Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

voor het eerst met camper op vakantie - waar op letten?

Wij willen komende week (8 aug) voor het eerst met een huurcamper op pad in Nederland. Gewoon eens kijken of dat iets voor ons is.

Mijn man heeft het idee dat ik het allemaal veel te makkelijk inschat en dat we tegen allerlei dingen gaan aanlopen die wij nu nog niet kunnen voorzien (hoe moet aansluiting elektra, chemisch toilet reinigen, problemen met vinden van plek voor camper op Nederlands campings...)

Is kamperen met een camper inderdaad nou zo ingewikkeld? En zijn er nog dingen waar wij op moeten letten?
Kortom: hebben ervaren camper-kampeerders misschien nuttige tips voor ons? Of weten jullie leuke campings met camperplaatsen?

Alvast heel erg bedankt!

Groeten van Kaatjecato

Barvaux

Barvaux

04-08-2014 om 22:38

verplaatsen

Het lijkt mij onhandig als je geen fietsen tot je beschikking hebt daar om even naar de winkel te gaan?

Tijgeroog

Tijgeroog

04-08-2014 om 23:31

Leuk

Wij hebben een paar jaar geleden voor een langere periode een camper gehuurd, ik vind het erg leuk. We hebben nooit in nederland op campings gestaan, maar dat zal wel niet zo veel uitmaken.
Elektra was nooit een probleem. Als je rijdt laadt je je accu op, dus je hebt altijd je eigen voorraad aan boord. Die gebruik je als je ergens op een plek staat zinder stroom. Als je op een camping staat rol je je snoer uit naar een paal en dan heb je ook stroom.
Chemisch toilet legen kan op alle campings. Waarschijnlijk zit er een fles vloeistof bij je camper, maar zorg anders dat je biologisch afbreekbaar spul koopt, anders mag je niet overal legen. Je vuile water kun je niet overal legen, sommige camping hebben daar speciale voorzieningen voor en er zijn ook camperplaatsen waar dat kan.

Op alle campings waar je met een caravan kunt staan kun je ook met een camper komen. Verder kun je op sommige plaatsen op parkeerplaatsen enzo overnachten, ik denk dat dat in Nederland per plaats geregeld is. En ik zie best wel eens ergens mensen met een camper een nachtje staan. Regel iets van een camperboek, waar dat soort adressen in staan, daarin kun je ook vinden waar serviceplaatsen voor campers zijn (dus voor schoon en vuil water). Op internet en camperfora kun je zulke informatie ook wel vinden. Wat wij erg leuk vonden was om bij een boer op het erf te staan. In Italië en Frankrijk kon je boeken kopen met adressen waar dat kon, en het boek was dan meteen je "toegangsbewijs" voor zo'n plek. Misschien is er voor Nederland ook wel zoiets.

En fietsen zijn handig, maar als het alleen om een boodschap gaat is het ook wel een gedoe met eraf halen en weer terug zetten. Boodschappen deden wij meestal onderweg, dan stopten we even bij de supermarkt.

Verder: hou er rekening mee dat parkeren lastig is. Monaco hebben we uiteindelijk overgeslagen, omdat de enige camperplaatsen in de stad al bezet waren. Je hebt een grote plek nodig, waardoor je vaak wat verder uit een centrum staat. En doe de deurtjes goed dicht voor je gaat rijden, anders heb je net als wij door de camper rollende tomaten over de vloer.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-08-2014 om 09:36

Fiets

Inderdaad. Ik ben net vorige week een week met een boot weggeweest, da's ook een soort van camper maar dan nog onhandiger. Het was heel handig geweest als we minimaal 1 vouwfietsje hadden gehad om boodschappen te doen. Je ziet ook dat anderen dat wel hebben, een fiets voor ieder bemanningslid of een enkele fiets voor dit soort klusjes.

Tijgeroog

Tijgeroog

05-08-2014 om 09:48

Maar met een boot

Met een boot lig je vaak in een haventje midden in de stad, waar je in de buurt boodschappen kan doen. (En als je buiten de stad ligt zorg je dat je van te voren boodschappen hebt gedaan) Wij liepen dan altijd even met een rugzak op de rug naar de supermarkt, en dat was nooit een probleem. Zie je meteen wat van de plek waar je aangemeerd bent.

Met een camper rijd je vaak vlak langs de supermarkten, dus kun je makkelijk daar even uitstappen, dus nog makkelijker dan met die boot.

Pien

Pien

05-08-2014 om 21:08

Altijd fietsen mee

Wij hebben heel wat gecamperd met de camper van mijn ouders. We namen altijd fietsen mee. Boodschappen doe je inderdaad vaak onderweg, maar het is wel heel fijn om een uitstapje naar een stadje te kunnen maken zonder dat je de hele camper hoeft mee te nemen. Ons reisschema (zowel in Nederland als in het buitenland) was namelijk vaak: paar uur rijden, boodschappen halen en een camping zoeken, daar neerstrijken, overnachten, volgende dag een uitstapje in de buurt (vaak dus met de fiets, of OV, maar ook met de camper) en de dag daarna weer doorrijden. Wij waren dus vaak twee nachten, maar ook weleens drie, op dezelfde camping.

Nu we drie kleine kinderen hebben, is het helaas geen optie meer (kunnen geen drie kinderen vervoeren in die camper), maar het was altijd een heerlijke manier van reizen!

Stroom is heel eenvoudig, inderdaad gewoon snoer uitrollen en vrijwel elke camping heeft plaatsen met electra. Vuil water leeg je bij een camperonderhoudsplaats, wat ook bijna alle campings hebben. Ik weet niet hoe lang je gaat, maar er gaan heel wat liters in die vuilwatertank, dus je kunt hem wellicht ook legen bij het camperverhuurbedrijf als je terugkomt (ik weet niet wat de afspraken daarover zijn). Het legen van het chemisch toilet kan ook op vrijwel elke camping en ik neem aan dat de camperverhuurder je een beschrijving meegeeft van hoe dat werkt.

Het vinden van een plek op NL campings is voor ons nog nooit een probleem geweest. Neem een goede campinggids mee (die van de ANWB bijvoorbeeld) of installeer de app op je telefoon. Als je geen zin hebt om op de gok te gaan, kun je toch onderweg al rijdend even bellen of ze plek voor een camper hebben.

Veel plezier!

Anja

Anja

06-08-2014 om 00:09

makkie

Wij camperen met vier kinderen. Al jaren. In Nederland en buitenland.
In Nederland zijn fietsen handig.
In buitenland vind ik fietsen vaak niet zo leuk (hoogteverschil).
Wij staan eigenlijk nooit langer dan 2-3 nachten op dezelfde plek.
Zodra we van de camping rijden gaan we eerst boodschappen doen. In Nederland kun je natuurlijk overal boodschappen halen maar in het buitenland is dat soms lastig. En het is frustrerend als je het al zat bent dan nog eerst een winkel te moeten zoeken.

Chemisch toilet en stroom is al genoemd.

Wij hebben nog nooit gehad dat er geen plek voor ons was op een camping. Juist omdat je maar voor een paar dagen komt is er altijd nog wel ergens een plekje. Een camper zetten ze al snel ergens tussen.

Meeste campings sta je op een gewone campingplek. Soms hebben ze camperplekken (klein, asfalt, voor 1 nacht). Veel gemeenten hebben een paar camperplekken waar je 24-48 uur mag staan. Je mag dan vaak niet je hele campingset (tafel stoelen ed) uitzetten.)

Wij gaan vaak overdag op een dagrecreatieterrein ofzo staan en gaan aan het eind van de middag naar een camperplek. Moet er nog wel plek zijn natuurlijk. Dat is in het buitenland makkelijker (frankrijk en dld hebben veel camperplekken waar je gratis / voor weinig kunt staan. 10 euro p.n. ofzo). Dan heb je geen bewaking natuurlijk. Moet je durven.
Wij hebben een eenvoudige camper, oud ding. ER staan altijd welk van die enorme campers met tv schotels e.d. Ik denk dan altijd maar dat daar meer te halen is.
Wij doen dit al 12 jaar. Geen negatieve ervaring gehad. In Frankrijk mag je vaak op boerenerven staan. Zweden mag je overal staan. (als het kan vraag je toestemming) In Denemarken vroegen we geregeld of we ergens bij een boer mochten staan. Nooit een probleem. Mensen zijn enorm gastvrij.

Hier in nederland sta je waarschijnlijk meestal op campings. Eitje.

Superleuk, veel plezier!

Thursday Next

Thursday Next

07-08-2014 om 14:13

wij zijn nu

op vakantie in frankrijk met een gehuurde camper. We doen dit ( camper huren) al een paar jaar. Fietsen mee is erg handig idd om boodschappen te doen of naar het startpunt van een wandeling of zi te gaan. wij huren een kleine camper met uitklapdak, en nemen een tentje mee voor de kinderen om in te slapen. Electriciteit wijst zichzelf, bij de camper zit een electriciteitssnoer. wij kunnen 2 dagen of zo zonder, als de accu opgeladen is. We hebben geen wc in de camper. Afvalwater hebben we nauwelijks, die tank legen we alleen als we de camper gaan inleveren, dan rijden we hem boven een put en legen de tank. Voor water bojvullen is meestal een plek op de camping maar het kan ook met een gieter. Veel plezier!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.