Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

jes

jes

15-04-2010 om 15:51

Tent/caravan

weet eigenlijk niet goed welke rubiek. maar ik ben beginneling. kan ik beter beginnen met tent of caravan (goedkope). ik wil graag meerdere weekenden/weken op vakantie, maar op wat goedkopere manier. dus eigen middelen mee. wie o wie kan er meedenken!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Eerst huren/lenen

Als ik jou was zou ik eerst een tent en een caravan huren/lenen. Zo kun je uitproberen wat het beste bij je past. Een caravan kun je langer gebruiken in het voor en naseizoen, maar in de zomer kan het er erg heet zijn. En hij belemmert je in je autosnelheid.
Een tent geeft je meer gevoel/contact met de natuur en is heel geschikt als je vooral met mooi weer weg wil zijn.
En mijn mening is dat tentkampeerders andere types zijn dan caravankampeerders. En dat kun je alleen ervaren door het uitproberen.

Dorry

jes

jes

15-04-2010 om 17:47

Dorry1

dank voor je reactie.
ik wil juist back to basic, daarom zat ik meer te denken aan tent.
met mijn drie kinderen. daarbij moet wel tent zijn die makkelijk op te zetten moet zijn.

reina

reina

15-04-2010 om 18:49

Wat wil je

Wat is jouw manier van vakantie-vieren? Wij hadden jaren een tent, sinds een paar jaar een kleine caravan (dus niet elke tentkamppeerder is anders dan een caravankampperder ). Kamperen met een simpele en kleine caravan is ook basic, menig tentkampeerder kampeert groter en luxer dan wij kamperen met een grote tent of met een klein tentje is een wereld van verschil, net zo als kamperen met een grote luxe caravan totaal anders is dan kamperen in een klein eenvoudig caravannetje. Wil je trekken? Dan vind ik een caravan ideaal, je bent zo weer weg, met een tent ben je toch veel langer bezig met inpakken (ook al konden we dat snel, het duurde altijd langer, want je moet alles inpakken, ook je kleding, kook- en slaapspullen bijv. met een caravan hoeft dat uiteraard niet. Hou je van jakkeren op de weg, neem dan een tent, al neemt die wel weer de nodige bagagaeruimte in, vind je relaxed rijden juist okee (zeker in je vakantie) dan is een caravan ook prima. Wij kochten ooit via een advertentie een goedkoop tentje, waar we jaren mee gedaan hebben, ook de caravan kostte een schijntje, voor dat geld kun je bijna niet huren. Caravanstalling kost ons € 205,- per jaar.

Jes

Je geeft aan dat je ook graag weekenden weg wilt gaan. Bedenk dan inderdaad dat je met een tent meer werk hebt en veel afhankelijker bent van mooi weer. Voor ons dus een rede om toch voor de tent te gaan want wij gebruiken hem maar 3 weken per jaar in een land waar we zon zeker zijn. Een caravan vinden wij daarom te duur en niet de moeite waard voor die 3 weken.
Overigens hoeft een caravan niet verplicht verzekerd te worden en dat is ook zeker af te raden als je een oud goedkoop iets op de kop tikt. Je krijgt alleen maar dagwaarde uitgekeerd en een caravan is na 12 jaar al afgeschreven voor de verzekering.

memmie

memmie

15-04-2010 om 20:54

Hier caravan

Wij hebben vorig jaar aan het einde van het seizoen een caravan gekocht voor een prikje...ben nu aan het spulletjes verzamelen en van het zomer gaan we voor de eerste keer weg.

Stalling kunnen we in eigen schuur

Nu las ik net in dit draadje dat je caravan moet verzekeren? Is dat verplicht? wat voor verzekering heb je nodig dan en wat dekt die?

Vouwwagen?

Heb je hier al aan gedacht, hebben wij veel plezier van gehad met onze 3 kinderen. Veel ruimte en van de grond slapen. Ook de nodige opbergruimte. Nu hebben we een oude caravan en wat betreft de verzekering, bedenk ook wat je verder voor waardevolle dingen in de caravan hebt. Als je het optelt tikt het toch wel aan.

Verzekering

nogmaals: een caravan verzekering is niet verplicht en voor heel oude caravans niet zinvol. Deze zijn na ene jaar of 12 al afgeschreven . Voor je inventaris geldt hetzelfde. Ook dagwaardedekking en veel valt ook al onder je reisverzekering. Je moet dan zelf even overwegen of je dit de moeite vindt. Je kunt als je lid bent , hier advies over vragen op de Caravan advies lijn van de ANWB.
Nog een tip: Het weekend van 24 en 25 april zijn de ANWB Kampeerdagen in Oudekerk a/d Amstel. Een grote kampeerbeurs die hoofdzakelijk gericht is op tentkamperen maar ook wel voor vouwwagens en caravans. Gratis entree. Tegenwoordig zijn er echt heel simpele en snel opzetbare tenten die lekker ruim zijn en die kun je daar allemaal bekijken. Als je een nieuwe wilt kopen dan kun je daar vaak de showmodellen aanschaffen met grote kortingen.

jes

jes

16-04-2010 om 09:17

Dubben

DANK VOOR alle reacties.
vouwwagen hebben we gehad, maar dat vond ik een heeeeellll gedoe. pff voordat dat ding stond. nu is alles verspocht en daardoor heeft mijn vader een aanhanger van gemaakt.
op zich zou ik caravan in schuur van mijn vader kunnen zetten.
ik ben gisteren even naar kampeerwinkel geweest, maar tja weet het nog niet.
mij leek inderdaad ook gemak van caravan in vorm van hups neerzetten,poten uit en klaar makkelijk.
ik wil in principe gewoon in nederland of duitsland op vakantie. misschien later wel verder.
gewoon van is komend weekend mooi weer, hups caravan achter auto en rijden maar.

reina

reina

16-04-2010 om 10:01

Jes

Dan zou ik gaan kijken voor een goedkope caravan. In de tijd dat we met de tent kampeerden gingen we toch niet vaak even een weekendje weg, ook al hadden we veel spullen in kratten klaar staan, het inpakken en het neerzetten kostte toch zoveel tijd dat ik daar vaak geen zin in had. Nu pak ik de caravan aan het begin van het seizoen in (incl toiletartikelen, houdbare etenswaren, handdoeken etc) en als we weg willen hoef ik alleen maar kleren (en de gewassen handdoeken te pakken en we zijn weg. Eenmaal op de camping staan we zo, helemaal als de voortent niet opgezet wordt. Nu gaan we dan ook veel vaker een weekendje weg.

Auto?

Denk je eraan dat als je voor een caravan kiest dat je auto sterk genoeg moet zijn om hem te kunnen trekken

Chris (tevreden tentkampeerder)

Vera*

Vera*

16-04-2010 om 12:48

Tip voor pootjes

Wij zijn al een aantal jaar de bezitter van een Zambezitenttrailer (kwa prijs niet voor beginners) en die staat ook zo. Het eraf halen van het fietsenrek kostte meer tijd.
Pootjes uitdraaien van de caravan kan heel snel met je accuschroefmachine. Dan hoef je niet met een slinger handmatig te gaan draaien.

An

An

16-04-2010 om 15:01

Caravan lijkt mij

Hoi,

Ik ben een echte tentkampeerder maar ik ga dan ook maar 1 a 2 keer per jaar weg. Ik zie het echt niet zitten om vaker de zooi te pakken. In jouw geval zou ik lekker kiezen voor een caravannetje. Ben je zo weg.

An

Puck

Puck

16-04-2010 om 15:58

Vera* toch!

Pootjes uitdraaien met een accuschroefmachine! Gewoon de kinderen laten doen, met een schroefmachine vind ik voor 80 plussers die alle luxe willen en snel willen uitdraaien om daarna zo snel mogelijk de schotel te kunnen richten, niet voor de eenvoudige kampeerder. Dat doe jij toch niet met je stoere Zambezi (kwijl, kwijl, ze zijn zo mooi). Overigens vechten onze kinderen erom wie de pootjes mag uitdraaien.

Vera*

Vera*

16-04-2010 om 16:32

Puck )

Wij hebben op onze klapkar twee uitklappootjes en hoeven helemaal niets te draaien. De kinderarbeidtaken zijn hier verdeeld en daar hoeven wij ons niet mee te bemoeien. Hoewel 'we', ik doe eigenlijk praktisch niets nu ze een eigen tentje hebben en ik het stapelbed niet meer in elkaar hoef te zetten.
Een collega van mijn man gebruikt inderdaad de accuschroefmachine voor zijn caravanpootjes en die college is jonger dan ik ben.

Biene M.

Biene M.

16-04-2010 om 20:46

Ot (zambezi)

Wat een mooi ding! Niet echt een instapmodelletje voor beginners helaas.

Vera*

Vera*

16-04-2010 om 21:22

Biene ot

Nee, een Zambezi is inderdaad geen instapmodelletje maar heeft wel alle mogelijkheden om heel flexibel schaduw te creeren (ik kan erg slecht tegen licht). Zo hebben we in de Provence alles omhoog gezet en hadden we een 'luifel' van bijna 25 m2.

Lijkt een beetje

Die Zambezi lijkt in sommige opzichten wel een beetje op een De Waard; zeker met die mega-luifels.Ik zie net dat ze die ook varioluifels noemen daar. Wel mooi, maar kan de prijzen zo snel niet vinden. Maar een vouwwagen is iets anders dan een tent. En Jes als je snel weg wil in Nederland of Duitsland dan is een caravan een betere optie.

Dorry

jes

jes

19-04-2010 om 13:52

Caravan

denk dat ik toch ga voor een caravan.
kan er 1 op te kop tikken voor 500 euro. ach is wel oudje 1988, maar verder goed met 1 jaar oude voortent en luifel. 4 slaapplaatsen. dus... mss kunnen we binnenkort op vakantie.
maar nu dus nog leuke goedkope camping. wie o wie???

jes

jes

19-04-2010 om 13:53

Leuke campings gezocht

in eerste instantie nederland. en niet duur.

wat betalen jullie doorgaands per nacht pp?

reina

reina

19-04-2010 om 21:13

Jes

Wat vind jij een leuke camping? Wij staan graag op SVR-campings, maar misschien zoek jij iets heel anders?

Puck

Puck

20-04-2010 om 09:51

Prijzen variëren

De SVR-campings waar Reina het over heeft zijn kleinschalige campings zonder toeters en bellen maar waar onze kinderen zich altijd uitermate goed vermaken. Op zo'n camping sta je voor minder dan 20 euro per nacht. Wil je een luxe camping met animatie, zwembad, ballenbak, veel vertier, etc. dan kan de prijs oplopen tot een eurootje of 50-60 per nacht in het hoogseizoen.

De roos

Een erg leuke (natuur)camping waar wij zelf twee keer hebben gekampeerd is camping De Roos in Beerze, bij Ommen. Geen toeters en bellen.

Kijk maar eens op hun website. Geen toeters en bellen, en ook niet zo duur.

www.camping-de-roos.nl

Chris

Minet

Minet

21-04-2010 om 07:22

Chris (ot)

Camping de Roos............daar kwam ik als 5 jarig meisje, mijn vader leerde mij daar zwemmen in de Vecht.....wat een nostalgie !

Minet

Ik weet niet natuurlijk niet precies hoe oud je bent, maar laten we er even vanuit gaan dat dat een jaar of 30 geleden was, dan vermoed ik dat de Roos niet eens zoveel veranderd is.

Wij vonden vooral het strandje aan de Vecht (en de Vecht zelf natuurlijk) erg leuk voor de kinderen. De plekken zijn ruim en er is gewoon heel veel ruimte voor kinderen om te spelen. En voor Jes: er zijn best veel anders dan gebruikelijk samengestelde gezinnen.

Chris

Hier

Hebben tich jaren een caravan gehad. Toen andere auto(s) gekocht die de caravan niet meer konden trekken. SLik en met pijn in ons hart 2 jaar niet gekampeerd. Vorig jaar een giga tent gekocht, 8 persoons (in een modern jasje) met leefruimte van 4,5 x 4,3 m. en 4 slaapcabines. Heel goed bevallen. De tent gekocht bij sidscampstore, voor een hele leuke prijs. Kijk maar eens op de site bij tenten 6 +.
En de camping heel dichtbij. Heel fijn en bekend. Oudste kids fietsen er heen, =5 km. Gezien wij kleine auto's hebben proppen deze vol en gaan. Deze camping is echt leuk, strandbad, speeltuintje, animatie en binnenzwembad. De rest moet je zelf maken. Zelfs onze pubers vinden het geweldig. En de prijs, wij gaan wij laat (14-28 aug.)(regio zuid) en betalen alles incl 190 euro voor 2 weken. Camping Maasduinen (vroeger de Eekhoorn) in Belfeld.
Gr Rymcke

Mummie

Mummie

22-04-2010 om 22:33

Types

Dorry, ik ben wel benieuwd welk beeld jij hebt van tentcampeerders en caravanners. Wij zijn tentkampeerders die tzt overstappen naar een caravan. Daarmee worden we toch geen andere types?

Kampeertypes

Wat ik zie op de camping is dat veel caravan-kampeerders graag alles verzorgt hebben; luifel, comfort-stoelen, schotelantenne, magnetron, tafelkleed, etc.
Wij kamperen met een tent en vaak op heel eenvoudige campings. Wat ik daar zie is dat tent-kampeerders vaak voor wat meer basic gaan; geen elektriciteit, geen koelkast, alleen een plank, een mes en een pannenset mee als keukengereedschap.
Het genieten dat je ook zonder luxe kunt staat dan meer voorop.
Als je van een tent naar een caravan gaat, kom je toch in en vast bed te liggen, heb je vaak wel een koelkast.
Dat zijn mijn bevinden, zonder dat ik daar een oordeel over geef. Je moet alleen voor jezelf bepalen hoe je je vakantie graag inricht. Voor de één zijn sommige keuzes vanzelfsprekend en voor de ander zijn ze wenkbrauw-optrekkend. Niks is goed of slecht, maar wat wil je?
Wij krijgen al sinds jaar en dag te horen dat ze niet begrijpen dat we zonder elektriciteit kamperen.
Voor mij is de charme van kamperen een benzine-lampje aansteken. En nadenken over de boodschappen die je doet en of je dat dus wel nodig hebt. Of gewoon slim boodschappen doen; rond 6 á 7 uur en dan direct gaan koken.
Voor de ander ligt dit gewoon iets ander; die wil gewoon een lampje aan kunnen knippen en ijskoude drankjes op elk moment van de dag.
Ik kan me direct voorstellen dat caravan-kampeerder en tent-kampeerders ergens in het midden elkaar tegenkomen. Er is altijd ergens een grijs gebied.
Nogmaals; niks is goed of slecht. Maar wat wil je; even back to basic, of lekker buiten met alle voorzieningen? Soms is het handig om dat even uit te proberen met een huurtent of caravan.

Dorry

reina

reina

24-04-2010 om 22:00

Dorry

Helaas heb je als tentkampeerder niet altijd de mogelijkheid een tentkampeerder te blijven , ik heb iets aan mijn been, het werd steeds moeilijker en pijnlijker om laag-bij-de-grond te slapen. Wij hebben nu een kleine caravan, ik slaap veel beter en ook koken bezorgt me geen rugpijn meer, maar verder doen we alles buiten, en nee, geen t.v., magnetron, barbecue, luie stoelen, dat hoort voor mij niet bij kamperen, maar ik vind de koelkast en het licht wat vanzelf brandt wél heel prettig (Terwijl ik dat echt nooit miste toen we met een tentje kampeerden) En ik geniet nu van het getik van de regen op de caravan, van het getik van de regen op het tentdoek werd ik sjacherijnijg, omdat ik een hekel heb aan klamme spullen in m'n tent.

No judgement

Reina,ik veroordeel niemand, en zeker niet als je om gezondheidsredenen andere keuzes moet maken.
Maar als je van luxe en comfort houdt, dan is de kans nu eenmaal groot dat je een tent niet leuk gaat vinden. Hou je van eenvoud en wil je dicht bij de natuur zijn dan kan een tent een goede keuze zijn.
Dus de vraag aan het begin van het draadje; wat moet ik kiezen een tent of een caravan, dat ligt dus aan het type kampeerder je bent.
Ik kan intens genieten van een houtvuurtje waar je op kunt koken/BBQ-en. Kan bijna nergens meer, maar dat is voor mij het ultieme gevoel van kamperen. Een ander wil misschien helemaal niet slepen met hout. Ik kan de hele dag daar mee bezig zijn en mijn DH met mij. Net als dat we graag bezig zijn met het afstellen van de tent. Hoe krijgen we meer schaduw met ons luifel en hoe watert ie beter af? En dat klamme, daar is ergens anders ook al een topic over geopend; gewoon een slaaptent met wollen gronddeken nemen. Of naar een warm gebied gaan
Maar ik denk dat Jes niet vanwege gezondheidsreden een keuze wil maken, maar zich orienteert op de kampeermarkt.
En daar is veel te krijgen in heeeeel veel verschillende vormen.
Overigens ga ik graag naar tent-campings waar geen caravans komen. Dat is gewoon anders, iets wat meer bij mij past.

Dorry

reina

reina

25-04-2010 om 00:09

Dorry

Ik las het ook niet als veroordelen, hoor, maar er wordt vaak gedacht dat tentkampeerders anders zijn dan caravankampeerders, terwijl ik bedoelde dat je soms als tentkampeerder gedwongen wordt je tent niet meer te gebruiken, maar nog wel van hetzelfde soort kamperen houdt. Ik denk dat het idd meer het verschil luxe-kamperen / niet luxe-kamperen is. Als je luxe wilt kamperen kies je idd voor een grote caravan of een tent met alles er op en er aan, als je van niet-luxe kamaeren houdt kies je voor een kleinere tent of een eenvoudige, kleine caravan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.