Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

liora

liora

03-08-2010 om 21:48

Wat doe ik fout? vakantie is afzien

Hoi,

Sinds zaterdag ben ik alleen met mijn twee zoons op vakantie op Texel. Ik geniet van het eiland maar vond het zo vreselijk zwaar allemaal. Helemaal alleen en 16 uur per dag verantwoordelijk voor quality time.... Pffff.

Hoe doen andere alleenstaande ouders dat? Ik heb veel vrienden maar die vragen nooit of ik met zoons meega, want dat zou natuurlijk ideaal zijn.

Is het überhaupt wel een goed idee om als alleenstaande ouder met twee kinderen op vakantie te gaan?

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

03-08-2010 om 21:55

Tsjah

wat doe je dan zoal op je vakantie?

Minet

Minet

03-08-2010 om 21:55

Hoe hoog ligt jouw lat?

Naar mijn idee veeeeeeel te hoog! wie zegt jou dat je 16 uur per dag qualitytime moet leveren????
Ontspan.........go with the flow, dan wordt het allemaal een stuk leuker liora.

angel3

angel3

03-08-2010 om 22:10

Zorg voor vriendjes

Als je helemaal alleen bent en er zijn geen andere kinderen dan komt er veel op de schouders van de ouder(s) neer om de kids te vermaken.Daarbij hebben jouw kinderen nog niet heel veel aan elkaar qua spelen. Weet niet waar je zit? huisje ergens? of camping?) Iha is een camping ideaal. Dat biedt onze kids echt speel plezier met andere kinderen waardoor wij letterlijk 2 uur aan het zwembad boekjes zitten te lezen. Dat lukt bij jou met baby dan weer niet maar bij wijze van spreken dan. Ik denk dat je echt moet zoeken naar de ultieme vakantie voor je oudste en dan heb jij het vanzelf ook fijn en rustig

liora

liora

03-08-2010 om 22:13

Nee

Wat ik zoal doe: naar strand, ijsje eten, naar speeltuin, gewoon op de boerderij spelen, oudste heeft ook ds mee, maar het is echt heel zwaar. De jongste slaapt nog twee tot drie keer per dag, oudste wil steeds met mij dingen dien. En als hij zelf speelt is het steeds: mama kijk.

Heb niet het idee dat de lat hoog ligt. We fietsen ook af en toe naar een dorpje, echt allemaal niks bijzonders. Maar go with welke flow? Er is geen flow, niks doen bestaat niet. Niks doen is elke minuut een kind van 1 troosten die zijn hoofd heeft getoten, en anders heeft hij wel gepoept of honger of dorst moe. Dus buiten is het beste...

Ik vind het zo zwaar dat ik niet echt kan genieten en het liefst morgen maar huis rijd.

Ben trouwens benieuwd of degene die me adviseert te ontspannen weleens alleen met twee kinderen een week op vakantie is geweest.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

De oudste

zsm los laten op andere kinderen. Ik heb op onze camping de oudste meer zelden gezien, die was de heel dag aan het spelen met iedereen en alles.

Dan heb je de jongste nog en ik vond het ook pittig, het is erg afhankelijk van je accomodatie en directe omgeving of ze dan even een paar minuutjes niet in de gaten gehouden hoeven te worden.

Liora

check me je i phone je mail...lees die van AMK en bel haar op haar mobiel! Ze zit er nu ook en wil graag een keertje afspreken. Dat is in elk geval dan een dagje de zorg delen en de kinderen kunnen fijn met elkaar spelen.

groetjes van Purk

liora

liora

03-08-2010 om 22:29

Angel

Je hebt denk ik een punt. Hij moet inderdaad met andere kinderen kunnen spelen en ook iets van georganiseerd vermaak hebben.

En voor mij dan het liefst wat grote mensen die wel even een gesprek willen hebben.

Tsja.... Dat wordt hard zoeken.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

03-08-2010 om 22:33

Manda

Ha Manda,

Kijk aan, jij vond het al zwaar terwijl je er niet alleen voor stond en ook nog eens je oudste lekker aan het spelen was met andere kinderen.

Camping kan denk ik pas als de jongste oud genoeg is om even samen met oudste op me te wachten als ik naar de wc ga of zo. Dus over een jaar of drie misschien?

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

03-08-2010 om 22:45

Oh ja

Wat ook niet meehelpt is dat vier vriendinnen langs zouden komen, waarvan twee hebben afgebeld (eentje op de dag zelf) een derde nu nog niet weet of ze komt donderdag, en de vierde komt zeker vrijdag. Dus het ergste leed is geleden, maar ik ben gewoon verdrietig dat het allemaal zo zwaar is. Dit is precies wat ik nou juist niet wilde: een zwoegende moeder die om acht uur denkt: over elf uur liggen ze weer in bed!

Liora
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Stacaravan op camping

volgend jaar een stacaravan huren op een camping. Kan je wel gewoon douchen en plassen en je oudste zoon heeft het voordeel van spelen op een camping.

Vriendinnen die nu afbellen, ook al hebben ze een goede reden, is gewoon nu niet leuk. Kan me voorstellen dat je daar de balen van hebt, zeker omdat je er eigenlijk zo naar uitkeek.

Sterkte,

groetjes van Purk

Camping

mij krijg je echt niet in een tent. We hadden een chalet. Handig was dat op de 1e camping we ook een campingbedje buiten hadden als box, verder kon Mandarijntje zich wel vermaken met grind, grasveldjes, en naast mij in het het ondiepe gedeelte (paar centimeter water) van het riviertje, de chalet was ook nog eens groot genoeg om wat rond te kruipen en lopen. Super, de 2e camping waar we een stacaravan hadden was een stuk minder, het gebrek aan een buitenbox en weinig kruipruimte, te druk om haar even los te laten voor het huisje en ook op de 2e camping was er nauwelijks aansluiting met andere kinderen dus toen was de oudste we de hele tijd om ons heen. Ja de eerste camping was perfect al voorzie ik volgend jaar een nog grotere inspanning want dan ren je de hele dag achter ze aan (heb ik ook op de 1e camping veel gezien met dwarse 2 jarigen).

Thuis

is het qua mandarijntje wel echt veel relaxter, de hele woonkamer is dreumesproof, ze kan veel meer haar eigen gang gaan. Alleen heeft ze zich afgelopen weken weer ontwikkeld want ze klimt nu overal op, ik kon haar net op tijd halverwege de trap plukken, stond de woonkamer deur niet goed in het slot...

Loopt die van jou trouwens al ? Ik ben even kwijt of dat nu gunstig is qua relaxtheid of ongunstig...

liora

liora

03-08-2010 om 23:14

Haha

Oh jee, ik denk dat ik volgend jaar dan echt even oversla en wat uitstapjes doe met deoudste vanuit huis.

De mijne loopt nog niet. Voordeel: hij komt nog niet zover, heeft vandaag ook twee keer een uur op gras gespeeld. Nadeel: er moet nergens kippenpoep of modder liggen, en als het nat is wordt hij heel nat dan.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

03-08-2010 om 23:15

Zal je net zien dat als ik over twee jaar dan eindelijk een chalet huur, mijn oudste geen aansluiting heeft en nog steeds de hele tijd om me heen hangt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ik vind je super dapper

Dat je sowieso gegaan bent! Ik was al bekaf na een vakantie met de moeder van en een vierjarige zelf. En dan hadden we twee volwassenen op een kind en niet andersom. Knap dat je gaat!

Mijn enige tip zou zijn, uitbesteden. Is er geen activiteit waar je oudste een middag zoet mee kan zijn? Op de Wadden wordt van alles en nog wat georganiseerd, even in het krantje kijken en misschien heb jij dan een middag alleen met de jongste?

Mariel

liora

liora

04-08-2010 om 07:00

Dank Mariel! En anderen ook voor alle tips en het meeleven en meedenken. Het is dus gewoon heel zwaar. Alleen op een camping vanaf een jaar of 4 als er aansluiting is met andere kinderen, dan kan je zelf een boek lezen. Ik weet alleen niet of een boek lezen voor een tent of caravan met uitzicht op tenten, mijn idee is van vakantie.
Zoals nu op Texel vind ik het superleuk om wat van het eiland te zien, het is hier heel mooi namelijk.

Straks ga ik met AMK wanden en ik overweeg morgen terug te gaan. Ietsje eerder dus.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dorle

dorle

04-08-2010 om 08:41

Herkenbaar

Ik ben dan wel niet alleenstaand, maar door andere oorzaken kan ik ook niet constant mijn kind vermaken. Het ging bij ons dan ook minder goed toen we nog naar plekken gingen waar er geen andere kinderen waren of waar het niet vanzelfsprekend was dat kinderen samen spelen. Sinds we kiezen voor tamelijk kleinschalige plekken bv appartement op boerderij, of meer alternatieve vakanties (met ook activiteiten voor ouders en opvang) kan ons kind de hele dag veilig samen spelen met anderen.
Is het nog mogelijk om op jouw vakantieplek vriendjes te vinden voor je zoon? En dan een praatje met die ouders te maken? Of is het meer ieder voor zich?

Minet

Minet

04-08-2010 om 08:41

Liora

Mijn posting was niet bedoeld om jou op de kast te krijgen, maar om je er op te wijzen dat je echt geen verwachtingen moet hebben als je met 2 kinderen in je eentje op vakantie gaat. Dat bedoelde ik met go with the flow, stel geen eisen aan de qualitytime, het feit dat jullie 24/7 samen zijn is al qualitytime op zich. Wat er in die tijd wel/niet gedaan wordt is daaraan ondergeschikt.
En ja, ik weet hoe het is om alleen voor alles maar dan ook alles te moeten zorgen. Dat is zwaar, maar die zwaarte heb je echt voor een groot deel zelf in de hand.
Fijne dag vandaag!

dorle

dorle

04-08-2010 om 08:54

Ik vind het trouwens ook dapper dat je dit toch maar doet met 2 kinderen. Toch veel plezier verder

angel3

angel3

04-08-2010 om 08:56

Beetje middenweg

het is gewoon tropentijd die dreumes en peutertijd omdat er overal gevaren op de loer liggen. Dus zorg inderdaad dat er voor oudste iets is dan heb je maar even tijdelijk een paar uur 1 kind. Ook die slaapjes schieten niet op want je leeft van slaapje naar slaapje. Anyway vroegah reisden wij veel en best primitief met rugzak we zagen het allemaal wel. Dit jaar zaten wij voor de caravan met een boek voor een deel en dat vond ik soms heel saai maar ik ben echt mega uitgerust en relaxed thuis gekomen. We hebben een combi gemaakt van kids op de camping en zwemmen en wij met een boek EN uitstapjes naar stadjes en festival, kasteel , museum etc. Maar die uitstapjes moeten niet de hele dag duren. Dus kids gfingen soms naar kidsclub (knutselen, stelde weinig voor), daarna uitstapje met lunch en koffie onderweg etc. Dan in namiddag terug en zwemmen op de camping, eten, spelen, slapen. Prima! Zoiets voor jou wellicht. Maar over jaar of 2 inderdaad.... Succes nog even en hopelijk ook wat geniet momentjes

liora

liora

04-08-2010 om 09:25

Terug

Hier zijn nog twee huisjes, dat had ik expres uitgekozen, en dieren en een speeltuintje war hij ook veel speelt, maar altijd alleen. Een ander gezin dat hier tegenover zit met drie kinderen knikken schuchter en hun oudste is hooguit vijf maar speelt niet op het erf. Het derde huisje is afgelegen en daar hoor ik wel mensen maar ik zie ze niet. Op zaterdag is er een leuke kinderactiviteit op het strand maar dan zouden we weggaan dus leek me niet handig.

Verder veel dingen voor ouder en kind maar die zijn allemaal nog niet echt te doen met een kind van 1.

Mijn conclusie: we gaan vandaag terug en ik ben echt keihard tegen mijn grenzen opgelopen. Wil het liefst drie dagen in bed liggen en huilen.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

04-08-2010 om 09:28

Cirkel

Heb je wel eens overwogen om een vakantie via Cirkel te boeken? Ik geef toe, ik moest destijds heel wat drempels over, maar ik vond het gelijk geweldig. Je moet maar eens aan AMK vragen hoe ze het in Creuse vond (via SamSam Vakanties)? Ik ben daar twee keer geweest, en ik denk dat ik volgend jaar -op de valreep, want het is voor kinderen tot 13- nog een weekje ga. Ik ben ook geweest toen jongste 2,5 was. Die kon daar toch lekker vrij rondscharrelen, als ze niet huilend aan mijn been hing En soms werd ze door het team ook wel meegenomen voor wandelen of een speurtocht.
Dit jaar zijn we naar een Stayokay geweest. Dat is ook heel leuk, met heel veel speelkameraadjes voor de kinderen. Ik heb af en toe geborreld met andere ouders maar ook 250 bladzijden gelezen. Moet je alleen niet te lang doen, want overdag is er weinig te beleven en is iedereen op pad. En al die uitstapjes vind ik best vermoeiend. Overigens had ik aansluitend aan mijn vakantie de kinderen nog een aantal dagen thuis. Ik geef eerlijk toe dat je me redelijk kon opvegen na 9 dagen onafgebroken alleen met de kinderen. En dan zijn die van mij toch 5 en 11 (maar goed, dan heb je wel weer wat meer conflictjes te begeleiden). Daarom doe ik gewoon geen lange vakanties zonder animatie meer. Er zijn wel eens mensen die daar vervelend op reageren, maar die geef ik het zelf te doen.

Ohhh liora

Ohh Liora: ik heb echt met je te doen!!! Ik heb zelf geen ervaring met alleen met 2 kids op vakantie, maar ik vond het met manlief samen en een dreumes en kind van 11 al zwaar dit jaar. die van 11 had ik geen omkijken naar, maar een dreumes kost gewoon veel energie. Als je dan ook nog eens een ouder kind moet entertainen...
Ohh meid, ik leef echt met je mee. Kan me voorstellen dat je alleen nog maar kan janken en in bed wilt blijven liggen....
Sterkte....

Roosje Katoen

Roosje Katoen

04-08-2010 om 11:59

Ah liora

Ik vond het al zo dapper dat je überhaupt op vakantie bent gegaan. Twee kinderen alleen opvoeden is al zwaar, maar met ze op vakantie gaan is nog veel zwaarder. Zeker met een baby erbij heb je gewoon nooit even rust.

Misschien is het een idee om samen met familie of vrienden met kinderen op vakantie te gaan? Ik zelf ben een weekje met mijn moeder en mijn 2 kinderen weg geweest, mijn broer met vrouw en kind kwamen ook een paar dagen langs. De oudste kinderen kunnen lekker samen spelen en een andere volwassene kan zich ook eens met de kinderen bezig houden. Het idee alleen al dat je niet altijd zelf je baby in de gaten hoeft te houden gaf me al een hoop rust!

Als ik jou was zou ik nu ook gewoon lekker naar huis gaan. Met zo'n week vakantie heb je drie weken nodig om bij te komen

Jillian

Jillian

04-08-2010 om 12:34

Tips voor volgend jaar

Twee belangrijke dingen die ik heb geleerd over alleen met kinderen op vakantie gaan:

1) Hierboven heeft iemand het over go with the flow. Ik heb juist besloten dat dit geen goed idee is. Regeren is vooruitzien en hoe graag ik ook leuk en spontaan op de bonnefooi op reis wil gaan dat doe ik dus niet als ik alleen met de kinderen weg ben. Dat kost me dan te veel energie. Van te voren bestudeer ik uitgebreid wat er in de omgeving te doen is waar we heen gaan. Op basis daarvan maak ik een planning van wat we die dagen allemaal gaan doen + een plan B voor als plan A niet lukt vanwege weer of te duur of attractie dicht. Die planning schrijf ik voor mezelf op. Dat geeft me heel veel rust. Ter plekke wissel ik we de ene activiteit in voor wat anders als het zo uitkomt en uiteraard als er iets wordt georganiseerd of te zien is wat ik niet wist dan passen we dat ook in. Het is echter heel fijn om voor mijzelf om een planning te hebben. Ook voor de kinderen trouwens. Kinderen zelf laten spelen is leuk maar zeeën van vrije tijd werkt hier niet want dan word het ruzie en daar heb ik geen zin in. Dan liever de hele dag op pad zijn want dan zien we tenminste nog eens wat. Entertainen moet ik toch dus dan ook maar iets wat ik ook leuk vindt. Veel activiteiten maakt de kinderen ook moe dus 's avonds heb ik dan een uurtje voor mezelf als ze in bed liggen.

2) accommodatie uitzoeken op aanwezigheid van veel andere kinderen. Als ze eenmaal vriendjes hebben dan kunnen ze heerlijk daar mee spelen zodat ik me alleen maar met de jongste bezig hoef te houden.

En nog twee tips:

3) water. Kinderen vermaken zich goed bij water dus ik ga altijd in de buurt van de zee of een meer op vakantie zodat we veel naar het strand kunnen.

4) accommodatie met entertainment. Hoewel ik zelf dit nooit als droomvakantie zou uitzoeken moet ik wel toegeven dat mijn vakantie afgelopen herfst bij Club Med wel heel relaxed was. Kinderen hadden opvang en clubjes en sporten en alles, voor eten en alles werd gezorgd dus ik hoefde maar heel weinig te doen. Heel fijn als je er echt even door heen zit en even een week niks wil doen. Ik was door alle omstandigheden zo moe en een weekje bij het zwembad een boek lezen gaf me veel nieuwe energie. Meestal ben ik juist heel actief op vakanties maar nu voor een weekje was het ook heerlijk om even niks te doen.

Vic

Vic

04-08-2010 om 13:50

Ach liora

Wat balen zeg! Ik hoop dat je nog een paar lekker dagen vakantie thuis hebt. Als je nog vakantietips voor volgend jaar wil, roep je maar. Ik ben regelmatig tegen diezelfde grenzen aan gelopen, en ben ook wel eens eerder terug gegaan (o.a. vanaf een bungalowpark). Dat is vervelend, maar dan heb je in ieder geval iets geprobeerd en weet je wat je een volgende keer anders kunt doen.

vlinder72

vlinder72

04-08-2010 om 14:31

Oh, liora

Wat vervelend. Ik ben dan wel geen alleenstaande moeder maar ik heb vorig jaar genoodzaakt omdat mijn man onverwacht op zakenreis moest alleen een vakantie op Texel afgemaakt. Maar wij hebben meer kinderen en onze kinderen houden elkaar bezig. Maar wat heb ik mij verveeld zeg. Je loopt echt tegen de muren op. Wij zaten op een huisje op een bungalowpark. Zonder veel aanspraak. Huisjes liggen vaak zo dat je veel privacy hebt maar dat is nou net als je alleen bent niet handig. Wij boeken daarom voortaan liever een stacaravan op een camping (met eigen sanitair). Een stuk gezelliger zelfs voor iemand als ik. Ik hou eigenlijk niet van kamperen. Ik heb geen behoefte aan allerlei contacten met andere vakantiegangers maar voor de kinderen is het wel leuk. En iemand wees ook al naar een vakantie van Cirkel. Daar heb ik ook goede verhalen over gehoord. Of een fietsvakantie? Er worden veel groepsreizen aangeboden. Dan ben je overdag met je kinderen lekker bezig en 's avonds kom je allemaal weer bij elkaar. Zoiets zou mij nog wel wat lijken. En je hoeft volgens mij echt geen topfietser te zijn want kinderen moeten ook mee kunnen fietsen. Maar waar zit je nu eigenlijk? Kan je niet een boottochtje maken of een wandeling met boswachter (je kindje van 1 kan wel mee in een buik/rugdrager).

liora

liora

04-08-2010 om 14:33

Helaas

Hoi allemaal,

Ik ben twee keer met zus en zwager geweest en ja dat is een wereld van verschil, maar kennelijk hadden ze dit jaar meer zin om met z'n vieren te gaan.

Mijn andere zus gaat altijd met allemaal vrienden naar Italie en heeft duidelijk ook gene behoefte aan mij en mijn twee kinderen daarbij. Ze heeft nooit gevraagd of ik mee wilde tenminste. Verder heeft ze wel altijd leuke ideeen zoals dat ik naar een hotel moet gaan zodat ik 's ochtends geen ontbijt hoef te maken. Grrrr.

En mijn vrienden lijken ook allemaal de voorkeur te geven aan of methet gezin te gaan, of met vrienden met een vergelijkbare gezinssamenstelling.

Als ik de optie had gehad om met anderen te gaan, had ik dat natuurlijk duizend keer liever gehad.

Liora

Herkenbaar....

Heb je vakantie en moet je dubbel klaarstaan voor je kinderen. Het is dan zo jammer dat er niet een ander gezin is die op een bepaald moment zegt: we nemen de oudste wel een keer mee naar iets leuks ofzo, zodat je in ieder geval tijdens het middagslaapje van je jongste écht kunt relaxen. Aan de andere kant kun je wel héél trots om jezelf zijn dat je het in ieder geval hebt geprobeerd. Misschien een kleine tip voor volgend jaar: bedenk van tevoren wanneer je wat zou willen doen, en probeer je daaraan te houden. Als er dan andere (leuke!) dingen op jullie pad komen is dat mooi meegenomen!
Een grote troost: als je kinderen ouder worden (de mijne zijn 12 en 15) gaan ze steeds meer hun eigen weg. Tegen die tijd zullen anderen je ook eerder vragen om koffie/wijntje te komen drinken. Zelf zou je dat trouwens ook kunnen doen. Wie weet wat daar nog van komt.
Voor nu kun je in ieder geval trots op jezelf zijn!

Gr. Poezie.

Bastet

Bastet

04-08-2010 om 16:11

Wel go with the flow

Maar dan in de zin van: niet de illusie hebben dat je de hele dag overspoeld wordt door het ultieme vakantiegevoel,niet teveel verlangen van jezelf,makkelijk eten,en pas op de dag zelf bekijken wat je eventueel wilt gaan doen,afhankelijk van de humeuren en goede zin vd kinders.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.