Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Teuntje

Teuntje

29-12-2016 om 21:57

Reisverzekering

Ik ben op zoek naar een nieuwe doorlopende reisverzekering. Daarin wilen we ook een annuleringdeel opnemen. Mijn idee is namelijk, als je onverhoopt halverwege terug moet voor b.v. een overlijden in de familie en daarvoor acuut een nieuw vliegticket moet kopen dan zijn dat niet de goedkoopste tickets.
Maar ik lees bij de voorwaarden van die annuleringsmodulen dat je dan verzekerd bent voor de niet genoten vakantiedagen. Ja die kunnen me dan wat minder schelen, dat is jammer maar dat zijn de kosten niet. Heeft iemand ervaring met een acuut naar huis moeten scenario en betaalde je verzekering dat en welke verzekering was dat?


Tihama

Tihama

29-12-2016 om 22:47

Reisverzekering

De reisverzekering betaalt de kosten die je maakt voor de onverwachte terugreis. Dus de dure tickets, eventuele tussenhotels etc.

Dus daarvoor hoef je geen annuleringsverzekering af te sluiten.

Hanne.

Hanne.

29-12-2016 om 22:52

annulering i's voor aanvang

een annuleringsverzekering is volgens mij voor de dingen die gebeuren voordat je vertrekt. Dus als oma de dag voor vertrek overlijdt. Dan krijg je de kosten van je niet genoten reisdagen terug.

Als oma tijdens de reis overlijdt zorgt de reisverzekering voor terugvliegen oid. En krijg je de kosten van de niet genoten dagen terug. Ik heb goede ervaring met ING. Niet alleen kreeg ik de kosten vergoed maar ze regelden de tickets ook voor me (ik kon zelf alleen nog maar 1e klas vinden)

Teuntje

Teuntje

30-12-2016 om 07:41

ik ben aan het stoeien met de modules, welke moeten erin en welke niet, en ik zag niet zo in welke module die extra ticketkosten dan zouden moeten vallen. De annuleringsmodule leek mij, want de basisreisverzekering zonder extra's vergoedt toch alleen spullen en bagage?
We willen er sowieso medische kosten bij, wintersport, voertuighulp. En ik dacht dus annulering vanwege een onverwacht vervroegde en hele dure terugreis maar dat hoeft dus niet?

Teuntje

Teuntje

30-12-2016 om 07:44

Tihama

Jij gaat toch ook wel eens wintersporten? Welke verzekering hebben jullie? Ik zag dat de kosten van een helikopter (en daarvoor wil je verzekerd zijn) vaak maar tot 10.000 verzekerd zijn en ik vraag me af of dat genoeg is.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-12-2016 om 08:57

Annuleringskosten

Ik vind een annuleringsverzekering ook verstandig. Het zal je maar gebeuren dat je toch niet kunt gaan. Dat is ons ook gebeurd en ik was blij dat we verzekerd waren.

vlinder72

vlinder72

30-12-2016 om 09:15

kosten helicopter voor Teuntje

De kosten van een helicopter bedragen rond de 3000 euro. Met een banana de berghelling afgehaald worden is rond de 400 euro.

guera

guera

30-12-2016 om 09:24

wintersport

Het is erg verstandig een wintersportdekking te nemen, alleen al omdat je in oostenrijk bv naar een privékliniek wordt gevlogen en dat dekt de normale reisverzekering niet. Een heli kost iets van 3 a 4k per uur.....

Ik heb al jaren de doorlopende reisverzekering incl annulering van de ABN amro. Zeer tevreden over. Zij regelden zelfs kosteloos vervangend vervoer toen de leaseauto ermee kapte. De leasemaatsch loste het niet goed op en en zonder morren namen zij het over.
Ook een keer voor vertrek een vakantie moeten annuleren. Geen probleem. Alles volledig vergoed gekregen.

Wat overigens verstandig is om te doen is om in het buitenland veel met de creditcard te betalen. Er was ingebroken in onze huurauto en niet alles werd vergoed door de reisverzekering en de autoverzekering. Echter de creditcardmaatsch vergoedde het wel.

Voortijdig een reis afbreken zit in je reisverzekering en niet in je annulering.

Yucca

Yucca

30-12-2016 om 09:30

Hier

Wij zitten bij de Europeesche. Daar is wintersport een upgrade en volgens mij zijn alle kosten van redding gedekt, ongeacht hoe hoog ze zijn. De uitzondering is als je bewust grote risico's hebt genomen (offpiste is wel gedekt, maar skieen bij heel slecht weer bijvoorbeeld niet). Verder is het volgens mij een heel complete verzekering, zeker met de allrisk-annuleringsverzekering die we erbij hebben. Die is trouwens wel prijzig, maar goed.. als je er één keer gebruik van maakt heb je hem er ruim uit.

Zelf dus nog helemaal geen aanspraak hoeven doen op de verzekering, maar mijn collega wel. Die moest 2 weken langer op vakantie blijven omdat haar dochtertje op de laatste dag een simpele oorontsteking had gekregen, maar niet meer mocht vliegen. Alle kosten waren gedekt: de dokterspost, de upgrade in het hotel omdat de goedkopere kamers allemaal volgeboekt waren, telefoonkosten, eten en drinken, nieuwe tickets, alles.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-12-2016 om 09:38

Bij risicovakanties

moet je altijd de bijpassende module én medische kosten nemen.

Triva

Triva

30-12-2016 om 10:26

annuleringsverzekering

is handig als je niet meer op vakantie kunt als die vakantie niet doorging. Voor veel mensen hoeft dat niet voor wat goedkopere vakanties in Europa.

Grofweg betaal je 5% van je reissom voor een annuleringsverzekering dus reken maar uit.

Wij hebben er twee keer gebruik van gemaakt dus bij ons is het het wel waard geweest.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

30-12-2016 om 11:20

ANWB

Ik heb een doorlopende reis- en annuleringsverzekering bij de ANWB. Het annuleringsdeel is een stuk duurder dan de reisverzekering, dat verbaasde me wel. Volgens mij betaal ik rond de 120 euro per jaar, voor drie personen, incl medische dekking, excl wintersport.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2016 om 00:49

Triva

is handig als je niet meer op vakantie kunt als die vakantie niet doorging. Voor veel mensen hoeft dat niet voor wat goedkopere vakanties in Europa. ===

Dat hangt helemaal af van wat voor jouw portemonnee goedkoop is. Een week Praag en omgeving low budget is voor veel mensen evengoed zoveel geld, dat je daar niet laconiek over doet en dus gooi je er een paar tientjes voor de annuleringsverzekering tegenaan. Dat is altijd nog minder schade dan een paar honderd euro verlies in geval van pech.

Caesar

Caesar

31-12-2016 om 08:05

Verzekeren

Verzeker je alleen voor onzekere gebeurtenissen waarvan je het financiële risico niet kan kan dragen.

Een annulerings verzekering is dus voor sommige mensen wel verstandig, voor anderen wellicht onnodig. Een verzekeraar is niet gek. Die zorgt echt wel dat er totaal meer aan premies binnenkomt dan er aan claims uitgekeerd moet worden. Dus, kan je het je veroorloven de reissom kwijt te zijn, dan is het gemiddeld voordeliger om geen annulerings verzekering af te sluiten. Kan (of wil) je dat risico niet lopen, dan is een annulerings verzekering wel verstandig.

Hanne.

Hanne.

31-12-2016 om 08:28

kosten annulering wel dragen

"Verzeker je alleen voor onzekere gebeurtenissen waarvan je het financiële risico niet kan kan dragen.

Een annulerings verzekering is dus voor sommige mensen wel verstandig, voor anderen wellicht onnodig"

De kosten van de annulering zijn nooit hoger dan de kosten vande reis en die kan je zeker betalen. Enige risico dat je loopt is dat je niet een andere keer alsnog kan gaan.

Dus in feite is de keuze die je maakt als je (niet) voor een annuleringsverzekering kiest. Standaards 5% betalen of af en toe 100% (en blijkbaar gaatoch de verzekeraar er vanuit dat af en toe minder dan 1 op de 20x is).

Triva

Triva

31-12-2016 om 09:29

kaaskopje

Er stond toch heel duidelijk dat dat voor veel mensen geldt. Waarom denk je toch dat ik niet weet dat dat voor jou en anderen niet geldt? Ik ben niet geheel dom ofzo... Wij nemen zelf bijna altijd een annuleringsverz!

Caesar

Caesar

31-12-2016 om 10:09

Hanne

Die verzekeraars zijn echt niet gek. En ze maken ook winst. Het is dus gemiddeld voordeliger om geen annuleringsverzekering te nemen. Natuurlijk alleen verstandig als je het financiële risico kan en wil nemen.

Triva

Triva

31-12-2016 om 10:21

Hanne

Je moet het gewoon per vakantie kijken. Boek je kort van tevoren een goedkopere reis of langere tijd van tevoren een dure maakt al veel uit in je beslissing.

Tijgeroog

Tijgeroog

31-12-2016 om 11:13

Bij ons

Wij hebben een verzekering bij de nkbv (Nederlandse klim- en bergsportvereniging). Dan moet je wel lid zijn, maar heb je een heel uitgebreide bergsportverzekering, veel uitgebreider dan bij andere verzekeringen. Als je off piste skiet of in de zomer hoog in de bergen wandelt kan dat wel de moeite waard zijn, omdat andere verzekeringen dat vaak niet dekken.
Voor ons gezin (2 volwassenen en 2 kinderen onder de 12) kost dat €222,- per jaar, inclusief het lidmaatschap. Daarnaast hebben we er een doorlopende annuleringsverzekering bij, die kost ruim €100,- per jaar en die dekt maximaal €1500,- per persoon per reis.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2016 om 12:25

Triva

Ik verbaasde mij over je opmerking dat het niet voor iedereen hoeft, juist ook omdat ik merkte dat je zelf ook zo'n verzekering afsluit. Ook iemand die genoeg geld op de bank heeft zal blij zijn om geld terug te krijgen. Alleen als je voor 60 euro een nachtje weg gaat is het een beetje onzin, maar Europese reisjes zijn al snel meer en dan weegt de premie daar altijd wel tegenop.

Hanne.

Hanne.

31-12-2016 om 14:51

Caesar

"Die verzekeraars zijn echt niet gek. En ze maken ook winst. Het is dus gemiddeld voordeliger om geen annuleringsverzekering te nemen. Natuurlijk alleen verstandig als je het financiële risico kan en wil nemen."

Exact wat ik zeg. Als de premie 5% is speel je kiet als je 1 op de 20 reizen moet uitbetalen. De verzekeraars weten dus dat minder dan 1 op de 20 reizen wordt geannuleerd.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2016 om 14:55

1 op de 20

Laten wij dat nou net geweest zijn in 2012. Wat was ik blij dat mijn ziekenhuisopname naast het eigen risico niet ook nog de reissom van onze geannuleerde vakantie hoefde te kosten.

Triva

Triva

31-12-2016 om 15:04

Kaaskopje

Ik geef juist meer geld uit omdat ik het geld ook heb, zo kun je het ook zien Ik maak wel meer keuzes die anderen niet kunnen begrijpen zoals onze auto die altijd allrisks verzekerd is en daar naar algemene begrippen veel te oud voor is. Wij hebben de hoogste noclaim en het valt mij verder niet op. Bij de enige aanrijding die we ooit hadden (niet onze schuld) moesten we vrij lang wachten voor de auto gerepareerd werd en bij allrisks gebeurt dat meteen (verzekering moet toch betalen ook al is niet meteen duidelijk wie de schuldige is, anders wacht men tot de verzekeraar van de tegenpartij uitkeert). Wij voelen ons daar prettig bij dus daarom verzekeren wij dat.

Net als het eigen risico opgooien bij de zorgverzekering, daar ben jij ook al zo tegen maar als je een beetje gaat rekenen en je weet een beetje wat je kunt verwachten en je hebt het geld op de bank ben je al snel een dief van je eigen portemonnee als je niet een vrijwillig hoger eigen risico neemt. Ook dat hebben wij niet overigens omdat we het geld ervoor hebben. Dat betekent niet dat het een verkeerd advies is om vrijwillig je eigen risico te verhogen als je jong en gezond bent en 300 euro extra per jaar kunt vrijmaken.

Zo dus ook de annuleringsverzekering. Je moet je kansen inschatten op basis van wat je financieel kunt missen of zelf opvullen maar ik vind 1 op de 20 een te groot risico, ik heb er ook al twee keer gebruik van gemaakt. Volgens mij heb ik het de afgelopen zomer niet genomen, mijn vader was al overleden

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-12-2016 om 15:54

Afhankelijk van de reis

Wij hebben hem een keer nodig gehad en toen hadden we hem niet.
Verliespost was 300 euro.
Dat was wel zuur maar woog niet op tegen het verdriet om de reden van annulering.
En eigenlijk denk ik dat we er financieel toch nog wel beter uitgekomen zijn door al de keren dat we de verzekering niet hebben afgesloten.

Ik vind het namelijk ook een erg dure verzekering.

vlinder72

vlinder72

31-12-2016 om 16:10

Doorlopend

Wij hebben een doorlopende reisverzekering en een doorlopende annuleringsverzekering. Een doorlopende verzekering is een stuk goedkoper een losse verzekering

Tijgeroog

Tijgeroog

31-12-2016 om 16:24

Kosten

Wij hebben ook heel lang geen annuleringsverzekering gehad. Toen m'n vader een paar jaar terug ernstig ziek werd hebben we er wel een afgesloten. Inmiddels ook een ernstig zieke schoonzus, dus redelijk wat risico, helaas. Overigens boeken we niet vaak vakanties, meestal gaan we gewoon weg en zien we wel waar we eindigen. Daarvoor hebben we geen annuleringsverzekering nodig.

Triva

Triva

31-12-2016 om 16:26

Vlinder

Niet voor iedereen, het omslagpunt ligt gemiddeld op 21 dagen per jaar. De meeste mensen gaan niet meer dan drie weken per jaar op vakantie. Dus een 'stuk goedkoper' gaat voor meer dan de helft van de mensen niet op.

Tihama

Tihama

31-12-2016 om 17:37

Kosten helicopter

Ik weet inmiddels uit eigen praktijk hoeveel een helicopter in Plagne Bellecote (Frankrijk) kost : € 700.

Dochter scheurde twee jaar geleden haar enkelband met snowboarden toen ze in een soort zadeldal zat. Er was maar 1 manier om uit dat dal te komen en dat was per helicopter. Ze werd over de heuveltop gevlogen en aan de andere kant per banaan naar de medische post gebracht.
Die kosten zijn vervolgens door mijn eigen zorgverzekering (IZA) betaald. Want het viel onder de kosten voor een ambulance. Ik verwachtte dat de reisverzekering dit moest betalen, maar het bleek dus gedekt te zijn door mijn gewone zorgverzekering.

In het skigebied La Plagne hebben ze een heel mooi foldertje met exact de prijsgegevens van alle reddingskosten. Helicopter is het een na duurste: zoekacties in off-piste is ongelimiteerd qua kosten. Dus als ze met een team van 30 man 3 dagen moeten zoeken, dan heb je een kleine uitdaging. Nou ja, wel meer dan een, denk ik.

Datzelfde jaar moest ze 's zomers met een ambulance vervoerd worden in Italië. Dat was slechts € 350 euro voor een ambulancerit van meer dan een half uur. In datzelfde jaar moest mijn man ook een keer met de ambulance in Nederland. Dat was € 700 voor amper 5 minuten.

Tihama

Tihama

31-12-2016 om 17:50

Eigen risico

Wat ik ook ontdekt heb: eerst moet je je zorgverzekering aanspreken. Alle kosten die je zorgverzekering niet dekt, daarvoor kun je de reisverzekering aanspreken.

Dit jaar ging mijn man onderuit met skieen. Dat kostte hem zijn eigen risico. Dat eigen risico mocht hij vervolgens declareren bij de reisverzekering.

Komend jaar gaan we trouwens niet skieen. We hebben al ons vakantiebudget nodig om de zonsverduistering in de VS te kunnen zien. En ja, ik heb een zeer uitgebreide reisverzekering, want zeker in de VS wil ik goede dekking.

We willen dan misschien ook gaan raften, maar het is een zoektocht naar welke vorm van sport nu wel of niet gedekt is. Verzekeraars hebben er een zoekplaatje van gemaakt wat nu wel en niet een gevaarlijke sport is.

Ik moest trouwens nog iets ingewikkelds doen: mijn vader heeft al jaren een partner waarmee hij LAT. Niet samenwonend, niet getrouwd. Geen enkele officiele band. Dus ik wilde bevestigd krijgen dat als er iets met haar gebeurt, onze kosten voor een vervroegde terugreis ook gedekt zijn. Dat was een behoorlijke klus, want dat paste niet in de standaardregels. Uiteindelijk heb ik een speciale clausule op de polis gekregen.

Tihama

Tihama

31-12-2016 om 17:52

gevaarlijke sporten

Dat lijstje waar ik het net over had: de ANWB verzekering heeft een lijstje van zo ongeveer elke sport die je kunt verzinnen. Per sport dekken ze sommige dingen wel en sommige dingen niet.

https://www.anwb.nl/bestanden/content/assets/anwb/pdf/verzekeringen/overig/overzicht_gevaarlijke_bijzondere_winter-sporten.pdf

Tijgeroog

Tijgeroog

31-12-2016 om 18:05

Tihama

Lastige van die (zo'n) lijst is dat er best wat twijfelgevallen zijn. Off-piste skiën wordt niet gedekt, geldt dat ook voor 5 meter naast de piste skiën? En zo zijn er meer. Mijn vorige verzekering wist dat allemaal niet goed, dus die hebben we maar opgezegd.
Overigens verschillen de kosten van helicopterreddingen nogal van plaats tot plaats. Ik ken iemand die gratis door een helicopter gered is (ook Frankrijk, dara is het goed geregeld), maar het kan ook een paar duizend euro kosten...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.