Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Sam

Sam

29-05-2011 om 21:22

Oppas mee op vakantie

Binnenkort gaan wij met onze vijf kinderen op vakantie. Om zelf ook een beetje vakantie en rust te kunnen hebben, spelen we met het idee om onze vaste oppas mee te vragen. We gaan drie weken naar een huisje in Frankrijk, zij zou haar eigen kamer krijgen. Bedoeling is vooral dat zij bv. bij het huisje blijft als de jongsten hun middagdutje doen, zodat wij samen met de oudsten wat kunnen doen, dat zij 's avonds bij de kinderen blijft en wij lekker wat gaan eten... Het is dus niet zo dat zij de hele dag achter de kids moet aanhollen, terwijl wij op onze luie krent liggen
Ik had gedacht om haar vier vrije dagen plus nog eens twee avonden vrij per week te gunnen, daarnaast uiteraard alle aan de vakantie verbonden kosten, plus 40 euro per dag. Is dit realistisch of wat is jullie idee?

Groetjes,
Sam

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lijkt me prima

En dan vooral als je tijdblokken afspreekt.
Als zij altijd op afroep beschikbaar moet zijn kan ze de hele dag niets doen verder.
Kán ze daar trouwens iets doen, of zit je in de middle of nowhere?

Chippie

Chippie

29-05-2011 om 22:53

Wel duidelijke afspraken

Het lijkt mij niets, maar wie ben ik?

Hoe oud is de oppas?

Het belangrijkste lijkt mij of zij daar iets kan. Of ligt ze op haar vrije dag nog steeds met jullie aan het zwembadje? Dat lijkt me voor haar niet echt leuk en voor jullie ook niet.

Vier dagen (per week neem ik aan?) vrij betekent ook de avond vrij? Of betekent het drie dagen per week oppassen plus vijf avonden?

Qua bedrag vinidt ik he moeilijk in te schatten. Die 40 euro krijgt ze ook op dagen dat ze niet werkt? Ik vind 800 euro een beetje magertjes voor drie weken beschikbaar zijn. Kost, inwoning, vakantiegebeuren mag je mijn inzien niet meetellen in het salaris.

Ik denk dat het belangrijk is wat jullie oppas hier zelf over denkt. In die drie weken kan ze zelf niet op vakantie, ze mist vriendinnen, als ze vrij heeft willen je kinderen waarschijnlijk wel met haar spelen (hoezo vrij?), als ze vrij is moet ze zich wel in haar eentje vermaken (weinig vakantiesfeer dus), etc.

Wel eens gedaan

Wij hebben ons buurmeisje/oppas wel eens meegenomen op vakantie. De situatie was wel anders, oppas was nog vrij jong en ging meer mee als entertainment voor de kinderen dan echt om op te passen. Haar thuissituatie was niet leuk en ze bracht al hele middagen bij ons door, dus ze ging misschien meer als 'vierde kind' mee dan als oppas.
Ik denk dat het goed is om met zoiets een aantal dingen goed te overdenken. Hoe zien jullie het voor je en kun je dat overeen laten komen met hoe oppas het ziet, als ze uberhaupt wil overwegen om mee te gaan. Gaat ze zegmaar mee als au pair, waarbij ze buiten de momenten dat ze moet werken niks met jullie van doen heeft? Of gaat ze mee als gezinslid dat ook als oppas in te zetten is? In het laatste geval betekent dat wel dat je er continue een vreemde bij hebt, als je een uitstapje maakt, als je uit eten gaat en ook als de kinderen al op bed liggen en jullie met een wijntje en een boek op het terras zitten, of wat je dan ook doet. Als je dat zelf prima en gezellig vindt is daar natuurlijk niks mis mee. De leeftijd van oppas speelt natuurlijk ook een grote rol in de manier waarop ze meegaat.
Ik denk dat je een heleboel dingen te overdenken en af te spreken hebt voor het daadwerkelijk zover is en dat het heel belangrijk is dat iedereen dezelfde verwachtingen en ideeën heeft. Overigens is drie weken misschien ook wel vrij lang, zowel voor jullie als voor oppas. Misschien kan je ook nog overwegen haar voor twee weken mee te nemen en haar daarna met tgv of een goedkoop vluchtje naar huis te laten gaan.
Het heeft destijds in ons geval echt heel leuk uitgepakt. Het was echt een win-winsituatie voor iedereen. Maar nogmaals, oppas/buurmeisje hoorde destijds zo'n beetje bij het gezin, dat maakt wel echt een verschil.

Chippie

Chippie

30-05-2011 om 14:40

Minna zegt precies wat ik bedoel...

Niets meer aan toe te voegen.

Sam, je brengt het als een geweldig aanbod. Ik lees echter wel heel duidelijk een werkrelatie in je posting door en dan vind ik 800 euro te magertjes. Zeker omdat ik het een hele belasting vind. In principe is oppas 24 uur per dag, drie weken lang gebonden.

Ik zou het alleen overwegen als je de oppas meeneemt als kind-aan-huis. Maar dat gevoel proef ik niet echt.

Maylise

Maylise

30-05-2011 om 15:47

Wel gedaan

Wij hebben het ook wel eens gedaan maar dan ging het wel om een meisje waarvan de verhouding een beetje lag zoals bij Minna dus een meisje wat al vaak bij ons kwam. Ik vond het op zich heel handig. Het is al lang geleden (nog in het gulden tijdperk) dus bedragen staan niet meer in verhouding bovendien was ze nog erg jong. Ze trok eigenlijk gewoon dag en nacht met ons op en ging mee naar alle activiteiten ed. waar ze een extra paar handen en ogen was. Het was inderdaad erg handig. Ze was niet eens zo gek veel ouder dan onze oudste kinderen. Twee jaar of zo. Ze trok dus ook me hun op. De tweede helft van de vakantie zaten we in een omgeving waar ook tiener activiteiten waren en toen is ze daar een paar keer mee geweest. Verder trok ze altijd met ons op. Ik meen me te herinneren dat mijn man en ik een paar keer met z'n tweeën uit eten zijn geweest en toen bleef zij bij de kinderen.

Op zich lijkt het me een goed idee. 40 euro per dag vind ik een redelijke vergoeding als het om een jong meisje gaat wat al vaak bij jullie komt en als ze verder niet al te veel verantwoordelijkheid krijgt. Als ik echter lees dat jullie haar 5 avonden per week willen laten oppassen en in totaal op drie weken 4 dagen vrij willen geven dan zou ik wel wat meer bieden. Dan is het namelijk geen vakantie maar serieus werken. Is ook prima maar dan zou ik er een ruimere vergoeding tegenover zitten.

Echter het hangt heel erg van de verhoudingen hoeveel precies.

Yta Chalne

Yta Chalne

30-05-2011 om 16:59

Check

Even de reality check gedaan: dochter vindt het een prima aanbod en gaat meteen mee. Die vrije avonden zou ze met een boek aan het zwembad oid doorbrengen.

Sam

Sam

30-05-2011 om 20:10

Wat meer info..

Het gaat om onze vaste oppas van net 18. Zij babysit inmiddels al drie jaar bij ons (zowel op mijn drie kinderen, als bij mijn partner) op regelmatige basis. We kennen haar dus redelijk goed, ze komt ook geregeld op zaterdagen helpen bv. als mijn partner in het buitenland zit, we zijn elkaars aanwezigheid dus wel gewend. De bedoeling van haar mee te nemen, is als extra paar handen en ogen, ze hoeft echt niet de hele dag en avond in haar eentje voor de kinderen zorgen terwijl wij op pad zijn. Het zal dus niet zo zijn dat zij vijf avonden alleen met de kinderen opgescheept zit, terwijl wij wat gaan doen. Het merendeel van de avonden zullen wij de kinderen mee uit eten nemen, zij mag dan mee, als ze een aantal avonden liever in het huisje blijft, kan dit ook. Ik schat dat wij haar zo'n twee avonden per week alleen zullen laten bij de kinderen. Na wat reacties te hebben gelezen, denken we eraan om haar daarvoor haar normale uurtarief extra te betalen (dus bovenop de 40 euro per dag, die we haar idd ook op de vrije dagen zouden doorbetalen). Zo zou ze dan toch aan een bedrag van ongeveer 1000 euro op die drie weken komen.
Voor het overige zou ze meedraaien met het gezin, dat doet ze nu ook al op de zaterdagen dat ze hier is. Natuurlijk is drie weken wat anders dan af en toe een dagje, maar ze kent ons en onze gewoontes al wel.
De vrije momenten wilde ik op voorhand met haar afspreken, zodat ze wat voor zichzelf kan ondernemen. We zitten op een kwartiertje van Nice vandaan, ze heeft haar rijbewijs en kan een van onze auto's gebruiken.
We gaan het haar in ieder geval eens voorstellen, als ze drie weken idd te lang vindt, kan twee weken uiteraard ook. Maar hier in België is het sowieso al twee maanden zomervakantie, en omdat ze na de zomer gaat studeren, heeft ze nog een maandje extra omdat hogeschool/universiteit hier pas begin oktober starten.

Groetjes,
Sam

Yta Chalne

Yta Chalne

30-05-2011 om 20:37

En nog eens

Nog drie hier logerende achttienjarigen gevraagd: ze willen allemaal mee. Zo'n gek aanbod is het dus niet. Overigens zeggen ze er allemaal bij dat het wel een leuk oppasgezin moet zijn, je zit tenslotte drie weken met elkaar in huis. En twee 18-jarigen mee vinden ze allemaal nog leuker, dan willen ze het geld best delen maar dan is het meer 'vakantie'.

Sam

Sam

30-05-2011 om 20:43

Yta

Dank voor de reality-check, als onze vaste oppas niet mee kan/wil, bel ik jou
Maar denk niet dat wij zo'n rot oppasgezin zijn, ze komt nu toch al drie jaar bij ons...

Ik ben als oppas meegeweest

Beetje dezelfde opzet als waar Sam het over heeft. Prachtige weken gehad, heel gezellig en heerlijke vakantie. Mee naar het strand, 's avonds af en toe mee uit eten. Gezellig met zijn allen ontbijten en als oppas fungeren als de ouders weg waren.
Ik heb er echt een prachtige herinnering aan over gehouden!!

Sam, ik vind je voorstel meer dan goed hoor. Het is toch niet alleen maar een last voor de oppas?? Het is daarnaast uiteraard ook nog vakantie en genieten hoor.
Ik vind je zeer schappelijk ook wat betreft het autogebruik.

Ik zeg doen!

Fijne vakantie!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.