Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

bertje1

bertje1

11-05-2014 om 17:23

weegt caravan op tegen 'huisjes boeken'

Ik vraag me af of een caravan nou echt zo handig is: wat kost bv een weekje caravan-standplaats in het hoogseizoen in frankrijk?
Is een caravan dan leuk?
Wij zitten meestal in huisjes, paar keer in grotere tent gezeten (ook aardig, maar slapen,wc en douche is vaak een punt van 'kritiek'..
en zo'n week is toch minimaal 700 euro.


Tine Winkel

Tine Winkel

11-05-2014 om 18:07

caravan-huisje = appels-peren

vergelijken, vind ik.
Zelf vind ik kamperen veel leuker dan een huisje. Met kamperen ben je veel meer buiten en doe je meer dingen samen (althans bij ons). Tot voor enkele jaren kampeerden we redelijk primitief: tent, geen elektriciteit. Dat laatste gaf dus ook: geen TV, geen internet, geen Nintendo's etc. Heerlijke rust! Die dingen heb je in een huisje (vaak) wel en geeft daardoor een heel andere tijdsbesteding.
Ook het koken is in een tent (bij een tent, eigenlijk, want in een tent koken doe je niet, vind ik) heel anders, dus ook wat dat betreft andere maaltijden dan thuis - dit nog afgezien van de 'nieuwe' ingredienten natuurlijk.
Dus of het financieel veel uitmaakt, misschien niet. Als dat je enige reden zou zijn om een caravan aan te schaffen, dus minder geld kwijt zijn voor je zomervakantie, dan zou ik er denk ik niet aan beginnen.
En bedenk wel, dat het rijden met een caravan ook wel anders is dan met alleen een auto. Vooral heel veel langzamer. Dus midden Frankrijk is echt een reis, ipv alleen een wat lange dag reizen.

Of bedoel je het huren van een stacaravan

op een camping ? Anders ben ik het met Tine eens.

Juno

Juno

11-05-2014 om 19:46

Ik vind een caravan niets

In een caravan heb je naar mijn mening minder ruimte, zeker bij slecht weer. Twee jaar terug heb ik een caravan gehuurd en élke dag dat bed weer ombouwen naar tafel en terug, je kont niet kunnen keren enz. Je maakt toch gebruik van het campingsanitair want je poepdoos legen is ook niet alles. Je zit binnen en wat meer opgesloten.
Na die week ben ik met de tent weg gegaan. Veel meer leefruimte, ook met slecht weer. Geen verwarming, ook iets om rekening mee te houden. Je slaapt meestal op de grond, waar je bij een caravan wat meer een echt bed hebt.
Ik zoek meestal óf een hele kleine eenvoudige camping uit bijvoorbeeld bij de boer of een natuurcamping, óf ik ga naar een vier-sterrencamping. Het sanitair is dan eigenlijk altijd wel goed. Als je geen gedeeld sanitair wil kan je ook naar een camping gaan met je eigen douche en wc bij de staanplaats. Daar betaal je dan wel voor.
Qua kosten: een luxe camping (zwembad, rivier, restaurant, winkeltje, animatie, sportvelden) is een week met vier personen zo'n €350,-. Voor een eenvoudige camping zit je op €100,-. Met een tent mag je overigens overal staan, waar dat met een caravan niet kan. Ik heb met de kleine tent weleens in de boomgaard op Tiengemeten gestaan. Fantastisch.
Wil je de lol van een tent maar de luxe van een caravan dan kan je ook een vouwwagen overwegen, Holtkamper heeft hele mooie. Voor zowel caravan als vouwwagen heb je stalling nodig, reken op €300,- per jaar.
Ik heb zelf een lichtgewicht tunneltent van Esvo. Ik heb berekend dat ik ten opzichte van huren na drie vakanties quitte speel. Vorig jaar heb ik een trekkerstentje van Coleman erbij gekocht voor puber.
Verder heb je de tent en de hele bups in de auto en kan je met een caravan minder hard, kost het meer benzine en meer tol. Het is heel persoonlijk, maar net wat je fijn vindt, hoeveel je kan besteden. Caravan-tent is een beetje als motorboot-zeilboot and the twain shall never meet.

Marie

Marie

11-05-2014 om 19:47

Wij hebben een caravan en de wc gebruiken wij alleen 's nachts om te plassen. Dat ding moet ook weer geleegd worden namelijk. Verder gebruiken wij de wc's op de camping. Douchen kan in onze caravan niet en als het wel kon, zouden wij die niet gebruiken (veel te krap en te vochtig).

toch

Ik snap de redenatie van Tina, maar toch zien wij in onze vriendengroep steeds meer mensen die vanwege de kosten een caravan aanschaffen. Dan kunnen ze langer op vakantie (3 weken weg) en naar duurdere campings. Dus voor veel mensen is het toch een overweging, al zou ik er wel zeker van willen zijn dat je die manier van vakantievieren ook echt prettig vindt. De bedragen die Tine noemt, € 350 voor een week op een luxe camping, zijn natuurlijk ook peanuts in vergelijking met een week in een stacaravan of huisje.

Annet

Annet

11-05-2014 om 21:10

Hier een vouwwagen

Reizen door Frankrijk gaat best snel. Je mag gewoon 130 rijden. Dat lukt ook prima met een goede vouwwagen. Richting Oostenrijk en Italië mag je niet zo snel.
100 euro per week heb ik nog nooit gevonden, tenminste niet buiten NL. Een boerencamping vind ik ook net te simpel.
Wij gaan dit jaar naar een eenvoudige camping in Midden Frankrijk voor 28 euro per nacht met vier personen (geen kinderkorting meer, inclusief electriciteit en wifi en klein zwembad). Als je naar de Middellandse zee wilt, moet je op het dubbele rekenen.
Een eigen douche /wc heb ik niet nodig. Wel goed sanitair.
Het fijne van eigen kampeermiddel vind ik dat je flexibel bent in hoe lang je ergens blijft, waar je wil staan op de camping en dat je veel meer buiten leeft. Dat laatste geldt wat minder voor een caravan maar wel meer dan een huisje.

Marie

Marie

11-05-2014 om 22:38

slapen in caravan, leven in voortent

Even reactie op Juno.
Wij zijn heel lang tentkampeerders geweest, maar op een gegeven moment waren we "klaar" met leeggelopen luchtbedden, overal zand, alles vochtig, weinig ruimte en ook 's nachts in de regen naar een toiletgebouw moeten lopen.
Wij hebben dus sinds een paar jaar een caravan en wij laten de bedden overdag gewoon liggen, omdat we wonen/leven in de voortent, alleen koken doen we in de caravan.
Dus geen gedoe met bedden opmaken.

Hombre

Hombre

11-05-2014 om 23:24

Stacaravans huren

Je kunt ook nog stacaravans huren op campings in Frankrijk. Dat komt aardig in de buurt van een huisje. (geen gedoe met poepdozen en banken ombouwen tot bedden)

Luna

Luna

12-05-2014 om 10:29

Stacaravan

Een stacaravan kost ook zo 700 euro per week in het hoogseizoen, dus dan kun je net zo goed een huisje huren.

wij hebben sinds een aantal jaren een caravan, met twee slecht-slapende kinderen was een tent niet zo fijn.

De zithoek in de caravan hebben we omgebouwd tot vast bed (ligt een goed dik matras in) dus we kunnen niet in de caravan zitten. We zijn overdag dus altijd buiten (onder de luifel). Tenzij het echt heel slecht weer is, dan liggen we met z'n vieren op het bed om een film te kijken. Heel knus.

Koken doen we op de skottel, eigenlijk nooit in de caravan.

Voordeel van een caravan:

- wij boeken nooit dus kunnen gaan en staan waar we willen. Valt de camping tegen? Luidruchtige buren? Slecht weer? wij koppelen de caravan aan de auto en gaan weer verder.

- Je hebt altijd en overal je eigen spulletjes bij je (keukenspulletjes, slaapspullen, kleding netjes in de kastjes), en waar je ook bent, je slaapt altijd in hetzelfde bed.

- Tanden poetsen doen we lekker bij ons eigen wastafeltje en 's nachts plassen we op het wc'tje in de caravan.

Nadelen van een caravan:

- Het duurt lang voordat je ergens bent, 600 km per dag is voor ons ongeveer het maximum.

- Je moet willen rijden met zo'n grote bak achter je auto, en het kost ook meer benzine.

- Denk ook aan de kosten voor stalling en onderhoud.

Katniss

Katniss

12-05-2014 om 10:39

700?

Waar huur je een stacaravan voor 700 euro per week in het hoogseizoen? Dat is echt heel goedkoop.

Luna

Luna

12-05-2014 om 10:51

kleine campings

Op de camping waar wij vorig jaar stonden, in de franse alpen. Was wel een kleine camping met een klein zwembadje en verder niks, ze hadden 2 stacaravans te huur. Camping les sept laux in Theys. Zie nu dat het 750 euro kost voor een week. Je moet niet via een organisatie boeken, maar veel kleine campings in Frankrijk verhuren zelf ook een paar stacaravans, die boek je dus bij de camping zelf.

Katniss

Katniss

12-05-2014 om 10:58

Rechtstreeks

Dan zit je waarschijnlijk op een kleine camping met weinig voorzieningen in een uithoek van Frankrijk. Dat is niet helemaal mijn ding en mijn kinderen zijn ook niet van het soort dat ze zich kunnen vermaken met een beekje en wat bomen. Als je via een organisatie huurt ben je altijd meer kwijt dan 750 euro voor een fatsoenlijke stacaravan. Misschien dat het via Marktplaats goedkoper kan, of rechtstreeks bij een camping. Maar dan heb je waarschijnlijk geen zwembad of bingo

kan wel Katniss

wij hebben een chalet gehuurd voor nog geen 600 euro per week, in het hoogseizoen. Zwembad, sportveld, rivier, restaurant, kano's en niet in een uithoek.(wel al in november moeten boeken) Wel veel nederlandse tieners. Je moet er even naar zoeken maar huuraccomodaties onder de 750 zijn wel degelijk te vinden.

mari39

mari39

12-05-2014 om 23:09

caravan is ook duur

Om te hebben, vergis je er niet in. De staanplaatskosten zijn lager dan een stacaravan op dezelfde camping, dat klopt. Maar er is ook nog hogere brandstofkosten, tolkosten, verzekering, stalling, keuringen en vast nog wat meer.Dat moet je wel mmeerekenen. Wij hebben al jaren een caravan, met grote voortent om in te leven. Zeker voor minder weerzekere gebieden erg handig. Wat ik zelf een groot nadeel vind van een caravan, is dat het opzetten van onze grote voortent en ook opruimen, veel tijd kost. Verder rijd je een stuk langzamer, en dus ga je of minder ver of je doet er langer over. Wij zijn dit voorjaar voor het eerst naar een stacaravan geweest en rijden, inpakken enzo gaat echt wel sneller. Kamperen in een caravan is wel fijner, vaak gezelliger op een veldje en het wordt toch je eigen huisje. Ik ben best vergroeid met onze caravan!
Je kunt een caravan kopen met voldoende bedden zonder dat je elke keer ombouwt. Omdat wij in de voortent leven, bouwen wij het bed voor de jongste niet om, wij slapen in vast bed en oudste wil in zijn bijzettentje.

Ilva

Ilva

13-05-2014 om 09:50

auto

Met een caravan moet je ook reken houden dat je auto hem kan trekken. Onze oude auto kon de caravan wel trekken in Nederland maar de Alpen over was weer een heel ander verhaal. Wij hebben dus een andere auto gekocht (een jaar later was dat toch de planning). En je moet je caravan natuurlijk ergens stallen. Zo nu en dan moet je je caravan ook laten controleren of alles nog goed is, want je wilt wel veilig op vakantie.

Ik denk niet dat ik een caravan zou kopen omdat het goedkoper is, wel omdat het heerlijk is. Je bent vrij om te gaan en staan waar je wilt. Met een voortent kan je een hoop ruimte creeeren. En als het slecht weer is kan je toch binnen koken en eten. Wij gaan meestal naar Italië toe in de zomer en dan koken we meestal buiten op de skottelbraai. Maar in het voor- en naseizoen zijn we gewoon in nederland. Als het nodig is, is er een kachel in de caravan en we hebben nog een los electrisch kacheltje voor in de voortent. We hebben het nooit koud.

En ja, je rijdt langzamer met een caravan maar je rijd zover als je komt, je zoekt een camping, pootjes uit. Eten, slapen en de volgende dag weer verder. Heerlijk!

bertje1

bertje1

13-05-2014 om 11:34

wow

wat een reakties. Tja, er zijn inderdaad veel voors en tegens. als ik het zo zie hoef je het niet direct voor de kosten te doen. Het is natuurlijk wel zo dat je met een caravan sneller ergens weg bent en dat je misschien ook wel vaker weg gaat.
Huren van een caravan kan ook maar volgens mij is dat best duur.. pff. Misschien dan beter een camper huren.

nathalie

nathalie

13-05-2014 om 12:20

Kosten

Die kosten zijn vers 2, eerst bedenken wat voor soort vakantie je wilt. Je gaat toch ook niet eerst bedenken of een wandelhuttentocht in finland goedkoper is of een all inclusive hotel in tunesie? Eerst bedenken wat je wilt, welke soort vakantie bij je past.
Een camper is weer ander soort vakantie dan een caravan. Veel meer bedoeld om rond te trekken. Als je met je camper op een camping staat dan ga je niet even boodschappen doen, een stadje bekijken, naar het strand want dat doe je dan met je hele hebben en houwen en dat is niet altijd handig. Campers zijn bedoeld om onderweg te zijn en niet om 2 weken op 1 camping te staan.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-05-2014 om 14:24

Bovendien

Is een camper huren erg duur. Een beetje camper gaat als snel richting de 1000 euro per week in het hoogseizoen.

Fransien

Fransien

14-05-2014 om 01:03

stacaravan voor 250/week

'kleine camping met weinig voorzieningen in een uithoek van Frankrijk. ... met een beekje en wat bomen.'

En dat zou 700 Euro moeten kosten?! Ik vind dat heel veel geld! (En dan zie ik hier nog hogere prijzen voorbij komen, tjongejonge.)
Ik ken zo'n kleine camping (een leuke!), met beekje, bomen, schoon en rustig, restaurantje, wifi, zwembadje voor de kinderen, en verder weinig voorzieningen, in een rustige streek, waar een (niet luxe) stacaravan 250 Euro per week kost.
http://www.campingfontenoy.com

Ik zit zelf trouwens liever in een echt huisje (niet zo'n bouwsel op een camping of terrein) of in een tent op een rustige kleine camping.

Dalarna

Dalarna

14-05-2014 om 13:06

haha een camper?

Een camper lijkt me een onding, zeker met kinderen en is al helemaal niet goedkoop. Verder snap ik niet dat je snel weg bent met een caravan? Ik ben veel sneller weg als ik in een stacaravan of huisje logeer.

Snel weg

Als je een stacaravan of huisje huurt, zit je de gehuurde periode in die stacaravan. Met eigen kampeer middel ben je bij slecht weer, een vreselijke camping of ander ongemak snel weg.
Vorig jaar kwamen wij aan op de camping die we hadden uitgekozen, gelukkig niet gereserveerd, en hebben er één nacht gestaan en zijn doorgegaan.
In de beschrijving van de camping stond: niet heel ver van de doorgaande weg RN..... In de praktijk bleek de doorgaande weg RN..... ongeveer over de camping te liggen. Vanaf de camping kon je tegen het talud aan klimmen om de weg te bereiken. En aan de andere kant van de camping liep een spoorbaan waar ieder uur grote goederentreinen voorbij kwamen in de nacht.
Inpakken en wegwezen dus.

Tine Winkel

Tine Winkel

14-05-2014 om 13:43

LiesK OT

O, wat erg zo'n camping. Maar had je dat niet kunnen 'voorzien' via Zoover of een andere site. Ik probeer dat wel altijd te doen en dat soort informatie kan voor mij doorslaggevend zijn (of informatie over 'de gezellige wekelijkse bingo/discoavond'...brrr)

Hombre

Hombre

14-05-2014 om 13:43

Vooronderzoek

Altijd even op Google Maps de ligging bekijken!

Tijgeroog

Tijgeroog

14-05-2014 om 14:24

Ach

Dan kan het nog steeds tegenvallen. Twee jaar terug zijn wij naar een camping geweest waar ik als kind ben geweest, en waar ik met m'n aan het begin van onze relatie ook eens geweest ben. De ligging van de campi is in die tijd niet veranderd, nog steeds aan hetzelfde geweldige riviertje, geen doorgaande weg in de buurt (eigenlijk überhaupt geen weg in de buurt). Maar wat ik nergens kon vinden, niet op googlemaps, niet op zoover, was dat de sfeer in de loop van de tijd toch wel veranderd was. En dat wij, qua behoeftes in een camping, misschien ook wat de andere kant op geschoven waren. En dat de kinderen het een erg onprettig gevoel vonden dat ze niet op de hele camping mochten komen, omdat die te groot was. Dus ook wij hebben na een paar dagen de boel weer ingepakt en zijn verder gereden. Blij dat ik niet gereserveerd had.

(Ter illustratie: wij waren er in 2012, sinds de tijd lijken de beoordelingen ook iets negatiever te worden. http://www.zoover.nl/frankrijk/languedoc-roussillon/mejannes-le-clap/la-genese/camping )

Jillian

Jillian

14-05-2014 om 14:45

Heel anders

Een caravan en huisjes boeken is niet echt vergelijkbaar. Het is een hele andere manier van vakantie. Wij zijn 1x met een geleende caravan op vakantie geweest en ik vond het geen sucess. Dat had ik ook wel kunnen weten van te voren want ik hou ook niet echt van kamperen.
Ik vind het prettig om eigen sanitair te hebben en ik heb op veel campings het idee dat je nogal op elkaar leeft.

Een van de nadelen van een caravan die ik tijdens die vakantie heb gemerkt is dat op campings de meeste groene en eenzame plaatsen vaak plaatsen zijn voor kleine trekkers tenten. Met een caravan ben je vaak beperkter in waar je kan staan. Dit is natuurlijk maar de ervaring van een enkele vakantie dus misschien is dit niet zo in het algemeen.

Kamperen met een simpel trekkerstentje vind ik wel leuk als het een paar nachten is maar weken achter elkaar trekt mij niet zo. En dan echt op een primitieve camping zonder enig vermaak midden in de natuur. Echt een paar dagen back to basics. Maar een paar weken op een drukke camping met zwembad tijdens het hoogseizoen trekt mij niet zo.

Wij huren trouwens ook geen huisjes/stacaravans op een camping. Wij huren meestal een losstaand huisje of gite of iets dergelijks. Vaak voor 1 week en dan weer een week ergens anders.

Maar als jullie wel van kamperen houden, sanitair delen niet erg vinden en dergelijke dan is het misschien best een goede oplossing. De flexibiliteit is wel aantrekkelijk natuurlijk. Hoewel je dat met een tent even goed hebt en dat is nog goedkoper natuurlijk. Plus dat het ook makkelijker is om in het hoogseizoen nog een plaatsje te krijgen op dezelfde dag met een tent dan met een caravan. Het is natuurlijk wel weer makkelijker met opzetten en vertrek dus dat is dan weer een voordeel van de caravan. Eigenlijk zou je het gewoon een keer moeten doen om te zien hoe het bevalt. Wel zou ik er voor kiezen om de eerste keer een caravan te huren om te kijken of het bevalt.

Jillian

Jillian

14-05-2014 om 14:50

Trouwens

Ik lees dat jullie slapen en gebrek aan eigen sanitair een nadeel vonden van een tent huren. Dat zal in een caravan niet anders zijn. Ook in een caravan zit je dicht op elkaar en heb je maar beperkt eigen sanitair (alleen als je 's nachts naar de wc moet dan hoef je niet die tocht over de camping te maken dus dat is dan een pluspunt). Verder is een caravan niet zo heel anders wat betreft comfort en luxe dan tent kamperen. Alhtans dat vond ik.
Ik vind het prettig om eigen sanitair te hebben, meerdere slaapkamers zodat we niet allemaal bij elkaar hoeven te liggen en dat we ruimte hebben om ons terug te trekken, airco als we ergens zijn waar het heel warm is en een eigen buitenruimte waar je wat privacy hebt.
Dat heb je dus niet met een caravan.

Juno

Juno

14-05-2014 om 14:57

Ook zo'n ervaring

Ik had een prachtige camping geboekt, aan een rivier met een waterval. Er was wifi, een voetbalveld en pingpongtafels. En niet al te groot.
De rivier was 30 cm diep, de waterval was een stukje verderop en daar kon je niet zwemmen, de wifi ging om 22.00 uit, over het voetbalveld was een volleynet gespannen en stond het gras twee kontjes hoog en de pingpongtafels stonden op de wind waardoor je balletje wegwaaide. Tel daarbij dat de douches érg krap afgesteld stonden. Knop drukken, zeep pakken. Knop drukken, zeep open. Knop drukken, zeep op je hand. Ook dat was niet zo erg maar behalve dat er nauwelijks gasten waren was er totaal geen sfeer.
Hup, alles ingepakt en een paar 100 kilometer verderop de boel uitgepakt. Fantastisch, een tent. Helemaal vrij.

Bijna allemaal gehad

We zijn begonnen met een trekkerstentje in een rugzak met de trein, later auto. Toen de kinderen kwamen een vouwwagen, veel ruimte, van de grond slapen, verkassen wanneer je zin hebt, ik vond het ideaal. Inmiddels waren we verhuisd naar Schotland en toen de kinderen pubers werden en wel eens weer naar Frankrijk wilden ( vanaf Schotland met iets achter je auto wel erg lang onderweg) hebben we stacaravans op campings gehuurd, nadeel; je zit "vast" als de camping of buren tegenvallen. Tussendoor nog weleens huisjes gehuurd, voornamelijk als we met de kinderen naar Nederland kwamen. Nu de kinderen niet meer mee gaan hebben we een caravan, na uitproberen met een kleine, sinds dit jaar een grotere met een douche cabine. Dit geeft ons de mogelijkheid op piepkleine campings (S'land, max 5 caravans) te staan die alleen water en stroom leveren en een plek waar het chemisch toilet geleegd kan worden. Voor ons is dit momenteel de ideale manier van vakantie vieren. En we zijn met met 10 minuten weg, je hoeft geen tassen in te pakken: stroom afkoppelen, afvalwater wegbrengen, pootjes indraaien, aan de trekhaak hangen en ...... wegrijden.

snel weg

Maar de redenering van 'met een caravan/tent ben je snel weg als de camping je niet bevalt' geldt toch alleen maar als je niet gereserveerd hebt? En dat is helaas onontbeerlijk op de mooiste plekken aan de Middellandse zee...

Ik vrees dat ik niet geschikt ben om te kamperen. Ik heb thuis een mooi huis met alle comfort en verwacht dit toch ook op mijn vakantieplek waar ik flink voor betaal. Ik wil echt niet met z'n vieren in een kleine ruimte slapen, ik wil m'n eigen sanitair en leefruimte. Ik moet er niet aan denken als de buurman zo dichtbij zit dat ik 'm kan horen snurken, of dat hun kinderen mij wakker maken

Als ik op een bestemming ben waar ik elke dag uit eten ga, zoals vorig jaar in Griekenland, dan kan ik nog wel zonder vaatwasser. Maar als ik in Frankrijk of Italie ben dan is dat ook een vereiste. Erg ongeschikt vrees ik.

Dalarna

Dalarna

15-05-2014 om 09:08

precies gonniegans

Met een caravan of tent reserveer je wel of niet en in het eerste geval zit je er net zo aan vast en ik heb het idee dat men in het tweede geval niet goed kijkt naar de camping. Ik kijk altijd naar de ligging op googlemaps en ik lees altijd zoover na.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.