Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

dochter

dochter

10-07-2013 om 23:11

Auto en verzekeren

De situatie is als volgt: mijn auto van 15 jaar oud is ws rijp voor de sloop. Economisch total loss noemen ze dat geloof ik.

Nu bezit ik geen rooie cent maar ik heb een auto nodig om op mijn werk te komen. Mijn ouders willen ms een tweedehands auto kopen en mij daar in laten rijden. Mijn vraag is: waar ga ik, qua verzekering en motorrijtuigenbelasting tegenaan lopen? Mijn ouders hebben allebei geen rijbewijs en ik zal (dus) de hoofdbestuurder van de auto zijn. Kan het dat zij de auto kopen en dat ik hem verzeker? Ze wonen in een andere provincie dan ik. En ik heb de schadevrije jaren opgebouwd. En moeten zij dan de motorrijtuigenbelasting betalen?

Nou ja, ik heb geen idee of deze constructie werkt, en zo niet, wat zijn de alternatieven?

Ik ben heel benieuwd!!

dochter

bibi63

bibi63

10-07-2013 om 23:44

Simpel

Zij betalen de auto, maar jij zet hem op jouw naam. Overigens: mijn auto is 23 jaar oud, peugeot 205. Ongetwijfeld economisch niets meer waard. Maar hij rijdt nog prima, dus wat kan mij dat schelen. Lekker doorrijden totdat hij teveel mankementen gaat vertonen.

dochter

dochter

11-07-2013 om 00:22

Dat is net het probleem

Er mankeert te veel aan.

En op mijn naam zetten kan niet, de auto die we op het oog hebben is duurder dan wat ouders per jaar aan kinderen mogen schenken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Knurf

Knurf

11-07-2013 om 07:38

Nog steeds simpel

'En op mijn naam zetten kan niet, de auto die we op het oog hebben is duurder dan wat ouders per jaar aan kinderen mogen schenken.'

Dan is het nog steeds simpel: je betaalt schenkingsrecht aan de belasting, je kiest voor een goedkopere auto, of je legt het verschil er zelf bij.

amk

amk

11-07-2013 om 07:40

Lenen

je ouders schenken je het deel dat ze je mogen schenken en de rest leen je van hen. De te betalen rente + de ruimte die dan nog over is per jaar schenken ze je in de komende jaren net zo lang tot de auto is 'afbetaald'.

Dan kun je de auto wel op jou naam zetten. Je moet dit natuurlijk wel netjes op papier zetten zodat er bewijs is van deze constructie. Ook belangrijk als je ouders overlijden en je met je broers en zussen de erfenis moet verdelen.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

11-07-2013 om 09:28

Is dat zo?

Zij kopen de auto en laten jou erin rijden zonder het eigendom aan je over te dragen. De tenaamstelling is niet het bewijs van eigendom, maar geeft aan wie de verzekeringsplicht etc heeft. Daarmee geef je geen eigendom weg. Denk aan bijv. leasemaatschappijen, waarbij de berijder de tenaamgestelde is. Zou het zo zijn dat je ouders komen te overlijden dan valt de auto in de erfenis, want hij is van hen.

bibi63

bibi63

11-07-2013 om 20:56

Maar hoe werkt dat dan

Even los van het feit of het wettelijk 'mag' c.q. 'mag' zonder belasting hierover te betalen. Maar stel: ik heb een spaarrekening met ca. 20.000. Ik wil mijn broer, die het niet zo breed heeft, een 2-hands auto geven. Broer zit niet in schuldsanering of wat dan ook maar moet gewoon de eindjes aan elkaar knopen. Dus ik gun hem een auto van bijv. 5000. Ik koop die auto, zet hem op mijn naam en laat een paar dagen later mijn broer de auto op zijn naam zetten, zodat hij wegenbelasting en verz. gewoon zelf regelt enz. Ik zie niet hoe de belasting zich daar mee zou kunnen bemoeien enz. Zolang broer niet in de bijstand zit wellicht, maar gewoon bijv. een min.loon. Ik mag toch gewoon 5000 van mijn spaarrekening opnemen (kan ik ook bijv. nieuw meubilair voor kopen) en broer mag toch gewoon een auto (van 5000) in zijn bezit hebben? Zolang het niet van bankrek. naar bankrek. gaat, lijkt het mij dat er niet zoveel problemen zijn. Of zie ik iets over het hoofd?
Gr. Bibi

Annet

Annet

12-07-2013 om 11:37

Volgens mij hoeft een auto niet op je naam te staan

als je die verzekert.
Mijn vorige auto stond op naam van partner (andere naam) en de verzekering stond op mijn naam. Ik kan me niet herinneren ooit hierover iets verklaard te hebben richting verzekering.
Met de wegenbelasting weet ik het niet.

dochter

dochter

12-07-2013 om 13:20

Dank jullie wel

Als je op hetzelfde adres woont schijnt het allemaal geen probleem te zijn. Maar mijn ouders wonen in een andere provincie en zijn ook niet in het bezit van een rijbewijs... Ik ga gewoon de verzekering bellen en het voorleggen. En op independer de goedkoopste uitzoeken en het daar ook vragen .

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vroem

Vroem

13-07-2013 om 20:05

Motorrijtuigenbelasting (mrb)

Qua MRB geldt, degene op wiens naam de auto staat, is verantwoordelijk voor de betaling daarvan. Natuurlijk kan je met je ouders oplossen hoe jullie dat gaan doen. Zij gaan elke 3 maanden een rekening ontvangen en wie die betaalt en hoe maakt de belastingdienst niet uit...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dochter

dochter

15-07-2013 om 19:21

Zo zit het

De eigenaar moet de auto verzekeren. Staat in de wet. En dat kunnen mijn ouders niet omdat ze geen rijbewijs hebben.

Nu hebben ze een schenking gedaan, waar ze gedeeltelijk schenkingsrecht over moeten betalen... Het is niet anders...

dochter

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Volgens mij

hoef je niet in het bezit te zijn van een rijbewijs om een auto te hebben en te verzekeren....je mag er alleen niet in rijden. Alleen zal niet elke verzekering dit doen.

Pham

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.