Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

alleen

alleen

25-05-2014 om 20:53

Op vakantie, en zo veel van te voren doen

Wij gaan as woensdag een paar dagen met de caravan naar een camping.
Ik ben al een paar weken van te voren bezig met allerlei dingen voor de vakantie. Hebben jullie dit ook.
Het gaat bij mij om het inpakken van de caravan, qua boodschappen wat er allemaal mee moet, qua kleding wat moet je allemaal meenemen en wat er thuis moet blijven omdat je weer aan het werk en naar school moet op de maandag. Eigenlijk heb ik geen zin om weg te gaan. Wij gaan samen met een ander stel (2 volwassenen). Wij zelf zijn een gezin, waarvan 2 kids.
Maar hoe gaan jullie om met de dingen die voor een vakantie moeten gebeuren.


wizzer

wizzer

25-05-2014 om 20:56

verkeerde soort vakantie

Boek gewoon een huisje, dan pak je gewoon alleen een tas met kleding en toiletspullen.

Angela67

Angela67

25-05-2014 om 21:02

herkenbaar

Wij gaan met tentjes, en niet met caravan, dus grotendeels herkenbaar, maar het verschil is misschien wel dat ik me erbij neer heb gelegd . ik gebruik het nadenken en uitzoeken ook om dingen op te ruimen, lijstjes te maken etc. Ik kan het gewoon niet snel snel in een tas gooien en gaan. Ik werk overigens altijd met onze vakantiechecklist (of we nou 3 dagen of 3 weken weggaan met de tent). Dus ja, ik ben er ook eventjes mee bezig, maar het gevolg is dat ik zelden tot nooit iets vergeet en als we terugkomen is alles zo weer ingeruimd op de juiste plek. Ik weet nu uit ervaring bijv dat het keuken-broodsmeer-vuilniszak-koelkast gebeuren op de ochtend van vertrek gewoon tijd kost en daar valt weinig aan te doen, en wil ik ook niet per se. Wij zijn dus ook nooit 'vroege vogels' want aan gehaast op vakantie gaan heb ik nog veel meer hekel.
gr Angela

Vera*

Vera*

25-05-2014 om 21:12

Herken ik niet

Wij gaan met de vouwwagen en daar ligt alles in, tot ons opgemaakte bed aan toe.
Het enige wat gedaan moet worden is de kleding/schoenen/handdoeken. Dat is zo gedaan.
Gaan wij lang weg dan gaat de koelkast leeg maar anders niet.

Thursday Next

Thursday Next

25-05-2014 om 21:13

oh ja,

ik ben er soms ook al weken van tevoren mee bezig maar dat vind ik prima. De stapel spullen die alvast klaar ligt om mee te nemen groeit dan gestaag. Overigens kan ik ook best een paar uur voordat we gaan gaan inpakken, dan komt het ook allemaal wel goed.
Onze kinderen zijn groot genoeg (11 en 8) om zelf het meeste in te pakken, die hoef ik alleen maar te vragen of ze bv. wel onderbroeken mee hebben.
Maar als je er een zin in hebt, waarom ga je dan? Wordt het dan geen tijd om eens naar wat anders te kijken, huisje idd, of ingerichte caravan? En kan het zijn dat je hier al jaren moeite mee hebt en over schrijft of is dat iemand anders? Volgens mij heb ik dit namelijk al eens gehoord.

Jillian

Jillian

25-05-2014 om 21:24

Niet echt

Ik herken het niet echt maar wij gaan ook niet vaak kamperen. Dus dan is het alleen wat kleding mee plus alle papieren. Iets vergeten is ook nooit zo problematisch als je ergens een appartement huurt. Zolang je maar je paspoort en credit card bij je hebt kom je er wel. Of je nou t-shirt A mee hebt genomen of T-shirt B wat het oorspronkelijke plan is maakt niks uit.

Wel herken ik van het meer sportieve vakanties zoals bergwandelen, kajakken of kamperen. Dan moet je gewoon veel meer meenemen en het is ook veel belangrijker dat alles mee komt wat op het lijstje. Een blikopener vergeten kan heel vervelend zijn als je op een berg zit op veel kilometers afstand van de bewoonde wereld. Dus de voorbereiding duurt niet alleen langer maar moet ook nog eens veel zorgvuldiger. Daarnaast moet al het materiaal ook nog eens in goede conditie zijn. De voorbereidingen horen er dan ook echt bij.

Jillian

Jillian

25-05-2014 om 21:26

Boodschappen

Die nemen we nooit mee. Je kan overal wel wat te eten kopen. Enige uitzondering zou een trektocht te voet buiten de bewoonde wereld zijn. Dan moet dat ook worden voorbereid.

Juno

Juno

25-05-2014 om 21:41

Niet herkenbaar

Ik maak van tevoren De Lijst. Die is belangrijk, daar stop ik tijd in. Categorieën als 'medicijnen', 'apparatuur', 'kleding', 'keuken', 'nog regelen' enz. Daaronder met een afkruishokje alles wat mee moet. Een dag van tevoren verzamel ik alles op mijn bed en gaat een half kruisje door het hokje. Als het in de tas gaat kruis ik het hokje door, hele categorie klaar is krul er door. Kom ik ondergoed tekort dan draai ik nog even een was. De categorie 'nog regelen' bekijk ik al wat eerder. Op de dag van vertrek gaat alles als een legpuzzel in de auto en klaar.
Dit is voor een 'ingewikkelde' vakantie zoals kamperen. Voor een korte vakantie maak ik een korte lijst, de kinderen weten wat ze moeten verzamelen omdat ik het per onderdeel roep en ik ben degene die afkruist.
Hartstikke ADHD, dit is mijn manier om structuur aan te brengen.
Als je op het laatst inpakt zit je ook niet met kleding die ze nog aan willen en bij mij mogen ze ook maar heel weinig mee. Lange broek, 2x korte broek, stuk of 4 shirts, een trui, zwemspul, zwemschoenen, pyjama en klaar. Dochter mag ook nog een jurk of rok mee en ik heb als eis dat alles bij elkaar moet passen. Ook qua speelgoed, wat niet in de tas past mag niet mee. Als boodschappen heb ik eten en drinken voor onderweg en zonnebrandcrème. Al het overige koop ik daar.
Als ik weken alleen! bezig zou zijn dan zou ik er niet eens aan beginnen.

moeilijk

Maak je het jezelf niet te moeilijk? Alles is te koop en je hoeft niet alles mee te slepen. Misschien scheelt dat al een deel van de stress. En als op deze manier op vakantie gaan je zo tegenstaat kan je misschien beter een huisje huren. Zo zonde als je er niet van kan genieten.

Dalarna

Dalarna

25-05-2014 om 21:53

lijst

Mijn lijsten staan gewoon in de computer, elke keer kijk ik die een paar weken van te voren door en de dagen daarna vul ik het aan met eventuele nieuwe dingen en dan print ik hem uit.

Kleding die ik nodig heb als we terug komen leg ik apart.
Kleding die aan moet op de dag van vertrek leg ik apart.
Daarna gaat alles hop in de tas, kan echt heel snel.

Boodschappen kun je ver van tevoren kopen als het om niet vers gaat, neem dan een lijst mee voor de verse producten en koop die daar.

Blijkbaar begin jij te vroeg en omdat er dan geen haast is ben je er te veel tijd mee kwijt, zorg voor goede lijsten en doe alles op het laatste moment.

Annet

Annet

25-05-2014 om 21:59

Standaardlijst

Ik heb een standaardlijst,eigenlijk zijn het er twee.
1 lijst per categorie, bijvoorbeeld kleding, levensmiddelen, persoonlijke verzorging, levensmiddelen.
1 lijst per plek in de vouwwagen of auto. Dezelfde lijst is dan verdeeld per opbergplek. Best veel spullen liggen standaard in de vouwwagen of in de ladekastjes die we hebben (serviesgoed/bestek etc)
Inpakken bestaat uit kleding pakken, speciale toiletspullen (rest is standaard ingepakt) en papieren/leesspul en electronica/oplaadspul.
Boodschappen haal ik juist voor een korte vakantie wel. Zonde om tijdens de vakantie te doen. Verse spullen gaan van koelkast thuis naar koelkast vouwwagen. Houdbare spullen gaan in een krat. Ook daar heb ik een standaardlijstje voor.

Tijgeroog

Tijgeroog

25-05-2014 om 22:12

Verder

Ik heb ook een paklijst in de computer staan. Even aanpassen, printen en dat scheelt alweer drukte in m'n hoofd, want van alles wat op papier staat hoef ik niet meer bang te zijn dat ik het vergeet.
Verder liggen de kampeerspullen op zolder. Tenten, slaapzakken, campingmeubilair, alles ligt redelijk bij elkaar in de buurt. Daarnaast staan nog twee grote bananendozen in de kast met allemaal klein spul voor tijdens de vakantie. Serviesgoed, kookspulletjes, hoofdlampjes, wandelspullen, het kleine setje met naaispullen etc. Ik kan die dozen dus even doorlopen om alles wat ik nodig heb eruit te halen, en op die manier heb ik snel heel veel spullen bij elkaar. Bovendien heb ik tegenwoordig voor een hoop spullen speciale kampeerexemplaren, zodat ik niet meer de hele keuken door hoef. Voor een deel waren dat dubbelen of verouderde exemplaren uit de keuken, voor de rest (niet veel) heb ik bij de xenos een nieuw exemplaar gekocht. Dus messen, een aansteker, houten spatel, een rol met afvalzakjes, theedoeken, schaar, maar ook een bakje met suiker en een doosje met theezakjes. Scheelt een hoop met inpakken.

Angela67

Angela67

25-05-2014 om 22:25

inderdaad niet te vroeg

dalarna heeft gelijk, zo heb ik het de afgelopen 10 jaar ervaren, gewoon niet te vroeg beginnen want dan kijk je ook zo lang tegen die groeiende stapeltjes aan en moet je moeilijk dingen apart houden. maar ik ga me niet haasten
gr Angela

neteret mut

neteret mut

25-05-2014 om 22:28

klein beetje herkenbaar

ik snap wel dat je boodschappen wil meenemen, je bent maar een paar dagen weg en wil dan liever geen tijd kwijt zijn met een winkel bezoeken. Maar toch... je bent maar een paar dagen weg. Zoveel heb je niet nodig en als je wat vergeten bent is het maar een paar dagen dat je dat moet missen. Tja lijstjes zijn gewoonweg handig, zoveel tshirts/ ondergoed, handdoeken enz. koffie, zout, melk enz. Maar toch ook als je al vaker weggeweest bent weet je toch ook wat je nodig zou kunnen hebben en waar in de caravan je dat opbergt Wij hebben al jaren vaste plekken voor alles. Bij terugkomst gooi ik alles in lege wasmanden, kratten en dozen en die staan dan in de keuken en woonkamer (heb je ze tenminste weer in huis, uitpakken komt wel een keer)
Mijn ervaring is wel dat een paar dagen weg evenveel werk is als 3 weken weg. En wij zijn laatst een lang weekend naar een huisje op Schiermonnikoog geweest....dat vond ik pas lastig wat boodschappen betreft.

amk

amk

25-05-2014 om 22:43

weken van te voren?

Ik ga as dinsdag ook kamperen en pak dinsdagmiddag alles bij elkaar.
De kampeerspullen zitten allemaal bij elkaar in 2curverboxen. Die zet ik in de auto. Dan de tent met toebehoren. Kleding zoek ik even snel uit, want er gaan toch geen nieuwe spullen mee. En binnen 1 a 2 uur kunnen we wel weg.

Later dit jaar gaan we op vliegvakantie en dat zal hooguit een half uurtje kosten op de avond voor vertrek. We gaan zo vaak weg dat alles wel een vaste plek heeft.

Puck

Puck

26-05-2014 om 08:29

nee, niet echt herkenbaar

Wel herkenbaar dat je ruim (in mijn geval denk ik een kleine week) op tijd begint met dingen bij elkaar zoeken, maar dat levert geen stress op.
Ik print mijn paklijst uit en leg die strategisch neer. Ik weet wat er zo ongeveer op staat en als ik in mijn dagelijkse bezigheden iets tegenkom dat mee moet dan leg ik dat in de daarvoor klaarstaande klapkrat en streep het af op de paklijst. Als de krat vol is dan loop ik even naar de caravan die dan al voor de deur staat, ruim t daar even op en klaaaaar. Op naar de volgende krat.

Alleen

Drukte in je hoofd. Dat is herkenbaar. En daartegen helpen de paklijsten die hier al meermalen genoemd zijn. Je maakt ze op een rustig moment, in overleg met je huisgenoten. Daarna heb je houvast.

En inderdaad, niet te vroeg van start gaan met pakken. Dat geeft alleen maar extra onrust.

Suze

Suze

26-05-2014 om 15:20

Wel tijdig beginnen

Ik herken het wel, ondanks dat ook ik met paklijsten werkt (helpt erg goed!) en door vele vakanties en weekendjes aardig ervaren ben .

Maar ik begin altijd wel tijdig, meestal het weekend voor vertrek, want ik werk de hele week en ontdek graag tijdig als er nog bepaalde kleren gewassen of gekocht moeten worden voor vertrek. De dag voor vertrek is dan soms te kort om het nog te drogen, en soms heb ik na mijn werk nog avondafspraken. Dus weinig vrije tijd voor we echt vertrekken (probeer ik wel in te plannen, maar lukt soms niet goed).

Maar kern van het verhaal is: niet te vroeg beginnen, maar wel tijdig om nog dingen te wassen of nog te kopen (zonnebrand of Deet o.i.d.).

En zodra kinderen oud genoeg zijn, zoveel mogelijk zelf al hun spullen laten pakken en alvast in koffer doen. En tijdig controleren.

Dalarna

Dalarna

27-05-2014 om 08:49

suze

Het is dan beter om in dat weekend te bedenken wat je nog moet wassen maar niet in te gaan pakken. Het grote nadeel van te vroeg inpakken is dat je bij alles moet nadenken of je dat nog nodig hebt. Ook pak je dan zo ongeveer elke dag in en dat kost enorm veel tijd.

Vorige maand gingen we drie nachten weg naar België maar we gingen pas laat rijden. Dus wat ik nog nooit gedaan heb was inpakken op de dag zelf. Wat een heerlijkheid: je hebt een goede lijst en alles wat er op staat kan meteen in de tas. Ik was in een mum van tijd klaar. Eigenlijk hetzelfde als dat je terug gaat (wij verblijven altijd in huisjes of stacaravans): je pakt alles wat je ziet 's ochtends in, je ontbijt en om 10 uur sta je buiten.

Echt: te vroeg beginnen met inpakken kan je inpaktijd met 3-4x verlengen. Zonde want voor je gevoel ben je dan dus veel te lang bezig.

'Ben je er al klaar voor?'

Vraag uit je omgeving. ' heb je al gepakt?' Mensen geven je de indruk dat je al lang van tevoren bezig moet zijn. En zoals je hier lest: dat hoeft niet

Suze

Suze

27-05-2014 om 10:47

Dalarna

Ik snap je punt wel, en misschien ga ik het wel een keer uitproberen, maar waar ik bang voor ben is dat wanneer ik kleding niet alvast klaarleg (hoeft niet netjes ingepakt, maar op stapel op het bed op de logeerkamer of zo) ik en mn de kinderen) die kleding alsnog gaan gebruiken en dan is die vies en kan die niet meer mee.

Daarom wil ik de kleding die ik mee wil nemen alvast wat langer (een paar dagen tot een week van tevoren, afhankelijk van de planning) klaarleggen zodat die niet meer gebruikt wordt. Juist omdat ik die niet meer kort van tevoren kan/wil wassen.

Puck

Puck

27-05-2014 om 10:48

Dalarna,

Nee, het IS niet beter, jij VINDT dat beter . Het nadeel dat jij noemt werkt bij mij precies omgekeerd. Als ik bijv. dingen pak die nog niet ingepakt zijn vraag ik me af: kan ik die nu broek wel aan of wil ik die meenemen? Zeker voor de kinderen moet ik echt alles wat schoon mee gaat pakken zodra het schoon is, als het in de kast ligt is het vuil voor we weggaan. Dus dat is lood om oud ijzer. En dat elke dag een stukje inpakken kost helemaal geen tijd hoor, ik gooi het gewoon in het voorbijgaan in een krat waar ik het anders op de plaats in huis zou opbergen. Eigenlijk scheelt dat nog ten opzichte van jou methode: jij ruimt de schone was op om het 2 dagen later alsnog in te pakken, ik haal het van de lijn en pak het gelijk in, ik sla een stap over dus. Dus niets 3-4x langer bezig.

Suze

Suze

27-05-2014 om 10:49

p.s.

Maar goed, misschien moet ik het niet zo willen doen, en juist mezelf trainen in flexibiliteit: als kledingstuk X niet kan omdat het vies is, dan maar kledingstuk Y? (ook al had ik bedacht/paklijst) dat kledingstuk X toch het handigste was (qua stof/combinatiemogelijkheden etc.)

amk

amk

27-05-2014 om 11:07

moeilijk doen als het makkelijk kan

ik zorg dat het meeste gewassen in de kast ligt en trek er dan wilekeurig een benodigd aantal setjes uit, gemiddeld 3 voor een week. Een paar laarzen, slippers en een paar dichte schoenen pp en klaar zijn we. Kinder kleding liefst zo oud mogelijk en dat het dan zo vies wordt dat je het zeker niet schoon krijgt,hoeft het ook nietmee terug. Een schaar is ook altijdhandig, dan bouw je een broek zo om tot korte broek.

Voor een steden trip zal ik misschien nog iets letten op combinaties of iets restaurantwaardigs maar op de camping is het lange of korte broek met een t-shirt of een vest. Ooit al eens elegant uit een koepeltentje geklommen?

Dalarna

Dalarna

27-05-2014 om 12:04

puck

Ik zei dat de TS het prima kan wassen maar niet moet gaan inpakken, daar stond de IS voor. Daarmee bedoel ik dat apart leggen geen probleem is. Inpakken is wat anders, je bent dan al weer met tassen bezig en dat lijkt gewoon een stuk meer. Nu doe je je was en leg je wat apart. In je hoofd kan dat heel wat anders zijn dan 'nu ben ik al bezig met inpakken'. Bij jou werkt het prima, jij hebt ook geen vraag gesteld toch? Ik probeer mee te denken met de vs die WEL een probleem heeft. Jij hebt dus geen probleem maar de vs wel, dat is hetzelfde als mij verwijten dat ik zeg dat het beter 'is'.

Verder denk ik inderdaad dat je niet te moeilijk moet doen over welk kledingstuk wel of niet mee. Voor mezelf wil ik bijv een bepaalde spijkerbroek meenemen, nou dan zorg ik dat die gewassen is maar het is wellicht niet handig om dat voor al je kleding te doen. Bedenk ook dat je dat shirtje ook maar 2 dg aan kan als het niet vies wordt als je 2 wk weg gaat. Wat maakt het dan uit dat het een ander shirtje is?

Ik roep ook een week van tevoren dat de jongens moeten gaan nadenken over welke kleding echt mee moet en dat ze met hun vader moeten overleggen of dat nog gewassen kan worden. Werkt prima.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-05-2014 om 12:31

Dalarna

Maar dan nog steeds vind jij het makkelijker, maar hoeft dat niet voor iedereen zo te zijn.
Als ik stapeltjes met kleding apart moet gaan leggen, maar nog niet in mag pakken zou ik dat erg lastig vinden. Daar moet ik een plek voor vinden, zorgen dat niemand er iets van af haalt, stapeltjes die weer om vallen. Als ik op de de grond voor m'n bed, waar ik wat lege ruimte heb, een tas neer zet en daar het stapeltje in zet is het voor iedereen duidelijk wat er met dat stapeltje aan de hand is, hoef ik er niets meer mee te doen en zit het al in de tas.
En misschien dat jij het anders ziet (en ik volg meer de methode van amk), maar dat betekent dus niet dat het op jouw manier handiger IS.

ja hoor eens

Mensen die hier reageren, vertellen wat volgens hen ze handigste optie is. Per definitie is dat niet voor iedereen gelijk. Als dat wel zo was, kon dit forum gesloten worden

caton

caton

27-05-2014 om 17:25

vind het juist heerlijk

om al tijden van tevoren bezig te zijn met wat er mee gaat op vakantie. Misschien niet voor een paar dagen, maar als ik echt voor een week of langer ga, ben ik al minstens 2 weken bezig met spulletjes in een krat doen (spelletjes, boodschappen als peper en zout, lucifers, verrekijkers). Dat is voor mij een deel van de voorpret. Maar ik moet er wel bijzeggen dat wij 2 slaapkamers over hebben in huis, het staat dus nergens in de weg.

Annet

Annet

27-05-2014 om 17:38

Ik vind zo'n vakantiebak ook leuk

Ook al hebben wij prachtige paklijsten, 2-3 weken voordat we weggaan zet ik een bak neer, ergens, waarin ik alles gooi dat ik toevallig tegenkom en handig is om in te pakken.
Ik koop bijvoorbeeld alvast zonnebrand, in de bak. De nieuwe Know How (tijdschrift) komt binnen, gaat in de bak. Zoon wacht maar met lezen tot de vakantie. Ik kom bij de Action, zomerspeelgoedje in de bak.
Het is inderdaad meer een voorpretbak dan een serieuze inpakbak.
Ik deel de kinderen een week van tevoren mee dat ze vanaf...... dag geen kleren meer aan mogen trekken die we mee op vakantie willen (meestal drie dagen voor vertrek). Doen ze het toch, jammer dan. Nemen ze maar iets anders mee.
Twee dagen voor vertrek laat ik de kinderen (11-16) zelf inpakken. Dan heb ik nog tijd te checken of ze alles hebben.

wasgoed

Ook ongewassen kleding kan mee.
Ik ben overigens ook al aan het 'verzamelen'. Ik moet ergens een klein vakantieformaat schaakbordje hebben. Als ik die tegenkom gaat die op het verzamelkastje.
Mijn paspoort alvast gecontroleerd. Dit jaar kan die nog mee maar ik moet het ergens later in het jaar verlengen.
De zaklantaarns zijn inmiddels ook in huis verdwaald, dus ik let even op en als ik er ergens een tegenkom dan controleer ik het ding op batterijen of lampjes en dan gaat het ook bij de vooraf voorraad.
Niet noodzakelijk allemaal maar wel handig.
Het eerste het beste mooie weekend gaan we de tent opzetten of alles er op en er aan zit en er nog wat nodig is.
Voorpret inderdaad.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-05-2014 om 08:40

Ongewassen kleding mee?

Bij ons echt niet, maar dan komen we weer in de wel of niet wassen tijdens de vakantie discussie. Ik was niet, dus kleding gaat schoon mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.