Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Petr@

Petr@

24-01-2013 om 20:17

Zoon gaat 7 weken naar tanzania

Hij gaat vrijwilligerswerk doen in een weeshuis en slaapt daar doordeweeks. In het weekend zit hij in een guesthouse in een stad op 1 uur afstand van het weeshuis.

Wat is nou handig om hem mee te geven, naast de gebruikelijke zaken zoals reisapotheek en muggenspul.
Wat moet hij zeker niet vergeten om mee te nemen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kastanjet

kastanjet

24-01-2013 om 21:05

Opwindzaklamp

is het eerste waaraan ik moet denken.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

24-01-2013 om 21:31

Ja!

Zo'n lamp die in de zon oplaadt (Ikea heeft ze, Sunnan). Superhandig. Ik had er eentje in Noord-Afrika, beetje zelfde klimaat, redelijk vroeg donker en vast ook dezelfde onvoorspelbare elektriciteitslevering. Verder is Norit handig, tegen de onvermijdelijke diarree, en kinine. Alleen water uit flessen drinken. Of doen zoals ik als ik een maand naar de subtropen ga: gewoon uit de kraan drinken, 1 keer ziek worden en daarna geen last meer .
Wat een superleuk project trouwens, wat stoer. Je bent vast trots op hem.

mix

mix

24-01-2013 om 22:58

inentingen op tijd halen
malariatabletten(moet je ook eerder mee beginnen als je ze daar moet slikken)
inentingspaspoort meenemen en verzekeringskaart
dik vest, snachts koelt het best aardig af
reisjournaal (als hij daar een type voor is)met pennen
fototoestel (wegwerp?)

Kaaskopje

Kaaskopje

24-01-2013 om 23:47

Klamboe?

Of is dat er wel?
Wat geweldig leuk dat je zoon dat gaat doen. Mijn dochter droomt er ook al heel lang van om naar Afrika te gaan. Zij wil dan stage lopen op een school.
Maar waar ik ook aan denk: iets leuks voor de kinderen? Het mag niet veel wegen natuurlijk, maar misschien een paar zakjes ballonnen voor als er een jarige is?
Zonne-oplader voor zijn mobiel. Ik heb de indruk dat je daar echt een beetje in moet investeren. Geen goedkoop ding in ieder geval.
E-book met een heleboel boeken, die ook op te laden is via een zonne-oplader.
Kledingstukken die armen en benen goed kunnen bedekken.

Enneh

Beetje maf misschien maar toch: condooms.
You never know..
Ik zou met dure schermpjes als e-reader wel uitkijken.

Hombre

Hombre

25-01-2013 om 09:30

Niet doen

"1 keer ziek worden en daarna geen last meer ."

Niet doen, je kunt ook dingetjes oplopen waar je je leven lang niet meer vanaf komt. Vandaar ook die klamboe.

Advies

http://www.hpb.gov.sg/HOPPortal/health-article/5582
Hier nog een paar goede tips. Goede hygiene is belangrijk voor jezelf maar ook om verspreiding van infecties te voorkomen voor anderen. En inderdaad het is een mythe dat je went aan de bacterien van een tropisch land. Je gaat mee lijden aan de verzwakkende infectieziekten waar mensen zelf last van hebben. In mijn schoonfamilie heerste regelmatig diarree die werd bestreden met allemaal een hapje antibiotica.
Eet en drink vooral gekookt voedsel en drank. Zelf maakte ik veel thee in de tropen en kookte stamppotten. Zelf koken heeft mijn voorkeur.
En bij griepachtige verschijnselen direct een arts opzoeken. Het kan malaria zijn en sommige vormen verergeren snel zoals hersenmalaria.
Het kan handig zijn om zelf wat paracetamol of andere huismiddeltjes bij je te hebben naast Deet om je mee in te smeren en inderdaad genoeg bedekkende kleding, bijvoorbeeld lange sokken die je over je broek kan doen zodat niets onbedekt is. En vraag vooral de locale organisatie wat ter plaatse belangrijk is om op te letten.

Heel wat anders

Maar als het zijn interesse heeft: een aantal vogel- en wildlife gidsen om alle plaatselijke fauna in op te kunnen zoeken en een goeie verrekijker.

Yta Chalne

Yta Chalne

25-01-2013 om 19:33

Geld

Hier twee dochters die afgelopen zomer vergelijkbaar werk hebben gedaan in (Zuid-)Afrika, ook met kinderen. Wat zij achteraf graag hadden meegenomen: meer geld, om ter plaatse dingen te kopen die ze daar niet hadden en die ze heel hard nodig hadden (geld inzamelen bij familie en vrienden). Wat verder erg handig bleek: de iPod (voor foto's, en om gebruik te maken van elk onverwacht plekje waar internet was).

JansjeRommy

JansjeRommy

25-01-2013 om 20:26

Kleine kadootjes

Kleine kadootjes voor kinderen daar. Balonnen of potloden of zo. En foto's van hoe hij leeft en woont. En hele goede zonnebrand.

Desinfectans

Je hebt in apotheken of drogisten van die kleine potjes desinfectans...Vriendin haar dochter had dat bij zich ook in Afrika en wilde dat ze er meer van mee had genomen. Het was vaak de enige manier om te ontsmetten voor het eten etc. omdat er gebrek aan water was.
Ik zou 2 zaklampen meegeven, opwindbare. 1 om te gebruiken, 1 reserve. Misschien ook een oplaadbare/opwindbare iets grotere lamp (zag ik laatst nog bij de action) voor als er geen licht is en je je handen vrij moet hebben (b.v. bij toiletbezoek) die je neer kan zetten. Bij vriendins dochter viel de stroom met regelmaat uit.
groeten albana

Petr@

Petr@

26-01-2013 om 22:22

Reactie + vraag

Wat fijn al die tips! Ontzettend bedankt! M'n lijstje wordt wel steeds langer, maar dan gaat hij in ieder geval goed voorbereid weg.

Opwindzaklamp, wat een goed idee! Ik heb hem net besteld bij Bever, kan hij ook z'n telefoon mee opladen. Ik las daarna pas het berichtje van Albana dus loop de komende week de Action nog even binnen voor een reserve. Of misschien heeft hij nog een zaklamp voor de scouting liggen.
Die lamp op zonne-energie ga ik van de week halen, ook een goed idee!
Hij heeft donderdag vaccinaties gehaald voor gele koorts, hepatitus A en DTP. En slikt nu pillen tegen buiktyfus. Malariapillen moet hij een dag van tevoren mee beginnen. Hij is verleden jaar naar de Wereld Jamboree geweest en heeft toen een goed fototoestel gehad.
Via de organisatie kan hij een reisblog bij houden. Klamboe krijgt hij ook van de organisatie, net als een simkaart.
Ballonnen ga ik ook in z'n tas stoppen, inderdaad leuk als er iemand jarig is. En misschien is bellenblaas ook wel leuk. Vanuit de organisatie kreeg hij ook nog wat advies wat hij mee kon nemen, zoals waskrijt i.p.v. potloden.
E-reader hebben we niet en ga ik niet speciaal aanschaffen.
Condooms gaan ook mee, je weet inderdaad maar nooit.

AnneJ, bedankt voor de tips omtrent hygiëne. Hij krijgt ook flesjes desinfectant voor handen mee.

Verrekijker had ik niet aan gedacht, maar hij gaat ook op safari dus handig om mee te nemen.

Ik wil nog kijken of ik een klein fotoboekje kan maken via Albelli en als ik daar te laat mee ben dan een ouderwets mapje met foto's die ik dan maar uit fotolijstjes trek

Wat leuk om te lezen dat er meer kinderen zijn die vrijwilligerswerk in het buitenland gedaan hebben!
Mea, het is heel dubbel: ik ben trots, maar vind het moeilijk om hem 7 weken te moeten missen....
Hij gaat trouwens hier naartoe: http://www.vrijwilligerswerk-afrika.nl/projecten/mama_jane_orphanage_arusha_tanzania

Er schreef iemand iets over Norit. Ik had hem Imodium mee willen geven of is Norit beter? En waar is kinine goed voor en hoe kom ik daar aan?

Tijgeroog

Tijgeroog

27-01-2013 om 11:42

Imodium en norit

Daarvoor zou ik voor goed advies naar de apotheek gaan.
Maar het komt er op neer dat ze een verschillend doel hebben. Nooit geneest, neemt nl de gifstoffen in de darmen op waardoor je weer beter wordt, maar het kan even duren. (En de werking schijnt twijfelachtig te zijn, dus vraag maar aan de apotheker).
Imodium legt je darmen stil. Je hoeft dus niet meer steeds naar de wc te rennen, maar het probleem is niet opgelost. Als het is uitgewerkt gaan je darmen weer aan het werk en ga je verder waar je een dag eerder gebleven was, met nog steeds diarree dus. De gifstoffen moeten toch uit je darmen... Ik voelde me er ook flink ziek van, misselijk, buikpijn. Het is wel praktisch als je bv een reiswagen hebt en niet zomaar even naar de wc kan.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-01-2013 om 11:43

Reiswagen = reisdag

Met dank aan de autocorrectie van m'n iPad.

Immodium

Nadat mijn huisarts meldde dat hij een sterfgeval had meegemaakt van een bevriende bergsporter vanwege dit medicijn heb ik mijn gezin nooit meer immodium gegeven in de tropen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

27-01-2013 om 19:59

Heel tuttig

Papieren wcbrillen (Xenos). Je zál daar met verschrikkelijke diarree zitten en een ongelofelijk goor wc-tje treffen.

Rosa van der Zanden

Rosa

Als je echt verschrikkelijke diarree hebt ligt je pijngrens inzake goorheid van wc's ineens fors lager

Maar een goede tip, dat zeker.

AnneJ, hoezo kan je doodgaan aan Immodium?
Ik ben overigens ook geen fan van dat spul, het legt bij mij de boel zodanig lam dat ik dagenlang ernstige krampen riskeer. Maar inderdaad, als je per se moet reizen is het wel handig.

Groeten,

Temet

Meeneemlijst.nl

Hoi Petra,

Spannend en hartstikke mooi dat je zoon iets gevonden heeft om te doen om de tijd tot zijn studie te overbruggen.
Op meeneemlijst.nl staan allerlei afvinklijstjes die handig zijn voor een reis als deze.

Uit je verhaal krijg ik de indruk dat vooral jij het heel druk hebt met het maken van lijstjes en het inpakken van zijn tas......
Nu kan ik me voorstellen dat je informatie inwint en met hem meedenkt, maar het lijkt me dat hij ook oud en wijs genoeg is om zelf zijn tas in te pakken?
Mijn dochter reist op dit moment door Zuid-Amerika en ik heb gemerkt dat ze goed in staat is zelf alles te regelen. Dit gaf me vertrouwen dat ze het ook daar wel weet bol te werken..... met zo nu en dan wat ondersteunende opmerkingen van mijn kant

Vooral het afscheid nemen op Schiphol vind ik iedere ( ja al meerdere ervaringen) een crime. Sta je daar, met een dikke strot, te kijken hoe je kind door de douane loopt.......
Sterkte van de week

Petr@

Petr@

28-01-2013 om 17:14

Incar

Dank je wel voor de link, handig! Ik zal hem doorsturen aan zoon.
Die lijstjes maak ik eigenlijk alleen voor mijzelf om duidelijk te krijgen wat er gedaan moet worden. Ik wil toch een beetje de vinger aan de pols houden.
Maar tas inpakken mag hij toch echt zelf doen! Ik zorg er alleen voor dat het allemaal aanwezig is
Hij zit bij de scouting, ook als leiding, dus het vertrouwen dat hij het zelf kan regelen heb ik wel.

Spannend dat jouw dochter door Zuid Amerika aan het reizen is. Heb je veel contact met haar?
En ja, dat afscheid nemen, dat wordt wat volgende week... Wanneer komt jouw dochter weer terug?

Petra

Mijn dochter is in november vertrokken en komt begin april voor een maand terug, vertrekt daarna nog richting Australie.

We hebben met regelmaat contact, veelal via whatsapp (als er wifi is), anders facebook en we hebben tot nu toe drie keer telefonisch contact gehad via Viber (maar daar heb je ook weer wifi voor nodig).
Soms gaat er een week overheen omdat ze dan in gebied zit waar vrijwel geen internet is, maar dan laat ze dat wel van tevoren weten. Dat scheelt een hoop in de zenuwen kan ik je vertellen.

Ik ben echt supertrots dat ze dit allemaal doet en de manier waarop ze het doet. Soms zijn er momenten dat ik haar heel graag even wil zien of horen, al is het maar een half uurtje. Maar die momenten gaan ook weer voorbij.
Het zijn wel belevenissen waar ze volgens mij een heel leven mee voort kan!

Succes en sterkte van de week

Petr@

Petr@

05-02-2013 om 15:31

Incar

haha, jij zal wel denken "maar 7 weken, wat zeurt ze nou".

Jouw dochter is wel een globetrotter! Een half jaar weg en dan even thuis en dan weer weg. Ik kan mij voorstellen dat je supertrots bent. Is ze aan het backpacken of werkt ze ook?

Petr@

Petr@

05-02-2013 om 15:44

Hij is weg!

Z'n koffer zat goed vol, met dank aan jullie

We hebben vanochtend vroeg zoon weggebracht naar Schiphol. Het zat gelukkig allemaal mee dus we waren nog op tijd om samen een kopje koffie/thee te drinken. We hebben hem tot aan de douane gebracht en zijn toen gaan kijken of we hem uit konden zwaaien als z'n vliegtuig vertrok. Dat kon helaas niet dus zijn we maar naar een spottersplek op zoek gegaan. We hadden een hele mooie, maar daar mocht je helemaal niet komen. Dat hoorden we pas toen we aangehouden werden door de politie

Uiteindelijk hebben we een plek gevonden en hebben we gekeken tot hij vertrok. We wisten natuurlijk niet zeker of we naar het goede toestel keken, maar ze vertrokken aan de lopende band, dus we hebben er een uitgekozen die uit de goede hoek kwam en op het goede tijdstip...

Hij is inmiddels over de helft en komt om 18.40 uur aan (onze tijd). Voor hem is het dan 2 uur later. We zullen dus vanavond wel niets meer van hem horen want de Tanzaniaanse douane schijnt nogal een bureaucratische ramp te zijn. Hij wordt gelukkig opgevangen door iemand van de organisatie, die helpt hem ook na de douane om een visum te bemachtigen.

Nogmaals bedankt voor het meedenken, was heel fijn!

Petra

Nee hoor, dat denk ik helemaal niet. Als je kind naar een (ver) buitenland vertrekt is dat altijd spannend. En voel je naast trots ook altijd wel wat water omhoogkomen...

Mijn dochter is aan het backpacken maar heeft ondertussen ook nog een maandje vrijwilligerswerk gedaan omdat ze behoefte had iets nuttigs te doen en een paar weken op één plek te zijn.
Daar was ik trots op: ze bedacht dat ze dat graag wilde en heeft het ook ter plekke weten te regelen.
Nu trekt ze weer door.
In Australie wil ze wel gaan werken, heeft haar werkvisum al geregeld voordat ze vertrok.

Sterkte de komende dagen.... uit ervaring kan ik je vertellen dat het na een tijdje went dat hij weg is.
Zeker als je goede geluiden hoort, al zul je ook wel eens horen dat het niet alleen maar leuk is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.