Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Vakantiekriebels

Vakantiekriebels

18-04-2015 om 20:05

Zomervakantie: vliegen naar Slovenie en huurauto, is dit te doen?

We gaan normaalgesproken in Nederland op vakantie of in ieder geval heel dichtbij huis. Waarom? Dit omdat wij als gezin niet tegen lang autorijden kunnen. Laat ik het zo zeggen het is dan niet gezellig in de auto. Kids die ruzie maken omdat het te lang duurt. Ikzelf durf niet te rijden op de snelweg en man die dan de hele reis moet rijden waar hij ook niet goed tegen kan. Gevolg we komen zo nergens verder dan 6 uur autorijden. Vandaar dat ik aan vliegen denk. Is dit te doen of wordt het dan een hele dure vakantie? Zijn er meer mensen die met het vliegtuig op vakantie gaan naar landen die op ongeveer 1300 km met de auto te bereiken zijn? Als we aankomen in Slovenie op het vliegveld in Ljubljana dan moet ik een auto huren en voor 3 a 4 weken. Vanaf het vliegveld ongeveer een uur reiden en dan zijn we op de camping. Het lijkt me zo fijn om naar een heerlijk warm land te gaan met mooie natuur. Man vind denkt dat we zo veel te duur uitzijn. Heeft hij gelijk. Sorry ik ben totaal niet prijsbewust. Iemand een idee? Slovenie lijkt me zo mooi.....

Arawen

Arawen

18-04-2015 om 21:01

Zo wel duur

Jullie hebben allebei gelijk. Slovenie is ook erg mooi en (op de manier waarop jullie dit willen doen) ook duur... Tenminste, eerst 4 (?) tickets naar Ljubljana en dan nog een huurauto huren voor zo lang.. lijkt mij nogal prijzig.. zeker in vergelijking met er met je eigen auto gewoon heen rijden!

Maar ja, dat is een keuze. In de dagelijkse dingen is Slovenie niet duur. Zeker niet als je het vergelijkt met b.v. Frankrijk. Uit eten b.v. is stukken goedkoper en dat geldt ook voor entrees e.d. Qua temperatuur/klimaat zou het goed moeten zijn hoewel wij dat helaas zelf vorig jaar niet mee mochten maken (maar toen was heel Europa prut..). Veel regen gehad, in Noord-Slovenie (in de buurt van Bled). Ga je wel naar een camping?

Madelief

Madelief

18-04-2015 om 21:17

Alternatief

Hebben jullie al eens naar de autoslaaptrein gekeken?
Je kunt vertrekken vanuit Den Bosch maar ook Aken? (of Keulen o.i.d.) kan ook een optie zijn.

Barvaux

Barvaux

18-04-2015 om 21:27

grappig

Wij reden vroeger ook niet zo ver maar we zijn steeds een stukje verder gegaan en dit jaar gaan we naar Slovenië met de auto. We slapen een nachtje in een bed and breakfast net over de grens in Oostenrijk en we zijn allemaal nu goed gewend aan lange autoritten en wat was het toverwoord?

Luisterboeken!

De reis een paar jaar terug vanaf het noordelijkste puntje van Denemarken is de langste reis tot nu toe op één dag (1000 km) en die heeft mijn man op 1,5 uur na alleen gereden.

Waarom durf je niet te rijden op de autosnelweg? Doe je dat wel in Nederland? Dat is toch juist het makkelijkste of gaat het je te snel?

Nou ja, je hebt er ook niets aan maar ik dénk er niet aan om te vliegen. Wat een gedoe lijkt me dat zeg.

vlinder72

vlinder72

18-04-2015 om 21:34

Autoslaaptrein

Helaas is de autoslaaptrein per direct gestopt. Het is nog niet bekend of deze wordt overgenomen door een andere partij.

Wij vliegen ook weleens naar onze vakantiebestemming en huren dan een auto. Wij kijken dan wel waar wij goedkoop op kunnen vliegen en een auto kunnen huren. Zo is een auto huren in Spanje bijvoorbeeld veel goedkoper dan een auto huren in Frankrijk. Maar wij doen dat niet omdat wij niet willen/durven auto te rijden. Onze 7 zitter is zo oud dat wij een vakantie naar Zuid Frankrijk of Spanje niet aandurven. Een auto huren vanaf Nederland is duurder en daarom vliegen wij. Vliegen gaat prima. Maar inderdaad de trein ook. De trein in de zomer naar bijvoorbeeld Avignon is spotgoedkoop. Daar vandaan rij je zo naar Spanje.

Andere optie is een paar rijlessen nemen zodat je het rijden op de snelweg niet meer zo eng vindt. Als je vertrekt op een dinsdag of donderdag is het helemaal niet zo druk onderweg. En je kinderen koop je om met een paar nieuwe films op een i pad of iets dergelijks. En verder niet zeuren onderweg. Het is verdorie maar een dag en dan moeten ze zich gewoon kunnen gedragen.

Vind je het toch allemaal te ver en teveel gedoe dan kan ik je Noord Duitsland aanraden. De kust bij Rostock em Travemunde is geweldig. Mooie badplaatsen. Genoeg te doen om iederen te vermaken.

Katniss

Katniss

18-04-2015 om 21:35

2 dagen

Met twee dagen 650 km heb je die 1300 ook en dat vind ik in mijn eentje prima te doen. Ik heb wel al sinds het kan een kind voorin en eentje op de achterbank. Een overnachtingshotel is een stuk goedkoper dan vier vliegtickets plus autohuur.

Barvaux

Barvaux

18-04-2015 om 21:45

overigens

Bedoel je nu dat je Slovenië een heerlijk warm land lijkt of lees ik het nu verkeerd? Ik begreep dat de zomervakantie vorig jaar flink slecht weer had (veel regen)?

Barvaux

Barvaux

18-04-2015 om 21:47

rijlessen

Inderdaad kun je ook rijlessen nemen. Vijf jaar geleden had ik door omstandigheden een maand of tien amper gereden en toen was ik ook mijn vertrouwen kwijt. Als ik niet heel streng geweest was voor mezelf had ik hetzelfde gehad als jij nu en dan had ik dus wel rijlessen genomen. Gelukkig hoefde dat niet maar het was kantje boord.

Vakantieganger

Vakantieganger

19-04-2015 om 06:58

Vliegen kan, en kost

waarschijnlijk 150-200 euro pp (Brussell Charleroi - Wizz). Doe daar autohuur bij, pakmbeet 500 euro.
En je weet wat je reiskosten zijn. Ka misschien nog wat goedkoper, maar dan vlieg je met overstappen enzo.
Komen je verblijfskosten en de rest erbij. Pittig prijsje, maar lijkt me wel een mooi land.

Niet durven

Niet durven vind ik ook geen goed argument: stel dat je ergens bent en je man kan niet meer rijden, wat dan? Het is toch een verantwoordelijkheid voor jullie allebei als je met de auto op stap gaat. Ook met een huurauto.
Dat geldt ook voor rijden in de bergen, doodeng als je dat de eerste keer doet, als je het niet doet blijft het je hele leven lang doodeng, als je het wel doet dan rijd je na een paar dagen veel gemakkelijker rond.
Overigens zijn de snelwegen nergens zo vol als in Nederland. Als je het hier kunt kun je het overal.
Ik rijd lange afstanden met zoon: anderhalf uur rijden, even wisselen, weer anderhalf uur rijden, langere stop. Dat bevalt ons prima: de stukjes zijn korter, je bent niet zo moe als na twee uur rijden en je schiet sneller op.
en inderdaad: luisterboeken en van die draagbare dvd's in de auto hebben veel gescheeld aan rust. Ook voor jezelf: zo heb ik colleges over Einstein gevolgd tijdens een lange rit. Niet dat mijn natuurkundige kennis er iets beter van geworden is, maar het is gewoon leuk om ondertussen je hersenen aan het werk te hebben met iets anders dan de weg.

Tsjor

Marije

Marije

19-04-2015 om 13:26

rijden/vliegen

"Nou ja, je hebt er ook niets aan maar ik dénk er niet aan om te vliegen. Wat een gedoe lijkt me dat zeg."

Bij mij precies andersom! Wij gingen altijd vliegen en gaan nu voor het eerst met de auto naar zuid Frankrijk. Voor mij is dat gedoe: een overnachtingshotel uitzoeken (waar stop je precies), dingen bedenken die de kinderen in de auto kunnen doen om ze te entertainen, er moet een koelbox mee met eten en drinken voor onderweg, overnachtingstas, etc, etc...

Het is maar wat je gewend bent denk ik.

Katniss

Katniss

19-04-2015 om 13:31

Ervaring met beide

Toen de kinderen klein waren vond ik het vliegen echt heel veel gedoe. Ik heb dat ook vijf jaar niet gedaan, toen jongste 2-7 jaar was. Een paar jaar geleden toch weer geprobeerd en dat is zoveel makkelijker met iets grotere kinderen. Eigenlijk geen enkel probleem. Het is dat het zo schreeuwend duur is, want verder zie ik vooral pluspunten. Zo leuk vind ik het niet om uren achter het stuur te zitten. Meestal ben ik het na vijf uur al flink zat

Arawen

Arawen

19-04-2015 om 20:04

Naar de camping?

@Barvaux; ja, vorig jaar in Slovenie hadden we inderdaad veel regen. Nog nooit zo'n slecht weer gehad als die vakantie (en we gaan altijd ergens in Europa). Maar dat was gewoon pech; heel Europa was zo'n beetje prut afgelopen zomer. Komende zomer gaan we de Zuid-Franse Alpen proberen. Hopelijk nu meer geluk.

Over vliegen vs auto; houdt er rekening mee dat je in het vliegtuig maar erg beperkt bagage mag meenemen. Meestal koffer per persoon. Da's niet veel als je naar een camping gaat (wat ik aan neem). Dan wil je nog wel wat meer mee, aan opblaas- en speelmateriaal voor de kinderen etc. Onze auto zit altijd helemaal vol..

Ik zou toch eigen auto nemen

Wij houden ook he-le-maal niet van zo ver en lang autorijden, maar we houden wel van vakanties ver weg. Soms vliegen we, soms eigen auto. Als we met onze eigen auto gaan, dan zetten we meestal een kind voorin en gaat de volwassene die niet rijdt achterin. Scheelt al een hoop trammelant, als de kinderen niet naast elkaar zitten . Verder steken we veel tijd in het goed voorbereiden van de reis, we maken van de reisdagen ook echte vakantiedagen. We nemen niet de kortste route, maar we zoeken een paar bezienswaardigheden voor onderweg. We boeken ook altijd vooraf al een hotel voor een overnachting, zodat we niet om 16 uur al hoeven te gaan zoeken naar een plekje. Verder inderdaad (luister)boeken, iPad/telefoons en films mee, zo gaat het eigenlijk altijd goed en hebben we vanaf dag 1 al een echt vakantiegevoel.

Als je toch wil vliegen (vinden wij eigenlijk ook altijd fijner) dan moet je even goed zoeken naar de goedkoopste optie. Maar als je inderdaad wil gaan kamperen heeft Arawen wel gelijk, je kunt in het vliegtuig veel minder bagage meenemen.

Succes met het maken van de keuze!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-05-2015 om 12:24

Autoslaaptrein

Vanaf Duitsland? Een gedeelte van de bestemmingen wordt door de Duitse variant overgenomen.

Wij zitten ook een beetje te dubben, want ik vind onze auto ook niet goed genoeg meer om naar de andere kant van Europa te rijden. Maar ik wil wel graag naar de zon.

Als we gaan vliegen en autohuren, gaan we dat in ieder geval niet voor 4 weken doen. Dat is veel te duur.

Als je zo lang weg wil kun je het beter rustig aan doen en een paar leuke tussenstops maken. Of kiezen voor een kortere zon vakantie met alles erop en eraan.

guera

guera

04-05-2015 om 13:03

sja wat wil je en wat is je budget?

Het is een misvatting er meteen vanuit te gaan dat vliegen veel duurder is. Afgelopen winter vlogen wij naar italie. Voor 4 personen tickets en een auto waren we voor een week een kleine 600 euro kwijt. Reken even de benzine uit voor 1200 km heen en weer, vervolgens nog de tolwegen en de toltunnel erbij, de overnachting en je eten en drinken onderweg. Ik denk dat je er bijna niet voor kunt rijden.

Met de auto wordt gezien als goedkoop omdat het voelt als niks extras. Die auto heb je al, maar die benzine en tolwegen tikken echt wel aan. Dus reken het voor de lol even uit.

Ik vind het vliegtuig JUIST prettig omdat je niet zoveel mee kan nemen. Scheelt hier juist inpakstress en als je weer thuis komt opruim en uitpak stress. Het is fijn om te merken dat je met weinig toekan op vakantie en die opblaasband die kopen we dan wel aldaar.
Ik vind autorijden echt niks.

Zoals engeltje zegt met leuk onderweg uitstapjes doen dat vind ik zo mooi en fijn klinken en echt ik wil dat ook maar het zit niet in onze aard. Wij blijven maar denken: wanneer zijn we er nou en wanneer gaan we weer? zoń tussenstop voelt dan voor ons als overbodige verspilde tijd. Ja echt een foute mindset maar op de een of andere manier vinden wij het lastig die knop om te zetten. Zodra ik in de auto zit denk ik: lets get it over with. Doorrijden zo hard mogelijk!
Misschien moet ik wat mindfuller worden wat dat betreft. Aan de andere kant we doen het wel als het gewoon beter en makkelijker uitpakt. Zo niet dan vliegtuig. Boek vroeg dat scheelt enorm. Wij boekten in de zomer al de december vlucht naar italie 90 e p.p.

guera

guera

04-05-2015 om 13:07

eigen kampeerspul?

Of huur je een caravan of tent? Als je zelf met je eigen spullen gaat kamperen dan is vliegen bijna niet te doen tenzij je geen stoel of tafel nodig hebt.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-05-2015 om 13:27

Overnachtingshotel boeken: wat een gedoe

Ik vind het een vreselijk gedoe om een overnachtingshotel te boeken, dus dat doen we niet. Want dan moet ik van te voren weten waar we heen gaan, hoe laat we vertrekken en waar we dan zijn als we willen stoppen. En als we dan onderweg file hebben, of een ziek kind, of... dan zitten we in de stress omdat we door moeten om op tijd bij het hotel te zijn.
Dus we boeken geen hotel voor onderweg, maar tegen de tijd dat we het beu zijn gaan we de snelweg af en zoeken een hotel, een pension (zimmer frei) of iets dergelijks, meestal kost dat ongeveer een kwartier. Zeker sinds een navigatiesysteem hebben, want dat kan ook hotels vinden. Soms hebben we het idee om nog een half uur of een uur door te rijden, maar doemt er een file voor ons op, en dan gaan we op dat moment een hotel zoeken. Of we komen iets leuks tegen onderweg, en willen daar wat langer blijven om even rond te kijken.

vlinder72

vlinder72

04-05-2015 om 13:49

drie bestemmingen

Als wij zelf met de auto gaan dan boeken wij meestal drie bestemmingen. Zo gingen wij vorig jaar eerst vier nachten naar Luxemburg daarna door naar de Ardeche voor 10 nachten en terug via de Jura (3 nachten). Zowel Luxemburg als de Jura vonden wij leuk voor een paar dagen.

Wij houden ook niet van overnachtingshotels. Wij huren stacaravans op drie verschillende campings.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.