Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Dochter

Dochter

25-03-2011 om 11:49

Hoge huur, geen toeslag

Mijn vader gaat volgend jaar met pensioen. Omdat hij gescheiden is en lang getrouwd geweest, krijgt hij niet zoveel pensioen. Nu zit hij met een mooie regeling in de vut, en zijn inkomen gaat fors dalen als hij 65 wordt. Aangezien hij een huur heeft van 615 euro had ik verwacht dat hij wel in aanmerking zou komen voor huurtoeslag. Helaas, de inkomensgrens voor huurtoeslag is 21.600 euro per jaar, en hij komt er waarschijnlijk net iets boven. Stel dat hij 1500 per maand netto overhoudt, dan wordt het wel heel lastig om rond te komen. Heb ik alle regeltjes goed begrepen? Weten jullie nog een andere oplossing dan verhuizen naar een goedkopere woning? Een bijbaan is helaas geen optie vanwege medische problemen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dochter

Dochter

25-03-2011 om 14:31

Pelle

Ja, als je het zo stelt... Ik weet ook eigenlijk niet zeker of je van 23000 per jaar 1500 netto overhoudt als 65+er. Het probleem is dat zijn inkomen 8.000 daalt terwijl de lasten niet minder worden. Hij maakt nu alles elke maand op.

Fiorucci

Fiorucci

25-03-2011 om 15:06

Ehm...

Er zijn gezinnen die van dat jaarbedrag rondkomen!

Dochter

Dochter

25-03-2011 om 15:18

Fiorucci

Ja, dus? Die gezinnen komen in ieder geval wel in aanmerking voor huurtoeslag.

Tirza G.

Tirza G.

25-03-2011 om 16:41

Tja

Mijn vriendin haar dochter verhuisde uit waardoor ze alleenwonend werd en haar inkomen is 21.700. Dahag huurtoeslag. Het betekent dus simpelweg bezuinigen. Verhuizen kost namelijk ook een stamp geld.

Tirza

Dochter

Dochter

25-03-2011 om 16:48

Verhuizen

Als ik reken met de getallen (percentages) die Pelle geeft lijkt de achteruitgang nog mee te vallen. Helaas kan ik niet uitvinden hoe hoog precies het pensioen wordt, de gegevens staan niet op mijnpensioenoverzicht.nl dus ik heb 70% van zijn laatste inkomen /2 genomen. Ik zou hem het liefst zien verhuizen. Hij woont alleen in een vijfkamerwoning en door zijn slechte gezondheid kan hij ook de tuin niet bijhouden. Het lijkt me zoveel prettiger, praktischer, veiliger in een driekamerflat. Hij moet nog even overtuigd worden.

Fiorucci

Fiorucci

25-03-2011 om 18:29

Ja dus

Die gezinnen DENKEN dat ze huurtoeslag krijgen, en mogen het vervolgens terugbetalen. Mijn man heeft meerdere collega's die ongeveer een dergelijk salaris krijgen, en nu allemaal aan het terug betalen zijn.

rozenstruikje

rozenstruikje

25-03-2011 om 20:33

Wat ook kan

is dat het een woning is zonder huurtoeslag-mogelijkheid.
Die bestaan. Dat zijn dus woningen waar je per definitie geen toeslag kunt krijgen. Ik heb geen idee waarom dat zo is. Maar zo staat het wel in het woningkrantje. En dat lijken op-het-oog in elk geval gewone woningen, niet idioot groot of superduur.

En ik ben het met anderen eens: 1500 euro netto en een kale huur van 600, voor 1 persoon, is prima mogelijk. Dat is niet heel lastig om van rond te komen.

Rozenstruikje

Flat versus woning

Ik ben een tijd woning zoekende geweest en mij viel het op dat de flats nagenoeg niet goedkoper waren dan de eensgezinswoningen, scheelde meestal maar 30 euro(zonder huursubsidie).
Ik denk dat als je alleen bent je best zou moeten kunnen rondkomen van 900 euro. En krijgt hij eigenlijk nog andere bedragen terug van de belasting, of valt hij buiten elke regeling?
Muizemeis

65+ is ook voordeel

Er zijn allerlei kortingsmogelijkheden voor 65+ers (denk aan o.v. schouwburg etc.etc.) precies weet ik het niet maar zoek dat eens uit.
Volgens mij betaal je als 65+er ook geen belasting als je bijverdiend. Een klein baantje erbij is dat niet wat? Folders rondbrengen, typles geven, rondleidingen als gids etc.etc. Er zijn zelfs uitzendbureau's voor 65+ers.
Vrijwilligerswerk is ook een optie.Wanneer je b.v. 'helpt' bij een voorstelling heb je je 'uitje' al gehad, nog gratis koffie en drinken erbij, wat wil je nog meer? Of helpen bij de maaltijd, eten erbij!
Ik vind het ook wel verbazingwekkend dat jij als dochter je om zoiets druk om maakt. Is er een speciale reden voor? Is je vader al gehandicapt of verward of heeft op andere manieren 'hulp' nodig?
Mijn vader word binnenkort 75, maar ik heb werkelijk geen idee wat zijn inkomen is en wat hij betaald. Dat regelt hij nog allemaal zelf,ik zou niet moeten wagen me neus daarin te steken.
groeten albana
groeten albana

Jaymza

Jaymza

26-03-2011 om 11:06

Dochter

Dus je hebt eigenlijk geen idee hoe hoog het pensioen van je vader wordt? Waarom staat het niet op mijnpensioenoverzicht? Van mijn man en mij, met heel wat ex-werkgevers stond alles erop. Heeft je vader zelf geen overzichten, als het goed is krijg je die jaarlijks van je huidige werkgever.
Krijgt hij uberhaupt wel pensioen? Dat is nl. niet verplicht voor werkgevers.

Jaymza

Sancy

Sancy

26-03-2011 om 16:18

Na scheiding

als er een pensioenverevening heeft plaatsgevonden na een scheiding, krijg je van het pensioenfonds een overzicht waarop staat wat je aan pensioen krijgt van de expartner en wat de expartner van jou krijgt. Met deze bedragen kun je dus zelf verrekenen wat er af gaat en bij komt aan pensioen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.