Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Wat kost de zomervakantie?

Ik heb net de onkosten voor onze laatste zomervakantie zitten berekenen, en ben benieuwd wat anderen kwijt zijn.
Wij zijn twee weken in een huisje op een vakantiepark in het Zwarte Woud geweest met 4 personen (kinderen 4 en 7).
We waren inclusief de extra brandstofkosten, de duurdere boodschappenuitgaven boven ons weekbudget, uitjes, 3x warm eten buiten de deur + een aantal keren koffie, kaarten en souvenirs, reisverzekering, bergschoenen kinderen, milieusticker bijna 1400 euro kwijt. Is dit een beetje normaal?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lastig te zeggen

Je zult in ieder geval een zeer betaalbaar onderkomen gehad hebben.
Het verschilt nogal wat mensen uitgeven, twee weken italie hoogseizien is aanzienlijk duuder.
Mijn eerste reactie is dat je redelijk goedkoop uit bent voor hoogseizoen, gezien alle kosten die je inclusief noemt.

Goedkoop

Wij waren een week in voor-en een week in hoogseizoen ( nog niet in de hoogste prijsklasse overigens) in de Languedoc, aan zee, en waren voor het huisje alleen al 1400 euro kwijt. We waren met 3 personen. Geen idee wat de rest heeft gekost, ik gok nog zo'n 1000 euro. Ik ben niet zo van de bonnetjes en weet ook nooit wat de boodschappen kosten. Stom eigenlijk...

Goedkoop hoor

als dat inclusief de accomodatie is,ben je erg goedkoop uit.
wij betalen gemiddeld € 1200 voor de huur van een stacaravan in het hooseizoen, (in NL)en zijn dan meestal nog € 1000 kwijt aan eten,uistapjes e.d.
dit voor 2 weken vakantie met 2 kinderen.

Appel

Appel

07-08-2011 om 11:18

Onze kosten

Wij hebben het net eens even bekeken: we hebben 12 dagen gekampeerd in Luxemburg.
Camping + daar aangeschafte tent, luchtbed, zonneluifel e.d. (vouwwagen beschimmeld, bleh!!!) + eten&drinken + uitstapjes + 3 x echt uit eten, dus alles inclusief € 1750 euro. Wij zijn dus niet ontevreden! Zeker gezien de eenmalige kosten aan tent enzo die we natuurlijk niet ingecalculeerd hadden.

Even geteld

Hier net even geteld, ik hou het altijd bij, voor 2,5 week met 5 personen kamperen (met eigen caravan) in de Franse Jura € 1560,00, dat is inclusief alles, camping, (extra) boodschappen, uitstapjes, decatlon, en afsluit etentje op de avond dat we thuis kwamen. Weer mooi in ons budget, het scheelde dat we dit jaar niet zover hoefde te rijden en geen tol hoefde te betalen. Wat ik niet heb meegerekend, maar wat er eigenlijk wel bij hoort is de kosten voor het hondenpension, dat is nog eens 180 euro .

Dus met je 1400 euro zit je toch prima, niks teveel denk ik.

Groet, Pinkelot

Egel

Egel

07-08-2011 om 14:03

Meer

Wij (man vrouw + 2 kinderen van 8 en 9) waren in Oostenrijk en het dure Zwitserland. We kamperen bijna altijd, nu ook zo'n 11 nachten, maar daarnaast nog 6 nachten hotel (2 in Duitsland, 2 in Zwitserland en 2 in Frankrijk). Daarbij nog iets van 5 keer uit eten, regelmatig terrasje en soms met taart, uitstapjes, de extra benzine en 3 vignetten, dat kwam uit op zo'n 2800 euro (in 2,5 week dus).
Groeten Egel

Dalire

Dalire

07-08-2011 om 14:06

2 x op vakantie

Wij waren eerst met 6 kinderen een week naar limburg waar we een stacaravan gehuurd hadden. Daar waren we ongeveer 1000 euro kwijt, incl huur enzo.

Verder ben ik met partner 10 dagen naar mijn dochter in Nepal geweest en dat heeft 2200 euro gekost, incl vliegtickets, hotels, al het eten, alle entree's en uitstapjes (zoals olifantensafari e.d.). Dus echt alle kosten.

2 weken midden frankrijk

Camping (eigen caravan en klein tentje)+benzinekosten+boodschappen+extra ijsjes e.d.: E 650,=

Gr. Poezie

Chippie

Chippie

07-08-2011 om 14:23

Hier

Hier 1800 euro voor een groot appartement in een borgo op het Toscaanse platteland met een tuin zo groot als een voetbalveld en een heerlijk zwembad. Ik wil niets anders meer (hiervoor altijd een huurtent/stacaravan op een camping; kostte (bijna) net zoveel en ik kan blijkbaar niet tegen altijd en overal mensen om me heen). Rust, ruimte, natuur, lekker kokkerellen, leuke stadjes op een kwartiertje tot halfuurtje afstand. BBQen op onze royale veranda met uitzicht op de rollende heuvels van Toscane, slenteren in Middeleeuwse dorpjes, bruschetta met tomaten uit de moestuin van de borgo, heerlijk slapen in een heerlijk (al opgemaakt) bed in een koele kamer en luieren aan het zwembad terwijl onze kinderen in de grote tuin aan het voetballen waren met andere kinderen. Voor het eerst ben ik echt uigerust van vakantie (heb 5 boeken gelezen, waaronder 2 van 500 pagina's)

Reis: 400 euro aan benzine, ongeveer 100 euro aan tol en Zwitserlandvignet. Uit eten, terrasje, uit eten en extra boodschappen: geen idee. We zijn zeker 10 keer op pad geweest en daar hoort wel een ijsje, een terrasje, een lunch of een pizzaatje bij. Maar vanaf het moment dat we de borgo zagen (met tuin en zwembad) voelde ik me miljonair. Onbetaalbaar dus.

rustzoeker

rustzoeker

07-08-2011 om 14:33

5500 euro

Voor drie weken, vijf personen. We zijn in Europa gebleven. Accommodatie (drie keer hotel of app) was 450+700+1750=3000 euro. Reis paar honderd euro, uitgaven probeerden we onder de 100 euro per dag te houden, ik weet niet precies wat het geworden is maar ik denk dat we de 5000 euro wel te boven zijn gekomen.
Net als Chippie weet ik niet exact hoeveel, maar kennelijk is dat gebruikelijk als je met dit soort budgetten werkt.
Ik vind dit wel duur, vaak gaan we kamperen en dan blijven we onder de 2000 euro, maar zo om de drie jaar pakken we een keer groot uit. Het blijft daardoor binnen het 'vakantiegeld-budget' omdat we de andere jaren vakantiegeld overhouden. Voor zover dat maatgevend zou zijn.
We zijn naar heel bijzondere plekken geweest, en ook culinair was het meer dan goed geregeld. Ik wil wel graag weten wat de maximale uitgave wordt (begroting was 7000 euro), anders zit ik niet lekker. Al met al een investering die zeer de moeite waard was.
Overigens zaten we in het laatste hotel tussen de Vlamingen, kennelijk hebben we een Zuiderbuurse smaak. Geen Nederlander tegengekomen, en al helemaal geen Nederlands gezin.

Primavera

Primavera

07-08-2011 om 14:59

Wel alle kosten meerekenen

Je moet natuurlijk wel alle kosten meerekenen voor de vakantie. Natuurlijk horen daar kosten voor een dierenpension ook bij. Het gaat immers van je beschikbare budget af. Als ik een appartement zou huren voor een week waar we de honden mee kunnen nemen, dan kan dat uiteindelijk toch goedkoper uitpakken dan een goedkoop appartement waar ze niet mee mogen en er nog extra pensionkosten voor de huisdieren moet worden gemaakt.
Ook eigen Camper/Caravan/Tent hebben extra kosten, die je niet zomaar weg kan laten. Die van een tent is alleen de aanschaf + kampeeruitrusting gedeeld op het aantal jaren dat die meegaat, waardoor die extra kosten uiteindelijk wel mee zullen vallen. Maar voor een Camper of Caravan kunnen de kosten van afschrijving, onderhoud, stalling, verzekering makkelijk boven de €2000,- per jaar komen. Daarom loont zoiets zich vaak niet erg als iemand hoogstens 2 weken per jaar ermee weg gaat en wel als je 'm voor meerdere uitstapjes/vakanties per jaar gebruikt.
Groeten Primavera

Chippie

Chippie

07-08-2011 om 15:26

Eens met primavera

Ik geloof niet alle bedragen die hier staan vermeld. Klinkt een beetje kinderachtig, maar bv Poezie:

"Camping (eigen caravan en klein tentje)+benzinekosten+boodschappen+extra ijsjes e.d.: E 650,="

Zijn de stallingskosten voor caravan, onderhoud en afschrijving meegenomen? Waarschijnlijk niet. En Frankrijk kost je toch nog een behoorlijk bedrag aan tol en benzine (zeker met caravan erachter). Okee, met een auto van de zaak kost het alleen de tol maar feitelijk zou je die kosten ook mee moeten rekenen (wij hebben een auto van de zaak en rijden deze niet privé omdat deze auto van de zaak toch gauw 500 euro per maand kost).

Je kunt in Frankrijk wel goedkope campings vinden maar ik vraag me dan af of je alleen op die camping blijft. En sleep je naar alle uitjes je eigen broodjes en een fles water mee? En entreekosten en parkeerkosten?

Normaal?

Mamarijke, je wilt weten wat anderen aan hun vakantie kwijt zijn, prima, maar wat is normaal ? Dat is een vreemde vraag, dat hangt toch helemaal van je gezinsinkomen/ gezinsgrootte/ vakantiebudget af ?
Hier een goedkope caravanvakantie met 2 personen, behalve de caravanafschrijving ( 15 jaar oud, dus niet zoveel meer) stalling en vezekering hebben we ook huishoudgeld voor de thuisbljvers achtergelaten. Heb de rekensom niet gemaakt :o)

Chippie en primavera

Jullie lijken wel jaloers! Beetje flauw hoor, om te twijfelen aan wat ik aan onze vakantie heb uitgegeven. Iedereen is anders, en als je zoals ik altijd al gewend bent geweest om heel zuinig te moeten doen is zo'n vakantie voor mij een makkie.
Maar o.k., aan stallingskosten betaal ik per jaar E 175,=. De caravan heeft geen afschrijvingskosten (is een old-timer Eriba, die zal alleen maar in waarde stijgen). Qua onderhoud kost die me ook niet veel; mijn vader is erg handig, en doet dat.
Als je goed had gelezen chippie, dan had je gezien dat ik de benzinekosten er al bijgerekend had. Tol hebben we niet hoeven betalen.
Verder hebben we inderdaad geen uitstapjes gemaakt, omdat we het op deze camping écht heel erg naar ons zin hebben.

Gr. Poezie.

Primavera

Primavera

07-08-2011 om 16:09

Sssst chippie

Ssst, Chippie. Niet teveel pubbliciteit maken over de heerlijke relaxte vakanties die je in appartementen in Toscane kunt hebben.
Als ik hier iedere keer weer die stroom nederlandse toeristen zie ben ik blij dat het gootste deel daarvan op een camping gaat zitten. Duitsers en Engelsen drijven de prijzen al genoeg op. Bijv. de engelse premier David Cameron, die een toscaans 'appartementje' huurt voor 'slechts' €11.000 in de week, maar wel low cost vliegen natuurlijk
Groeten Primavera

Primavera

Primavera

07-08-2011 om 16:29

Hoezo jaloers?

Huh, Poezie, waarom zou ik jaloers moeten zijn? Ik stelde gewoon een algemeen berichtje dat extra kosten zoals dierenpension of afschrijving aanschaf/onderhoud/stalling/verzekeringskosten van caravan of camper plus extra kampeeruitrusting meegeteld moeten worden in wat iemand eigenlijk voor de vakantie uitgeeft. Anders krijgt de draadstartster en andere lezers een verkeerd beeld van wat een vakantie nou zo ongeveer kost.
Verder ga iedereen gewoon weg voor het budget wat ze hebben. Als je de mazzel hebt een goedkope caravan te bezitten met weinig onderhouds en stallingskosten, dan is dat toch alleen maar fijn dat je daarmee goedkoop een leuke vakantie in het buitenland kan houden? Alleen heeft natuurlijk niet iedereen die mogelijkheid.
Wij hebben dat betreft ook mazzel dat we voor de zomervakantie in een mini-appatement van mijn schoonouders in Zuid-Italië terecht kunnen, wat dicht bij verschrikkelijk mooie en bovenal rustige stranden ligt. Daardoor kunnen we 2 weken op vakantie met een budget dat slecht iets meer dan de reiskosten en het dierenpension dekt, terwijl we anders hooguit voor een week een leuk appartement (met zwembad en toelating van huisdieren) zouden kunnen huren. Dat laatste dan alleen in de regio, om geen hoge benzinekosten of tol erbij te moeten betalen.
Groeten Primavera

Hibiscus

Hibiscus

07-08-2011 om 16:53

Precies weet ik het niet

We houden geen budget bij op vakantie, doen eigenlijk alles waar we zin in hebben. De ene dag is dat alleen naar het strand en de volgende dag een uitje en 's middags strand. Wel iedere dag uit eten, of met de lunch, of 's avonds. We huren een huisje, dit keer twee verschillende en die kosten rond de 1000 euro per week. Onze reiskosten lagen hoger omdat we de oversteek vanuit de UK moesten maken naar Frankrijk.

Alleen maar op de camping blijven, daar kan ik me nou echt niets bij voorstellen. Ga je dan echt niet weg? Tenzij je in je eigen omgeving zit, is een leuk onderdeel van vakantie toch juist de omgeving zien en uitjes maken?

Toscane, ja. Daar waren we 3 jaar geleden en we zijn het erover eens dat dat toch de meest heerlijke vakantie was. Een mooi appartement in een agriturismo met uitzicht vanaf je loggia, een groot zwembad waar je 's middags in ligt als je terug komt van een prachtige Toscaanse stad met lunch als afsluiting. Koele grote kamers. Ik wil volgend jaar weer.

Hibiscus

Chippie

Chippie

07-08-2011 om 17:21

Primavera (ot)

Wij betaalden 950 euro per week inclusief opgemaakte bedden, handdoeken, wasmachine, zwembad (vaak voor ons zelf), een enorme welkomstmand met fruit/wijn/olijfolie etc. Op een geweldige uitvalsbasis. Ik vond dat - zeker vergeleken met een stacaravan op een camping waar je hetzelfde voor betaalt - niet duur. Wat een rust, ruimte, luxe. Zoals gezegd: ik voelde me miljonair zo luierend naast het zwembad in de immens grote tuin met een wijntje in mijn hand. De kinderen (2-9) vonden het ook geweldig, leuker dan een camping). En ik heb onderweg heel veel leuke dingen gezien voor volgend jaar.
Ben wel benieuwd waar Dick dan heeft gezeten!

Dick?

Je bedoelt David ? " Mr Cameron’s holiday villa is understood to be a favourite retreat of TV chef Jamie Oliver, who has been a regular visitor to the Petrolo estate, in the heart of the Chianti region, in the historic Tuscan town of Montevarchi"

Poezie, ik geloof je niet

Vertel is hoe je dat doet?

Midden Frankrijk zeg je, dat je redt je niet met 1 tank benzine a 60 euro. Ook de tol is veel met een caravan.
Als ik ff snel reken:
3 tanken benzine 180
tol heen er terug 75
camping 14 nachten a 20 euro = 280
Dan zit ik al op de 535 euro en dan heb je nog geen eens boodschappen enz.

Je hebt me nieuwsgierig gemaakt

Ben ook benieuwd

wij gaan ook 2 weken naar Frankrijk. We zijn meestal al rond de 650 euro kwijt voor de boodschappen, uit eten gaan en uitstapjes. Oja, wij zijn met z´n viertjes. Onze kinderen eten als volwassenen dat scheelt ook.

Deze keer

3 weken Engeland kostte wat verblijf en overtocht betreft 2200 euro. Kosten voor trips/musea etc zal zo'n 200 euro zijn geweest. Wat eten betreft hebben we veel 'gewoon' zelf gekookt. Hier en daar wat gehaald en 's ochtends verse broodjes gekocht zal zo'n 200 euro extra zijn geweest.
extra kosten voor dingen die we hebben gekocht... nog eens 200 euro denk ik. En dan nog 300 euro benzine.

toch weer ruim 3000 euro... maar dan ook wel een supervakantie!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-08-2011 om 22:17

Vakantie

Zoon en ik gaan over anderhalve week een volle week naar Spanje. Een luxe bungalowtent op een camping. De reiskosten (incl. verzekeringen, transfers en vliegtickets) waren 1050 Euro. Schiphol is 10 minuutjes met de bus dus dat zijn geen noemenswaardige kosten
Dan moet je nog zelf boodschappen doen en uiteraard de kosten voor uitstapjes betalen. Ik heb hiervoor 300 euro te besteden en dan is het geld gewoon helemaal op en moet ik september heel zuinig aan doen. Ik vind het een enorm bedrag aangezien ik normaal gesproken slechts 250 Euro per maand te besteden heb aan levensonderhoud (boodschappen, kleding, vervoer en noem maar op). Maar het is de eerste keer dat zoon en ik samen naar het buitenland op vakantie kunnen gaan dankzij een vakantiebeurs van 750 Euro die ik gewonnen heb... Dat is natuurlijk onbetaalbaar en we gaan echt even heeerlijk genieten!

Chippie

Chippie

07-08-2011 om 23:21

Elisa

Ik wens je ontzettend veel plezier. Ik weet niet precies waar je zit, ik hoop dat je dingen kunt bereizen met openbaar vervoer. Georganiseerde excursies zijn altijd (veel te) duur! En als er nog een beetje ruimte is in je koffer, stop er dan gewoon een pak spaghetti, een zak saus en een blikje tonijn in etc. Ga er van uit dat alles ter plekke flink duurder is (zeker in campingwinkel). Neem in ieder geval ook een klein rugzakje ofzo mee zodat je je eigen watertje en broodjes oid mee kunt nemen als je op stap gaat zodat je ook een keertje aan de tapas kunt wagen. Driehonderd euro, dat gaat je lukken hoor! Heel veel succes!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-08-2011 om 23:32

Chippie

Dank je! Ik neem idd zoveel mogelijk van huis mee zodat we niet in die dure campingwinkel spullen hoeven te kopen. Aan georganiseerde excursies heb ik een hekel; gelukkig is daar goed en goedkoop openbaar vervoer (trein en bus) dus we kunnen bijv. een dagje naar Barcelona gaan. Zoon wil natuurlijk ook wel heel graag Camp Nou bezoeken en die tickets zijn niet goedkoop maar ik neem natuurlijk zelf water en broodjes mee in een rugzakje. Heb ik allemaal geleerd vroeger van mijn moeder die uit noodzaak en als sport zo min mogelijk uitgaf tijdens onze vakanties We stellen verder niet zoveel eisen als het om eten gaat. Die ene keer dat we dan wel lekker uit eten gaan genieten we dan ook dubbelop. En laat het afdingen op de markt ook maar aan zoon over; een blik met die mooie blauwe ogen, een big smile en wat overtuigende woorden en het lukt hem weer LOL. Die Spaanse vrouwen vallen vast als een blok voor hem

Coco

Coco

08-08-2011 om 10:29

Elisa

"Ik neem idd zoveel mogelijk van huis mee zodat we niet in die dure campingwinkel spullen hoeven te kopen."
Hebben ze in Spanje geen supermarkten?

Jesse_1

Jesse_1

08-08-2011 om 13:23

5 pers kamperen in frankrijk

Ruim 2,5 week kamperen in Zuid-Frankrijk (Ardeche en vlak onder de Alpen) kostte ons dit jaar € 2.485. Behoorlijk duur dit jaar doordat we autopech hadden op de Tolweg. De sleepkosten, reparatie en het (luxe)hotel zijn hierbij inbegrepen. O ja, en o.a. 3 nieuwe luchtbedden .
Vorig jaar hebben wij voor een vergelijkbare vakantie ruim € 1.500 betaald (toen viel het ook allemaal wel goedkoop uit). Dit jaar hadden we iets duurdere campings en ook wat duurder boodschappen gedaan.
Voor de geïnteresseerden: wij gaan met eigen tent, zo'n € 300 en die is nu na 3 vakanties al helaas lek bij het grondzeil. En eigen auto met dakkoffer. 5 personen dus (2 volw, 2 kinderen in basisschoolleeftijd).
Aangezien wij op vakantie vrijwel alles met VISA betalen weet ik vrij precies wat we uitgeven. Benzine was € 170 (excl. volle tank voor vertrek), Tol € 67.
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

08-08-2011 om 13:24

Coco (o.t.)

Elisa heeft daar volgens mij geen eigen vervoer.

Jesse_1

Jesse_1

08-08-2011 om 13:27

Lis@ en bernadetb (o.t.)

Poezie zegt net al dat ze niet via de tolweg is gegaan, en geen uitstapjes heeft gehad. En wij waren € 170 kwijt aan brandstof, naar de Ardeche - Alpen - Ardeche - huis, dus dat kan ook veel goedkoper zijn naar Midden Frankrijk en weer naar huis.
Jesse

Primavera

Primavera

08-08-2011 om 13:59

Eh, jesse

Die volle tank voor vertrek moet je daar toch wel bijrekenen tenzij je bij terugkomst weer een (bijna)volle tank had.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.