Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Energie vastzetten of niet?

Hallo forummers,

Ik heb hier al veel gelezen en veel goede tips gezien dus ik hoop dat jullie eens willen meedenken met mij.

Ik twijfel erover om mijn energiekosten vast te zetten. Tot nu toe heb ik variabele tarieven. Ik zit bij Eneco en de tarieven waren in het verleden als volgt

2007 1e helft: 0.59
2007 2e helft: 0.56
2008 1e helft: 0.5705
2008 2e helft: 0.6351
2009 1e helft: 0.7072
2009 2e helft: 0.5160
2010 1e helft: 0.5213
2010 2e helft: 0.5572
en per 1 januari dit jaar: 0.5539

dit betreft voor de duidelijkheid de gasprijs, mijn gegevens gaan niet verder terug dan 2007.

Ik kan de prijs nu vastzetten voor 3 jaar en dat kost 0.6044, vs 0.5539 nu variabel (dwz vast tot 1-7-2011 en daarna nieuw tarief).

Als de energiekosten blijven stijgen is dit wellicht gunstig, maar voor nu toch wel een stijging van 9%.

In 2010 is de olieprijs met 15% gestegen na de prijsval agv de crisis en men verwacht een verdere sterke stijging in 2011 naar rond de 130 à 140 dollar per vat, mits er geen dubbeldip komt. Tot zover snap ik het, ik kan alleen de olieprijs niet linken aan de energieprijs. Voor de crisis deed olie zo'n 150 dollar per vat, de hoogste energieprijs die ik betaalde was 0,7072. In de crisis viel de prijs naar rond de 40 dollar, een daling rond de 70%, terwijl de daling van mijn prijs bleef beperkt tot 27%, hoe kan dit? Maak ik een denkfout? Is er iets zinnigs te zeggen qua of vastzetten verstandig is? Ik kom er niet uit, wat is nu het effect van de olieprijs op de energieprijs? Is er iemand die mee wil denken of er meer van weet? Alvast bedankt!

Fem76

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
NaShA

NaShA

31-01-2011 om 10:44

Nooit vastgezet

die prijzen gaan soms net zo hard naar beneden als naar boven, alles met die olie-prijs....en dan zit jij ineens met een veel hoger bedrag. En sowieso, na 3 jaar is het vastzetten om, en dan? Kun je dan een prijsstijging wel in je budget toepassen?

Muriel

Muriel

31-01-2011 om 10:59

Pelle o.t.

Om die reden had mijn schoonmoeder vroeger (ze leeft helaas niet meer) vroeger alleen maar jaarabonnementen op tijdschriften. Het ene jaar Margriet, het andere Libelle. Maakte haar niet veel uit, maar vaste abonnees krijgen nooit wat, maar ze kreeg wel flinke kortingen (of mooie welkomstcadeau's) iedere keer als ze weer lid werd!

Dus on topic voor fem76: Pelle heeft wel gelijk. Vaak overstappen met weer zo'n voordelig aanbod, is wel het gunstigst voor jouw portemonnee!

Groetjes,
Muriel

Vic

Vic

31-01-2011 om 13:03

Ooit eens gehoord

Bij Kassa of een dergelijk programma hebben ze eens uitgezocht of het loont om je tarief vast te zetten. Conclusie was dat je op de lange termijn (iets) voordeliger uit bent als je het variabele tarief kiest. Ieder jaar overstappen van aanbieder zou ik teveel moeite vinden.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2011 om 13:31

Beter van niet

is mijn oordeel. (Na veel wikken en wegen, en rondvragen) Met variabele kosten ga je mee in de halfjaarlijkse prijsdaling of prijsstijging.. Dat zal de ene keer in je voordeel zijn en de andere keer in je nadeel, maar over het algemeen is het gunstiger. Wij zijn in december overgezet naar een voordeliger abonnement (bij onze eigen energieleverancier) met variabele kosten en dat betekent dat we nu én voordeliger geabonneerd zijn én daaroverheen meegaan in de prijsdaling. Mocht de prijs in juli weer stijgen dan ga ik er toch van uit dat de kosten op jaarbasis mee zullen vallen.

fem76

fem76

31-01-2011 om 21:30 Topicstarter

Bedankt en overstappen

bedankt voor de reacties!

Vandaag hoorde ik op BNR dat er als gevolg van de onrust in het middenoosten een forse prijsstijging wordt verwacht van de olie en dan wordt ik af en toe zenuwachtig. Ben dus blij met jullie reacties, geeft weer een ander perspectief om over na te denken, ik hou het maar bij variabel.

Overstappen heb ik tot nu toe niet aangedurfd. Ik ben altijd als de dood dat het misgaat, dat hoor je immers regelmatig, dus blijf ik twijfelen.

Dat komt ook, omdat ik het gevoel heb dat ik ons tekort doe door geen keuzes te maken op allerlei gebied (ik zit al jaren bij dezelfde verzekering, zorgverzekeraard, telecom, energiebedrijf en kabelaanbieder), financieel gezien. De concurrenten geven je het gevoel dat je een dief bent van je eigen portemonnai. Nu is geen keuze ook een keuze, uiteraard, maar ik heb gewoon het gevoel te weinig informatie te hebben om een afgewogen keuze te maken, en als ik de informatie dan wel terug vindt vraag ik me af hoe betrouwbaar het is. Zoals met energie, scheelt dat nu echt honderden euro's per jaar zoals men beloofd? Ik kom vrijwel altijd veel lager uit als ik een prijsvergelijking doe. Is het dan de moeite?

Hebben jullie ervaring met overstappen, is dit echt zo gebeurd? En komt de beloofde besparing overeen met je daadwerkelijke besparing?

Fem76

Hier nog zo iemand die te lui is om over te stappen

ik heb gewoon geen zin in al die prijsvergelijkingen, consumentenfora, allerlei meningen afwegen. Ik heb nooit gevraagd om de privatisering en het feit dat de stroom (dezelfde stroom) uit het stopcontact nu naar keuze door X, Y of Z geleverd wordt. Zie er zo weinig nut in. Kijk, als het gaat om meubels, kleding, dat soort tastbare dingen, dan maakt het uit wie wat levert. Maar stroom, stroom is gewoon stroom.

Nou ja, ik ben er te sloom voor en te bang dat ik addertjes onder het gras niet zie noch vertrap.

Puck

Puck

01-02-2011 om 15:40

Ook te lui

Niet omdat stroom stroom is maar omdat ik al vaker vanuit diverse bronnen gehoord heb dat het meestal nauwelijks loont om over te stappen.
Tel daar bij alle administratieve rompslomp en alle verhalen waarbij het fout gaat met overstappen met dubbele rekeningen etc.
Daarbij hebben wij nog nooit problemen gehad met onze eigen leverancier.
Wij blijven dus ook gewoon zitten waar we zitten en aan al die voordeelacties, vastzetten, etc. doen we ook al niet mee.

Ja is ook zo pelle

ik ben geen ster in logisch redeneren

Maar je snapt wel wat ik bedoelde denk ik. Het voelt als werk zoeken terwijl het allemaal zo makkelijk en vanzelfsprekend was.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.