Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Wat is belangrijk tijdens de vakantie?

Hoi allemaal,

Wij hebben onlangs een boerderij gekocht in Slowakije en deze zijn we aan het verbouwen. We gaan 3 vakantiewoningen realiseren en 1 daarvan in het bijzonder voor gezinnen met kinderen.
Nu ben ik heel benieuwd naar wat jullie belangrijk vinden, wat mag niet ontbreken in een huisje? Ik hoor graag jullie tips!

Groetjes
Sabine


Dees

Dees

08-11-2016 om 09:11

Nou mij lijkt dit het wel

UIteraard naast de basisbenodigdheden extra:

Voor ouders met 1 of 2 kinderen tot een jaar of 3:
Een stevig babybedje (1 of 2) met 1 of 2 extra setjes beddengoed, een verschoningskussen en een goed afsluitbare vuilnisemmer. Een kinderstoel (zou je a la trip trap achtig kunnen doen zodat deze door zowel grotere al kleinere kinderen kunnen worden gebruikt). Een wasmachine en een droogmolen of iets dergelijks. Een badkamer met bad of apart babybadje, in de keuken een afwasmachine en naast gewoon servies ook kunststof servies. Eventueel een box maar daar kunnen ze ook een van de bedjes voor gebruiken. Beveiligde stopcontacten en de snoeren van dingen als tv/wekker/waterkoker of wat dan ook. Fietsen (eventueel apart te huren) met kinderzitjes of nog beter een fietskar erachter.

Voor ouders met iets grotere kinderen:
Stapelbed/hoogslaper (vinden veel kinderen super interessant), unisex kinderfietsjes. Spelletjes voor de natte dagen.

gemak

Zeker toen de kinderen kleiner waren, waren wij altijd blij met een wasmachine bij een huisje. En een vaatwasser ook wel.
Verder genoeg slaapkamers zodat je niet te veel kinderen bij elkaar hoeft te leggen en/of zelf in de woonkamer moet slapen. En vooral veel buitenruimte en privacy.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2016 om 09:14

Leuke vraag

Ten eerste succes natuurlijk. Dapper hoor!

Ik doe een poging:
Koelkast
Kookplaat
Pannen
Voldoende keukenkastruimte
Wasrek en knijpers
Verlichting
Verwarming
Dekbedden (of nadrukkelijk vermelden dat men eigen slaapzakken mee moet nemen)
Kast in slaapkamers
Spiegel
Bezem, of stofwisser
Stoffer en blik
Emmer
Brandblusser
Rookmelder
Douche
Haakjes voor handdoeken

Voor extra luxe:
magnetron
wasmachine (tenzij je er een hebt voor algemeen gebruik)

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2016 om 09:17

Oh ja servies

Ik zie dat bij Dees staan. Uiteraard)

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-11-2016 om 09:33

Wifi

Wifi natuurlijk!
Fatsoenlijke bedden
Kussens voor op de tuinstoelen

margaretha

margaretha

08-11-2016 om 11:03

een paar dagelijkse dingen

als afwasmiddel en in geval van vaatwasser en wasmachine ook daar spul voor. Die enige keer dat ik in een gehuurd huisje zat waren die dingen er niet en vond ik het behoorlijk vervelend om voor een paar dagen een heel pak vaatwas tabletten te kopen en een fles afwasmiddel. Of ieg de mogelijkheid bieden dat die dingen bij jou gehaald (en betaald ) kunnen worden. Op campings ben ik het wel tegengekomen dat je bij een het betalen voor een wasmachine munt je meteen het wasmiddel erbij krijgt.

Theekopje

Theekopje

08-11-2016 om 11:14

Genoeg haakjes en plankjes

Afgezien van alle apparaten en dergelijke: ik vind dat ik in de meeste huisjes en kamers te weinig plek heb om dingen op te hangen of neer te leggen. Het is vaak improviseren met natte handdoeken over stoelleuningen, toiletspullen op de vloer en dergelijke.

Dus mij maak je blij met veel haakjes en plankjes.

Li

Li

08-11-2016 om 11:32

belangrijk

kastjes niet volproppen met nutteloze zaken zoals vazen en breekbare wijnglazen. Er moet ruimte zijn voor de voedselvoorraad. Verder schone pannen (niet aangekoekt), genoeg van alles (ook scherpe mesjes, die ontbreken vaak), en - heel belangrijk - kinderhekjes als er een verdieping is. ALs er een tuin is, moet die goed afgesloten zijn zodat een kind niet zomaar de weg op kan lopen.

Taruh

Taruh

08-11-2016 om 11:37

opbergruimte

Naast de door Dendy genoemde wifi voldoende bergruimte om je dagelijkse boodschappen in de keuken kwijt te kunnen.
En ook ruimte om je baggage kwijt te kunnen. Dus niet de stofzuiger in de enige linnenkast zoals we dit weekend hadden.

Juno

Juno

08-11-2016 om 11:39

Aanvulling

Matrasbeschermer en extra lakenset voor nachtelijke ongelukjes. Om diezelfde reden ook graag een droger (wasmachine was al genoemd)
Niet nodig maar wel ontzettend gastvrij vind ik een mandje met wat dingen als flesje drinken, nootjes, thee, koek. Eventueel het eerste ontbijt. Ooit gehad in Wales en dat was echt heel fijn. We kwamen 's avonds laat aan en hadden geen zorg voor het ontbijt de volgende dag.
Folders of boeken met tips voor de omgeving, zowel cultureel als praktisch (supermarkt, kinderboerderij, speeltuin, restaurant).
Een kast voor je kleding, graag mét kleerhangers.
Bij het bad ruimte om te zitten al is het maar op de wc om je kind in de gaten te kunnen houden.
Afgeschermd buiten zodat de kinderen in de tuin kunnen zijn terwijl je bijvoorbeeld even koffie inschenkt.
Regelbare thermostaat.
WC-papier en een extra rol.
Stofzuiger. Ook al is er een eindschoonmaak, het is niet tof om de hele week in de kruimels te zitten.
Wat schoonmaakspul als emmer, dweil, doekje. Ik heb ooit het overgeefsel dat werkelijk door de hele slaapkamer geprojecteerd was met handdoeken en shampoo moeten opruimen. Niet fijn en dit soort dingen gebeuren altijd 's nachts als de winkels dicht zijn.

Hanne.

Hanne.

08-11-2016 om 11:57

gezin met kinderen is breed

De term 'gezin met kinderen ' is natuurlijk erg breed en omvat alles van een baby tot en met tieners. Richt je je specifiek op één groep of wil je alle groepen tevreden houden? En wat voor soort appartement wordt het, basic of met een luxe uitstraling?

Ik ben zelf van het basic, dus heb meestal weinig eisen. Een goed bed, een tafel met voldoende stoelen om aan te zitten en een bank om op te hangen (hoewel ik laatst een appartement heb gehad zonder zithoek en dat was ook geen probleem). En voor mij is een goede keuken (gasplaat en oven) en genoeg serviesgoed dat je niet na elke maaltijd verplicht af moet wassen een absolute pré, maar dat heeft natuurlijk niets te maken met de kinderen.

Wat voor mijn (eind) basisschool kinderen (en dus voor mij) een pluspunt is is als er iets te doen is. Spelletje, kleurpotloden, wat lego oid. En voor buiten een bal en een schepje/emmertje oid. De oudste zou wifi een pluspunt vinden.

En ik vind voldoende kamers een absolute pré. Ik heb liever 3 kleine 1 persoonskamers dan grotere 2 persoonskamers die de kinderen moeten delen. En als ik dan toch wensen mag doorgeven dan de kamers graag allemaal identiek. Krijgen ze geen ruzie over wie er in de grootste kamer/met hoogslaper/zonder hoogslaper/met driehoekige raampjes oid mag.

Telefoonnummers.

Een lijstje met tel. en adres van dichtsbijzijnde huisarts, ziekenhuis, tandarts, alarm. Nooit nodig gehad maar ik maak standaard een foto van het lijstje met mijn mobiel.

Qua huisje heb ik nooit veel eisen. Als het schoon en fris is ben ik al blij. En verse broodjes 's morgens.

Wilma

Wilma

08-11-2016 om 13:21

Sluit aan bij je doelgroep

Welke doelgroep heb je op het oog? Gezinnen die voor een zacht prijsje landelijk vakantie willen vieren omdat ze niet zoveel te besteden hebben op deze manier toch naar het buitenland kunnen? Hou het dan vrij basic zodat de huurprijs ook niet zo hoog hoeft te zijn.
Of mensen die wel van luxe houden en daar ook wat meer voor willen betalen? Dan flink uitpakken met allerlei mooie extra's en services, en dat mag dan ook wat kosten dus je kunt daarvoor investeren.

Pug

Pug

08-11-2016 om 14:09

planken

Planken in de kasten inderdaad. Van de laatste huisjes/stacaravans waar we in zaten kan ik me herinneren dat het vooral hangkasten waren en daar heb ik echt niks aan.

De ijskasten waren ook niet altijd even groot. Zeker als je een weekje blijft wil je daar wel iets in kwijt kunnen en niet dat het met een pak melk, een pak yoghurt en een doos aardbeien al vol zit.

Ook moet er genoeg ruimte zijn om te zitten en spelen op een regendag. Speelruimte op de grond.

Dingen als afwasmiddel en wc-rollen vind ik van later zorg.

Triva

Triva

08-11-2016 om 16:34

lastig

Het is inderdaad lastig tips geven als we niet weten op welk publiek je je richt en of er een supermarkt/bakker in de buurt is.

Ik vind het inderdaad zeer onhandig als je alleen hangkasten hebt. Op vakantie heb ik geen hangkleding bij me en als ik dat wel heb vouw ik het wel voor een keertje op: planken dus.

wifi vind ik onderhand wel een vereiste maar er zijn mensen die dat niet nodig vinden toch is het wel een trekker 'gratis wifi' denk ik zo. Altijd handig als je even snel iets wil checken.

Goede bedden en als je je op Nederlanders richt: minstens 210 liefst 220 voor het volwassenenbed. De kinderbedden ook 200.

Ik zou geen spelletjes neerleggen: te vaak heb ik gemerkt dat er onderdelen missen en dat vind ik altijd zo erg dat ik liever mijn eigen spelletjes meeneem. Een bal, stepje, zandbakspeelgoed, etc etc kan wel.

40er

40er

08-11-2016 om 19:59

Ik weet niet

Of er een bakker om de hoek zit, maar ik vind een oven heel fijn. Even zelf broodjes afbakken. Vaatwasser zou weer niet nodig zijn.

Voldoende servies, dus niet voor ieder 1 bordje/beker oid

Fijne zithoek

Leuk zeg, meld je een keer de website ofzo, ben benieuwd!

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2016 om 19:59

Boeken

Tijdens een vakantie kreeg ik zomaar weer de leesgeest. Ik kan thuis de concentratie niet meer vinden om een boek te lezen, maar tijdens de vakantie wel dus. Gelukkig had de camping wat oude Nederlandstalige boeken die geleend konden worden. Ik heb ze allemaal gelezen geloof ik . Dus misschien is het een idee om in een aantal talen wat boeken neer te leggen. Gewoon bij de kringloop vandaan.

Triva

Triva

08-11-2016 om 20:43

mwoah

Boeken Kaaskopje van de kringloop? Dan moet je wel heel desperaat zijn in 2016 met tablets, readers etc. De meeste mensen nemen toch echt wel wat mee, jij toch ook de volgende keer? Van die oude stofvangers vind ik niet zo appetijtelijk in een huisje

Tuinstoel

Tuinstoel

08-11-2016 om 20:56

net als Wilma

Bepaal je huurprijs en doelgroep. Wordt het een relatief duur huis dan moet je daar ook luxe voor bieden: vaatwasser, was/droogcombi, nespresso apparaat, airco als het er erg warm wordt. Mooie meubelen en geen bijeengeraapt zooitje wat je vaak in huurhuizen in Frankrijk ziet. Laat zien dat erover nagedacht is. Goed tuinmeubilair, geen stapelstoelen.

Wordt het een goedkoper huisje dan wordt er minder verwacht en mag het meer basic zijn.

Kortom: biedt wat je pretendeert te zijn!

Verder vind ik het altijd een mooi gebaar als er wat fruit en een flesje wijn bij aankomst klaar staat. Soms ook wel pakjes drinken voor de kinderen.

Ronde hoeken

Bij aanschaf tafel of planken, modellen met afgeronde hoeken. Als kleuters rennen en vallen, ligt niet hun kin open.

Toiletverkleiner, zaklantaarn..

In tuin; zandbak of trampoline.

bloemetje

bloemetje

08-11-2016 om 21:12

boeken en spelletjes

Ik vind het juist erg leuk als er een paar boeken en spelletjes zijn!

Triva, niet iedereen sjouwt boeken of ereaders mee, en al helemaal geen spelletjes. En als er dan opeens een leuk spel ligt dat we al jaren niet gespeeld hebben: super! Of inderdaad, als je boek opeens uit is, of minder leuk is dan je van te voren dacht, dan is het hartstikke leuk als er wat ligt. Is op campings en hotels ook vaak. Soms ook om te ruilen.

Taruh

Taruh

08-11-2016 om 21:14

juist wel boeken

leest veel prettiger en is veel handiger mee te nemen dan een e-reader of een tablet. Die zijn nogal kwetsbaar, moet je ook weer een laadsnoer mee.

Nee geef mij maar een campingbieb, je haalt er wat uit, zet er wat in en zo kom je de vakantie wel door.

Triva

Triva

08-11-2016 om 21:44

ja maar

een campingbieb klinkt al heel wat beter dan een paar boeken van de kringloop. Ik vind dat wel een beetje armoedig overkomen en de kans is groot dat ik er niets aan vind.

verder: een spelletje is heel erg leuk maar ik heb te vaak meegemaakt dat er onderdelen missen en dat vind ik niet fijn. Als je iets gebruikt wat niet van jou is ga je er veel minder netjes mee om.

Maar goed dit is ook wel een grappige vraag, zoveel mensen zoveel wensen.

bieb63

bieb63

08-11-2016 om 21:48

Frequent vakantiehuis bezoekers

zijn wij. Met eerst heel kleine kinderen en in de loop der jaren pubers.
Dus wel wat ervaring wat belangrijk is.
Naast wat hiervoor al is gezegd (sommige dingen vind ik vrij vanzelfsprekend) een aantal zaken die voor ons toch wel een vereiste zijn. Uiteraard ook rekening houdend met de luxe versus prijs/kwaliteit. Want van een relatief goedkoop onderkomen kun je uiteraard minder verwachten dan van een luxe aangeprezen vakantiewoning.

Wat wij i.i.g. standaard zeer belangrijk vinden (uiteraard weer met de opmerking dat je meer luxe moet kunnen verwachten bij een duur huisje en met minder genoegen moet nemen bij een goedkoop huisje):

- allereerst het moet schoon zijn!!
- liefst een enigszins strakke inrichting (heeft niets met smaak te maken, maar het toont schoner en is ook makkelijker schoon te houden, dus dat gevoel heb je dan ook meer)
- géén tapijt, maar gladde vloeren
- voldoende servies en pannen e.d. Hoeft niet luxe, maar gewoon voldoende, met wat standaard gebruiksvoorwerpen zodat je niet mis grijpt (vergiet, pollepels, blikopener, kurketrekker), haakjes aan de muur om je droogdoeken aan te kunnen hangen
- zeer belangrijk: raam in de slaapkamer dat 's nachts open kan (kiepstand bijv.).
- Gordijnen in de slaapkamer die niet teveel licht door laten.
- Prullenbakjes in wc en badkamer!
- Voldoende haakjes of stangen in de badkamer om je handdoeken aan te hangen.
- Simpel wasrekje wat je op balkon of in tuin kunt zetten om handdoeken en evt zwemspullen te kunnen uithangen.
- Parasol indien weinig schaduwplekken op balkon of tuin.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

09-11-2016 om 08:44

Onze wensen

Ik zoek in eerste instantie op WiFi, airco (indien nodig in de streek), vaatwasser, tv met Europese zenders, een tuin/buitenruimte die er een beetje comfortabel uitziet en aanwezigheid van winkels in de buurt.
In alles behalve de WiFi wil ik wel wat toegeven, als het anders lastig wordt iets te vinden dat binnen budget valt. Vanzelfsprekend moet het huis schoon zijn, moet er minimaal serviesgoed zijn voor het aantal personen waarvoor het huis geschikt is. Wij boeken altijd huisjes voor minstens 4 maar meestal 6 personen (met zijn drieën), en soms is het servies echt heel krap. Vergeet ook de kurkentrekker en schaar niet in de keukenla

Triva

Triva

09-11-2016 om 08:54

goeie algemene punten van bieb

Dat wasrekje inderdaad en aub niet te klein!
Gordijnen die gewoon GEEN licht doorlaten, als je wel licht wil schuif je ze een stukje open.
Inderdaad een strakke inrichting met zo min mogelijk dingetjes die stof vangen en in de weg staan.
Parasol maar liever nog een gelegenheid waar je droog buiten kan zitten en zo ook in de schaduw: een overdekt terrasje is voor ons momenteel heel belangrijk. De ruimte in een huisje is soms erg klein en dan wil je vaker buiten kunnen zitten. Liever dan daar ook een lamp zodat je tot laat buiten een spelletje kunt doen of een boek kunt lezen.

vlinder72

vlinder72

09-11-2016 om 08:58

ook veel huisjes gehuurd

Kasten met planken
goede koekenpan
voldoende bekers/glazen/borden
een huisje voor 6 personen dan ook graag een eettafel met 6 stoelen en tuinmeubilair voor 6 personen
fatsoenlijke kussens
ruimte in keukenkastjes voor boodschappen
Wifi
kurkentrekker

verder hebben wij nooit zoveel eisen. Als het maar schoon is en geen rommel. Een paar spelketjes prima maar een huis vol oude boeken, kaarsen, tierelantijntjes zit ik niet op te wachten.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

09-11-2016 om 08:59

Gordijnen

Mag daar dan vitrage onder? Ik vind het zo vreselijk als het helemaal pikdonker is. Dan kom je nooit veilig naar de wc. En met het gordijn op een kier is het gelijk weer zo'n lichte streep. Ik heb dus veel liever een beetje transparante gordijnen. Niet heel dun, maar ook niet dik gevoerd.

Bienebloem

Bienebloem

09-11-2016 om 09:39 Topicstarter

Wauw wat een hoop reacties!

Hoi allemaal,

Bedankt voor alle goede tips! Ik heb ze genoteerd. We willen een zo groot mogelijk publiek trekken. We zitten te denken om de zolder verdieping ook te gebruiken, om hier een speelruimte en slaapkamer voor de oudere kinderen te maken. Beneden zal er dan een slaapkamer voor de ouders komen, waar eventueel een babybedje bij kan staan en dan nog een aparte kamer waar een stapelbed in komt te staan. Het huisje krijgt openslaande deuren naar de tuin die geheel afgesloten zal zijn en een stuk overdekt is zeker een goede tip!

Een wasmachine in het huisje gaat er niet komen maar de mogelijkheid om te wassen of te laten doen is er wel.
WiFi gaat er zeker komen en in de tuin willen we voldoende speelmogelijkheden maken voor de kinderen. Zandbak, glijbaan, schommel, etc.

De mogelijkheid bestaat ook om een boerderijontbijt af te nemen en ik vind het zelf ook altijd heel leuk om bij aankomst iets leuks aan te treffen, zoals verse bloemen op tafel en een mandje met wat lekkers.

Het is zo leuk om hier allemaal over na te denken en ik kan bijna niet wachten om gasten te mogen verwelkomen. Maar eerst nog even flink verbouwen. We richten ons op 2018 om dan open te gaan. Naast het vakantiehuis komen er ook nog 2 pipowagens, ook met een afgeschermde tuin.

Verder willen we elke tuin een eigen mogelijkheid geven om in de avond een vuurtje te stoken, maar maken ook 1 gezamenlijke stookplaats elders op het terrein.

Ook komt er nog een weide met schaapjes en kippen. En een moestuin waar je zelf je groente en fruit mag plukken.

Nogmaals dank voor alle goede tips en mochten jullie het leuk vinden om ons avontuur te volgen? Dat kan op onze Facebook pagina: [verwijderd door forumbeheer. Een algemene vraag voor tips wilden we nog wel goedkeuren maar reclamemaken natuurlijk niet].

Tijgeroog

Tijgeroog

09-11-2016 om 09:58

Kijk

Daar zat ik al die tijd op te wachten. De link naar de website. Zodat we allemaal, enthousiast geworden van het meedenken, weten waar we dit geweldige vakantiehuis kunnen boeken.

Of ben ik nou te cynisch?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.