Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

flora B

flora B

16-05-2009 om 12:03

Vouwwagen

Hoi,
Ik vind de prijzen van de mobilehome op de camping zo achterlijk hoog worden dat we hebben besloten om een vouwwagen te kopen.
Echte kampeerervaring hebben wij niet, ik zie de mobile home niet echt als kamperen.
Mijn vragen.. ik zoek een wagen die ook snel onderweg opgezet kan worden, hoe doen jullie het zonder koelkast? Heb je veel last van ongedierte in de binnentent en nog erger mieren in je bed? (ooit een tentervaring van 20 jaar geleden)
Kan ik boven op een vouwwagen ook nog de campingstoelen bevestigen?
Kleding, enkele boodschappen etc.. kan je dat ook vervoeren in de wagen?
Morgen gaan we naar een kampeerzaak om ons te laten voorlichten, maar ik geloof jullie eerder dan de verkoper.(haha) Hopelijk zijn er mensen met ervaring hier, alvast bedankt Floor

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

16-05-2009 om 12:17

Flora

Er zijn heel veel soorten/modellen vouwwagens. Echter, in elke vouwwagen zit, ook als hij ingeklapt is, de nodige bergruimte. Een koelkast (voor zover die nog niet in de ingebouwde keuken aanwezig is) kun je simpel zelf regelen door een elektrische koelbox aan te schaffen.
Binnententen zijn soms geheel afsluitbaar met een rits, soms ook niet, dus als je gegarandeerd ongediertevrij wilt liggen, koop dan een model met afsluitbare (door rits) slaapcabines.

Kari1

Kari1

16-05-2009 om 12:22

Weten wat je wilt

is het belangrijkste. Waar liggen je prioriteiten wat betreft gebruik? In principe zijn er twee soorten: vouwwagens en bouwwagens. Een vouwwagen is een snelle opzetter, geschikt voor rondtrekken en gebruik onderweg, dus ook goed op te zetten voor 1 nacht. Je levert daar óf (leef)ruimte voor in óf je moet (voor een grotere) flink je portemonnee trekken. In een bouwwagen (de meeste conventionele modellen, vriendelijk geprijsd) heb je meer ruimte maar die is minder snel op te zetten. Laat je niet overtuigen door een verkoper die beweert dat dat met een conventioneel model ook kan; dat valt vies tegen in de praktijk!
Als jullie een mobile home gewend zijn, en dus 1 vast adres per vakantie, dan ben je misschien het best af met een wat grotere vast-kamp-wagen. Voor slapen op heen- en terugreis neem je dan een hotelletje of pension.
"hoe doen jullie het zonder koelkast?" Campingkoelkast meenemen of koelkast huren op de camping.
"Heb je veel last van ongedierte in de binnentent en nog erger mieren in je bed?" Nee.
"Kan ik boven op een vouwwagen ook nog de campingstoelen bevestigen?" I.h.a wel.
"Kleding, enkele boodschappen etc.. kan je dat ook vervoeren in de wagen?" Ja.
Kari

Ga eens kijken

al je vragen zijn al beantwoord door bovenstaande reacties. Ik zou zeggen ga eens kijken bij zaken die vouwwagens verkopen en laat je voorlichten.
Wij zijn al een aantal jaren helemaal happy met onze Holkamper Astro XL.

groetjes van Purk

Vera*

Vera*

16-05-2009 om 16:02

Proberen

Omdat wij nog niet wisten of het zou bevallen hebben we toendertijd een bouwwagen gekocht, een Jamet Canyon. Dit is een zogenaamde dubbelklapper. Na een viertal vakantie wisten we precies wat we wel en niet handig vonden.
Nu hebben we voor het derde jaar een Zambezi original, super om mee te trekken maar is op te bouwen in vele mogelijkheden en heeft erg veel schaduwmogelijkheden (een hele belangrijke aanschafreden). Het is echter wel kwa prijs de top of the bill.
Als je nog niet weet of het je zal bevallen kun je ook een tweedehands exemplaar kopen, op Marktplaats soms te koop met complete kampeeruitrusting. Je kunt dan rustig uit proberen of het bevalt en zo niet dan verkoop je hem weer en is het verlies minimaal.

Guinevere

Guinevere

16-05-2009 om 22:21

Jametic

Wij hebben een jametic. Dat is een vouwwagen, geen bouwwagen trouwens. Desalniettemin maken wij er altijd zo'n puinhoop van in de tent dat we minstens 2 uur bezig zijn met opruimen voordat we weg kunnen...
Wij hebben idd een electrische koelbox mee, dus dan moet je ook stroomkabels meenemen. Maar dan kun je ook echte lampen neerzetten. Voor het geval dat hebben we zelfs een electrisch kacheltje bij ons, iets te vaak met max. 11 graden in de stromende regen gestaan de laatste jaren.
Beestjes horen er wel een beetje bij in een tent, maar de slaapruimtes zijn goed afsluitbaar.
Je kunt ook een caravan overwegen als je meer luxe wilt (en geen mieren).

Guinevere

hier ook een klein kacheltje in de vouwwagen. Wordt elke vakantie wel gebruikt, kan het zeker aanraden als item dat zeker onder in de bak moet!

groetjes van Purk

flora B

flora B

17-05-2009 om 08:15

Jamet

hebben wij ook aan zitten denken, zijn ook al eens mensen tegengekomen op de camping die hem ook hadden, alleen nam dat ding flink wat ruimte in, zodat ze niet de luifel op konden zetten.We kwamen ze tegen in spanje, schijnt dat daar de plaatsen op een camping meestal kleiner zijn.
Het is onze bedoeling echt om naar een warm land te gaan voor zo,n 3 weken, wellicht in de meivakantie dichterbij, zo, kachel is dan ook echt nodig. Koop je die speciaal bij een campingwinkel?
Nog een domme vraag... je hebt dus stroom bij je plaats,neem je dan zelf zo'n verlengkabel, verdeler mee, waar je meerdere stekkers in kunt doen. Is dit ook een speciaal campingartikel, of kan gewoon van de bouwmarkt?
In een vouwwagen, doe je daar nog speciaal extra grondzeil in? Kan mij wel voorstellen ondere de luifel.
Wat een vragen... ik weet het,
Jullie alvast bedankt voor de ervaringen,
groeten Floor

Kari1

Kari1

17-05-2009 om 13:01

Jamet

zegt niet veel. Jamet heeft veel verschillende modellen met verschillende maten en opzetmethoden. Ga eerst bedenken wat je wilt met die vouwwagen. Veel binnenruimte en comfort en wat langer bezig zijn met opzetten? Snel opzetten en wat meer buiten (moeten) leven? Allebei en flink betalen daarvoor? Als je dat weet kom je uit op een model, en dan ga je kijken welke merken het door jullie gewenste model in het assortiment hebben.
"kachel is dan ook echt nodig. Koop je die speciaal bij een campingwinkel?" Ja. Van groot tot klein en van goedkoop tot duur.
"Is dit ook een speciaal campingartikel, of kan gewoon van de bouwmarkt?" Kan van de bouwmarkt. Wel letten op de goede stekker voor in de stroompaal...kijk daarvoor bij een campingwinkel hoe het eruit moet zien.
"doe je daar nog speciaal extra grondzeil in? Kan mij wel voorstellen ondere de luifel." Meestal wel in de voortent. Dan kan de regen onder dat grondzeil doorlopen en loopt niet je voortent in. Onder de luifel kan, maar hoeft niet. Daar kan gaatjeszeil prettig zijn tegen de inloop.
Kari

Janeway

Janeway

17-05-2009 om 14:21

Jamet

Wij hebben een enorme Jamet.. Maar we houden wel een beetje van ruimte met 2 adhd-ers. Formaat uitgeklapt en opgezet. 6,20 x 4,50.. Groot dus. Maar er zijn ook veel kleinere Jamets. En ook snelle klappers die je voor een nachtje op kan zetten. Dat kan met onze grote ook trouwens, je hebt dan alleen de slaapkabines.
De Jamet heb je tot een 5/6 duizend euro nieuw compleet. Een Holtkamper begint vanaf 10 duizend. Het ligt er dus ook maar net aan hoe dik je portemonnee is

flora B

flora B

17-05-2009 om 17:34

We zijn geweest...

en het is allemaal een boel duidelijker geworden. Onze voorkeur gaat uit naar de Jamet Arizona all season, kost 5600 euro. We hebben 3 kinderen en mijn man is 195 cm lang, deze heeft gewoon de lengte nodig.
We zijn naar Obelink geweest in winterswijk en daar bijna 4 uur doorgebracht wat een uitgebreide winkel. Maar voor leken is het toch fijn om persoonlijk advies te krijgen, dit is te massaal. We hebben hem voor volgend jaar nodig en kregen van de verkoper het advies om hem dan in het najaar te kopen, vaak willen ze dan meer van de prijs af doen....(vond ik wel eerlijk).
We moeten ook nog een beetje bij sparen... maar gaat wel lukken.
Ben er wel achter dat je heel veel geld kwijt kunt in kampeerspullen, jeminee!!
Groeten Floor

Kari1

Kari1

17-05-2009 om 19:51

Mooi

Ja, da's een joekel van een wagen. Geen al te klein campingplekje zoeken dan maar. Ik denk wel dat je er, komende uit een mobile home, verstandig aan doet om niet te klein en te sportief te gaan. Je eis uit je eerste posting "snel op te zetten onderweg" heb je dus laten vallen. Want vegis je niet, volgens de folder kan dat maar dat is geen pretje. Zoek liever een hotel voor onderweg!
Bedenk ook dat je laadvermogen niet meer zo groot is, 230 kg zag ik op de jamet-site. Dat is voor een gezin van 5 zo bereikt, zeker als er ook nog van alles op de wagen moet. Er zal dan ook nog eea in de auto moeten passen.
Kari

Guinevere

Guinevere

17-05-2009 om 20:30

Goedkoper

Kijk anders eens op marktplaats of iemand die vouwwagen aanbiedt. Of huur zo'n model een keer voor een paar weken. Het is nogal een enorme aanschaf, zeker als je geen echte kampeerervaring hebt. Als je eenmaal op pad bent met zo'n ding merk je pas welke zaken aan een vouwwagen voor jullie belangrijk zijn. Wie weet heb je dan toch liever een ander model.
Over die kleine kampeerplekken in Spanje: ik heb in Spanje zelf bijna nooit een kampeerplaats gevonden die aan mijn eisen voldeed. Bijna allemaal te krappe stoffige plaatsen met héél erg veel lawaaiige Spanjaarden als buren, die de hele dag in hun voortent zitten met de tv aan. Echt heel veel geluidsoverlast gehad, Spanjaarden leven toch wel erg anders dan wij. Italiaanse campings vind ik absurd duur voor wat ze te bieden hebben.

Janeway

Janeway

17-05-2009 om 23:30

Marktplaats

Wil je perse nieuw? Anders in het najaar gaan kijken op marktplaats, er zijn mensen die gebruiken een vouwwagen 2 jaar of zelfs misschien maar 1 en dan bevalt het niet. Dan kan je dus een bijna nieuwe wagen kopen voor een stuk goedkoper dan nieuw. En met een beetje geluk heb je een kampeer uitrusting erbij. Je kampeer uitrusting kan je ook bij elkaar scharrelen op marktplaats. Er zijn bosjes mensen die de brui geven aan kamperen en die dus alles verkopen.
Laadvermogen van een Jamet Arizona. In de wagenbak ligt bij ons alles wat in de vouwwagen kan blijven. Ook de voortent, stokken enz. Bv skottelbraai, serviesgoed, grondzeil noem maar op. In de banken zit het kleinere spul zoals elektrahaspel lampen(gas, olie) Buitenspeelgoed en zwemspul. In de disselbak zit een camping(absorptie)koelkastje een gastankje en wat spul om de vouwwagen waterpas te zetten. Kleding en beddengoed gaat in de auto. Gaat Prima zo. Wij hebben een Jamet Montana dit model wordt niet meer gemaakt maar is net als de Arizona enorm groot. Voor een nacht opzetten kan best maar dan alleen het slaapgedeelte, dat staat in principe ook snel. Als je gaat kopen denk dan ook aan ondertentjes. Is het niet om te slapen dan wel als opruim/voorraadhok.

marie

marie

18-05-2009 om 16:24

Vouwwagencentrum

Hallo
Ik heb geen flauw idee waar je woont, maar je zou ook eens hier kunnen kijken:
www.optearwein.nl
zij zijn dealer van Jamet en hebben ook occaisons.
succes

Jade

Jade

24-05-2009 om 09:53

Vouwwagen gehad.

Wij hebben een Jamet Montana gehad (althans, hij gaat midden juni weg, omdat we een caravan hebben gekocht).

We hebben er ruim 6 jaar plezier van gehad, maar omdat we meer naar het zuiden gaan en we op kleinere plekken staan en je daardoor niet buiten kunt zitten (het is een grote voortent) zijn we overgegaan op een caravan.

De ervaring leert dat het opzetten (en afbreken) steeds sneller gaat. Onderweg sliepen we altijd in een hotel, maar je kunt ook op een camping gaan staan en alleen het slaapgedeelte openzetten. Wij hadden altijd alleen het slaapgedeelte openstaan op de laatste nacht van de vakantie, de rest hadden we dan al ingepakt.

Het nadeel wat wij vonden is dat de vouwwagen droog ingeklapt moet worden. Wij hebben thuis niet veel ruimte om deze weer uit te klappen als ie nat is ingeklapt. Doe je dat niet dan krijg je het 'weer' in de doeken.

Jade

Jade

24-05-2009 om 09:56

En toen...

...drukte ik al op 'verzenden'.

Gisteren nog zei mijn man dat hij de vouwwagen toch wel gaat 'missen', we hebben er heel veel plezier van gehad (jeetje, wat een leuke ontboezeming van manlief)

In ieder geval heel veel plezier met de voorpret (het zoeken naar een goede vouwwagen vond ik altijd erg leuk, het vinden natuurlijk nog leuker

Kari1

Kari1

24-05-2009 om 18:53

Jade

Niet alle modellen vouwwagens geven een probleem bij nat inklappen. Wij hebben ons model er op uitgezocht; als ik ergens een hekel aan heb is het "niet wegkunnen want het regent" of "we gaan vandaag alvast maar want nu is de boel droog en morgen regent het misschien". Als we nat of vochtig hebben ingeklapt (en dat is eigenlijk altijd als je 's morgens vroeg vertrekt) dan klappen we bij de eerste koffiestop op de parkeerplaats even open. Hangend aan de trekhaak, geen steunen uitdraaien. Kost minder dan 1 minuut. Alleen een lege parkeerplaats links van je nodig. Met een beetje wind (en als het kan wat zon) is het spul droog voor de koffie op is. 1 minuut inklappen en droog weer verder. Ideaal.
Kari

Jametic

Wij hebben ook een Jametic, omdat die snel staat. Wij blijven nooit lang op 1 plek. Deze wagen is niet zo groot, maar heeft wel lange bedden met lattenbodem. Als je een kleine tent gewend bent is dit al heel luxe.
groet
Suus

Jade

Jade

30-05-2009 om 12:56

Kari,

dat wist ik niet. Maar goed, het probleem is opgelost, want we hebben nu een caravan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.