Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

zebra

zebra

09-11-2015 om 11:30

groep pubers (17 jaar ongeveer) samen op vakantie

onze zoon, bijna 17 jaar, had het er dit weekend over om volgend jaar met wat vrienden vakantie te vieren. Het moet wel een actieve vakantie worden maar eventueel een stad of dorpje bekijken is ook geen probleem. Hij had het oa over de Ardennen. Een paar jaar geleden is hij daar al geweest ivm survival van school, evenals de andere jongens die eventueel mee zouden gaan.

Ik weet dat er wel eens een draadje over geweest is maar weet echt niet meer in welke rubriek dat destijds stond. Op zich sta ik er niet negatief tegenover, onze zoon is rustig en loopt in geen 7 sloten tegelijk, laat zich ook niet snel beïnvloeden bovendien.

Wie heeft ervaringen (de pubers althans) en goede tips?


Jamie

Jamie

09-11-2015 om 11:43

hmm

Het is altijd de vraag of zo'n gelegenheid 17/18jarigen toe laat. Kijk eens bij http://www.campingardennen.nl/faq.html die hebben ook kant en klare tenten met bedden. Geen idee of ze deze leeftijd toelaten.

zebra

zebra

09-11-2015 om 12:01

dat soort dingen bedoel ik dus

ik weet dat er vaak een minimum leeftijd is om een huisje te mogen huren. Een of een paar jongens zijn tegen die tijd 18 jaar maar ook dat is misschien te jong?

Verder is het natuurlijk ook de vraag of ze goed matchen op vakantie dus wellicht niet al te lange vakantie boeken maar misschien eerst een weekend met de groep weg. Of een georganiseerde vakantie, zo'n soort "sportkamp" ofzo. Dat er toch wat begeleiding bij is dus.

Katniss

Katniss

09-11-2015 om 12:08

Zelf laten regelen

Ik zou het ze zelf laten regelen en wat goede tips geven als controleren of 17-jarigen daar wel mogen boeken. Ook moeten ze duidelijke afspraken maken over wie betaalt, of dat wordt voorgeschoten, en dat het dan terstond weer moet worden terugbetaald (en niet als de kinderbijslag/kleedgeld/nieuwe salaris er is). Ook belangrijk hoe ze denken te handelen bij calamiteiten. Staan er dan ouders paraat om de jongens weer op te halen uit de Ardennen? Hebben ze allemaal een (doorlopende) reisverzekering?
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar heb de afgelopen jaren wel al wat hobbels gehoord van anderen. Zo schijnt het nog wel even te kunnen duren voordat je met een groepje de datum hebt bepaald, vervolgens blijken de budgetten niet overeen te komen, etc.

zebra

zebra

09-11-2015 om 12:24

idd zelf regelen

het is inderdaad de bedoeling om hen zelf alles te laten regelen maar het is wel handig als wij hen ook nog wat tips mee kunnen geven. Of wat opties (link die Jamie noemde), ze kunnen dan zelf bekijken wat ze ermee doen.

Er zouden wat ouders zijn die, indien nodig, paraat konden staan. Eventueel kunnen we zelf ook ergens in die omgeving een huisje huren en daarna gezamenlijk weer huiswaarts keren (we hebben zelf erg prettige herinneringen aan die omgeving).

De tip om hen van tevoren zelf al over alles na te laten denken, hoe handelen bij calamiteiten, onenigheid in de groep, regelen geldzaken, activiteiten, verzekeringen enz is zeker een goede.
En natuurlijk is het afwachten of het daadwerkelijk door gaat (toestemming ouders) en of ze alles geregeld krijgen (datum plannen, vervoer ed).

Jamie

Jamie

09-11-2015 om 12:49

tip

http://www.zomerkampen.net/survivalkamp/survival-ardennen-belgie-13-16 (let niet op de leeftijd in de link maar kijk naar de leeftijd op de pagina).

Jamie

Jamie

09-11-2015 om 12:51

nou ja

als je doorklikt kom je wel weer op de verkeerde leeftijd maar zoiets dus al weet ik nu niet of het er wel voor de bedoelde leeftijd is.

outdoor camping barvaux is leuk

Op de camping die Jamie noemt hebben wij zelf een keer gestaan. Erg aardige mensen en leuke activiteiten. Het weer moet natuurlijk wel een beetje meezitten.

Angela67

Angela67

09-11-2015 om 14:47

scouting kampeerterreinen

die zijn vaak heel groot en in de zomer staan daar ook scoutinggroepen. Maar ik denk dat ze ook verhuren aan niet-scoutinggroepen.
Via www.scouting.nl kun je dit wel uitzoeken.
gr Anela

zebra

zebra

09-11-2015 om 18:55

die outdoor camping

ziet er inderdaad prima uit. Ik heb de link dan ook even doorgestuurd naar het e-mailadres van mijn zoon. Dan kan de groep vrienden altijd nog beslissen of ze hier iets mee doen of wat anders zoeken.

Jamie

Jamie

09-11-2015 om 19:03

maar

De camping is heel leuk en gezellig, ik kreeg mijn puber er bijna niet weg maar de winkel is wel 20 min lopen en om bij alle outdoor activiteiten te komen moeten ze wel een lift hebben (tenzij er een puber bij is met rijbewijs en auto). Een lift werd toen ook snel geregeld als het om 1 of 2 pubers ging waarbij de ouders niet meegingen maar ik weet niet of dat met een groep ook zo makkelijk gaat.

zebra

zebra

09-11-2015 om 19:47

voor elk probleem

bedenken ze vast wel een oplossing, fietsen huren ofzo Maar misschien zoeken ze toch wel heel wat anders. Had nog ergens iets gezien wat geschikt leek, weet de naam niet meer maar heb ook die link doorgestuurd.

Ze zitten vooral nog in de brainstormfase, het is ook nog niet zeker hoe groot de groep is.

Jamie

Jamie

09-11-2015 om 21:22

fietsen

Fietsen zijn voor de boodschappen niet nodig, voor de outdooractiviteiten niet voldoende Het was een flink eind weg.

zebra

zebra

12-04-2016 om 20:57

ze zijn al een stap verder

het gaat om 6 jongens, de oudste is inmiddels 18. Ze hebben al een park (bungalow) uitgezocht en het gaat om een midweek. Ze willen er heen met de trein. Ze hebben ook een datum geprikt.

Uiteraard moeten alle ouders ermee akkoord gaan en moet het ook nog lukken om een huisje op dat park te boeken. Zaken als hoe ze alles regelen met boodschappen, andere kosten zullen ook nog besproken moeten worden.

dat regelen ze vast

zoon (nu bijna 17) is al 2 jaar met een groepje van 5 ( rustige) vrienden naar een huisje geweest. Hij is de jongste van het stel. Wat zag ik er eerst tegenop, de oudste zus van een van de jongens was de eerste keer aan t werk op t park dus een aanspreekpunt was er. Maar vorig jaar helemaal alleen en t ging prima,ze hebben lekker genoten van de zee en hadden fietsen bij.
Ze regelen t zelf wel met boodschappen etc en anders halen ze een broodje.De kosten die ze gezamelijk maakten werden hier gewoon gedeeld.

BO

BO

13-04-2016 om 13:09

ik ben ook benieuwd

Zoon kreeg het, tot mijn verrassing, voor elkaar om een weekje te reserveren op een camping in Nederland met drie anderen van 17. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Mijn zoon heeft scoutingervaring, zijn vriendin kampeert altijd met een caravan, van de andere twee weet ik het niet maar ik kan me zo voorstellen dat het heel wat problemen op gaat leveren die ze vast alternatief gaan oplossen. Fijn om je er eens niet meer mee hoeven te bemoeien

yep

Wat niet garandeert dat ze het altijd zullen regelen zoals jij dat doet. Of dat hun oplossingen voor ontstane problemen ook maar enigszins lijken op wat een volwassene bedenkt. Maar gek genoeg werken hun creatieve oplossingen ook vaak.
Loslaten dus.

update

zoals al eerder aangegeven is de locatie bekend, datum en manier van reizen ook. Het gaat om een groep van 6 jongens. Het merendeel is verstandig en daar hebben we alle vertrouwen in. Maar bij 2 jongens hebben mijn man en ik twijfels, zeker sinds iets wat afgelopen week gebeurd is. Beide jongens weten (nog) niet goed wanneer ze moeten stoppen met het drinken van alcohol tijdens het uitgaan (dat doen ze net over de grens). Beiden hebben al eens moeten overgeven op de terugweg. Ik wil niet teveel in details treden vanwege herkenbaarheid.

Verder valt er met een van die jongens niet goed afspraken te maken (op het laatste moment afzeggen, troep laten slingeren, te laat komen). Hierdoor is het vertrouwen in die 2 jongens flink afgenomen en heeft mijn man gezegd dat onze zoon niet meer mee mag. Hij is bang voor een "zon, zuipen, ziekenhuisscenario". Ik begrijp zijn punt, onze zoon zelf ook wel trouwens. Maar ik vind het naar onze zoon toe erg oneerlijk dat hij niet meer mee zou mogen. Hij is immers wel iemand met gevoel voor verantwoordelijkheid en loopt in geen 7 sloten tegelijk. De rest van de vriendengroep baalt er ook van.

Nu was mijn man sowieso niet erg enthousiast over de vakantieplannen, maar hij had het ook niet verboden, en dit akkefietje was de bekende druppel. Ik heb al meerdere keren geprobeerd met hem hierover te praten maar hij blijft bij zijn standpunt. Mij lijkt het een goed idee om de vriendengroep bij ons thuis uit te nodigen zodat ze kunnen vertellen hoe ze hun vakantie in gaan vullen. Zoals de reis (per trein), welk budget en hoe gaan ze daarmee om (pot of ieder voor zich of combinatie), natuurlijk het alcoholgebruik, onderlinge regels wat betreft opruimen ed. Dit in de hoop dat ze hiermee kunnen tonen goed op allerlei zaken voorbereid te zijn. Of misschien is het beter om contact op te nemen met de ouders van een aantal jongens?

Ik vind het wel een gedoe, alles is geboekt en betaald, verder mag iedereen mee en nu dit weer! Maar misschien hebben jullie nog wel tips of adviezen.

tante Sidonia

tante Sidonia

30-05-2016 om 19:31

Maar zebra

is jouw man dus echt de baas in huis als ik het zo lees? Is er bij jullie geen onderling overleg?
Ik vind het ook erg sneu hoor, dat jouw zoon nu voor het gedrag van 2 vrienden moet boeten en eigenlijk de hele vriendengroep ook. Ik zou inderdaad met hen willen praten en duidelijke afspraken maken over bepaald gedrag en hoe daar mee om te gaan. maar stom weg verbieden is eigenlijk geen optie meer. Dat zou ik mijn man zeggen.

Is het trouwens zo dat jouw man iets tegen kan houden als alles al geboekt en betaald is? Ik kan me zo voorstellen dat je zoon (ik weet niet meer hoe oud precies) zo pissed wordt dat hij gaat, toestemming of niet. Of heeft je man de tickets of papieren in handen of zo?

tante Sidonia

hij is heus niet de baas in huis maar ik vind het wel belangrijk dat we er beiden een goed gevoel over hebben. Mijn mening telt overigens ook mee al komt dit misschien anders over in mijn posting. Bovendien heb ik niet alle details vermeld ivm eventuele herkenbaarheid. Onze zoon is trouwens ook niet pissig of opstandig.

Verder deel ik dezelfde mening als jij, dat ik het sneu vind om hem thuis te houden vanwege 2 minder "handige" vrienden. Vandaar ook dat ik mijn best wil doen om mijn man alsnog te overtuigen. Vandaar dat ik me ook afvraag of ik het best de vriendengroep kan uitnodigen en/of contact kan opnemen met een paar ouders om te horen hoe zij tegen bepaalde zaken aankijken.

En nee, er zijn hier geen tickets of papieren in huis omdat een van de vrienden het verblijf geboekt heeft.

jeetje

Wat een motie van wantrouwen naar jullie zoon, om hem nu zo kort van tevoren, met alles al geboekt en geregeld, niet mee te laten gaan. Echt heel triest dit. En wat denkt je man dat je zoon hiervan gaat leren?

jippox

nogmaals: we hebben onze twijfels over die 2 vrienden maar niet over onze zoon! En die twijfels gaan voornamelijk over het gebruik van alcohol van beide jongens, ze weten niet wanneer ze moeten stoppen. Wat de gevolgen daarvan zijn hebben we pas nog ondervonden en dat terwijl ze door onze zoon en de andere vrienden) gewaarschuwd waren om niet teveel te drinken. Als ze nu al niet luisteren naar de anderen, doen ze dat dan wel tijdens de vakantie? Daarop is de twijfel voornamelijk gebaseerd. Ook onze zoon zelf heeft dit weekend toegegeven daardoor twijfels te hebben.

En ik vroeg voornamelijk advies hoe nu het beste te handelen, de vriendengroep hier uitnodigen of iets anders. Want onze zoon kan natuurlijk altijd zijn koffer pakken en mee gaan, wij moeten in die periode weer terug aan het werk, maar het is wel zo fijn voor iedereen als alles in goede harmonie verloopt.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

30-05-2016 om 20:41

zebra

Is het een optie om met de ouders van die twee jongens in gesprek te gaan?

wellicht

heeft het ook te maken met het moeten loslaten. De ene ouder kan daar makkelijker mee omgaan dan de ander. En als er dan wat "engs" gebeurt, dan is dat gelijk een reden om de teugels weer strak (te strak) aan te trekken. Wat overigens geen excuus is want loslaten hoort erbij, al vind ik dat zelf ook enorm moeilijk. En dat terwijl ik (en mijn man ook) heel goed weten dat onze zoon in geen 7 sloten tegelijk loopt. Ik denk dat ik hier eerst maar eens het gesprek over aan moet gaan.

Wilgenroosje

dat is zeker iets om in overweging te nemen. De ouders van die ene jongen heb ik al een paar keer gesproken tijdens het wegbrengen of ophalen ivm een activiteit. De ouders van die andere jongen heb ik nog niet echt gesproken, alleen gegroet toen ik hen zag in de straat.

Ik ga er nog even over nadenken hoe een en ander aan te pakken.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

30-05-2016 om 21:20

Kom op zeg!

Jouw zoon mag niet mee omdat vrienden van hem teveel drinken? Daar mis ik de logica van, onbegrijpelijk.

zebra

Je zegt dat de twijfels die vrienden gelden, en niet je zoon. Maar jullie verbieden je zoon om mee te gaan. Dan hebben jullie er blijkbaar toch geen vertrouwen in dat hij best met die (soms te veel drinkende) vrienden om weet te gaan?

En hoe zit dat nu dan met de kosten die hij heeft gemaakt. Krijgt hij die nog wel terug?

nogmaals

ik heb de afgelopen dagen heel veel nagedacht en vind, ondanks dat ik nog steeds mijn twijfels heb, dat we het niet kunnen maken om onze zoon niet mee te laten gaan op vakantie. Of hij de kosten om die reden terug zou krijgen betwijfel ik. Die zou hij dan terug gekregen hebben van mij.
Maar ik vind het belangrijk dat ook mijn man er een gerust gevoel over heeft. Dat jullie daar anders over denken is jullie goed recht maar ik vraag om advies hoe dit aan te pakken, niet om een mening! Daar schiet ik verder niks mee op namelijk.

nog even concreet

mijn vraag is vooral hoe dit het best aan te pakken. Of de vriendengroep uitnodigen zodat ze hun plan van aanpak uit de doeken kunnen doen of/en de ouders benaderen.

tante Sidonia

tante Sidonia

30-05-2016 om 22:20

nou zebra

dan moet je dus inzetten op de overtuiging van je man. Je moet misschien toch wat meer praten en doorvragen wat zijn drijfveer exact is. Waar is hij precies bang voor? Wat gebeurt er als die andere jongens te veel drinken? Doet die van jullie het dan ook? Of is hij bang dat ze vernielingen aanrichten waar iedereen op aangesproken wordt?
Zijn er bepaalde afspraken die hem geruststellen: vaker bellen, appen, contact houden?
Concrete afspraken over op wat voor soort momenten bepaalde maatregelen nemen?
Contact openemen met de ouders van de twee jongens en hen meer erbij betrekken en zich bewust laten worden van de verantwoordelijkheid die ze hun zonen geven terwijl ze die eigenlijk niet aankunnen? Afspraken dat de jongens, waaronder jouw zoon ook contact opnemen met de ouders van de andree twee als het niet lekker loopt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.