Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Waarom op pad op zwarte zaterdag?

Waarom niet een of twee dagen later? Op deze manier gaat toch minstens een vakantiedag op een vervelende manier voorbij? Kun je toch beter nog een nachtje thuis blijven?


omdat..

ik jaren geleden al las dat vakantiehuisjes verhuurd worden van zaterdag tot zaterdag, dat men denkt zondag nog even thuis de boel kan opruimen..

amk

amk

02-08-2014 om 22:28

omdat

je gelijk weg wilt omdat je maar 1 week vrij hebt.
Omdat je met je ex op die dag de wissel hebt afgesproken en ze beiden niet bereid zijn een dag met de kinderen op te geven.

De redenen van collega's in elk geval

Of dit

Zwager (alleenstaande vader) gaat voor het eerst met dochter op vakantie. Beetje last minute ook naar ons vakantieadres (in overleg). En daar was nog maar 1 optie te boeken, op zaterdag vertrekken.
Wij hebben op tijd geboekt en gaan op zondag heen (maandag aankomst) en op een vrijdag terug.

Barvaux

Barvaux

03-08-2014 om 09:47

chiquita

Ik kon twee jaar geleden zomaar kiezen tussen vrijdag, zaterdag en zondag als aankomstdag in een stacaravan in Frankrijk dus dat argument hoeft echt niet meer.

Verder kun je ook op woensdag je eerste vrije dag hebben in plaats van zaterdag dus ja ik vind het ook erg vreemd om zo je eerste dag te beginnen, ik zou het nooit doen, dan maar een dagje later.

amk

amk

03-08-2014 om 10:01

Barveaux

niet iedereen kan zijn vakantie in het midden van een week beginnen. Er zijn bedrijven met een collectieve sluiting. Wil je dan geen vrij ben je je dagen wel kwijt want je kunt niet aan het werk.
Of met ploegendiensten heb je er zelf ook niet altijd invloed op.

Niet alle locaties bieden flexibele aankomst en vertrekdata, georganiseerde reizen zijn vaak za-za om de hele groep compleet te krijgen terwijl er wel individueel heen gereisd wordt.

Zelf zou ik zo'n dageen andere routekiezen, maarsoms heb je geen keuze.

Fiorucci

Fiorucci

03-08-2014 om 10:01

barvaux

Dat jij kon kiezen kwa aankomstdag wil natuurlijk niet zeggen dat dat overal kan....

Ach

Wij hebben vaak huisjes gehuurd waar geen keuze was. Het was van zaterdag tot zaterdag en als je na een bepaalde tijd kwam moest je bellen omdat de plek waar je de sleutel kon halen dan dicht was. Nou heb ik geen ervaring met Frankrijk, maar in Duitsland was het best te doen. Wij rijden wel liever twee kortere dagen dan een hele lange, dat scheelt ook wel. Vanaf zuid Duitsland in de ochtend verder rijden op een zwarte zaterdag ging prima.
We hebben overigens weleens een hele dag in de file gestaan, we moesten die dag van het ene huisje naar een volgend huisje. Achteraf bleek een vreselijk ongeluk de oorzaak te zijn. Op het moment dat je in zo'n file staat kan je weinig anders doen dan afwachten. Ik heb een boek gelezen, de kinderen hebben ook rustig iets gedaan (weet niet meer wat). Het was ieg geen "verpeste" dag ofzo, het was gewoon niet anders.

Tijgeroog

Tijgeroog

03-08-2014 om 10:39

Bovendien

Als je tien werkdagen vakantie opneemt en de eerste is op maandag, dan kun je op zaterdag al weg en heb je dus twee dagen meer vakantie dan wanneer je op een woensdag je vakantie zou beginnen.als je er door files dan een halve dag langer over doet, heb je nog steeds 1,5 dag extra vakantie.

Op een andere dag vertrekken

Ik zou een dag vroeger of later vertrekken. Dag vroeger en dan in twee keer rijden of dag later en dan maar één nacht minder op de plaats van bestemming. Alles beter dan zo lang in de file staan!

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

03-08-2014 om 14:48 Topicstarter

maar zo'n reisdag in de file is toch (meestal) geen vakantie?

Je 'verliest' een dag als je aan de verhuurdata vast zit, maar die dag verlies je toch sowieso doordat je hem op een onplezierige manier doorbrengt (en ook nog eens meer brandstof verbruikt doordat je zo ineffectief moet rijden).

autoreis

Nou hou ik sowieso niet van lange autoritten, ik vind het echt zonde dat de reis alleen al mij 3 vakantiedagen kost (1,5 dag heen en 1,5 dag terug), maar ALS ik met de auto zou gaan en verplicht op zaterdag moet aankomen, dan zou ik donderdag of vrijdag al vertrekken om maar niet in die ellendige files te staan. Ik zou de reis onderdeel maken van mijn vakantie en een leuk tussenadresje met zwembad opzoeken.

Dag later (bromvlieg)

Ga je een dag later dan krijg je dit: http://mobiel.nu.nl/algemeen/3843755/opnieuw-druk-vakantieverkeer-franse-wegen-.html

LInda

LInda

03-08-2014 om 18:24

Zwarte zaterdag of grijze zondag

Fay, volgens jouw linkje stond er zaterdag 994 km en zondag bijna 300. Toch maar liever grijze zondag .

Maar beter nog geheel voorkomen natuurlijk, als je de mogelijkheid hebt op een andere dag te rijden.

Barvaux

Barvaux

03-08-2014 om 19:47

amk en fio

Als meer mensen op een andere dag op vakantie gaan en gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn zijn er ook geen files meer voor de mensen die wel moeten gaan. Daarnaast ben je niet verplicht om op zaterdag te gaan, je kunt ook zondag gaan rijden.

amk

amk

03-08-2014 om 19:57

Barveaux

zoals vaker ben je heel erg stellig in wat je schrijft en dragen wij tegenargumenten aan. Zeg niet te vaak nooit, je weet niet wat je verder in het leven nog gaat gebeuren.

Barvaux

Barvaux

03-08-2014 om 20:29

tjee

Ik weet wat er met onze relatie gebeurd als wij in zo'n file gaan staan dus nee wij sluiten nooit aan op zwarte zaterdag, wij vermijden files als dat mogelijk is en dan heb je nog genoeg files over van ongelukken etc.

Ik snap niet wat je probleem is: als je niet anders kunt en vooral wil ga je lekker in de file staan maar er zijn genoeg mensen die wel anders kunnen toch? Een dagje langer, een dagje korter maar vertel mij wat het nut is van urenlang vast staan?

Fiorucci

Fiorucci

04-08-2014 om 10:01

Barvaux

Wellicht zijn fransen nog minder flexibel in hun mogelijkheden kwa vrije dagen dan nederlanders. Dat zou ook verklaren waarom ze zo massaal op vakantie gaan. Misschien geen vakantiespreiding?

Dan nog

hoeven ook zij niet allemaal op dezelfde dag weg.

Blijkbaar kan dat niet (op een andere dag vertrekken)

Ik kan mij niet voorstellen dat mensen voor de lol in de file gaan staan. Beetje simpele oplossing: dan ga je maar op een andere dag. Dan weet ik er ook wel een: dan ga je maar niet op vakantie.
Als iedereen een dag later zou kunnen gaan dan krijg je een zwarte zondag. Blijkbaar hebben veel mensen geen keuze om op een andere dag te gaan als ze op vakantie willen.

Barvaux

Barvaux

04-08-2014 om 11:07

Fay en algemeen

Die keuze is er natuurlijk altijd maar het kost wat meer geld of het vergt een omschakeling in wat je eerste vakantiedag is of je moet wat langer zeuren bij je werkgever of het scheelt je een vakantienacht (ik ga niet zeggen dat het een vakantie dag scheelt).

Bijna iedereen heeft een keus en als iedereen wat meer kijkt naar mogelijkheden komt iedereen zonder gedoe op zijn of haar vakantiebestemming aan. Wellicht moet Frankrijk er zelf ook wat aan gaan doen. Ik weet niet hoe hun vakantieplanning loopt maar als een klein landje als wij aan vakantiespreiding doet kan Frankrijk daar ook wel iets van leren. Hebben ze zo kort vakantie dan dat iedereen op die twee zwarte zaterdagen op vakantie moet?

Suze

Suze

04-08-2014 om 11:09

Fay

Of: je boekt van zaterdag tot zaterdag, maar je gaat toch pas zondag rijden.

Dat kan natuurlijk altijd, toch?, maar ik kan mij voorstellen dat mensen dat niet willen - wel betalen maar niet van je huis/stacaraven of wat dan ook genieten.

Nb: wij gaan dus niet in de zwarte zaterdagfile staan .

amk

amk

04-08-2014 om 11:18

Barveaux

"of je moet wat langer zeuren bij je werkgever" Dat gaat niet als je een collectieve vakantie hebt.

En de meeste werkgevers willen best wel, maar de continuiteit moet er ook zijn. Zo hebben alle werknemers hun eigen legitime redenen om een bepaalde periode vrij te willen. En niet iedereen zal kunnen krijgen wat hij/zij wil. Meer zeuren werkt dan vooral tegen je.

De Fransen doen ook aan vakantie spreiding, de ene helft heeft juli vrij, en de andere helft augustus. Dat laatste weekend is dus het weekend met de zwarte dagen.

Barvaux

Barvaux

04-08-2014 om 11:25

amk

Je bent ook koppig, als het niet gaat gaat het niet, dat is duidelijk maar er zijn maar weinig werknemers met collectieve vakanties. Het is vaak vooral een kwestie van wennen, zoals alles wat je wil veranderen (net zoals geen hakken dragen op het werk).

Veel mensen hebben drie weken vakantie en gaan er maar twee. Die kunnen ipv een week ervoor of erna ook een halve week ervoor en een halve week erna maar het zit er op de één of andere manier ingebakken dat je op zaterdag naar de camping moet.

Hoe al die mensen dat doen die gaan vliegen is mij dan een raadsel want de drukste vliegdag dit jaar lag op een vrijdag en sowieso gaan er elke dag mensen op vakantie. Gaan dan al die mensen met collectieve vakanties niet met het vliegtuig?

Barvaux

Barvaux

04-08-2014 om 11:26

Daarnaast

Als meerdere werknemers dit willen heb je meteen ook continuïteit, de één komt terug op woensdag en de ander gaat op woensdag.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-08-2014 om 11:37

Bouwvak

In Nederland hebben we ook een bouwvak, waarin veel werknemers verplicht vrij zijn. Geen idee hoe het in Frankrijk gaat, maar ik zou me voor kunnen stellen dat veel meer bedrijven daar een collectieve sluiting hebben.

Barvaux

Barvaux

04-08-2014 om 11:48

Tijgeroog

Die bouwvak is ook verdeeld in drie regio's en dan hebben we hier dus maar een klein landje.

wedervraag

Waarom zou je je hier druk over maken. Het is algemeen bekend dat er op deze dagen veel verkeer is. Dus de mensen die wel deze dagen kiezen om op vakantie te gaan die kiezen er zelf voor om in de file te staan. En mensen die niet op vakantie gaan maar ergens anders naar toe moeten kunnen, weten ook dat er veel verkeer is op deze dag, dus die kunnen kijken of ze op die dag met het OV kunnen of iets anders kunnen regelen. Ik zie het probleem niet zo. Om nou te gaan verzinnen wat bedrijven etc kunnen doen om deze dag te voorkomen, of mensen te zeggen dat ze dan maar een andere dag op vakantie moeten, ik zie het nut er niet van in. Plan je eromheen als je je irriteerd, en laat de mensen die in de file willen staan, lekker in de file staan. Ze weten dat van tevoren!

Paal

Paal

04-08-2014 om 12:21

'S nachts

Wij hebben beide een collectieve vakantie! Ruime vakantie dat wel. We kunnen in deze weken gemakkelijk plannen. Meestal gingen we door de week weg, maar bijna altijd 's nachts tijden. De kinderen vonden het het. ultieme vakantiegevoel. We willen dit niet meer, het voelt niet fijn meer en de kinderen gaan niet neer mee. Toch, collectieve vakanties die collega's wel volledig benutten. Het blijft een keus die ieder voor zich maakt. Blijkbaar heeft men het er voor over.

Niet waar

Tja, wat zou je je druk maken. Bovendien is het helemaal niet waar dat 'iederee'n op zwarte zaterdag gaat. De meeste mensen gaan al op andere dagen (hebben keus). Van de kleine rest blijft inderdaad een piek over. Dat soort pieken heb je overal. Ook bij de kassa en zelfs op de grote stille heide waar het dan ineens toch tamelijk druk is. Niks aan te doen.

FayW

Het kan dus wel en is dus gewoon een simpele oplossing en niet simpel hoe jij dat bedoelt, vind ik een beetje simpel gesteld door jou..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.