Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Campertje

Campertje

23-04-2015 om 14:14

Lange reis met leerplichtige kinderen

Als we het verlof rond krijgen, gaan wij volgend jaar 16 weken met onze camper door Europa. Waarvan 9 weken buiten de schoolvakantie.

Iemand tips/ ervaring met leerplicht?


Campertje

Campertje

23-04-2015 om 14:54

deze had ik zelf ook al gevonden, ik wordt daar niet echt blij van. Ik lees ook vaak dat kinderen en 1 ouder uit GBA schrijven een optie is.

Ben benieuwd of er mensen zijn met ervaring.

Noet

Noet

23-04-2015 om 15:03

collega

heeft destijds een reis van 6 maanden gemaakt.
In overleg met school was er wel een leerplan gemaakt. Maar het besluit is sterk afhankelijk van de leerplicht ambtenaar die je hebt.
Bij de ambtenaar in de regio waar familie woonde kon het, bij de regio waar hij zelf niet woonde niet.
Uit eindelijk kregen ze toch toestemming maar anders waren de kinderen overgeschreven naar de regio van de familie.

Leuker kunnen we het niet maken

Het wordt niet beter.
Uitschrijven kan, maar als de leerplichtambtenaar een schijnconstructie vermoedt, dan kan het toch weer lastig worden.

De mening van de leerplichtambtenaren
http://www.onderwijsbrabant.nl/content/ingrado-gesprek-met-ocw-over-ouders-op-wereldreis-met-leerplichtige-kroost

Campertje

Campertje

23-04-2015 om 15:40

Mirjam

Ik had deze ook nog gevonden: http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/de-wereldreis-van-bloeme-lpas-zijn-het-met-me-eens

Als je dus uit gaat van artikel 11e van leerplicht wet, zou het dus kunnen?

Ik woon trouwens i de 010 regio waar zelfs de wethouder een waarschuwing kreeg: http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/2201859/2007/01/25/Van-den-Anker-in-tranen.dhtml

Er zijn nog steeds gezinnen die 1 ouder met kind uitschrijven als oplossing, in diverse blogs en fora wordt dat als oplossing genoemd, soms zelfs door de lpa. Ik was niet van plan de lpa wakker te schudden: wilde gewoon gaan en na 16 weken weer gewoon inschrijven en de eerste dag na de zomervakantie weer op school verschijnen.

Groet

Ad Hombre

Ad Hombre

23-04-2015 om 15:54

Wees op tijd

Hadden jullie niet gewoon op reis kunnen gaan voordat je zwanger werd?

Je echte vraag

Volgens mij ben je eigenlijk op zoek naar een manier waarop je die reis kunt maken en tegelijkertijd erop kunt rekenen dat je geen gedonder krijgt.

Hoewel dat beroep op 11e technisch/theoretisch kan, wil dat niet zeggen dat je met rust gelaten wordt.
Lpa's en het OM bedienen zich in het belang van de strijd tegen luxe verzuim graag van intimidatie.
Zie ook de wethouder.

Waren ze maar zo fanatiek als het om thuiszitters gaat.

Campertje

Campertje

23-04-2015 om 16:33

Helaas, twee keerden ongelukje, niets aan te doen.....

Campertje

Campertje

23-04-2015 om 16:35

M Lavell

Inderdaad, ik heb de huidige wethouder daarover ook vragen gesteld, nav een artikel in het ad over thuisonderwijs, nog geen antwoord gekregen..,

Mijntje

Mijntje

23-04-2015 om 17:14

taal

Even heel flauw wellicht: denk aan je taal. Als je om toestemming vraagt en je schrijft: ik wordt, dan moeten je kinderen zeker nog naar school!
Hoe oud zijn ze eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk allemaal?

Campertje

Campertje

23-04-2015 om 18:28

Belangrijk?

Omdat we het leuk vinden om langere tijd met onze kinderen te reizen?! We zijn overigens niet de enige ouders die dat leuk vinden, er zijn meer ouders die daarvoor kiezen.

Omdat hier heel wat draadjes over zijn geweest vroeger, was ik benieuwd of er nu nog ouders waren met recente ervaring.

En ik zal mijn brieven laten lezen voor ik ze verstuur

Dat bedoel ik maar

Mijntje en Campertje, jullie worden het niet eens op dit punt.
Het verschil in opvatting is nog groter dan het verschil tussen ajax en feijenoord aanhang.
Het is fundamenteel
Met fundamentalistische trekken, zie ook ad hombre.

Prcies daarom is een levensbeschouwelijk verlof verdedigbaar.

Campertje

Campertje

23-04-2015 om 18:39

Dat levensbeschouwelijk verlof

Ik moet dus op zoek naar een advocaat die dat kan en wil verdedigen?

Ik heb bijna de neiging omdat te doen, gewoon, uit principe....

vakkie

vakkie

23-04-2015 om 21:34

Hoe oud

zijn je kinderen? Gaat het om basisschool of voortgezet onderwijs?
Voor de lpa mssn niet van belang. Technisch is het handiger je basisschool kinderen bij te spijkeren dan voortgezet onderwijs kinderen.

Geweldig plan trouwens! Wij hebben het ook vaker overwogen, voor nog langere tijd naar Azie. Helaas; centenkwestie en 1 van onze kinderen hadden we er echt niet gelukkig mee gemaakt. Dus nog iets te dromen voor 'later'.

Ik hoop dat het lukt en wens jullie veel plezier!

Manou

Manou

23-04-2015 om 21:36

Mijntje / Campertje

Mijntje: "En waarom is het zo belangrijk allemaal?"

Vind jij het ook onnodig dat mensen "ver weg" op vakantie gaan?
Tja, waarvoor is dat immers 'zo belangrijk'?

Campertje: leuk plan!

Ik ken wel een gezin dat een half jaar de wereld heeft rondgereisd. Volgens mij ook met een goed plan om er een educatief half jaar van te maken (ik neem aan in overleg met de school, maar kinderen zaten niet bij die van mij in de klas).
Hoewel het heel verrijkend was, begreep ik wel dat de kinderen (allemaal basisschoolleeftijd, ik denk 7-10 jaar of zo) het wel erg lang vonden en hun vriendjes misten, ondanks af en toe contact met de mensen "thuis". Had dus ook wat korter (4 maanden) gekund.

Als je concrete info wil van de moeder (hoewel andere regio dan 010, dus of het zin heeft of niet, weet ik niet) geef dan je e-mail adres. Dan kan ik checken of ze zin/tijd heeft om jou te vertellen hoe zij het gedaan heeft en of ze nog tips heeft.

Helpt niet

Zie de link die ik gaf. Wat je ook doet, de uitkomst is onzeker.
Er is geen manier om vooraf zekerheid te krijgen.

Nou ja: er is er eentje. En dat is toestemming. Toestemming van de leerplichtambtenaar.

Als je zonder die toestemming toch vertrekt, dan kan dat ernstig gedoe opleveren.
Van internationale opsporing (zie het gezin uit Doorwerth begin maart) tot en met onder toezichtstelling van je kinderen (zie het Zeilmeisje).

guera

guera

23-04-2015 om 22:16

Heb hier begrepen

Ik ben er ook weleens mee bezig geweest maar toen kwam ons droomhuis voorbij....sja. Keuzes.
Toen is mij verteld dat een langere reis van minimaal een half jaar meer kans maakt op goedkeuring dan een x aantal weken vast geknoopt aan zomervakantie. Dat wordt gezien als luxe uitbreiding van de vakantie en minder snel gehonoreerd

Mijntje

Mijntje

24-04-2015 om 06:44

klopt

Idd ajax of feijenoord. Al heb ik ook niks met voetbal
Wat is er mis met 6 weken toeren? Of drie jaar 6 weken? Is ook leuk en zonder gedoe. Of dit eerder bedacht, voordat er kinderen kwamen of nog niet leerplichtig?
Nouja, succes ermee.

uitschrijven

Kon nog weleens lastig blijken te zijn. Wij konden ons niet uitschrijven uit een gemeente. Dan moet je elders een nieuw adres hebben waar je je inschrijft, dan wordt je pas automatisch uitgeschreven.

Haleluja!

#19 "Nouja, succes ermee."

Je wil niet weten hoe blij je me maakt met deze kleine toevoeging.
Ik voel hier toch voor het eerst in ruim 15 jaar digitale rondreisdiscussies een soort van 'leven en laten leven'. Agree to disagree.
Dat is vooruitgang!

Geen garantie

#18 Minimaal zes maanden en inschrijven op de wereldschool. Ja. Dat was een achtergrondafspraak tussen leerplichtambtenaren en de Wereldschool. Die stamde nog wel uit de tijd dat leerplichtambtenaren zich op eigen houtje bemoeide met het onderwijs dat Nederlandse kinderen volgden, zelfs als ze niet in Nederland verbleven. (wie Nederlands is moet Nederlands leren. Jongens, dat is nog geen 15 jaar geleden. Moet je je voorstellen als de Koning van Marokko dergelijke praktijken uit zou halen met Marokkanen)

Er zullen vast nog leerplichtambtenaren zijn die het zo doen.
Maar het is geen algemene afspraak meer denk ik.

Ik denk dat een Europa tripje met camper extra risicovol is, omdat het gezin makkelijk op te sporen en aan te houden is. En dat gebeurt dan ook, zie het gezin uit Doorwerth.
Dat is geen rustig reisje op die manier.
Of dat zal gebeuren of niet, hangt af van de onderbuikgevoelens van de school en of de leerplichtambtenaar. Dat gaat dan niet alleen over het verzuim maar ook over de manier van reizen. Wordt het geassocieerd met stedentrips, Geert Mak of Erasmus dan zal het eerder met rust gelaten worden. Eventueel vervolgen kan dan ook nog als het gezin weer thuis is.
Maar je kunt het ook met stadsnomaden als daklozen, armoedzaaiers en rovers associeren.

Mijntje

Mijntje

24-04-2015 om 11:42

Lavell


Toch ben ik (meestal) wel mild, terwijl ik hier reageerde heb ik zker wel het 'leven en laten leven' in gedachten.
Ik ben gewoon oprecht verbaasd, zoveel gedoe, terwijl 6 weken mij persoonlijk ook al geweldig lijken. Maar TS vindt dit blijkbaar te kort.
Misschien moet ze erbij gaan bungy jumpen met het hele gezin?

Campertje

Campertje

24-04-2015 om 20:32

Tja waarom?

Omdat het leuk is om langere tijd met camper en gezin rond te trekken en omdat we werk hebben waarbij we niet jaarlijks 6 weken vrij zijn. Wel kunnen we ouderschapsverlof aanvragen, dus dat geeft mogelijkheden!

Campertje

Campertje

24-04-2015 om 20:37

En verder

Annej: Uitschrijven doe we naar een adres in het buitenland,

Manou: dankje, ik zal er over nadenken, heb ook al andere fora en blogs gevonden met info.

Mirjam lavel: heb je nog andere voorbeelden? Ik had begrepen uit de krant dat het gezin uit Doorwerth doorpolitie werd gezocht door de manier waarop ze het huis achter gelaten hebben, toen ze Duitsland gevonden waren, werden ze met rust gelaten. En het zeilmeisje is denk ik nog een ander verhaal omdat zij alleen ging.

Campertje

Campertje

24-04-2015 om 20:38

Trouwens

Kinderen zijn basisschoolleeftijd waar van jongste dan 4 bijna 5

Educatief aspect

Een educatief aspect aan je reis zal de lpa of rechter niet mild stemmen. Ik ken mensen die hun kind twee maanden naar Australiƫ hadden meegenomen tijdens het schooljaar. Hoewel de rechter het met de ouders eens wat dat hun kleuter op die reis meer geleerd had dan in twee maanden in de klas kregen ze toch een fikse boete. Was ook in Rotterdam.

skik

Moni

Moni

24-04-2015 om 21:50

Waarom langer dan 6 weken?

Dat is een vraag van mensen die geen idee hebben van het verschil tussen een lange vakantie of een lange reis.

Een lange vakantie is net zoiets als een vakantie, maar dan met een later moment van: het is weer afgelopen, we moeten weer aan het werk.
Een reis is je leven op dat moment. Je ritme is de reis, niet de uitzondering ten opzichte van werk of school. Je komt in een heel andere flow, die niet meer lijkt op vakantie. Je leeft bij de dag en regelt de dag van morgen (of een paar dagen verder in verband met tickets of zo).
In verre landen kan reizen ook veel energie kosten, niet de reis zelf maar wel het regelen (behalve als je een heel hoog budget hebt )

Als gezin heeft het nog de toegevoegde waarde van het samen zijn. Wat dan niet zo tijdelijk is als vakantie.

Emigratie

"#18 Minimaal zes maanden en inschrijven op de wereldschool. Ja. Dat was een achtergrondafspraak tussen leerplichtambtenaren en de Wereldschool. Die stamde nog wel uit de tijd dat leerplichtambtenaren zich op eigen houtje bemoeide met het onderwijs dat Nederlandse kinderen volgden, zelfs als ze niet in Nederland verbleven. (wie Nederlands is moet Nederlands leren. Jongens, dat is nog geen 15 jaar geleden. Moet je je voorstellen als de Koning van Marokko dergelijke praktijken uit zou halen met Marokkanen)"

Als je echt emigreert heb je hier helemaal geen last van voor zover ik het heb meegemaakt (meer dan 15 jaar geleden). Ik ben nooit een Nederlandse leerplichtambtenaar tegengekomen in het buitenland. Ik denk dat de meeste Marokkaanse onderdanen te vergelijken zijn met mensen die geƫmigreerd zijn. Je wil overigens niet weten waar de Marokkaanse koning zich wel mee bemoeit. De keuze van de naam van je kind bijvoorbeeld.

Om een andere cultuur echt te leren kennen zou je eigenlijk echt moeten emigreren, dan ga je in een ander land een vorm van bestaan zoeken, komen je kinderen op een andere school met een andere cultuur etc. 3 1/2 maand rondrijden in een camper vind ik persoonlijk niet zo 'verrijkend'. Kijken van achter het raampje van je camper naar andere mensen, toeschouwer blijven, het kan mij niet bekoren, maar dat is een persoonlijke mening.

Tsjor

Omdat het kan

Ik gaf dat voorbeeld van Doorwerth omdat het aangeeft dat het kan.

Of het nodig is, zo nodig als iemand dat bij dit gezin vond, is subjectief en hangt vooral af van de vraag welke associatie de reis oproept. Daar kan ik geen voorspellingen over doen.

Wat ik je vooral wil vertellen is dat er geen zekere weg is die gedoe uitsluit. Ook een advocaat niet.

Kick van vrijheid

Moni, wat je beschrijft is de kick van (illusoire) vrijheid, die elk mens wel zal herkennen. Dat maakt 'reizen' ook verslavend, zoals mijn zoon zei na zijn lange reis. Niets mis mee, maar hang er dan geen nobele doelstellingen aan vast, of een principekwestie.
Een of twee jaar geleden was het allemaal geen probleem geweest, kind was toen nog niet leerplichtig. Soms gaan momenten voorbij.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.