Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ben ik weer... ontslag

Na een lange tijd weg te zijn geweest kan ik jullie melden dat het niet zo best gaat.

sinds 15 oktober 2012 in de ziektewet en in April de aanzegging gekregen dat ik vanaf 1 juli 2013 uit dienst ben. Dus me ontslag. Reden; vanwege de economische crisis. Aangezien ik nog goede contacten heb met een collega weet ik dat dit niet klopt. Ze hebben nieuw personeel aangenomen en nieuwe aankopen gedaan.

Ze willen duidelijk va me af, maar het liefst op hun manier. Zo stelden ze voor dat ik me voor 30 juni beter moest melden en dat als ik dan eenmaal in de ww zit me dan weer ziek kan melden. Ik heb aangegeven dat ik dit weiger.

Mijn advocaat heeft het contract goed doorgelezen en hun een aantal vragen gesteld. Hierop kreeg mijn advocaat een brief waarin de ene na de andere leugen over mij werd neergezet. Dat ik niet op kwam dagen, dat ik niet flexibel inzetbaar was en dat het vertrouwen bij mij ver te zoeken was. Ik was woest en wilde het liefst meteen naar het werk rijden en hun eens effe bijvegen. Ik ben altijd komen werken, in 2 jaar tijd 2x te laat geweest, 1x door een communicatiefout en 1x omdat ik me verslapen had vanwege migraine die nacht.

Ik heb altijd aangegeven dat ik met carnaval en als de kids bij hun vader waren met de feestdagen wilde werken. Op elk moment dat ze me belden of ik me dienst wilde ruilen, nooit probelemen over gemaakt. En nu een negatieve ontslagbrief? Dat gaat me echt te ver.

Maar goed inmiddels bij de gemeente geweest voor een aanvullende uitkering. Een heel vragenpakket gehad, en me naar huis gekregen. Nu willen ze een behandelplan/ verslag van de psycholoog. Oke geen problemen mee, maar heb ze wel duidelijk gemaakt dat ze veel mogen weten, maar dat er een aantal dingen zijn die ik graag prive houd.

Ook gaven zij aan dat het niet zeker is of ik wel in de ww kom als hun mij ziek in de ww moeten melden. Er zal dan eerst een onderzoek gestart worden naar me werkgever. Ik sta immers niet ziekgemeld bij het uwv, heb nooit een controle thuis of elders gehad, etc etc.

Inmiddels gaat het niet zo best met me. Ik ben continu moe, sta s'morgens moe op, als ik iets doe, lijkt het wel of ik de hele dag zware dozen heb staan sjouwen, ik wordt vergeetachtig en veel last van hoofdpijn en spierpijn. Slaaponderzoek gehad, niks bijzonders uitgekomen, als alleen dat ik flink snurk. Doorverwezen naar de kaakchirurg, kan een bitje aangemeten krijgen, alleen dat grapje gaat 530,- kosten, die niet vergoed worden en ik niet kan betalen.

Mijn huis is een slagveld, me papieren liggen overal en nergens, kortom het is een ramp hier in huis. Op dit moment weet ik even niet meer waar de prioriteit ligt, me kinderen, me huis, mezelf??

Contact met uwv

Jij hebt een advocaat, begrijp ik? Werkt die op basis van een toevoeging?

Zo ja, vraag dan of je advocaat contact met UWV wil opnemen voor je om aan te kaarten dat jij al sinds oktober 2012 ziek bent maar ten onrechte niet bent ziekgemeld. Je moet zo snel mogelijk als 'ziek'in de administratie van UWV komen.

De werkgever komt niet zomaar van je af. Als er een ontslag om bedrijfseconomische redenen moet komen zal hij toch eerst een ontslagvergunning moeten aanvragen.

Beter melden als je ziek bent moet je niet doen. Als je je vervolgens vrijwel direct weer ziekmeldt vanuit de WW kan je er donder op zeggen dat je gelazer met UWV krijgt, met het risico op intrekking van je hele uitkering.

En hoezo heb je een aanvullende uitkering? Is je loon lager dan het bijstandsniveau dan?

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

20-06-2013 om 11:43

Bezwaar maken

Je moet sowieso tegen elke aantijging bezwaar maken. Ook tegen het aangekondigde ontslag. Ontslag op grond van economische crisis mag niet in jouw geval. En ontslag terwijl je minder dan twee jaar ziek bent mag ook niet. Ontslag om economische redenen moet aantoonbaar zijn voor het uwv en dan hoort het bedrijf de ontslagen via het bespiegelingsprincipe te doen. Dat betekent dat ze per groep van een bepaalde leeftijd/lengte dienstverband/enz. mensen moeten ontslaan. Ze mogen je vanwege economische redenen niet ontslaan vanwege disfunctioneren. Die twee gaan niet samen.
Vraag je dossier op, daar heb je recht op.
Ik ben inmiddels ontslagen met wederzijds goedvinden, ook na een periode van treiterijeen via negatieve rapportage en dergelijke. Mijn man werkt ook bij dit bedrijf en zit in de ziektewet sinds december. Ze mogen hem daarom niet de deur uitwerken. Er is overigens ook nog geen aanwijzing dat ze dat willen, maar het is een geruststellend idee.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-06-2013 om 11:45

Aanvulling

Bezwaar maken moet per aangetekende brief óf per mail, maar dan is het zaak dat je een leesbevestiging toevoegt en je stuurt de mail ook aan jezelf.
Leg een eigen dossier aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-06-2013 om 11:57

En nog een aanvulling

Ontslag op basis van economische omstandigheden mág wel in jouw geval, maar dan zou duidelijk moeten zijn dat het hele bedrijf, of een filiaal op de fles gaat als ze niet danig gaan inkrimpen. Ze kunnen om die reden dus niet zomaar eentje eruit pikken, of een paar en zoals ik zei mogen ze het dan zeker niet eerst op disfunctioneren gooien.

miroy

miroy

20-06-2013 om 12:49 Topicstarter

Even uitleggen

Mijn jongste zoon is vanuit de instelling begin April thuis komen wonen,na bedreigingen en pesterijen, zag hij het allemaal niet meer zitten, gaf aan dat hij het leven niet meer zag zitten, vandaar dat ik hem naar huis heb gehaald. Aangezien ik nu ik geen alleenstaande maar alleenstaande moeder ben geworden, zit ik beneden het bijstandsniveau.

Ik heb zelf tig malen met het uwv gebeld, ik kan mezelf niet ziekmelden, dit moet de werkgever doen. Mijn advocaat heeft overal bezwaar tegengemaakt, maar hun blijven moeilijk doen. Nu is de afspraak dat ik me niet beter meld, dat ze mij ziek uit dienst moeten melden en als het uwv hier problemen mee maakt er alsnog een procedure gestart gaat worden.

Ik kan zelf bij het UWV een keuring laten doen, de kosten komen dan voor mijn rekening, echter kan ik dit niet betalen omdat ik ook niet iedere maand het loon krijg waar ik recht op heb. Elke maand is weer anders en brengt me in financiele problemen.

Aangezien ik er geen vertrouwen in heb dat het UWV akkoord gaat met een ziek uit dienst melden, vrees ik dat er alsnog een procedure zal komen.

Inmiddels is mijn overspannen zijn niet alleen uit prive, maar ook uit arbeidsproblemen ontstaan.

Miroy

Ellek nadeel hep se foordeel. Omdat je loon onder bijstandsniveau zit en je een aanvullende uitkering hebt zal je inkomen, of je nou wel of geen WW krijgt, niet lager worden. Wat dat betreft zou ik bijna adviseren om de boel de boel te laten, alleen kan je dan vanuit de gemeente het verwijt krijgen dat je je rechten te makkelijk hebt prijsgegeven en dat kan je een korting op je bijstand opleveren.

Ik zou als ik jou was eens proberen om bijzondere bijstand aan te vragen voor de kosten van een second opinion bij UWV. Het is ook in het belang van de gemeente dat de werkgever aan zijn verplichtingen wordt gehouden, want alles wat de werkgever betaalt hoeft de gemeente niet aan te vullen. Idem voor de kosten van griffiegeld als het tot een procedure komt.

Sterkte ermee

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.