Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

"wereld"reis met kinderen

Over 1,5 jaar wordt m'n oudste 5 jaar en dus leerplichtig. En ik vind het zo heeeerlijk om veel tijd met m'n gezin door te brengen. Dus nu heb ik het in m'n hoofd gehaald om voor die tijd met z'n allen een keer een hele lange vakantie te hebben. Bij voorkeur een maand of 3. En lekker van elkaar te genieten.
Thuisblijven zie ik niet zitten, dan ben je toch weer vooral bezig met wassen, huis schilderen, tuin bijhouden, rekeningen betalen... Dus ik wil weg.
En manlief: die ziet het wel zitten (voor 2 maanden dan ) Financieel en praktisch is het ook allemaal wel haalbaar.

Maar... We komen er niet uit waar we naartoe willen. (ha, als we maar samen zijn Zelf zie ik het wel zitten om met een camper door Amerika en Canada rond te gaan rijden. Capmer: want je hebt een "thuis", hoeft niet steeds opnieuw alles in en uit te pakken, bent niet afhankelijk van het ontbijt in het hotel etc. En Amerika en Canada lijken me er erg mooi, en ook "veilig". Veilig in de zin van: we spreken de taal, de voorzieningen en het eten zijn allemaal (qua niveau, veiligheid etc) wat meer zoals we thuis gewend zijn. Een 3e wereldland spreekt me daarom wat minder aan, zeker omdat het om zo'n lange periode gaat.

M'n man is helaas niet erg enthousiast over Noord Amerika, maar komt ook niet met een beter voorstel. Wie wel? (en wat spannendere landen mogen ook hoor, als ze maar voorzien zijn van een succesverhaal

En dan nu even lekker verder dromen...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

03-10-2008 om 21:31 Topicstarter

Mieke

Oh... Maar ik had morgen toch al een hele lijst met vragen voor je, hoeveel tijd kan ik bij je reserveren?

Chantelle

Chantelle

03-10-2008 om 21:58

Usa

Waarom is je man niet enthousiast over de USA? Ik hoor het mensen zo vaak zeggen... ze zijn er echter nog nooit geweest! Wij zijn op veel plekken geweest in de wereld, maar qua natuur geef ik de USA een dikke 10. Zeker als je in het voorseizoen kunt gaan, dan is het super. De Amerikanen worden vaak als irritant afgeschilderd. Dat beeld vinden wij zeker niet kloppen.

Wij zijn 'maar' drie-en-een-halve week geweest (oudste is leerplichtig, we waren superblij met de zes dagen extra verlof die we kregen van school). Maar je kunt je er met gemak twee maanden of langer vermaken. In 3,5 week deden wij het rondje Las Vegas - Grand Canyon - Lake Powell/Antelope Canyon - Monument Valley - Moab - Capitol Reef - Zion - Bryce - Las Vegas - Sequoia - Yosemite - San Francisco. Uitbreidingsmogelijkheden: de westkust - Los Angelens/Disney World - Phoenix - Rockies in de buurt van Denver - Canada. Canada vonden wij veel minder afwisselend dan USA.

De camper (wij hadden een supermooie en grote van Road Bear) was echt ons huis (royale keuken, veel kastruimte, lekkere bedden, dvd-speler, goede douche). Onze zoontjes moesten bijna huilen toen we vertelden dat de camper toch echt weer naar het verhuurbedrijf moest.

Qua bereisbaarheid is USA natuurlijk een makkie!

Roos

Roos

03-10-2008 om 22:35

Canada

Canada is zo geweldig mooi!
Waarom wil je man daar niet naartoe? Wat zoekt hij dan, of wat denkt hij dat Canada en Amerika is dat hem niet trekt?
Een rondreis door heel europa lijkt me ook geweldig trouwens, zo gevarieerd.
Roos

Tijgeroog

Tijgeroog

03-10-2008 om 23:01 Topicstarter

Chantelle en roos

Hij is bang dat de afstanden te groot zijn. Dat je veel te lang in de auto/camper zit om op de volgende interessante plek te komen. Hoe is jullie ervaring daarmee?

We willen inderdaad in het voorseizoen gaan. M'n zoontje is half mei jarig en we willen de maanden daarvoor gaan, zodat de kinderen al zo oud mogelijk zijn.

Europa is inderdaad ook een optie die we in gedachten hebben, er zijn hier nog genoeg dingen die we graag nog een keer willen zien. Maar aan de andere kant is het veel makkelijker om in Europa dingen te gaan bekijken, daar hoef je geen uren voor in een vliegtuig te zitten, en daar hebben we dus ook al het een en ander van gezien.

zou wel willen rondreizen door Finland,Noorwegen en Zweden. Nooit geweest, maar lijkt me prachtig. Of Engeland,Schotland en Ierland. Qua afstanden vanaf Nederland zijn beide reizen goed te doen en het lijken me mooie landen om door heen te trekken. Helaas laten hier de financiën het niet toe, maar idd heerlijk, zo`n lange tijd met je gezin erop uit. Wat het ook wordt, veel plezier!

Roos

Roos

04-10-2008 om 15:35

Dat is waar

Dat is wel waar, europa kun je later nog relatief makkelijk doen.
Canada is erg groot, dus het lig waarschijnlijk aan welk deel je heen gaat. WIj zijn in Ontario/Quebec geweest. Daar vielen de afstanden wel mee. Onderweg is er ook zoveel te zien. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog geen kinderen had toen, dus misschien zou mijn herinnering anders zijn als dat wel zo was geweest.
Maar ik denk dat je het best leuk kan maken in een camper voor kinderen, dus ik weet niet of het zo'n probleem moet zijn. Je stippelt immers zelf je reis uit. Je hoeft niet heel Canada en Amerika te doen
Roos

Ik zou

naar Australie gaan. Even kijken hoe het seizoen daar dan is om te bepalen welk deel je gaat doen. Want heel Australie is natuurlijk onmogelijk in 2 maand.

West-usa

Dat zou ik doen, met camper!
Hebben wij in 98 gedaan zonder kinderen, 4 weken, echt super! Er is zoveel te zien!!!
Wij zijn nu al aan het sparen om nog een keer zo'n reis te maken met de kinderen over 5 jaar
gr Nora

reina

reina

05-10-2008 om 09:40

Europa!

Het ligt aan de tijd van het jaar, zelf zou ik juist graag Europa eens rustig doorrijden, dus niet vliegen naar Griekenland, maar er via Italië naar toe rijden en verder met de boot etc., dan via voormalig Joegoslavië terug, richting Polen etc etc. Of via Baskenland naar Portugal rijden, Zuid-Spanje, en dan kijken hoeveel tijd je nog hebt en wat je dan gaat doen. Maar dan moet het wel mei/juni zijn. Europa heeft zoveel moois dat je niet ziet als je maar en paar weken per jaar wegkunt. Ik zou niet veel willen plannen, maar gewoon lekker gaan rijden en kijken waar de camper ons brengt. 'Ver-weg-landen' zou ik laten liggen tot de kinderen ouder zijn, zodat ze zich hebben kunnen verdiepen in waar ze naar toe gaan en ze alles onthouden wat ze gedaan hebben ( mijn kinderen weten echt niet meer wat we deden toen ze 5 waren, wat ze 'weten' is via foto's, maar de echte herinneringen zijn er niet meer).

reina

reina

05-10-2008 om 17:29

Tina

Natuurlijk, maar een reis ver weg kost nou eenmaal meer geld dan een reis in Europa om diezelfde tijd, dus ik zou het gewoon ook zonde van het geld vinden. Ik geloof echt niet dat een kind van 6 een Aziatisch palmenstrand leuker vind dan een strand in Italië. En ik geloof niet dat je een kind blij maakt met een vliegreis van 15 uur. Een kind geniet net zoveel van een berg in Oostenrijk waar hij in de sneeuw kan spelen als van een berg in de Rocky Mountains. Natuurlijk, als je zelf al veel gezien hebt in Europa en je wilt graag verder weg dan is het anders, maar ik las het meer dat het er om gaat lang samen onderweg te zijn met de kinderen ipv dat het doel is een verre reis maken. Ik heb trouwens al veel gezien in Europa, ook gebackpacked, veel met de trein gereisd en regelmatig weken van de ene plek naar de andere getrokken met auto en tent (we komen nooit 2 x op dezelfde plek), maar ik ben nog steeds niet uitgekeken!

Jorm

Jorm

05-10-2008 om 17:49

Tja, kosten...

Reina: "maar een reis ver weg kost nou eenmaal meer geld dan een reis in Europa om diezelfde tijd"

Dat is dus nog maar de vraag. Wij waren met 4 weken Canada in het hoogseizoen minder geld kwijt dan met anderhalve week in het voorseizoen naar Zuid-Engeland.

De directe reiskosten (tickets) waren weliswaar hoger, maar de locale kosten (verblijf, eten etc.) waren aanzienlijk lager. Nu hadden wij geluk met een heel goedkoop verblijf, geregeld door familie daar, maar de verblijfskosten (onderdak en eten) zijn vele malen lager dan hier. Natuurlijk is er binnen Europa een behoorlijk prijsverschil (Oost-Europa is weer wel beter betaalbaar), maar met name diverse Aziatische landen zijn heel goedkoop.

En wanneer je goed uitkijkt, dan zijn zelfs die ticketprijzen niet zo hoog. Goed zoeken kan vele honderden euros schelen per ticket. Businessclass tickets soms zelfs duizenden euros verschil voor exact dezelfde stoel in exact hetzelfde vliegtuig. Kijk ook verder dan reizen vanaf Schiphol, probeer het eens net over de grens.

Tijgeroog

Tijgeroog

05-10-2008 om 21:17 Topicstarter

Leuk leuk leuk - en discussieer rustig verder

Leuk hoor, al die ideeen. Ik word er al helemaal blij van, ben aan het overwegen of ik m'n man niet kan vragen een jaar vrij te nemen. En jullie discussies over wat beter en goedkoper is vind ik ook erg interessant, dus ga rustig verder.

Wat onze reiservaringen betreft: ik vond mezelf altijd nogal een backpackers-type, maar... ik vond zo'n ticket ook altijd veel te duur en kon heerlijk genieten van onze kampeervakanties in Europa, dus er is vooral buiten Europa nog heel veel wat we niet gezien hebben. We zijn 3 weken door Marokko getrokken als huwelijksreis, en de rest van de wereld is nog onbekend.
Binnen Europa hebben we veel in Frankrijk gezien, maar Oostenrijk, Slovenie en stukjes Spanje en Kroatie. M'n man heeft trouwens veel meer gezien in Europa, die is wat ouder en toen hij op Interrail-leeftijd was, kon je daarmee nog heel goedkoop heel Europa door.
We houden erg van natuur en bergen, wandelen graag. Dat laatste is met de kinderen natuurlijk lastiger, maar dat komt wel goed. IJsland lijkt me om die reden geweldig om naartoe te gaan, maar dat is zo duur dat er dan maar een hele korte vakantie overblijft. Als we naar de VS zouden gaan zou de Grand Canyon bovenaan m'n te bezoeken lijstje staan. Bijvoorbeeld New York daarintegen is leuk als we in de buurt komen, maar absoluut geen must.
Verder houden we van nietsdoen in de buurt van wat water.

reina

reina

05-10-2008 om 22:09

Jorn

Okee Wij gaan gewoon heel goedkoop op vakantie, daardoor zijn reizen waarbij je moet vliegen gelijk een stuk duurder. Maar de vraag van Diana was wat anderen zouden doen, en ik heb aangegeven waar mijn voorkeur naar uit zou gaan, that's all!

Als je het mij vraagt

dab wordt het zowiezo het oosten. Thailand, Cambodja, Laos, Vietnam die kant. De mensen zijn er zo vriendelijk en het is het heel relaxt reizen. Ook hoef je niks te boeken van te voren dus je kunt zo lang op een plek blijven als je wilt. Ook kwa prijs is het heel aantrekkelijk. Alle vervoer is er goedkoop en goed. Het klimaat is er ook altijd heerlijk. Laat je winterkleding maat thuis
Deze landen bieden zoveel natuur en cultuur en je zult je geen dag vervelen.

Mocht je meer willen weten hoor ik het wel.

gr Lis@ (die nog even 4 maandjes moet wachten om weer te gaan)

Me Jane

Me Jane

07-10-2008 om 13:45

Midden-amerika, dat is gaaf!

Dag dromer,
Wij zijn met drie kids vier maanden naar midden-Amerika geweest (Guatemala/Mexico/Belize/Panama/Costa Rica). Twee rugzakken voor vijf personen, dat was alles wat we mee hadden. Alles met het openbaar vervoer. Heerlijk! Ik kan het iedereen aanraden. We hebben heel veel tijd in de jungle doorgebracht, ik zou zo terugwillen (en de rest ook).
Me Jane

Tijgeroog

Tijgeroog

08-10-2008 om 10:42 Topicstarter

Me jane

Oh, dat klinkt wel heel gaaf, met openbaar vervoer enzo, maar ook wel erg spannend. Vooral omdat de jongste tegen die tijd nog maar 2,5 is.

Hoe oud waren jouw kinderen toen je dit deed? Had je voor je jongste kind nog een vervoersmiddel (buggy, drager ofzo) bij je? Hoelang bleven jullie gemiddeld op een plek? Hadden je kinderen geen moeite met het steeds omschakelen van hotel naar hotel, en de (lange?) reizen in de bus? vond je het niet vermoeiend om voor je eten altijd afhankelijk te zijn van anderen (omdat je geen eigen koelkast hebt waar je even een boterham uit kunt halen)

Bedankt voor je reactie!
Diana

Me Jane

Me Jane

09-10-2008 om 09:40

Piepjong

Dag Diana,
De eerste keer dat we met de kids naar midden-Amerika gingen, waren ze 1, 3 en 4 jaar oud (3 kids dus). We hadden toch nog zo'n opklapbuggy mee. We gingen toen een week of 6 naar 'makkelijke' landen, zoals Costa Rica en Panama. Het peil van de gezondheidszorg is er hoog, want we kwamen toch wel eens voor kleinigheidjes in een ziekenhuis terecht.
Sindsdien zijn we welke twee jaar die kant uitgeweest.
Dit jaar waren onze kids 6, 8 en 10 jaar oud en hebben we ook wat 'moeilijker' stukken bereisd zoals Guatemala en delen van Mexico en Belize. We zijn op 26 plaatsen in 4 maanden geweest en het reizen verveelde nooit. Voor de lange busreizen/wachten hadden we via Marktplaats voor een habbekrats 2 gameboys gekocht. Op hobbelige/bochtige stukken gaven we de kids reisziektetabletten, dat was echt nodig, hoewel ze er tot die tijd nooit last van hadden gehad. Op zulke stukken kon je niet gameboyen, maar dan vielen ze vreemd genoeg bijna direct in slaap. Of ze keken uit de bus, er is altijd veel te zien. Je komt door dorpjes waar markt is, rijdt langs een rivier waar mannen met grote messen in het water slaan om te vissen. En de beroemde achterbankbingo natuurlijk, die kun je ter plaatse in elkaar knutselen. Het is nooit een probleem geweest. Eten kun je daar overal, werkelijk overal, en als je gaat waar de locals gaan, kost het je een habbekrats (we hebben op die vier maanden net zoveel uitgegeven als wanneer we hier waren gebleven. Alleen de vliegtickets komen erbij natuurlijk. We hebben het wel superlowbudget gedaan, dus in de goedkoopste hotelletjes/pensions en vaak bij mensen thuis door gewoon wat rond te vragen)). Je moet je over kunnen geven aan wat er op je af komt en ervan genieten. Het is een behoorlijk onbezorgd leven. En je moet geen strakke planning hebben. Als je ergens vandaag niet weg kunt komen, dan lukt het vast morgen wel.
Me JAne

angel3

angel3

12-10-2008 om 11:58

Tip en vraag aan me jane

Wij zijn in Argentinie geweest met dreumes van 20 maanden in een camper. Wel maar een maandje helaas...
2 jaar geleden zijn we naar Californie geweest met camper en 2 kids. Een van 3,5 jaar en 1 van 10 maanden.
Camper is echt super perfect en helemaal in N amerika of Canada. In Argentinie was camper toch niet heel erg luxe (gewoon omgebouwd busje) maar gign prima. Argentinie is niet heel erg ingericht op kamperen dus het was soms best zoeken naar een camping en de vraag of ie leuk was was niet relevant, want leuke campings bestaan daar niet. Verder is het een prachtig, geweldig superland!!!! ga er zeker nog een keer heen.

Amerika is wel heel erg ingericht op campers en de campings zijn goed en vaak ook met zwembad.
Wat heeft je man tegen Amerika? ik was zelf eerder ook een beetje anti vanwege de amerikaanse mentaliteit maar de mensen zijn erg aardig en de natuur overweldigend!!! ik vond het fantastisch daar. OOk de parken e.d.

Me Jane: Wij willen zelf ook voor langere tijd gaan maar hoe deed jij dat met school?
je mag me ook wel mailen op [email protected] want er zijn al vele draadjes over geweest...

suk6 met kiezen

Tijgeroog

Tijgeroog

12-10-2008 om 21:05 Topicstarter

Angel, me jane

We zijn nog steeds heel hard bezig met alle mogelijkheden afwegen, dus ik vind het ook interessant om te weten wat de mogelijkheden zijn als ze al wel op school zitten. Ga dus lekker door hier.
Als is het maar omdat ik inmiddels zoveel leuke ideeen opgedaan heb hier dat ik nog wel een paar van dit soort vakanties wil gaan plannen.

Angel, m'n man is vooral bang voor de lange afstanden, waardoor je te weinig ziet.

Chantelle

Chantelle

15-10-2008 om 20:45

Lange afstanden

Dat van die lange afstanden valt wel mee. Ja, veel Europeanen crossen in twee weken 5000 km om alle highlights op de foto te kunnen zetten. Maar in west-USA liggen de NP's heel erg dicht bij elkaar. Aanvliegen op Las Vegas ipv Los Angeles scheelt al een hele rijdag. Eventueel kan ik je ons reisverslag wel mailen.

Camper is in voorseizoen niet echt duur. Voor vluchten en camper en verzekering betaalden wij (2 volwassenen, 2 kinderen) 4500 euro. Ter plekke waren we weinig meer kwijt dan thuis (behalve benzine). Campings in NP's zijn goedkoop, boodschappen doe je thuis ook, je besteedt weinig aan excursies (want natuur is gratis), etc.

Thailand is ook leuk (onze volgende reisbestemming) maar zeker niet goedkoper! Daar ben je veel meer aangewezen op restaurantjes. Dat is wel goedkoper maar toch duurder dan zelf boodschappen doen.

Ik las ergens dat Grand Canyon bovenaan je lijstje zou staan. Ik vond GC mooi maar Arches NP en Zion NP nog veel mooier! Of Antelope Canyon en niet te vergeten Yosemite...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.