Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Vic

Vic

24-08-2013 om 20:48

Zweden

Dochter heeft de wens geuit om volgend jaar naar Zweden op vakantie te gaan. Dat zou nooit in me zijn opgekomen, en ik weet ook helemaal niet of het wel een echt vakantieland is
Is hier wel eens iemand naar Zweden geweest? Hoe is dat? Is er behalve mooie natuur en elanden nog iets anders te zien of te doen? Ik heb als voorwaarde gesteld dat ik wel naar een vakantiepark (of huisje op een camping) wil (dus geen prachtig gelegen huis in the middle of nowhere), en maximaal 1200 km rijden. Zou dat haalbaar zijn?


Vera*

Vera*

24-08-2013 om 21:08

Geweest

Wij zijn een paar jaar geleden naar Zweden geweest, wij zijn er rondgetrokken en zo ook in Stockholm geweest (dat is écht een hele leuke stad).
De Zweden zelf gaan op vakantie naar hun Zuidkust of de Westkust (Schereneilanden, niet geweest lijkt me heel mooi).
Als je veel wil zien moet je wel rondtrekken
Om een idee te krijgen kun je de website van Pharosreizen bekijken.
Ook hebben 'veel' Nederlanders een huis in Dalarna voor vakantie of voor het hele jaar. Daar is ook veel Nederlands(talig) entertainment/aktiviteiten/excursies.

Biene M.

Biene M.

25-08-2013 om 07:54

Hmm

Ik twijfelde of ik zou reageren, want geen positieve ervaring. Op mijn 16e ben ik er met mijn ouders geweest. Van de vier weken regende het drie dagen niet. We hebben rondgetrokken en ik herinner me een eindeloze aaneenschakeling van naaldboombossen, meren die er allemaal het zelfde uitzagen en saaie dorpjes. De campings waren bijna leeg. In de supermarkt lag bijna al het eten in de vriezer, verse groente was er amper. Wel leuk was dat er overal bosbessen en aardbeien groeiden. In Stockholm zijn we helaas niet geweest.

Niet zelf, maar...

...maar zus gaat al jaren met haar gezin naar Zweden. Ze huren er een huisje en als ze terugkomen, zijn ze alweer vastbesloten om het jaar daarna er weer heen te gaan. Ik zou er best eens heen willen, maar het is er nog niet van gekomen.

Dalarna

Dalarna

25-08-2013 om 10:14

Net geweest

We zijn er dit jaar geweest. Met Pharos reizen. Een nachtje op de boot vanaf Kiel naar Gotenborg, drie huisjes waar je zelf naar toe gaat met de auto en nog een nachtje op de boot (Oslo noord Denemarken) en dan nog 1000 km naar huis. We hebben in 13 dagen 2800 km gereden.

Het was echt fantastisch, je leert de andere gezinnen ook kennen die dezelfde reis maken met hun kinderen en we hadden echt prachtig weer. Dit was de reis 'Zweden in een notendop'. Ik hoorde dat je in dit deel van het land wat vaker goed weer hebt itt bijv noorwegen en zuid zweden.

Dalarna

Dalarna

25-08-2013 om 11:21

Biene

Je komt wel met hele oude ervaringen over de supermarkt hoor! Het is er wel behoorlijk duur maar de supermarkt verschilt niet van een Nederlandse.

Je kunt pech hebben met het weer maar dat is niet anders dan in Nederland of Engeland (waar Vic net vandaan komt).

Vic

Vic

25-08-2013 om 12:05

Dalarna

Ah, vandaar de nieuwe nick Hoe is het rijden van meerdere lange afstanden jullie bevallen? Denk je dat zo'n rondreis ook te doen is als je alleen rijdt?
Ik heb net op de Pharos site gekeken en de prijzen vallen ook best wel mee.

neteret mut

neteret mut

25-08-2013 om 13:48

Kijk op de blog

van mama van 5, die zijn net naar Zweden geweest (wel met jonge kinderen, geen idee of dat verschil maakt)

Net terug

Heerlijk vakantieland!

Mijn advies: combineer platteland en stad. Weekje echt in de stilte en de natuur en weekje Stockholm, mooie stad, met veel leuks te doen. En overal heerlijk eten!

Vera*

Vera*

25-08-2013 om 14:28

Vliegen op Stockholm en daar een auto huren. Ryanair vliegt op Stockholm.

Vic

Vic

25-08-2013 om 16:08

Gut

Wat een prachtige foto's in die blog (is dat 'onze' mama van 5?). Ik krijg nu al zin in de vakantie van volgend jaar, terwijl mijn was van dit jaar nog staat te draaien. Vliegen gaat hem denk ik niet worden, dat laat het budget niet toe.

Dalarna

Dalarna

25-08-2013 om 18:26

Vic

Het viel ons inderdaad mee maar het lastigste voor ons was wel de vijf verschillende slaapplekken en dus ook in 14 dagen 6 keer op tijd op staan.

Dat moet je wel prettig vinden. Er waren kinderen van alle leeftijden mee en dat was ook erg gezellig. Als je het doet: neem dan die van 13 dagen, dan zit je het kortste in het minst leuke huisje.

De afstanden waren echt alle dagen prima te doen alleen de laatste dag, die 1000 km was voor ons een record. Mijn man heeft behoudens 1,5 alles alleen gereden en omdat hij het gewoon wist van te voren, een goed ontbijt op de boot had gehad en omdat we al om precies 8 uur van de boot reden was het goed te doen (en je gaat naar huis dus de tijd van aankomst maakt niet uit). Sommige mensen gingen naar Legoland maar je zou natuurlijk ook nog een nachtje in Noord-Duitsland kunnen nemen in een leuke B&B ofzo.

Als je echt meer wilt weten tzt hoor ik het wel.

Dalarna

Dalarna

25-08-2013 om 18:27

Oja

Mijn man heeft dus bijna alles alleen gereden. Binnen Zweden is dat dus prima te doen, zijn geen gekke afstanden met de zuidelijke reizen. De afstanden staan ook op de site.

Vic

Vic

25-08-2013 om 18:50

Op tijd

Wat bedoel je met 'op tijd'? Is dat 8 uur, of nog vroeger? Ik kan me voorstellen dat je om 10 uur moet uitchecken uit zo'n huisje, maar je gaat voor drie dagen natuurlijk niet al je tassen uitpakken dus dan ben je zo weg.

neteret mut

neteret mut

25-08-2013 om 23:06

Vic

ik weet niet wie "onze mama van vijf" is , de blog die ik noemde is van een belgische mama ( denk dus dat het een anders is)

Ook net terug

Wij zijn drie weken wezen kamperen in Zweden en hebben daar in totaal vijf campings aangedaan. Daarnaast hebben we nog twee keer overnacht in Denemarken. Wij hebben een rondje gedaan, waarbij Stockholm ons hoogste punt was zeg maar.

De campings zijn overal schoon, met goed sanitair. Zweden kamperen het liefst in hele grote caravans trouwens, compleet met omheining voor de hond, satellietschotel etc. Niet echt ons ding, we hebben ook op campings van Nederlandse eigenaren gestaan, daar zag je vaak wat meer tenten en wat minder rijtjes.

Volgens mij ben jij echter een mens voor gehuurde accommodatie en dat treft want huisjes heb je in overvloed in Zweden, zowel op campings (stugor) als van particulieren.

Onderschat de afstanden niet. Zweden heeft een prima wegennet, alleen ligt de gemiddelde snelheid laag. Veel 80 km-wegen en ook de snelwegen zijn niet op alle stukken vierbaans. Dat is heerlijk relaxt rijden, maar over bijv. 300 kilometer doe je wel even.

De 'gezelligheidsfactor' in Zweden is niet zoals in Frankrijk. Je gaat er vooral heen voor de prachtige, uitgestrekte natuur. Er zijn geen leuke terrasjes, gezellige kleine dorpjes etc. Voor dat soort vertier moet je echt in een grote stad zijn, zoals Stockholm, Göteborg. Toen wij in Stockholm waren, was het er prachtig weer. Erg leuke stad.

Vrijwel alle campings hebben water in de buurt, want het stikt er van de meren. Daar is vaak een zand- of grasstrandje bij met een pier en duiktoren. Het water was deze zomer warm, ca. 23 graden, want Zweden is dit voorjaar en deze zomer extreem zonnig en droog geweest. Iedereen was er ook erg bruin . Toen wij er aankwamen had het 2,5 maand niet geregend. Je mocht dan ook geen open vuur maken.

De supermarkten zijn uitstekend gesorteerd en alle dagen van de week geopend, vaak tot laat en ook op zondag. Vlees is duur.

Houd er rekening mee dat de overtocht naar Zweden duur is, of je nu over de bruggen gaat of een combinatie kiest van brug/boot. Al met al is Zweden ons prima bevallen, al wat het weer de laatste week een stuk minder.

Ik zou jou aanraden te kijken naar de regio Stockholm, de stad is mooi en gezellig en wordt zeker in het westen en zuiden omringd door prachtige natuur. Wel een eindje rijden, ik dacht uit mijn hoofd een kilometer of 1400.

Tip: Als je via Kopenhagen gaat, mag je deze stad absoluut niet overslaan. Echt superleuke, relaxte stad.

Vic

Vic

26-08-2013 om 11:41

Klinkt leuk

Ik hoor nu van verschillende kanten dat je Stockholm toch niet mag missen, dus ik ga volgend jaar wel bekijken of dat budgettechnisch een beetje te doen is. En we gaan inderdaad voor de gehuurde huisjes (met eigen toilet/badkamer/keuken, en bij voorkeur ergens wifi). Een nadeel lijkt me dat mijn Zweeds zo slecht is. Dat is in Engeland en Frankrijk altijd wel erg makkelijk, vooral bij borden langs de weg. Hoewel we afgelopen vakantie steeds in de stress schoten van het bord 'warning, ramp ahead', en we weten nog steeds niet wat voor ramp dat was

Vera*

Vera*

26-08-2013 om 12:08

Vic

Voor wifi:
http://www.tre.se/Privat/Mobilt-bredband/DataPrepaidPage/
ook te koop in een warenhuis of een Tre winkel.
Extra datategoed is op veel plaatsen te koop.
Overal waar wij geweest zijn, inclusief het wildkamperen in de middle of niks, hadden wij bereik.
Je kunt ook op zoek gaan naar een simlockvrije mifi, dan heb je er alle vakanties plezier van en hoef je alleen maar een los simkaartje te kopen.

Ryan air

Ryan Air vliegt op Skavsta, dat is nog een aardig eind weg van Stockholm. Wel mooie omgeving bij de grote meren, Linköping is ook wel een aardig stadje.

Jujube

Jujube

26-08-2013 om 14:23

Vorig jaar

Wij zijn vorig jaar naar Zweden geweest; grotendeels prima weer gehad. Wij zijn de eerste week in Dalarna, midden-zweden, geweest. In Johannisholm: http://joholm.se/index.php/nl/ Erg leuke huisjes, kleinschalig, er worden veel activiteiten voor kinderen en jongeren georganiseerd, zoals boogschieten, kanoën, 2-daagse trektocht, etc. Ook voor de volwassenen overigens. Veel outdoor activiteiten dus. Je zit vlakbij Mora, leuk plaatsje en aan het Siljan meer. De natuur is prachtig en het rijden prettig; weinig verkeer. De tweede week zaten we op het eiland öland, bij Kalmar. Mooie stad. Stockholm hebben we niet gedaan, maar lijkt me zeker de moeite waard.
Groet,
Jujube

Jujube

Jujube

26-08-2013 om 14:26

Oh ja

Wij vonden de prijzen enorm meevallen; in de supermarkten gewoon Nederlandse prijzen en de benzine is goedkoper. We zijn daarna nog naar Denemarken geweest, maar daar was echt alles duurder dan in Zweden.

Dalarna

Dalarna

26-08-2013 om 20:37

Op tijd

Ik houd er erg van om wat later op te staan en laat naar bed te gaan in de vakanties en dat lukt dus niet goed als je zo vaak toch vroeg op moet. Eén keer mochten we om 11 uur uit het huisje maar ik ben nog iets vergeten te zeggen: blijkbaar hebben ze in Zweden ook geen zin om schoon te maken want het is de bedoeling dat je zelf de huisjes schoonmaakt Als je het liet doen was je 220 euro kwijt voor 3 huisjes. Nu viel het wel mee hoor: vooral heel goed zuigen en de wc even doen en klaar als je het de rest van de dagen bijhoudt en je kinderen niet met modderschoenen naar binnen laat gaan maar het was wel even wennen die schoonmaak.

Dalarna

Dalarna

26-08-2013 om 20:40

Jujube

Dan ben je zeker vegetariër want 18 euro voor een kilo kip (zomaar een voorbeeld) vind ik behoorlijk veel

Ik vind prijzen ook erg meevallen

Ik ben net terug en ik vind dat in vergelijking Zweden minder duur is dan aantal jaar geleden. Veel dingen in de supermarkt zitten op ongeveer Nederlands prijsniveau, buiten de deur eten is voordeliger, benzine is goedkoper.
Vlees is doorgaans van erg hoge kwaliteit, ik ben er geen plofkippen tegengekomen. Maar goed, vlees koop ik niet veel.
En ze hebben er nog gewoon kauwgom met dropsmaak. Dat alleen is al reden zat om er heen te gaan!

Jujube

Jujube

27-08-2013 om 23:55

Dalarna

Eén van onze kinderen is vegetariër, dus we eten waarschijnlijk minder vaak vlees dan de gemiddelde Nederlander. Maar er was echt genoeg betaalbaar vlees te koop en we hebben prima gegeten/gekookt.
Groet,
Jujube

Dalarna

Dalarna

28-08-2013 om 08:36

Tja

Ik vond het echt heel duur in de supermarkt daar en ik ben Zwitserland gewend Elke keer had ik weer ruim 30/40 euro uitgegeven en dat vaak voor anderhalve dag ofzo.

De benzine ligt er 4% lager maar je rijdt heel zuinig (de hele tijd 80/90 km per uur). Verder waren de dingen die je kon doen op campings extreem duur. Een uurtje wandelen met een husky aan je vast: 100 euro voor 4 personen. Mijn man zei nog: ik ga niet 100 euro betalen om iemand anders' hond uit te laten

Een paar uurtjes kano varen met 15 in een boot was ook iets van 100 euro.

KGO

KGO

28-08-2013 om 15:21

Tjorn

We zijn een paar jaar geleden oa twee keer naar t eiland tjorn geweest, 60 km boven gothenborg. Beide keren was het 25-30 graden, heerlijk gezwommen in de kleint baaitjes aan de zee, kinderen krabbetjes gevangen met garnalen. Ze hebben het er nu nog over. We sliepen bij: www.lekander.nu; erg leuk, kleinschalig. Op t eiland heb je mooie wandelingen die niet lang zijn, schattige badplaatsjes.
Kaatje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Jujube

Jujube

28-08-2013 om 16:37

Dalarna

Ik ben bang dat je dan blijkbaar net op de verkeerde plekken bent geweest, wellicht geheel gericht op toeristen. Ik heb totaal andere ervaringen. Twee jaar geleden waren we overigens in Zwitserland en dat is gewoon 3 keer zo duur als Zweden of Nederland. Absurde prijzen, zowel in de supermarkt als wanneer je op een terrasje iets wilde gebruiken....

Dalarna

Dalarna

28-08-2013 om 19:42

Haha

Ik vond het echt meevallen in Zwitserland, had veel erger verwacht.

Verder doen wij over het algemeen boodschappen in de grote supermarkten waar de 'locals' ook hun boodschappen doen want ik snap dat het op de vakantieparken zelf duurder is.

Thursday Next

Thursday Next

29-08-2013 om 16:20

Astrid lindgen world

Wij zijn vorig jaar een paar dagen in Zweden geweest, op doorreis naar Noorwegen en om te kijken in Astrid Lindgren world, "pippi langkousland". Dat was erg leuk! Er zijn dingen nagebouwd uit de boeken van Astrid Lindgren en er worden toneelstukjes opgevoerd. Allemaal in het zweeds, maar als je de boeken kent is het goed te volgen. Onze kinderen, toen 9 en 5, vonden het prachtig! Het ligt bij Vimerby, een stukje ten zuiden van Stockholm.
http://www.alv.se/nl

Zelfs de aldi...

In Zwitserland was zelfs de Aldi duurrrrr....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.