Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Schotland camping

Hallo allemaal,
Net besloten om wederom met de zomervakantie de oversteek te maken richting GB. Nu willen we naar Schotland. We zijn eigenlijk opzoek naar een camping in de driehoek Perth, Newcastle en Glasgow. We zoeken een camping met overdekt zwembad.
Wie heeft ervaringen en een goede tip?

Groetjes,

Vannie


Thursday Next

Thursday Next

08-12-2013 om 21:53

wij

zijn vorige zomer in Schotland geweest, het was geweldig. Wat ben je van plan om te doen, ook wandelen? De website http://www.walkhighlands.co.uk/ is heel fijn voor wandelroutes op elk niveau.
Wij zijn door een groot deel van Schotland getrokken maar nergens ben ik zwembaden, al dan niet overdekt, tegengekomen op een camping. Daarmee kan ik je dus niet helpen. De meeste campings zijn eenvoudig met redelijk sanitair, sommigen hebben de luxe van een speeltuintje. Maar misschien kan je hier nog wat vinden: http://www.ukcampsite.co.uk

Thursday Next

Thursday Next

08-12-2013 om 22:40

aanvulling

op het schotlandforum is wel wat te vinden, zie hier:
http://www.schotlandforum.nl/index.php?topic=62.0

Shonagh

Shonagh

09-12-2013 om 19:14

Nee

Ik woon in Schotalnd en campings met zwembaden zul je er niet vinden.
Je zult daarvoor een plaatselijk zwembad moeten opzoeken.

Ook een mooie website met campings is deze http://www.reisverhaleneuropa.nl/kaartenpagina.shtm

Vannie

Vannie

11-12-2013 om 19:47 Topicstarter

wat denken jullie van deze?

Bedankt voor de tips. Net zo leuk als het reizen zelf.. het uitzoeken....

Willen jullie je blik op deze camping laten vallen? Faskally Caravan Park. Leek ons wel leuk..

Groetjes,

Vannie

Ja, die "ken" ik

D.w.z. daar rijden we vaak langs, de camping ligt aan een heel drukke weg, de A9. Het is een grote camping met veel stacaravans, niet mijn idee van een "leuke" camping, maar als je een zwembad wil, heb je niet veel keus. Valt me mee dat je deze gevonden hebt, toch wat veranderd de laatste jaren. Heb je trouwens gezien dat je apart betalen moet voor het zwembad en je dan 90 minuten in het water mag ? Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar ik zie dat ze onder de 15 ( !!) niet zonder begeleiding mogen. Ja, welkom in Schotland

O ja, nog even

In Pitlochry zit je wel mooi centraal, mooi gebied. Op de campingsite die ik al eerder gaf, zie je reviews van Nederlanders, die stellen toch andere "eisen" aan campings dan de meeste Britten. http://www.reisverhaleneuropa.nl/campings/lijsten/krt6/pitlochry.shtm

Iets noordelijker, the Cairngorms is 1 van onze favoriete (wandel) gebieden, alsmede de noordwestkust. Schotland is echt een land om te trekken, eigenlijk is heel Schotland prachtig, ieder gebied heeft zijn eigen charmes.

Vannie

Vannie

12-12-2013 om 21:43 Topicstarter

dank je wel

we gaan toch nog even verder zoeken..
To be continued

Thursday Next

Thursday Next

12-12-2013 om 22:48

eens met shonagh,

trekken door Schotland is heerlijk en er zijn veel mooie gebieden. Cairngorms zijn we ook geweest, prachtig! En heerlijk even uit de wind in het bos, nadat we langs de noordkust getrokken zijn. Ik zou zo wel weer terug willen naar Schotland, er is nog veel te veel dat ik niet gezien heb (zoals Shonagh )!

vraag aan Shonagh

Ook wij zouden graag naar Schotland willen, maar...we hebben een hele kleine caravan. Dat op zich is geen probleem, maar met 4 personen (2 volw en 2 pubers) wil je dan niet al te veel slecht weer en vooral buiten kunnen leven.
Vorig jaar zijn wel op de bonnefooi naar Engeland gegaan, boot last minute geboekt en het zuiden in getrokken. Dat beviel ons prima en Engeland vinden we heerlijk.
Maar Schotland op de bonnefooi dat gaat niet, al was het alleen al vanwege de bootreis.
Nu overwegen we andere opties, zoals camper huren of cottages huren, maar ik zie door de bomen het bos niet mee zo. Weet ook te weinig van het land om gericht te kunnen zoeken.

Nu mijn vraag, stel we doen een rondreis in 3 weken langs cottages, welke route zou je dan globaal volgen vanaf Newcastle?

Gr. Iris

irisb

Wat een leuk en goed plan ! Ik vind dit een lastige vraag, maar deze vraag komt vaak langs op het al eerder genoemde Schotland forum http://www.schotlandforum.nl waar je heel veel info vindt. Misschien kom ik je daar wel weer tegen, al heet ik daar geen Shonagh

Thursday Next

Wat fijn dat het goed bevallen is, ben je helemaal naar de noordkust geweest, John o'Groats ? Dat is een flink eind rijden. Ook fijn gewandeld ? Handige site he van walking highlands.

Irisb (2)

Misschien kun je eens bij een reisbureau kijken die rondreizen organiseert bv http://www.buroscanbrit.nl/vakantie/schotland.

@shonagh

Dank voor je tips. Ik ga eens kijken. Eens zien of ik je herken

Thursday Next

Thursday Next

14-12-2013 om 14:10

shonagh,

wij hebben de volgende route genomen:
eerst vanuit NewCastle naar het westen, naar een camping in de buurt van Lockerbie, daarna naar Oban, naar Skye, toen helemaal naar het noorden naar Durness. Vandaar via John O'groats naar Wick, toen the Cairngorms (daar stonden we op een grote camping naast een collega van me, erg grappig). Door Fort William gereden, en besloten dat we geen zin hadden om daar te blijven, we zijn nog een stukje zuidelijker gegaan. Toen naar de oostkust en weer terug naar huis. Een hele rondreis, we hadden dan ook bijna 4 weken de tijd. En overal was het even mooi! We hebben prachtige wandelroutes gehad, de topper was wel een zware wandeling in de Quiraing op Skye, ondanks de regen.

Vannie

Vannie

14-12-2013 om 15:02 Topicstarter

wederom camping.

http://www.parkdeanholidays.co.uk/scotland-holidays/wemyss-bay/entertainment/facilities-on-park.htm

We hebben wederom een campingorganisatie gevonden. We hebben de brochure aangevraagd, ben benieuwd.

Shonagh bedankt voor je goede tips!

route Schotland

Helaas staat het registreren voor het Schotlandforum uitgeschakeld dus kan ik daar mijn vraag niet stellen.
Ik heb globaal een route uitgedacht om daarna naar cottages/selfcatering te zoeken. Bij Scanbrit zag ik een mooie rondreis, maar ik heb het idee dat het goedkoper moet kunnen als we zelf accommodatie kunnen regelen.
Wat vinden de Schotlandkenners van deze route? Zijn de afstanden haalbaar? Uitgaande van 3 weken, hoe zou je het dan verdelen?

Newcastle Loch Lomon/Luss
Loch Lomon/Luss Fort William
Fort William Inverness
Inverness Edinburgh
Edinburgh Newcastle

Groetjes, Iris

Thursday Next

Jullie hebben inderdaad een groot deel van Schotalnd gezien en veel km gereden, wat grappig dat je dan een collega tegen komt. Dus je komt nog wel eens terug ?! Wat geweldig kan je er wandelen he ? Het stormt hier nu al 2 weekenden( en door de week goed weer), mijn benen kriebelen om de bergen in te gaan, maar helaas

Vannie

Dat zwembad is wel heel belangrijk, te zien aan de campings waar je mee aankomt. Deze "ken" ik ook, hebben vrienden eens een stacaravan gehuurd, dit is ook zo'n gigantisch dorp, kan je op de website al zien. Vandaaruit kan je wel leuk met de ferry naar Isle of Bute of met de trein ( prachtig stationnetje in Wemyss Bay) naar Glasgow. Je weet nu in ieder geval waar je op moet letten bij het zwembad

Irisb

Dat lijkt me een leuke route en goed te doen in 3 weken. Als je cottages/selfcatering wilt huren zit je hoogstwaarschijnlijk aan weekhuren vast, dus dan zou je 3 x 1 week moeten doen. Het feit dan Scanbrit duurder is heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat ze kortere huren bedingen, dat gaat je als particulier niet lukken in het hoogseizoen. Ik heb net van de week een 4 slaapkamer huis gehuurd ( via ownersdirect) voor het eerste weekend in juni: terwijl alle 4 uitgezochte huizen nog vrij waren in die periode, wilde er maar eentje voor een weekend verhuren !

Shonagh

Fijn, directe feed-back vanuit Schotland! Dank je wel!
Ja, die weekhuur, daar kwam ik ook achter. Dat is toch het voordeel van met ons caravannetje op stap gaan. Die vrijheid mis ik nu wel een beetje.
Ik ga verder speuren. Langzaamaan begin ik een beeld te krijgen van wat er mogelijk is en wat ons leuk lijkt.

Irisb

Ik begrijp uit je eerste bericht de overwegingen om de caravan niet mee te nemen, maar...........waarom zou je het toch niet proberen ?! En een lekker dikke trui meenemen Wij hebben ook een caravan, maar wel met zijn tweeën. Overdag kan je gewoon buiten zijn hoor, als je naar Schotland gaat wordt het toch een sportieve/ actieve vakantie ? 's Avonds moet je misschien wat vaker naar binnen, maar misschien heb je een voortent ? Of lekker knus met zijn vieren in het vannetje, het is toch vakantie? Ja de vrijheid die je daarmee hebt is geweldig, nu zie je toch de beperkingen van huuraccomodatie.

Thursday Next

Thursday Next

15-12-2013 om 11:02

irisb,

wij zijn door Schotland getrokken met een kleine camper (formaat bestelbus) met 2 volwassenen en 2 kinderen. Dat ging eigenlijk prima. We hadden wel een slaaptentje mee voor de kinderen, meestal mocht dat gewoon bij de camper gezet worden. Het was overdag meestal wel koud en winderig, maar we waren doorgaans wel buiten. Het is fijn als je vrij en flexibel bent als je bv opgehouden wordt vanwege een regendag.

Fort William vind ik trouwens niet echt een aanrader. De omgeving is prachtig, maar het is een echt toeristisch veel te druk stadje (vonden wij). In het gebied ten zuiden van FW is een prachtige kloof, ik weet niet of daar ook campings zijn.

Shonagh, dit was de eerste keer dat we zo gingen wandelen, ik ben eigenlijk een fietser (dat gaat trouwens ook prima in Schotland als je je route goed kiest). Gelukkig hadden we allemaal goede bergschoenen, het wandelen zo viel me reuze mee. En prachtige routes!

kipje

Ja, wij zouden echt het allerliefst met ons kipje gaan, maar hij is echt piepklein en de ledematen van mijn gezin zijn lang en worden steeds langer. Een dagje of 2 regen is geen punt, kou ook niet, maar als het langer duurt en we krijgen niets meer droog worden we alle 4 heel sjacherijnig Met zijn 2-en zouden we het direct doen!
We kamperen wel met slecht weer hoor, en ook wel als het vriest, maar dan zijn we meestal op een plek waar ook een 'slechtweer-ruimte' is waar we in ieder geval kunnen eten.
We hebben alleen een luifeltje en een bijzettentje.
Dank voor je tip over FW. Het is wat mij betreft ook alleen nog maar een globale indicatie van het gebied waar we heen zouden willen. Leuk om ervaringen van anderen te lezen!

Campings

Ik ga er toch nog even op door Veel campings hebben droogruimtes, ik sta er altijd versteld van hoeveel mensen (=wandelaars) er zijn met piepkleine tentjes. Ook vaak ruimtes waar een waterkoker, broodrooster, magnetron en soms een gasstel staat waar deze sportievelingen droog kunnen koken en eten. Naast de grote holiday-caravanparken (vnl of alleen maar stacaravans), hebben de meesten campings wel een paar stacaravans te huur, zolang de verhouding sta- en toer-caravans maar in het voordeel van de toerers is, blijft het wel gezellig
Fort William is inderdaad toeristisch, maar onze pubers vonden het altijd erg leuk weer eens even een "fatsoenlijke" plaats in te gaan (hun woorden). Een paar mooie buitensportwinkels en een grote Morrisons (supermarkt) om weer even goed in te slaan.
Ten zuiden van FW heb je Glen (=kloof) Coe, daar heb je 2 mooie campings. Succes met de overwegingen Iris.

Thursday Next

Thursday Next

15-12-2013 om 14:16

Glen Coe,

die was het inderdaad! Wij hebben ook gewinkeld in FW, en we zijn er bij de mac geweest (wifi!).

Vannie

Vannie

15-12-2013 om 16:51 Topicstarter

wat reacties

Ja het zwembad is erg belangrijk voor onze 2 eigen pubers en onze aangewaaide dochter van 17.
Ik heb een brochure aangevraagd voor deze camping, ben benieuwd. Vorig jaar zijn we 3 weken in Engeland geweest, 3 campings gehad. 1 in Lake District en 1 bij Nottingham. Alleen heb ik gemerkt dat ik erg onrustig wordt van het verkassen. Daarom gekozen om maar 1 camping te zoeken in Schotland en vandaaruit ritjes te maken.
We zijn ook van plan om voor 1 nacht een B&B te huren in the Highlands.
Al met al wederom een flink maar we krijgen er steeds meer zin in.

Vannie

Thursday Next

Thursday Next

15-12-2013 om 18:06

ritjes maken

denk er daarbij aan dat je niet ver kan reizen, er zijn nauwelijks snelwegen. Wegen die op de kaart groot lijken zijn dat stiekem toch niet.

Thursday Next

Thursday Next

15-12-2013 om 18:16

en irisb

Je zou ook kunnen proberen om af en toe een trekkershut te huren op een camping, er zijn aardig wat campings die zoiets hebben. En dezen zijn per nacht te huur, soms met een minimum van 2 dagen. Je kan dan ook de pubers in een hut stoppen en zelf in de caravan slapen, of andersom. Ik kan me voorstellen dat het inderdaad wel eens te veel wordt. Er zijn ook leuke ronde "hobbit-house" trekkershutten.

bijna om

Goed idee, die trekkershutten! En ik zie inderdaad dat veel campings iets van een slecht weer ruimte hebben. Ik gooi het thuis nog eens in de groep. Scheelt ook een hoop in de kosten.
Het kan ook zo maar goed weer zijn natuurlijk, dan zijn alle zorgen voor niets geweest!

Is jullie ervaring dat het ook in het hoogseizoen wel te doen is om zonder campings te boeken op pad te gaan?

Thursday Next

Thursday Next

15-12-2013 om 19:02

boeken

Wij hebben niet geboekt en er was overal ruimte, alleen niet op de laatste camping in de buurt van NewCastle aan de oostkust. Daar konden we 1 nacht blijven staan, maar omdat we langer wilden hebben we dat niet gedaan. Uiteindelijk op een overvolle camping gekomen, niet echt leuk maar te doen en we hadden geen zin meer. Oja een camping in de Cairngorm zat ook bijna vol, daar konden we nog net staan (dat was naast die collega ). Als je niet boekt kan je ook 's ochtends bellen of er nog plaats is (zeker voor zo'n trekkershut).
En voor wandelingen moet je echt eens op die http://www.walkhighlands.co.uk/ kijken, of heb je dat al gedaan? Ook leuk om die te koppelen aan je facebook, dan krijg je steeds van die prachtige Schotland-foto's te zien!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.