Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Fransien

Fransien

09-08-2013 om 10:07

Kamperen met kinderen

Vroeger hebben mijn man en ik veel gekampeerd, maar we komen allebei uit een gezin waarin er niet gekampeerd werd met kinderen (en ook niet zonder overigens). Nu de kinderen wat groter zijn, 's nachts doorslapen en in ieder geval overdag zindelijk zijn willen we weer gaan kamperen, maar hoe pak je het aan om kinderen (4 stuks in de leeftijd van 2-8) te leren kamperen zodat we volgende zomervakantie lekker weg kunnen.
Zelf dacht ik aan een paalcamping in de buurt om met een twee-persoonstentje de kinderen eerst een voor een aan luchtbedje en slaapzak te laten wennen en dan eens een keertje met meerdere te gaan en op het laatst een paar nachtjes met z'n allen. Als het een paar nachtjes worden, wordt het overigens een echte camping, want paalcampings zijn best leuk voor een nachtje maar meer moet het ook niet worden daar.
Iemand tips, trucs en aanvullingen?


Conference

Conference

09-08-2013 om 11:08

Huh? leren kamperen?

Wij zijn samen met de kinderen van tevoren naar verschillende familiecampings geweest om te kijken en hebben vervolgens gezamenlijk de leukste uitgekozen. Verder hebben we hen als voorbereiding verteld dat ze op de camping, net als die andere mensen die we hadden gezien, ook in een tent gaan slapen op een luchtbed, in een slaapzak.
Daarna zijn we "gewoon" 14 dagen naar die camping gegaan met een eigen tent en de oudste twee kinderen sliepen in een tentje ernaast. Ik begrijp niet wat je precies bedoelt met "leren kamperen". Omdat de kinderen de hele dag in beweging en druk bezig zijn met andere kinderen en vriendjes, zwemmen, speeltuin, zandbak en ook nog eens wat later in hun bed lagen dan normaal, waren ze uitgeteld en hebben ze geen slaapproblemen gehad met oog op de luchtbedden, slaapzakken of vreemde geluiden. Met de twee kinderen in het eigen tentje hebben we afspraken gemaakt voor als ze bang waren of naar het toilet moesten midden in de nacht, maar die vonden het alleen maar fantastisch en een geweldig avontuur.
Ik zou eerder een weekje boeken op een leuke camping waar wordt ingespeeld op jullie interesses (boerencamping, kleinschalige familiecamping, camping in een bos, grootschalige camping met veel animatie), als je problemen ziet m.b.t. het kamperen met je kinderen, dan een nachtje met vier kinderen op een paalcamping te gaan staan, waar verder niets te doen is.

Tijgeroog

Tijgeroog

09-08-2013 om 11:16

Gewoon gaan

Geen zorgen, dat komt wel goed. Als ze moe zijn dan slapen ze wel, ook in een slaapzak. En als je ze van te voren al eens in een slaapzak wilt laten slapen kan dat ook thuis naast het eigen bed.
En natuurlijk mag je naar een paalcamping als je daar zin in hebt, maar het is niet nodig om ze te leren kamperen.

liora

liora

09-08-2013 om 12:51

Paalcamping?

Wat is dat?

Vic

Vic

09-08-2013 om 13:09

Liora (o.t.)

Kreeg jij daar ook van die rare ideeën bij?

Knurf

Knurf

09-08-2013 om 13:51

Zeker geen paalcamping

Ik zou zeker niet beginnen met een paalcamping. Daar is niks! Zelfs het grondwater moet je koken voor je het kunt drinken. Ik vind het raar om met zo'n soort camping te beginnen als je kinderen geen ervaring hebben met kamperen.

En speciaal voor Liora: http://wildkamperen.nl/wiki/Paalkampeerterrein

Vic

Vic

09-08-2013 om 14:03

Gut

Wat enig, zo'n paalcamping. Er is helemaal niets, alleen een pomp waaruit ondrinkbaar water komt. Daar krijg je echt wel een vakantiegevoel van.

Fransien

Fransien

09-08-2013 om 14:15

Paalcamping

Juist een paalcamping vonden wij altijd de heerlijkste campings, maar misschien is het inderdaad wat aan de primitieve kant voor de kinderen. Die hele kleine mini-campings of kamperen bij de boer was ook altijd wel leuk.
Nou ja, wij trokken altijd als we kampeerden, heerlijk. We zijn nu van plan om naar een gebied te gaan waar je heel veel kunt wandelen, ook naar een mini-camping (wel met douche en wc). Nou ben ik ook altijd meer op luxe gesteld geweest dan mijn man en ik weet nog dat ik na twee weken wildkamperen in zweden tijdens een kano-trektocht echt mijn zinnen gezet had op een camping met een douche met warm water. Voor mijn man was dat dus eigenlijk al veel te luxe en hij was liever blijven wildkamperen.
En leren kamperen is misschien strikt genomen niet nodig, maar wel prettig voor mijn gemoedsrust, ik heb erg lastige slapers.

Maylise

Maylise

09-08-2013 om 15:29

Fransien

Als je kinderen lastige slapers zijn kan het best zijn dat ze tijdens een enkel nachtje kamperen wel prima kunnen slapen maar vervolgens tijdens de vakantie niet. Of juist andersom. Want ze slapen dan misschien wel in een tent en slaapzak maar andere factoren (weer, duur van het kamperen) zijn weer zo anders.
Wat ik in jullie geval zou doen is een lang weekend ergens gaan kamperen met het hele gezin. Niet op zo'n paalcamping maar een kleine camping waar wel wat voorzieningen zijn (sanitair, speeltuintje). Dan ben je gelijk in de samenstelling waarin je uiteindelijk ook gaat kamperen en dan zie je ook eerder wat wel en niet succesvol is en wat je bijvoorbeeld wel of niet mee moet nemen.
Ik snap de charme van de paalcamping maar ik zou daar in dit geval juist niet voor kiezen maar voor iets meer gemak en comfort en vermaak voor de kinderen; juist omdat het voor de eerste keer is.

Vic

Vic

09-08-2013 om 15:31

Haha

Als je ze mee neemt naar een paalcamping gaan ze het waarschijnlijk nooit meer leuk vinden.

amk

amk

09-08-2013 om 15:37

Lang weekend en met entertainment

als je zelf even rustig een boek wilt kunnen lezen is een niet te grote camping met entertainment IDEAAL.
Ik was ook nogal van de kleine natuurcamping met minimale voorzieningen (paalkamperen gaat me net 1 stapje te ver) maar nu dochter iets ouder is (bijna 8) heb ik het leuk en zij ook als er iets van entertainment is. Zwembad is ook al prima.

En verder gewoon doen. Dochter gaat al mee vanaf dat ze 18 maanden is. Niks aan geoefend gewoon gegaan met hemelvaart. Wat speelgoed mee, en vooral kleren die vuil mogen worden en wat vrijheden geven die ze thuis niet hebben. Heel laat naar bed gaan bijvoorbeeld, dan slapen ze binnen een kwartier. Thuis is het om half 8 bedtijd, op de camping om 10 uur.

Entertainment moet je ruim zien overigens, dit weekend bestond het entertainment uit: klusjes doen voor de boer en daar een ijsje mee verdienen, en het melken van de koeien en een beker verse melk.

Tijgeroog

Tijgeroog

09-08-2013 om 16:56

Vriendjes

Hier vinden ze het altijd wel fijn als er andere kinderen op de camping zijn, zeker voor een langere periode. Ik denk dat je die bij een paalcamping weinig hebt, dus daar zou ik niet als eerste naartoe gaan. Hoewel ik dat ook nog wel een keer wil doen met de kinderen.
Verder is trekken leuk, maar met kinderen toch wat minder. Het is veel meer gedoe om al je spullen op een andere plek te krijgen, ook omdat je meer tent hebt dan alleen een klein trekkerstentje. En al dat speelgoed... Bovendien is mijn ervaring dat de kinderen het ook wel fijn vinden om langer op hetzelfde plekje te staan, ook weer vanwege die vriendjes, en omdat ze na een paar dagen op de camping pas goed op gang komen. Dan kennen ze wat mensen, weten waar je een mooie hut kunt bouwen, durven van de hoge duikplank te springen... Meestal verhuizen wij een keer in onze drie weken vakantie, soms twee keer.

liora

liora

09-08-2013 om 18:49

Haha

Jemig een paalcamping, lijkt me inderdaad iets om kamperen mee af te leren! Of als straf als kinderen vervelend zijn!

marie

marie

09-08-2013 om 18:56

Veldje met zandbak

Zijn de kinderen nu van 2 tot 8 of volgend jaar?
Mijn tip is in elk geval dat je op een camping op een veldje gaat staan met een zandbak en evt. speeltoestel, zodat de jongste zich in de buurt a de tent kan vermaken. Want als je daar niet de hele dag achteraan hoeft te vangen heb je zelf ook nog wat rust.
En zo'n paalcamping lijkt mij dus helemaal niks. Ik houd wel van ee warme douche op zijn tijd.
Hoe was je trouwens van plan te kamperen? 1 grote tent of 2 kleinere? Of 1 grote en de oudsten in een eigen tentje?
En ook ik zeg: maak je niet te druk.

Hanny61

Hanny61

09-08-2013 om 20:46

Tent in de tuin

Toen mijn kinderen klein waren zetten we een tentje op in de tuin, waar ze in konden spelen en toen ze iets ouder waren (vanaf een jaar of 5), mochten ze er ook in slapen. We slapen aan de tuinkant, dus we konden ze wel in de gaten houden. Daarna was kamperen in de vakantie nooit een probleem, al kan ik niet zeggen of het van de tent in de tuin komt.

Fransien

Fransien

11-08-2013 om 16:01

Kleine camping

Hier in de buurt zijn ook kleine campings met sanitair (incl warme douche) en een zandbak, glijbaan en dat soort dingen. Onze kinderen vermaken zich makkelijk en houden van buiten zijn/natuur. Zo'n camping met entertainment lijkt mij echt een straf, ongeveer van dezelfde orde van grootte als Liora op een paalcamping zetten, dus dat gaat hem niet worden.
Zijn er eigenlijk nog dingen als etiquette voor wat betreft het meenemen van muziekinstrumenten (blokfluit enzo)?

Vic

Vic

11-08-2013 om 16:24

Entertainment

Wat heb je er zelf voor last van als er (veel) activiteiten voor de kinderen georganiseerd worden? Zelf snap ik sowieso de aversie daartegen niet, maar ik sta dan ook vooraan als er een bingo- of karaoke-avond georganiseerd wordt

Marie

Marie

11-08-2013 om 16:55

Hoe vermaakt de 2-jarige zich?

Hoi
Dat je niet van een camping met veel entertainment houdt kan ik begrijpen, maar wat is er tegen een kleine camping met sanitair en een douche? Ook een afwas van 6 personen is sneller en gemakkelijker gedaan in het toiletgebouw met een fatsoenlijke spoelbak en warm water. Of je moet echt heel erg houden van keteltjes water koken en daar dan de afwas mee doen (heb ik net op de boot gedaan), maar op de camping ga ik (of de kinderen) toch echt naar het toiletgebouw.
Over het vermaken in de natuur. Dat is leuk voor de oudere kinderen, maar hoe doe je dat met de jongste(n)? Loop je daar de hele dag achteraan, of vind je het ook wel eens lekker dat die zich in de buurt van de tent in de zandbak vermaken?
Mijn eigen ervaring is dat hoe dichter de peuters zich bij je verblijfplaats kunnen vermaken, hoe meer je aan je eigen rust toekomt. Dat heb ik ondertussen wel "geleerd" met kamperen (over "leren kamperen" gesproken).
Over muziekinstrumenten, zelf vind ik het wel gezellig als er muziek gemaakt wordt (dochter neemt vaak viool mee naar camping). Als het na 23.00 uur maar rustig is.

mix

mix

11-08-2013 om 18:02

Blokfluit?

Dat meen je toch niet?
Ik moet er echt niet aan denken dat mensen (op hooguit een zacht tokkelende gitaar na) een instrument gaan bespelen als ik daar voor mijn rust ben.
En een blokfluit kan echt door merg en been gaan. (nee ben niet antifluit, maar niet op een camping)

amk

amk

11-08-2013 om 18:24

Entertainment en blokfluit

dat er entertainment is voor de kinderen betekend juist dat jij er niet achter aan hoeft. Entertainment voor volwassenen hoeft voor mij ook niet, dus als het er al is ga ik er niet heen. Meeste campings waar ik ben is ook alleen kinder vermaak, zoals ik al schreef bij de vorige camping bestond het uit de boer helpen en een beker verse melk scoren.
Zandbak en wat ander klein gedoe bij de tent is leuk voor de kleinsten, maar vanaf een jaar of 5-6 scharrelt die van mij al redelijk zelfstandig rond op een niet te grote camping, als ze maar weet waar ik ben.
Ze is nu bijna 8 en de afgelopen dagen zag ik haar alleen bij het eten of als ze geld nodig had voor een flesje melk voor de geitjes.

Echt je hebt entertainment en entertainment, schrijf het niet te snel af.

Een beetje getokkel op een gitaar kan ik nog wel waarderen als er een kampvuur bijgeleverd wordt maar andere instrumenten kan ik niet waarderen. Een blokfluit vind ik net als mix al snel door merg en been gaan.

Maylise

Maylise

11-08-2013 om 21:12

Blokfluit

Wat ik van mijn beperkte kampeerervaring heb geleerd is dat op grotere campings wat lawaai maken meestal geen probleem is maar dat juist op die kleine eenvoudige campings met natuur liefhebbers geluid niet echt gewaardeerd wordt. Ik denk dat juist op zo'n kleine eenvoudige camping de blokfluit niet in de smaak zal vallen bij de buren. Daar komen toch juist vaak rustzoekers op af. Op een wat grotere camping zal het minder een probleem zijn en op hele grote campings waar iedereen met een ghetto blaster zit met allemaal verschillende muziek zal het helemaal geen probleem zijn

Dalarna

Dalarna

12-08-2013 om 07:07

Fransien

Ik zou dit stapje voor stapje doen, je kunt elk jaar minder luxe gaan maar doe vooral het eerste jaar niet te gek. Wees ook niet zo wars van entertainment, het is echt leuk als er eens een georganiseerde voetbalwedstrijd is of als de kinderen spelletjes doen in het zwemmeertje samen. Zo leren ze elkaar ook sneller kennen. Niet elk kind vindt het makkelijk om op een ander af te stappen.

Verder is vaak verkassen echt niet leuk voor kinderen, zeker niet als ze moeilijk aansluiting maken.

Aan de ene kant vind ik dat je er te moeilijk over doet (leren kamperen, leren slapen op een luchtbed) en aan de andere kant te makkelijk (leuk een paalcamping, leuk een eenvoudige camping). Je moet ook zelf tot rust komen en dat lukt op een luxe camping soms al lastig met vier kinderen, laat staan als je ook nog eens heel moeilijk moet gaan doen met keteltjes water koken (gevaarlijk ook met kinderen) om de afwas te doen.

neteret mut

neteret mut

12-08-2013 om 10:30

Mijn bijdrage

Ik denk dat op een paalcamping geen enkel instrument een probleem zal zijn. De tijdsduur van het kamperen daar zal ook geen probleem zijn, mag toch maar 48 uur heb ik begrepen. Iets makkelijks meenemen voor eten en de afwas in een grote plastic zak meenemen naar een volgende plek (min of meer gewone camping of thuis. Ik zou het misschien wel proberen en dan afwisselen met gewonere camping. Paalcamping lijkt mij vooral lastig met hoeveelheid tentjes + matjes, slaapzakken, kleding en etensspullen die mee moeten voor jullie beiden en alle kinderen. Heb begrepen dat ze vaak nogal afgelegen liggen en alleen te voet of per fiets te bereiken zijn (afstand?). Meer iets voor 1 op 1, alleen niet speciaal voor leren kamperen. Voor langer op 1 plek dus een gewone camping en wat voor camping dat zal worden hangt af van wat jullie voor ogen hebben bij een vakantie. Wij hebben nu meerdere keren op een camping gestaan met animatie. Meestal merk je daar niets van, soms komen ze aan de tent vragen of je ook een "vos" bent of er een treintje over het terrein dat alle kinderen die mee willen voor een verhaaltje voor het slapen gaan meeneemt. Gelukkig kun je alles aan animatie overslaan. Wij bleven meestal max 1 week ergens, soms ook maar 1 of 2 nachten om dan weer verder te trekken. Gewoon als gezin samen bezig zijn in een andere omgeving, wat dingen bekijken enz., dat gaf ons vakantiegevoel (genoeg om uit te rusten)

Fransien

Fransien

12-08-2013 om 10:31

Camping

Tot nu toe hebben we altijd in particuliere afgelegen huisjes gezeten, met hooguit een zandbak, en ons uitstekend vermaakt. Op het moment dat wij een wandeling maken of gewoon op een veldje een tijdje zitten vermaken de kinderen zich over het algemeen met heksensoep maken, boompje klimmen, met takken spelen etc, ook de 2-jarige is daar gek op, ook dagen en dagen achter elkaar. Wij zijn zelf geen groepsmensen en de kinderen ook niet, georganiseerd vermaak vind ik zelf vreselijk en ik weet dat de kinderen op de BSO ook bij voorkeur hun eigen gang gaan en bij georganiseerde activiteiten ook alleen mee willen doen als het niet te veel anderen zijn. Als we op een veldje met zandbak en glijbaan staan met bomen om in te klimmen zijn mijn kinderen prima tevreden.
Wat keteltjes water koken betreft, daar ben ik niet zo bang voor, ik heb een prima brander en ik blijf erbij.

Marie

Marie

12-08-2013 om 15:02

Wat is het probleem dan?

Hoi
Maar wat is nu eigenlijk je probleem dan?
Over het slapen op luchtbedden/slaapmatjes hoef je je met kinderen niet druk te maken - als ze moe genoeg zijn slapen ze overal wel.
Eerlijk gezegd vind ik het zelf nogal een gedoe om eerst te gaan "oefenen" met kleine tentjes. Waarom niet gezellig met z'n allen in een grote tent? Heb je ook "leefruimte" met regenachtig weer.
Blijkbaar heb jij in je hoofd dat vermaak/entertainment verlicht en massaal is. Hoe kom je daarbij?
Je hebt - zoals eerder genoemd - ook kleine (boerderij)campings waarbij het vermaak is de boer helpen (kan heel leuk zijn voor kinderen die van natuur houden) of eens (spontaan) voetballen of volleyballen ofzo. En nogmaals je wordt niet scheef aangekeken als je daar niet aan meedoet. En er zijn ook campings waar als entertainment een wandeling met een gids de natuur in is.
Dus nogmaals ik begrijp je probleem echt niet en ga dus gewoon kamperen.

Jesse_1

Jesse_1

12-08-2013 om 16:18

Snap het ook niet

Gewoon gaan.
Als je jezelf wilt voorbereiden ivm 'wat moeten we mee met 4 kinderen' dan een camping vlakbij uitzoeken en een weekend met zn allen gaan.
Bonustip: ook als kinderen al lang ('s nachts) zindelijk zijn, willen ze juist bij kamperen (moe/koud) nog wel eens in bed plassen. Een extra slaapzak hebben wij altijd bij ons.

Tip

Ga eens naar de natuurcamping in Zeewolde. Precies wat jij beschrijft. Veldje, zandbakje, rekje, klaar.
Afwassen doe je gewoon bij het sanitairhuisje. Geen gedoe met pannetjes.
Verder is er niets. Heerlijk!

Oh en wat wennen betreft, wij zijn begonnen toen oudste twee was. Toen zij we van huis uit gaan fietsen omdat er parket gelegd zou worden. We zijn toen bij een boerderijcamping terecht gekomen. Niet te moeilijk over doen verder.

Fransien

Fransien

13-08-2013 om 15:10

Dank

Vooral voor de tips van wat wel en niet te doen en de extra slaapzak, dat zijn de handige dingen om te weten.

Ilva

Ilva

14-08-2013 om 15:25

Misschien stom maar

Misschien stom maar als je gaat kamperen, neem een hamer mee. Tijdens onze vakantie kwam een stel met 4 of 5 kinderen met twee tenten kamperen maar die hadden geen hamer bij zich. Gelukkig mochten ze lenen maar haringen in de grond doen zonder hamer kan knap lastig zijn.

neteret mut

neteret mut

14-08-2013 om 22:35

Niet alleen maar

een gewone tenthamer maar ook een echte hamer, vooral voor iets rotsige bodem veel beter. En dan ook tentpinnen/ rotsharingen ipv gewone haringen (die sla snel dubbel op rotsige bodem) Maar of dit voor Nederland nodig is weet ik niet

Jesse_1

Jesse_1

14-08-2013 om 23:57

Lol (ot)

Toen ik als 18-harige met een vriendin ging kamperen, met de trein naar Duitsland, hebben wij expres _geen_ hamer mee genomen. Was een tip van vriendin: je hebt het maar 1x nodig en kunt het makkelijk bij iemand lenen, dus waarom zou je zo'n zwaar ding meenemen?
Nu moet natuurlijk niet iedereen zo denken he, dan werkt het niet meer

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.