ligt, kan normaal ook met iedereen opschieten, kom vaak in verschillende landen, en heb nooit problemen met de inwoners. Maar hier viel het me zo erg op.

Wat me verder ook opviel, je mag er bijna nergens met je hond in..
In de meeste landen is het geen probleem om een hond mee te nemen, vaak krijg je op een terrasje nog een bak water voor de hond... Maar hier nergens (nou hebben we zelf altijd wel bij ons, maar toch..)

Jip

Tijgeroog

Tijgeroog

31-07-2010 om 20:49

Holland

"Maar ik ben ook niet dol op Duitsers bijvoorbeeld, sommigen denken echt dat de hele wereld om hen en Duits draait."

Ik ken toch ook genoeg Nederlanders die zo over zichzelf en Nederland denken...

Ise

Ise

01-08-2010 om 10:57

Helemaal eens met izar

...ik geloof ook niet zo in een volksaard. Als die er wel zou zijn hoop ik niet dat de Fransen ook zo negatief over míjn gezin denken. Ik heb me plaatsvervangend geschaamd over het gedrag van sommige Nederlanders op vakantie in Frankrijk.

Fatima

Fatima

01-08-2010 om 11:34

Taal

Ik denk dat als je niet goed frans praat je het een heel stuk moeilijker hebt in Frankrijk. Maylise, volgens mij spreek jij de taal wel?

Familie van mij was laatst een weekje in disneyland en ze spreken goed engels en duits maar in disneyland zelf werden ze meermalen alleen aangesproken in het frans. Dat vind ik te idioot voor woorden: in een internationaal park niet eens engels kunnen spreken. Dat alleen al vind ik heel minachtend van de fransen. Kom daar maar eens om in Nederland!

Fatima

Fatima

01-08-2010 om 12:54

Voor izar

Het gaat mij er niet om of je het land wel of niets vindt maar ik vind het weldegelijk een probleem als de inwoners zich zo verschrikkelijk star opstellen wat betreft de taal.

Vinden jullie het niet raar dan dat ze in Disneyland niet allemaal gewoon een beetje engels kunnen praten? Hoe doen die fransen dat eigenlijk zonder engels? Hoe handhaaf je je op internet? Ik begrijp er helemaal niets van.

Maylise

Maylise

01-08-2010 om 13:10

Fatima

Ik spreek inderdaad de taal wel maar dat heeft toch niet met vriendelijkheid te maken? Als ik ergens ben waar ik de taal niet spreken zal het misschien moeilijker zijn om contact te maken maar non-verbale communicatie doet ook veel.

Overigens is het geen halsstarrige weigering van Fransen om geen Engels te speken. Ze spreken over het algemeen gewoon weinig of geen Engels. Het niveau van het taalonderwijs is behoorlijk bedroevend.

Het lijkt me overigens niet zo moeilijk om je verder zonder Engels te handhaven. Ook hier in Nederland ken ik mensen die nauwelijks Engels spreken en ook die hebben geen enkel probleem. Als je niet in een baan werkt waarbij Engels noodzakelijk is kom je in Nederland ook nauwelijks in aanraking met het Engels. Voor Frankrijk geldt dat nog meer omdat het een veel groter land is en dus er veel minder noodzaak is om je buiten de grenzen te begeven.

En op internet heb je toch ook genoeg pagina's/informatie in het Frans of Nederlands of welke taal je maar wilt? Als ik zou willen hoef ik nooit een Engelstalige site te bezoeken.

Maylise

angel3

angel3

02-08-2010 om 09:25

Deel je mening deels

Wij zijn nu dit jaar in Normandie geweest en dat is een wereld van verschil qua vriendelijkheid. Vorig jaar in de Dordogne vond ik het ook vreselijk. In restaurants wordt je sjaggo bediend of niet. Als je bij de bakker het woord baguette net iets verkeerd uitsprak dan keken ze je aan van: wat mot je nou?
Wij zijn over het algemeen toch echt van de zeer vriendelijke en sociale en behoorlijk bereisd, maar veel fransen irriteren me toch wel echt. Ik voel me meer welkom in Spanje. Maar goed zoals gezegd: normandie was al beter. Het lijkt wel of ze toeristen moe zijn. Ik vibnd Frnaktrijk verder een prima vakantieland dus onze tip. Ga iets noordelijker en ga NOOIT in augustus.

Maylise

Maylise

02-08-2010 om 10:24

Pelle

Het is al even geleden dat ik in Disneyland was maar ik meende dat er toen wel degelijk mensen rondliepen die Engels (of een andere taal) spraken. Maar wellicht niet iedereen en niet overal maar ze waren er wel degelijk.

Overigens krijgen ze in Frankrijk ook gewoon Engels op school en ook de hele middelbare school (en soms al op de basisschool) maar het niveau is gewoon beroerd. Ik ken studenten die 7 jaar middelbare school Engels hebben gehad en op de universiteit ook nog eens drie jaar elke week twee uur Engelse lessen hebben gehad en spreken kunnen ze het nog steeds niet. Die studenten kunnen het wel redelijk lezen en schrijven en kennen alle grammatica regels maar ze het nauwelijks spreken.

Maylise

Ook in belgie

Spreekt men in het franstalige gedeelte geen engels.Mijn man was bij de luchthaven van Brussel aan het werk en wilde bij de receptie van zijn hotel( notabene bij die luchthaven) iets vragen en dat kon alleen in het Frans. heel bizar voor een hotel en helemaal voor een hotel bij de luchthaven .

In Disney spreekt niet iedereen engels maar het personeel heeft naambordjes op met daarop de vlagggetjes van de landen waarvan hij of zij de taal spreekt.

vlinder72

vlinder72

02-08-2010 om 11:39

Huh?

Onze ervaring is juist heel anders. In mei nog naar Parijs geweest en wij waren juist onder de indruk van het feit dat zoveel (jonge) fransen echt goed engels spraken. Verder vraag ik altijd eerst in het frans (of spaans) of ze engels spreken. En daarna gaat het altijd wel goed. Met mijn gebroken frans en het gebroken engels van de andere partij komen wij altijd een heel eind. Verder moet je er wel aandenken dat fransen nauwelijks engels horen. T.v. is altijd frans. Ze leren wel degelijk engels op school maar als je het nooit hoort dan is praten ook wel erg moeilijk (en eng). En trouwens Nederlanders spreken ook helemaal niet zo goed engels hoor. En volgens hebben wij allemaal wel eens "de Nederlander" in de supermarkt of op de camping gezien die stug in Nederlands ergens om blijft vragen. En dan gewoon steeds harder gaat praten als de tegenpartij het niet begrijpt .

dc

dc

02-08-2010 om 16:57

Engels in frankrijk

Mijn franse man had in totaal zo'n 14 jaar engels op school gehad, en het lukte hem niet eens om op een engelstalig vliegveld de bus naar het centrum te pakken. Nou ja, het koste hem 2 uur. Niemand begreep hem, en hij begreep niemand, want ze spraken niet met het accent wat hij geleerd had.

De focus ligt heel erg op gramatica, en veel minder op spreken. Dat begint nu een beetje bij te trekken.

Verder ben ik na 5 jaar in Frankrijk tot de conclusie gekomen dat ze niet uit arrogantie geen engels spreken, maar eerder uit onzekerheid. Ze denken dat ze volledig voor schut staan als ze met een accent spreken of een foutje maken.

En voor jullie er verder op af geven, ik heb VWO frans eindexamen gedaan, met een 8 op m'n diploma, en kon geen woord begrijpen toen ik m'n man en familie leerde kennen. Het is voor nederlanders een stuk makkelijker om engels te leren, want engels en nederlands zijn verwant (beide germaanse talen). Voor een fransman is het weer veel makkelijker om spaans of italiaans te leren dan voor ons (allen latijnse talen) en is engels weer een stuk moeilijker. Zoiets als frans leren voor ons...

dc

dc

02-08-2010 om 16:59

Oja, cultuurverschil

En trouwens, de eerste keren dat ik bij een bakker wat bestelde dacht ik dat ze me in de maling namen met hun "overdreven" beleefdheid en afstandelijkheid. Ik dacht dat het door mijn accent kwam en was flink beledigd.

Ging een paar keer met m'n man mee, bleek hij hetzelfde behandeld te worden. Dat wordt gezien als professioneel!

Ik vind frans gewoon ontzettend moeilijk

Vroeger op school wel gehad, maar daarna nooit maar Frankrijk op vakantie geweest, ook in mijn jeugd niet met ouders. Toen ik daar uiteindelijk wél belandde, bleek de taal voor mij zo'n barriere dat het bij één keer is gebleven. Ik voelde me gewoon erg onthand.

Als ik echt graag naar Frankrijk zou willen, zou ik een seizoen een cursus volgen of zo. Ik vind er niks aan ergens te zijn en de bordjes maar met moeite te kunnen begrijpen, uitleg in musea en dergelijke. Dan maar richting Engels- of Duitstalige gebieden.

Weer zo'n draadje

en dan kom ik altijd met dezelfde insteek: ik denk zelf juist dat Nederlanders moeilijke mensen zijn, ik hoor van buitenlanders dat je er moeilijk tussen komt, niet gastvrij dus, en luidruchtig kunnen hun klep niet houden als iemand iets aan het uitleggen is etc, bot en lomp zo kan je het ook omschrijven. Zo laatst ook weer een Duitse kennis (ontzettend vriendelijke man met zeer gemanierde kleine kinderen) die met zijn kinderen hier een dagje uit was en een paar keer zijn beledigd vanwege het Duits zijn, stomme opmerkingen over fietsen en 2e wereldoorlog etc, sta je daar met je kleine kinderen, als ik dat hoor dan heb ik direct plaatsvervangende schaamte, om woedend over te worden, ik heb mij dus weer eens geexcuseerd voor de botte Nederlanders die zo 'gezellig kwetsend' zijn.

Ik zelf erger mij regelmatig aan het gedrag van winkelpersoneel hier in NL, echt vreselijk, alsof je er niet bent. Nee dan liever een keer een verwaande Franse of Catalaanse snob die heb ik zo toch met 1 blik weer beleefd

angel3

angel3

03-08-2010 om 11:26

Ach tuurlijk

ik erger me soms ook kapot aan mijn landgenoten en in vele landen ligt het service level een stuk hoger dan in NL. Maar goed je gaat op vakantie, je hebt een bepaalde ervaring op het gebied van eten, het landschap, bezienswaaridgheden, cultuur, de mensen etc. En die wordt gedeeld. Tja ik vind Fr best leuk mede om het klimaat en de enigszins redelijke nabijheid. Maar van mij had wat dat betreft Spanje en Frankrijk omgekeerd mogen liggen ha ha. Ik ga eigenlijk liever naar spanje maar vind dat echt te ver rijden en heb niet altijd geld voor een vliegticket.

Jessie

Jessie

03-08-2010 om 20:14

Goede ervaringen fransen

Op basis van 1 ervaring in een vakantie kun je geen conclusie trekken dat alle Fransen niks aan zijn. Frankrijk is een groot land. Wij komen al jaren in Frankrijk en spreken een klein beetje Frans met behulp van veel handen en voeten en wat Engels er tussen door.
Deze vakantie leuk contact gehad op de camping met onze Franse buren. Ze hielpen met de caravan en we werden gevraagd voor een kop koffie en een borrel. Leuk juist om ervaringen uit te wisselen. Ook de campingeigenaar was heel aardig en erg gecharmeerd van onze dochters. Elke dag werden onze dametjes vriendelijk begroet en bij het afscheid kregen we netjes een hand en een goed jaar toegewenst.
Dus, mijn beeld van de Fransen is heel anders. Sommigen zijn heel aardig en er zijn altijd mensen die minder leuk zijn, ook in Nederland of waar dan ook in de wereld.
Onze Franse buurman sprak een klein beetje Engels en vond het leuk om met ons Engels te spreken. Ze krijgen het wel op school, maar in de praktijk gebruiken ze het dus weinig.

Minet

Minet

04-08-2010 om 13:42

Wie maakt het bericht van sini af?

Omdat we een NL kenteken hebben worden we regelmatig

- Boos aangekeken door de Fransen
- bijna van de weg gereden door de Fransen
- we als nederlander gezien dus genegeerd
- ......................

liora

liora

04-08-2010 om 14:52

Haha

Bekogeld met stokbrood.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Bastet

Bastet

04-08-2010 om 16:09

Hihi

Van de camping getrapt
genegeerd bij de bakker
en doen ze net of ze ons niet kunnen verstaan....
Bastet

Holland

Holland

04-08-2010 om 22:51

Sorry sini

toen ik vorig jaar in Frankrijk zat werd mij gewoon ronduit verweten dat ik vond dat animatie niet tot 23:30 over de camping moest schallen, want ja, dat was nu eenmaal het mediterane (?). In Frankrijk was het heel normaal dat de kinderen nog zo laat lawaai maakten, werd mij toen verzekerd. Wat wil je nou?

Ben ook klaar met frankrijk

Ik vind de natuur,omgeving echt prachtig en kan d'r echt van genieten maar tja na 3 keer in Frankrijk te zijn geweest, en dus 3 keer grotten bezichtigd,watervallen en de boulevards is het nu tijd om naar een ander land te gaan.
We hadden nu speciaal gekozen voor een Nederlandse camping (waar dus alleen maar Nederlanders staan en de verdwaalde Franssoos verplicht aardig moet doen En ik moet zeggen we zaten in een deel van Frankrijk waar ze ietst aardiger waren. Ze verdommen het om engels te spreken, maar aardiger en vriendelijker dan waar we de andere 2 keren zijn geweest. Maar indd, wij hebben het ook wel gezien en kiezen volgend jaar toch voor iets anders.
Ow en ik was dat met die 4 pyama's en nachtrijden??
De 4 pyama's had ik echt nodig! En het nachtrijden is met heel goed bevallen!

Bastet

Bastet

05-08-2010 om 08:12

Ach sini

Ik heb ooit in vijf dagen Parijs de nodige onbeschofte fransen meegemaakt,hoor,ik hou niet zo van dat generaliseren.
Bastet ps Als het om de volksaard gaat,is de Eifel mij bijzonder goed bevallen,wat een bijzondr aardige mensen trof ik daar,waar ik ook kwam!

Rembrand

Rembrand

05-08-2010 om 09:02

Verdommen om engels te spreken?

Jij bent te gast in een franssprekend land, en het zou fijn zijn als jij de moeite neemt om je verstaandbaar te maken in hun taal !!
Ik was dit jaar voor het eerst in Italië en ik heb geprobeerd om me met basic italiaans te redden. Als we er niet uitkwamen vroeg ik of ze Engels spraken ( heel vaak niet ) en anders werd het handen en voetenwerk.
M.

Pleun

Pleun

05-08-2010 om 09:34

Eens met sini

Ik heb schaam me regelmatig in het buitenland om Nederlander te zijn. Dat klinkt natuurlijk heel generaliserend, maar vaak zijn Nederlanders erg luidruchtig. Lopen vaak rond in strandkleding met slippers in chique restaurants en zijn beledigd als er geen Engels wordt gesproken door het bedienend personeel.

Ik heb juist hele goede ervaringen met Fransen. Als ik in mijn beste school-Frans de weg vraag of in een winkel om iets vraag, lijken het ze het zeer te waarderen dat ik mijn best doe hun taal te spreken. Die ervaring heb ik trouwens ook in Duitsland. Als ik me verontschuldig voor mijn slechte Duits wordt meestal lachend gereageerd dat mijn Duits nog altijd beter is dan hun Nederlands.
Mijn ervaring is dus dat je vooral je best moet doen en je je een beetje moet inleven in de cultuurverschillen.

Dat er trouwens zo slecht Engels wordt gesproken in EuroDisney vind ik wel jammer. Het is een internationaal park, de enige in Europa. Er komt een groot aantal mensen van buiten Frankrijk. Daar zou wel wat beter op ingespeeld mogen worden. (overigens zelf niet geweest dus ik ga af op de verhalen in dit draadje)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.