Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nabestaande

Nabestaande

31-12-2009 om 11:13

Erfenisperikelen

Is er hier iemand die verstand heeft van erfrecht?
Mijn man is executeur-testamentair voor zijn overleden oma. Bij leven had zij beloofd dat hij de enige erfgenaam zou zijn, op enkele legaten na.
Nu doet de situatie zich voor dat de legaten, kosten en opgeeiste erfdelen (zie verderop) zó hoog kunnen zijn, dat er voor hem niet eens iets overschiet, behalve het executeursloon. Vandaar dat hij op advies van de notaris beneficiair heeft aanvaard. De andere wettelijke erfgenamen zijn uitgesloten van de erfenis, maar gaan (terecht) bezwaar aantekenen. Dat zal wel worden toegewezen waardoor de onterfden uiteindelijk wél een deel van de erfenis krijgen, de mensen die een legaat krijgen ook. En dan schiet er dus niets over voor mijn man, die "alles" zou erven (als enige kleinkind dat nog contact had met zijn oma). Dit omdat hij genoodzaakt was om beneficiair te aanvaarden. Kortom, hij is de klos.
Kunnen we nog iets aan deze situatie doen? Het voelt zo oneerlijk, de onterfden kunnen hun deel opeisen en hij, als aangewezen erfgenaam, krijgt bijna niets. Overigens schokt dit alle nabestaanden, ook de "onterfden".

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jaymza

Jaymza

31-12-2009 om 11:19

Eerlijk delen?

Als ook de onterfden het zo voelen, wat let hen dan om een deel van hun erfenis af te staan aan jouw man?

Jaymza

Nabestaande

Nabestaande

31-12-2009 om 11:51

Optie

Ja, dat is inderdaad een optie, dan zijn we afhankelijk van de welwillendheid van de anderen.
Wij waren eigenlijk van plan om de erfenis volledig op te strijken en dan onderhands te verdelen onder ons, de onterfden en de mensen die nu een (buitensporig groot) legaat krijgen.
Ik vroeg me alleen af of er nog formele mogelijkheden zijn, dan hebben we toch meer poten om op te staan.

amk

amk

31-12-2009 om 11:57

Belastingen

houd ook rekening met de gevolgen voor de belastingheffingen bij alle wijzigingsplannen want schenkingen worden anders belast als erfenissen.

Advies

Ik vrees dat hier weinig aan te doen is. Die oma kan wel van alles beloven maar heeft blijkbaar bepaalde zaken niet goed geregeld in haar testament. Het is logisch dat er aan de verdeling van een nalatenschap kosten zitten en hoe ingewikkelder de situatie (zoals hier met verschillende legaten en erfgenamen) hoe hoger de kosten.

Wat ik niet goed begrijp is dat onderdeel van de ontervden. Normaal gesproken kan je in een testament mensen onterven die dan vervolgens echt niets meer krijgen (en ook geen bezwaar kunnen maken). Maar er is een categorie mensen (waaronder de kinderen van je oma) die je nooit kunt onterven. Die mensen hebben altijd recht op hun kindsdeel en eisen dat terecht op.

Ik denk dat er weing mogelijkheden zitten voor je man. Een testament dient nu eenmaal te worden uitgevoerd en oma heeft zaken waarschijnlijk niet zo handig aangepakt. Daar is weinig aan te doen (en van anderen verwachten dat ze hun deel opgeven kan je natuurlijk niet doen). Ik zou de situatie nogmaals overleggen met de notaris.

Nabestaande

Nabestaande

15-01-2010 om 20:36

Inmiddels

Inmiddels heeft één van de onterfden uit zichzelf voorgesteld om alles bij elkaar te vegen en het van daaruit opnieuw te verdelen. Ze gaan wel de (klein)kindsdelen opeisen, dan blijft er uiteindelijk meer over voor de familie dan wanneer dat niet gebeurt. Zo zie je maar, het kan nog goed komen. Ook worden de familiebanden opeens aangehaald, omdat iedereen dacht van iedereen dat ie in het onterfdencomplot zat. Maar dat was dus niet zo en nu is de lucht geklaard, haha.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.