Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Holtkamper adviezen gevraagd

Tijdens de lange weg terug naar huis vanuit Zuid Frankrijk kwamen we hier op het briljante idee om een vouwwagen te kopen. Dit lijkt ons na meerdere jaren huuraccomodaties en het gebrek dan aan vrijheid de ultieme manier voor ons om op vakantie te gaan.

Nu blijkt het merk Holtkamper ons perfect. En we zitten dankzij een zeer gulle gift gekregen na onze publieke enthousiasme over een vouwwagen nu dus met de mogelijheid een oude 2e hands Holtkamper te kopen en ook nog een trekhaak op onze auto te zetten.

We hebben 2 dochters van 3 en 9 jaar oud, ik ga er vanuit dat we dus nog wel minstens 13 jaar met de meiden of 1 kind op vakantie zullen gaan.

vraag 1: flyer of spacer ? Flyer heeft als pro een zitje in het midden van de slaapplekken, spacer een grote opbergplek onder het omhoogklapbare bed.
vraag 2: 7 polige stekker of 13 polige stekker op de trekhaak ?
vraag 3: op welke details moeten we letten als we een 2e handse gaan bekijken (marktplaats en overige), wat zijn de dingen waar we op moeten letten qua slijtage ?
vraag 4: dure disselkeuken of veel goedkopere losse campingkeuken (opklapbaar oid).

Wat moet er allemaal op en aan zitten, we willen iig een voortent en misschien nog iets van een luifeltje voor de avonden met wijntje en blokje kaas

het budget voor de vouwwagen is 2 a 3000 euro, ik zie modellen uit 1995-1997 die rond deze prijs zijn. Is dit nu verstandig of moeten we doorsparen tot een hoger budget (moeilijk aangezien er komend jaar nog een paar kleinere klussen in huis af moeten komen).

Ik hoor het heel graag !

We gaan as weekend bij de Holtkamper showroom in Bunnik langs.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manda Rijn

Manda Rijn

28-08-2012 om 23:26 Topicstarter

Oh ja en de astro

dus flyer, spacer of astro.

Qua grootte lijkt mij de astro voor een gezin van 4 te klein ? Maar eigenlijk ook wel weer vergelijkbaar met de spacer aangezien daar ook geen zitje in zit.

Clowntje

Clowntje

28-08-2012 om 23:54

Zo leuk een vouwwagen

Holtkamper info kan ik je niet aan helpen maar volgens mij kan je voor 5-6000 euro een nieuwe jamet kopen dus voor dat budget moet je zeker iets kunnen vinden.
Kan ook voor veeeeeeeeel minder, wij hebben voor 250 euro een alpenkreuzer gekocht.

Waterdichtheid van de tent is belangrijk, alleen lastig te testen. Opzetten en de tuinslang erop is een manier. Zou goed kijken naar het doek. Banden is ook belangrijk.
En volgens mij moet je een 13 polige stekker doen op je trekhaak, niet zozeer voor de vouwwagen maar wel voor andere dingen maar dat weet ik niet zeker ....
Disselkeuken of losse keuken weet ik ook niet, bij de alpenkreuzer is de keuken de achterkant van de vouwwagen, kan je ervan af tillen en in de voortent of buiten zetten. We hebben trouwens ook een luifel, erg fijn. Ook als je de voortent al opgeruimd hebt.
Succes met de zoektocht!

Tijgeroog

Tijgeroog

29-08-2012 om 00:08

Grootte

Ik heb geen ervaring met vouwwagens, wel met kamperen. Dus geen idee of zo'n ding groot genoeg is, maar ter overweging: waarschijnlijk vindt je oudste het al snel veel leuker om een eigen tentje te hebben, en de jongste later ook (onze jongste sliep vanaf bijna vier jaar in een bijzettentje, samen met haar grote broer)
in dat geval is het dus wel handig als jullie met z'n allen in de vouwwagen passen, bijvoorbeeld voor een ondernachting onderweg, maar hoef je niet comfortabel veel ruimte te hebben.

Jesse_1

Jesse_1

29-08-2012 om 09:01

Verplaatsen

Ik meen me te herinneren dat je hier onlangs vermelde dat het je vreselijk lijkt om de hele zomervakantie op een (1) camping te zitten. Het gros van de vouwwagens zet je niet eventjes op vlgs mij. Bedenk dat je dan (als je naar een andere locatie wilt) een hele dag kwijt bent met afbreken, rijden en weer opzetten.
Heb je ook gedacht aan waar je de vouwwagen laat buiten de vakanties en wat dat kost?
Zomaar wat overwegingen hoor, ik heb geen verstand van vouwwagens .

Volgens mij

weet je nu al meer van Holtkampers dan de meeste mensen hier . Wij hebben zelf geen vouwwagen, maar wat Janneke zegt dat je zo'n ding niet een, twee, drie opzet en afbreekt klopt wel. Als je naar bijvoorbeeld drie campings gaat in 1 vakantie, kost je dat drie dagen van je vakantie. Ik vind dat verkassen overigens zelf niet zo'n probleem. Het is altijd wel weer leuk om naar wat nieuws toe te gaan.

Als het budget het toelaat zou ik wel voor ruimte kiezen, ook als je meiden straks in een eigen tentje zouden willen is het gewoon fijn om je kont een beetje te kunnen keren.

Een keukentje in de dissel lijkt mij ook prettiger dan een losse. Dan heb je het gedoe van elke keer weer opzetten en inruimen namelijk niet.

Denk er wel aan dat je uit je budget behalve de vouwwagen ook nog een aantal andere losse kampeerspullen moet aanschaffen die je niet hoeft mee te nemen als je naar een gehuurde accommodatie gaat.

Veel plezier bij de Holtkamper-show!

Chris

Manda Rijn

Manda Rijn

29-08-2012 om 09:39 Topicstarter

Opzetten en afbreken

is bij de holtkamper spacer en flyer juist heel makkelijk, je klapt de 2 delen open, trekt de stokken eruit en dan staat hij wel, er is een filmpje waarin een flyer in 32 seconde (oid) staat, laat dat nou met alles aan spullen etc een uur zijn. Dat zijn we nu ook kwijt met schoonmaken en leeg ruimen van die huuraccomodaties.

Het kost meer tijd denk ik om hem waterpas te zetten.

Verhuizen

Wij hebben jaaaren met veel plezier een vouwwagen (Alpenkreuzer) gehad en ook veel getrokken. De verhuisdag is gewoon een dag waarop je ook weer veel ziet, op weg naar de volgende camping. Op-en afbreken gaat steeds sneller en de kinderen kunnen toch ook even helpen ?!
Dat filmpje van 32 sec, tja, hij staat, maar er moeten meestal toch ook nog wel haringen gebruikt worden ?
Wij stonden ingericht en wel, in 1,5 uur.

Vera*

Vera*

29-08-2012 om 11:54

Grootte

Een Holtkamper staat er wel om bekend snel te zijn met opzetten en afbreken. Op het filmpje staat de kar al en dat kost gewoon het meeste tijd. Een Holtkamper heeft nog uitdraaipoten.
Over de grootte kan ik alleen maar opmerken dat dat ook afhankelijk is van waar je naar toe wilt.
Wij begonnen met een Jamet met een voortent van 3x4 maar gingen naar Zuid Frankrijk en zaten 'dus' de hele tijd buiten. Daar heb je geen (grote) voortent voor nodig.
Onze voortent is 2 x 4 en naar ons idee groot genoeg voor 4 personen.
Een niet te grote vouwwagen kun je overal op een camping kwijt qua plek, niet alle plekken zijn even ruim.
Sinds de jongste zeven is hebben wij nu een Zambezi. Dat is ook een heerlijke snel opzetbare vouwwagen.
Je hebt dan behalve het bed het deksel van de wagenbak. De kinderen hebben jaren geslapen in een stapelbed dat op het deksel stond. Hoe de indeling is van de Holtkamper modellen weet ik niet maar zoals eerder is gezegd moet je er rekening mee houden dat jouw dames op een gegeven moment in een eigen tentje willen.
De Flyer heeft mijn schoonzus gehad. Die is echt heel groot, ik zou hem te groot vinden.
Als je 'een' vouwwagen gaat kopen kijk dan naar de (tent)accessoires die er bij zitten, als je een ouder exemplaar koopt is niet alles (bv extra luifel) niet meer bij te kopen of is dat heel duur (grondzeil?).
De staat van de banden zou ik niet zo belangrijk vinden, die kun je zo vervangen (vergeet dan het reservewiel niet) maar kan wel een indicatie geven over het onderhoud.
Wat ik weet dat er tegenwoordig een 13-oolige stekker voor de trekhaak wordt gebruikt. Er zijn stekkers die 7 en 13 polig kunnen zodat je een oudere aanhanger ook kunt trekken (die is 7-polig).
De eerste keer dat wij gingen kamperen heb ik van Marktplaats een hele set kampeerartikelen overgenomen.
Met het gebruiken ervan kom je er vanzelf achter wat voor jullie fijn werkt.
Wij trekken graag en hebben geen kastjes maar zit alles in kratten. Dat vinden WIJ handig, maar dat hoeft voor jullie niet zo te zijn.

Manda Rijn

Manda Rijn

29-08-2012 om 12:33 Topicstarter

Aha dank

ik denk ook dat de flyer te groot is, gewoon overbodig groot. Ik heb nu via marktplaats 1 gereserveerd, een spacer. Er zit geen vaste keuken in maar wel een disselbak waar we dan van alles nog in moeten bouwen denk ik (koelkastje en gasstel).

hmm, wel een leuk projectje dit en dan kunnen we misschien nog een weekend ermee weg voordat hij in de stalling gaat om alles uit te proberen voor volgend jaar.

Manda Rijn

Manda Rijn

29-08-2012 om 12:44 Topicstarter

Kabels?

Ik heb totaal geen ervaring met electra, dat is nog iets om adcvies over in te winnen. Je moet denk ik kabels kopen, verlengsnoeren die buiten kunnen liggen. Voltage etc heb ik de ballenverstand van. We hebben dus ook nooit met een eigen tent gekampeerd, alles staat al klaar als je iets huurt.

ik ben een lijst aan het maken wat we nog niet hebben:

*tafel
*nieuw matras
*matras voor de kinderen is een vraagteken, ik weet niet of er ook een 2e matras in past als de boel dicht geklapt wordt.
*borden, bestek, bekers, pannen + ander kookgerei *emmer, teiltje, veger en blik, vuilnisbak, slakom

Alles moet makkelijk mee te nemen zijn en weinig plek in nemen, we gaan dus even kijken bij een grote campingzaak.

Vera*

Vera*

29-08-2012 om 12:58

Elektra

Je hebt een electrakabel nodig van het 'kastje' naar je eigen plek. Meestel heb je daar een cee stekker voor nodig. Je kunt zo een kabel kopen met verdeeldoos. Daar kun je dan verschillende stekkers in doen voor apparaten (koelbox)

Manda Rijn

Manda Rijn

29-08-2012 om 22:07 Topicstarter

Ik snap er geen hout van

er zijn dus allerlei kabels. Hoeveel meter moeten die dingen ongeveer zijn van kastje naar vouwwagen, toch wel behoorlijk lang denk ik want we willen alleen op campings staan met genoeg privacy (geen kleine plekken). En ik heb dus dan een koelkast en wil nog wat andere stekkers bij de hand hebben om water te koken en lampjes aan te doen.

Aan de andere kant, de mensen met wie wij op een camping leuk contact hadden hebebn hun electra helemaal niet gebruikt, tasje met flessen in de rivier werktte ook uitstekend. Wij hebben ook vlees en kaas in die koelkast.

Ik ga het wel even vragen aan die mensen waar ik nu die Spacer bij heb gereserveerd, als het mee zit doet hij er gewoon de kabels die hij heeft gebruikt erbij.

Vera*

Vera*

29-08-2012 om 22:27

Manda

Wij kunnen alles op electra zoals water koken, koelen, verwarming en licht maar ook alles op gas.
Aparte tentenvelden op campings zijn vaak knusser en soms ook net iets ander volk maar dan heb je niet altijd electra.
Electra is wel erg handig voor het opladen van mobieltjes, ipods, ipads en batterijen voor fototoestellen.

Vera*

Vera*

29-08-2012 om 22:28

Lengte

Wij hebben ongeveer 60 meter kabel. Meestel hebben we niet zo veel nodig maar in Stockholm ging het echt nét.

Chippie

Chippie

29-08-2012 om 23:26

Extra's

Ik heb geen eigen kampeermiddel (man wil echt niet en ik vind de vrijheid van 'ook andere vakanties zijn mogelijk' en de luxe van 'geen gedoe' toch ook heerlijk.

In je inventarislijstje missen nog wel wat dingen (stoelen, slaapzakken, etc) maar misschien heb je die al.
Ik heb een 'vakantiekast'. In een kast op zolder staan alle vakantiespullen bij elkaar. Ik heb speciale vakantiehanddoeken (grote handdoeken van IKEA, 3 euro, als er eentje kwijtraakt, geen probleem en je kunt ze ook als badhanddoek gebruiken (nee, ik ga niet met mijn alleroudste meuk op vakantie, maar daarbij: ik heb ook niet ieder jaar genoeg oude handdoeken). Ik heb ook speciale vakantiethee-, -handdoeken en -beddengoed. In die kast liggen ook de jeudeboulesballen, beachballsetjes, reisspelletjes, kleurboeken, stiften, stapel oude tijdschriften, opblaasbeesten/opduikspeelgoed, etc. Vakantiespulletjes (zonnebrand, boeken etc) koop ik ergens in mei ofzo en die leg ik daar dan direct bij.

Ik heb ook altijd een zip-lockzakje met minishampoo, minitandpasta, schaartje, lucifers, plakband, klein rolletje Ducktape, thermometer, paar pleisters/verband/gaasjes, paar tampons, paracetamol/Ibuprofen/keelpastilles, tieraps, nagelknippertje, reservelenzen, miniverpakking afwasmiddel, naaisetje, twee wasknijpers, touw, etc. Dat zakje gaat iedere vakantie mee, komt iedere (soort) vakantie van pas, ik kan bijna niets 'echt' vergeten en ieder jaar komt er wel weer een handig dingetje bij.

Met dit systeem kan ik in een uurtje pakken. Kleding, zwemspullen, toiletartikelen en dan door naar de vakantiekast. Het lijkt mij - zeker met een vouwwagen - heerlijk om niet het hele huis door te hoeven voor beddengoed, keukenspullen, kussens, etc. Volgens mij passen er in de meeste vouwwagens onderin zeker 8 curverkratjes. Het lijkt mij ideaal dat die ergens staan en dat je die alleen maar in je vouwwagen hoeft te zetten.

Oh, en een koelkast/koelbox en wasrekje zou ik echt onmisbaar vinden. En een grote wasmand met hengsel (die kun je gebruiken voor de vaat, voor een wasje, als spetterbadje). En iets om je was in te mieteren. En iets om alle zooi in zo'n vouwwagen op te bergen. En minimaal 1 lamp.

Wat je bedoelt met matras voor de kinderen, snap ik niet. Je hebt toch aan twee kanten een bed (maat twijfelaar)? Dan lijken me twee nieuwe matrassen geen overbodige luxe inderdaad.

Vera*

Vera*

30-08-2012 om 07:46

Chippie

Niet alle vouwwagens zijn dubbelklappers, dus met twee bedden.

natalie

natalie

30-08-2012 om 19:03

Wasrekje onmisbaar?

wat is er mis met een (scheer)lijntje tussen 2 bomen of tussen een tentstok en een boom? Daarvoor ga ik zo'n ruimtevreter niet meesjouwen.

Manda Rijn

Manda Rijn

30-08-2012 om 21:44 Topicstarter

Ja we

hebben al heel wat, 2 nieuwe opblaasmatrassen (ooit een plan gehad om met vrienden en de kinderen een nachtje voor de lol te gaan kamperen, totdat het heel hard ging regenen, vorig jaar juni geloof ik). We nemen altijd onze eigen dekens en fijne overtrekken mee dus slaapzakken hoeft niet.

Campingstoelen hebben we ook, maar als ze te groot zijn dan koop ik zo andere.

Het is met name het hele bestek en kookgebeuren, handige dingen als lampjes die op zonne-energie opladen wil ik ook, zag ook zoiets handigs als een kapstokhaken ding wat je met klittenband rond een tentstok kon doen en een schoenenzak is misschien ook wel handig, verder leven we uit de koffer.

Ik vind zo'n vakantiekast een heel goed idee, inderdaad als we wat vaker weg willen (of spontaan een weekend tussendoor) dan is het handiger om alles zo te kunnen grijpen, nu moet ik inderdaad overal gaan zoeken en verzamelen en het nog in tassen zien te krijgen. Hum, dit vraagt een paar uurtjes organiseer tijd, enig. Ik heb wel zin in een leuke stapel klapkratjes op zolder.

Was hang ik altijd aan een lijntje tussen 2 bomen en op privacy strategische plekken.

Manda Rijn

Manda Rijn

30-08-2012 om 21:46 Topicstarter

Oh en ik gooi

altijd veel weg, dus oude meuk, maar afgelopen vakantie ben ik wel door mijn voorraad heen aan handdoeken en andere doeken.

Hm leuk dit, het is net alsof we nog op zomervakantie moeten terwijl we net terug zijn

Vera*

Vera*

31-08-2012 om 08:06

Manda

Alle kampeerattributen liggen bij ons in de Zambezi. Wij kunnen er zo mee weg. Het bed is al opgemaakt zelfs.
Het enige dat wij moeten pakken zijn onze persoonlijke spullen en die spullen liggen dan ook in de auto. Dat was wel erg prettig toen wij door pech in een hotel moesten overnachten.
Chippie doet er zo trots over dat ze in een uurtje kan pakken maar als je 'geoefend' bent lukt dat ook zo.
Volgens mij is hier het meeste werk tegenwoordig om alle opladers voor allerhande electronica bij elkaar te zoeken.
Een uitklapbare picknicktafel is wel handig, zo eentje waar de krukjes gelijk mee uit klappen. Dat is heerlijk ook voor de kinderen om aan te knutselen of tekenen.

Manda Rijn

Manda Rijn

31-08-2012 om 10:03 Topicstarter

Dank vera

laat je het beddengoed dan in de vouwwagen als die in de stalling staat of bedoel je dat je de bedden opmaakt voordat je weg rijdt ? Dat laatste lijkt mij erg handig, alle handdoeken, kleding, spelletjes, krat met pannen en basisdingen voor het koken, dekens met de hoezen er al om heen in de laadruimte van de vouwwagen.

Vera*

Vera*

31-08-2012 om 10:25

Manda

De Zambezi gaat met opgemaakt bed naar de stalling. Vaatdoeken en theedoeken (van microfiber gekocht bij de Lidl) zitten altijd in de huishoudkrat.
Handdoeken voor onszelf gaan in een grote boodschappentas in de auto.
Wij hebben ruimte over onder het bed om bijv. een krat met eten en drinken neer te zetten en de matjes en slaapzakken van de kinderen (die liggen bij ons op zolder, ook voor andere momenten). Het heeft ook wel eens dagen geregend voordat we gingen en dan ging verder alles in de auto zodat we de klapkar niet open hoefden te maken van te voren.

Klaarstaan

Je moet er eigenlijk voor zorgen dat je op het moment dat je met de vouwwagen weg wilt, je niet je hele huis door hoeft te struinen op zoek naar beddengoed, pannen, bestek, theedoeken etc.

Al die dingen moet je gewoon klaar hebben staan in de vouwwagen zodat je zonder al te veel gedoe kunt vertrekken. Wij hebben bij onze tent een karretje (in de stalling) waar het hele jaar door kratten in staan met de basisbenodigdheden (ik heb dus heel veel keukenspullen dubbel aangeschaft), gasflessen etc. Slaapmatjes en slaapzakken bewaren we op zolder maar die liggen zo voor het grijpen.

En een tip: voor het opbergen van allerlei kleine spulletjes is zo'n opbergkoker van Ikea erg handig. Die hang je gewoon ergens op in de vouwwagen.

Chris

Manda Rijn

Manda Rijn

31-08-2012 om 13:12 Topicstarter

Ja goed idee

om alles apart te hebben en al in de vouwwagen. Iig kan je onder het bed van de vouwwagen die we nu gereserveerd hebben een stuk of 10 kratjes kwijt. Het lijkt mij alleen niet fris om beddengoed en handdoeken te bewaren in de vouwwagen, die wil ik liever fris gewassen mee nemen.

En het is ook wel handig als we stoelen en tafeltje er ook direct in hebben, we moeten gewoon even kijken als hij voor de deur staat. Iig morgen kijken bij de showroom en dan de week erop de gereserveerde vouwwagen waarschijnlijk kopen, de trekhaak komt er as dinsdag op.

caton

caton

31-08-2012 om 14:22

Let wel op

als je naar een grote kampeerzaak gaat. Alles lijkt daar handig en praktisch, maar het is meestal ook vrij prijzig. Ik heb veel bij Xenos en Action gekocht. Simpel voorbeeld: een slakom kostte bij de kampeerzaak 12,95, bij Xenos 2 of 3 euro. Mokjes bij Xenos zijn 1,50, bij de kampeerzaak betaal je minimaal het dubbele. Maar dat neemt niet weg dat ik het heerlijk vind om in zo'n grote kampeerzaak rond te kijken, ik krijg er helemaal de vakantiekriebels van of het nou in mei of in november is als ik er heen ga. Vorig jaar vond ik het gewoon jammer dat we alles al hadden!

An

An

31-08-2012 om 16:15

Ik wil ook!

Vrienden van ons hebben een flyer expedition. Geweldig! Hij staat zo, je klapt het keukentje open en voila, je kunt kamperen. Ook in 10 minuten ingeklapt. Als ik genoeg geld over heb dan weet ik het wel!
Succes met je project, heerlijk, zo is het net of je al weer bijna gaat.
Groet, An

Margriet*

Margriet*

01-09-2012 om 10:33

Opbreektijden

Ik vind de tijden die worden genoemd van je installeren als weer opbreken wel erg ideaal gesteld. Het ziet er al anders uit als je nat inpakt of weer naar huis vertrekt en het wat beter dan gemiddeld wilt inpakken. Duurt het al snel een stuk langer.
Zelf vind ik nog wel twee grote nadelen aan een vouwwagen zitten. Je kunt veel minder hard rijden dan met een auto met dakkoffer.
Daarnaast kun je meestal niet op de mooiste plekken op een camping staan (in Italie heb ik dat veel meegemaakt op de wat kleinere campings). Afgelopen vakantie gemerkt toen we ipv een tent met een camper op vakantie waren.
Trouwens ook het argument van zelfstandigheid, dus in een eigen tentje slapen speelt mee in de grote van de vouwwagen (+ of je een mooi weer of ook wel slechter weer, denk aan Engeland/Scandinavie, kampeerder bent).
Op het lijstje wat mee te nemen mis ik nog wel een afwas/kledinguitspoel bak. Zo'n blauwe van de kampeerwinkel waar de halve camping mee loopt .
Wij hebben meestal twee pannentjes, een koekenpan en een plastic fruit/saladekom mee (met deksel). Je kampeerspullen georganiseerd bij elkaar scheelt wel heel veel inpaktijd. En na een paar jaar doe je het op routine.

Manda Rijn

Manda Rijn

01-09-2012 om 23:31 Topicstarter

Zo bij holtkamper geweest

erg verhelderend en erg leuk om alles gezien te hebben. Het wordt een spacer, de flyer is te breed en de spacer heeft handige opbergruimte onder het bed en daarbij kan de keuken op de dissel blijven staan (moet je wel nog een luifeltje kopen). Ik kwam er alleen achter dat de spacer waar ik een afsrpaak voor heb staan een model is waar niet het bed omhoog kan en dus niet dat handige opbergsysteem heeft.

Nu weten we dus precies welke we willen maar staat er geen eentje binnen ons budget op websites.

Ella2007

Ella2007

02-09-2012 om 09:37

Klaar met vouwwagen

Na een jaar of zeven met vouwwagen gekampeerd te hebben, hebben wij juist besloten om weer met de tent te gaan kamperen, of te gaan huren (boot, apartement, huisje) of zelfs evt. huizenruil.

Ik ben er een beetje klaar mee, het kost toch altijd weer een hoop tijd met inruimen, opzetten, inrichten, uitruimen, afbreken, schoon te maken. Het zal er ook wel aan liggen welke vouwwagen je hebt, wij hadden een Jamet met heel veel stokken. Met opzetten en inrichten zijn we zeker wel een halve dag bezig. Afbreken dito, en nog meer omdat je dan ook schoonmaakt. Die Holzkampers zien er wat dat betreft wel wat eenvoudiger uit.
Daarbij het nadeel dat je echt veel langer doet over de reis (100 ipv 130 rijden), en dat je toch een hoop geld kwijt bent aan stallingskosten en beurten/onderhoud, als je tenminste inderdaad jaarlijks de bandjes, de oplooprem etc. laat controleren. Incidenteel vervangen van een stekker of een lampje en het loopt toch aardig op.

Daarnaast wil mn oudste nu in zn eigen tentje, en met nam onze vouwwagen best veel plek in beslag. We hadden dan ok wel een echt grote, ook ivm het kamperen in Nederland en het hebben van een grote hond. Niet altijd is er dan veel plek over, zeker niet bv.in Italië, waar ik de ervaring heb dat de plekken wat kleiner zijn. Let dus inderdaad op de grootte.

Maar goed: toen de kinderen kleiner waren hebben we er ook jarenlang met veel plezier in gekampeerd.

Beddengoed in de stalling houden zou ik niet doen, of je moet een verwarmde droge stalling hebben. Anders wordt het toch muf en vochtig.

Ik zou als je een oudere vouwwagen koopt deze wel laten controleren voor de aanschaf, of onderhoudsbewijzen vragen. Met een eerdere vouwwagen (uit 1972) hebben wij in zuid Frankrijk tijden stilgestaan met een vastgelopen wiel. Bij aankomst op de camping liep ook in een nacht het andere wiel leeg. Dus vandaar dat hij extra alert zijn geworden op onderhoud, Dat wil je niet als je op de snelweg zit.

Hier

Altijd als zaklantaarns de opwindbare knijpkatten. Nooit problemen met lege batterijen en goed licht. Effe draaien en licht. Pannen had ik de budget pannen van de blokker. De pannen van de campingwinkel zijn voor ons gezin beetje klein. Van de blokker kun je zelf samenstellen en kwaliteit zijn prima (voor de camping)naar 3 jaar nog als nieuw. Prullenbak kies voor een afsluitbare ivm rondlopende 'beesten'. Zo'n ding waar je de zak inhangt diverse jaren problemen mee gehad, beesten die de zak openkrabten 's nachts. Laatste jaren had ik een soort emmer/kleine ton met een afsluitbare deksel erop. En tijdens de rit kun je deze helemaal volstauwen met spullen. Verder hebben wij van die paraplu stoelen. Ook ideaal ivm ruimte.
En al gekocht ?
Gr. Rymcke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.