Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Naam geven aan de telefoon op het werk


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nav mussie

"Dat snapt toch iedereen? Als er slechts een 'Marietje' werkt, dan is 'marietje' genoeg als naam. Maar ja. Uit de reacties blijkt dat iedereeen een achternaam wil. Prima, heten we toch allemaal Marietje de Vries! "

Is het een klantenservice of wat eigenlijk?

Ik heb hetzelfde als Snuggles: als ik een achternaam vraag en die krijg ik niet dan heb ik het idee dat men wegduikt. En waarom dan wel? Zijn ze soms niet betrouwbaar? Kijk even naar het draadje in Werk, Recht en Geld over onbetrouwbare bedrijven, dat is dus het soort ideeën dat ik krijg - en velen met mij - als mensen niet hun volledige naam willen geven.

En hoezo moet "iedereen" dat snappen. Het is inderdaad uit de reacties wel duidelijk dat niet iedereen dat snapt, of in elk geval niet iedereen het ermee eens is. En het gaat toch om klanten*service*? Of toch niet? Gaat het eigenlijk vooral erom de klant naar de pijpen van het bedrijf te laten dansen? Nee? Het bedrijf heeft het beste met mensen voor? Fijn. Straal dat dan ook uit, wees de klant terwille, en geef desgevraagd de volledige naam. En nee, dus niet allemaal de Vries. Er zijn genoeg mogelijkheden, en als mensen er ernstige bezwaren tegen hebben om hun eigen naam te noemen (nooit bij stilgestaan, maar inderdaad, het is voorstelbaar) maak dan een lijst van wie welk pseudoniem kiest en klaar ben je.

Of heb lak aan de klant. Kan ook. Maar dan niet verbaasd zijn dat de klanten je niet helemaal vertrouwen.

Groeten,

Temet

Shonagh

Shonagh

21-12-2012 om 11:57 Topicstarter

Reactie

De reden dat ik mijn achternaam niet wil noemen staat al in mijn openingspost; ik wil niet googlebaar zijn en het is goed dat klanten nu d.m.v. dit draadje dit zich realiseren.

Dat het niet willen geven door " jullie" geassocieerd wordt met onprofessioneel/onbetrouwbaar is voor mij dus nieuw, omdat ikzelf niet voor een onbetrouwbaar bedrijf zou willen werken :o) Ik betrek het dus nu even op mezelf, maar ik heb bij een (o.a.) loyalty programma van een internationale hotelketen gewerkt en nu bij een NL bedrijf dat zelfs tv reclame heeft, we zingen regelmatig het deuntje, haha.

Maar vanaf nu ga ik een pseudoniem gebruiken. Janssen, met dubbel "s", vind ik wel leuk :o)

Zoals dc al aangeeft, de meeste gesprekken zijn prettig/ leuk, anders zou ik het niet ruim 10 jaar hebben volgehouden.
Maar het dieptepunt uit mijn "carriere" is wel dat ik door een Israelier werd uitgemaakt voor anti-semiet...........

dc

dc

21-12-2012 om 11:58

Temet

De meeste klantenservicemedewerkers werken helemaal niet voor het bedrijf. Dit wordt namelijk zo goedkoop mogelijk uitbesteed aan call centres. Het loon is om te huilen, en je bent echt heel erg beperkt in wat je kunt doen. En dan moet je het nog binnen een bepaalde tijd doen (belachelijk weinig tijd), anders wordt je op je vingers getikt. Dus tja, klantenservice, daar heb ik niet echt een hoge pet van op.

En als je behandeld wordt als telefoonmiep die verder niets in te brengen hebt, dan heb je geen zin om je er al te persoonlijk aan te verbinden. Ik deed mijn werk (met plezier trouwens), maar om me heen zag ik echt ontzettend ongemotiveerde mensen. Eerlijk gezegd snap ik niet dat bedrijven zo omgaan met hun klantenservices en daarmee hun klanten.

Mussie

Mussie

21-12-2012 om 12:18

Temet

we vinden toch hetzelfde? Een pseudoniem dus, en natuurlijk is dat niet voor iedereen De Vries. ik vind dat klanten recht hebben op goede service. En die krijgen ze meestal ook, al zie ik het ook regelmatig fout gaan. Maar klanten hebben geen recht op persoonlijke informatie, aangezien dat gewoon te vaak verkeerd gaat. ik heb namen langs zien komen op forums, de meest vreselijke bedreigingen gehoord, mensen voor de deur bedreigingen zien staan uiten. Echt, alles gebeurt.
Jammer dat fatsoenlijke mensen daaronder moeten lijden. Dat jij je dit niet bedenkt, pleit voor je. Maar als je een keer een klant seksuele bedreigingen hebt horen uiten door de telefoon, dan zouden de meeste mensen er niet meer over denken om hun echt achternaam te noemen.

Mussie

Inderdaad, dan denken we hetzelfde.

Ja gek eigenlijk, dat ik niet bedenk dat mensen lastiggevallen kunnen worden. Ik denk altijd van mezelf dat ik snel geneigd ben om met het ergste rekening te houden, maar mijn voorstellingsvermogen is kennelijk toch nogal beperkt. Ik ging er eigenlijk vanuit dat alleen de mensen die de besluiten nemen (of zouden moeten nemen) wat te vrezen hebben. Hoe naïef kan een mens zijn

Groeten,

Temet

amk

amk

21-12-2012 om 13:44

Juist niet temet

"Ik ging er eigenlijk vanuit dat alleen de mensen die de besluiten nemen (of zouden moeten nemen) wat te vrezen hebben. Hoe naïef kan een mens zijn "

Die zijn niet direct bereikbaar, die hebben een secretariaat.

Shonagh

Shonagh

21-12-2012 om 16:28 Topicstarter

Visitekaartje

Volgens mij ben je als klantenservice toch een beetje het visitekaartje/ eerste aanspreekpunt van het bedrijf. Daarom begrijp ik ook niet dat deze banen zo slecht betaald worden. En ik zie om me heen ook ongemotiveerde collega's en er is een groot verloop, dus weinig mensen met ervaring.
Zoals jullie misschien nog weten ben ik deze zomer na 10 trouwe dienst ontslagen, het hele kantoor ( 80 m) werd overgeheveld naar Bulgarije, in 2002 kwam het van Brussel naar Schotland, maar het bleek dus nog goedkoper te kunnen....

Kaaskopje

Kaaskopje

22-12-2012 om 00:50

ik merk dat ook. Het bedrijf waar wij (toch nog steeds) voor werken, maakt deels ook gebruik van goedkopere mogelijkheden. Dat komt de kwaliteit niet ten goede helaas.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-12-2012 om 01:26

Het probleem bij ons is juist dat het bedrijf waar wij voor werken het werk meer en meer naar binnenhaalt. Al met al is dat blijkbaar toch goedkoper dan het uit te besteden.
"En als je behandeld wordt als telefoonmiep die verder niets in te brengen hebt, dan heb je geen zin om je er al te persoonlijk aan te verbinden. Ik deed mijn werk (met plezier trouwens), maar om me heen zag ik echt ontzettend ongemotiveerde mensen. Eerlijk gezegd snap ik niet dat bedrijven zo omgaan met hun klantenservices en daarmee hun klanten."
Dat vind ik dan toch wel jammer. Ik werk bijvoorbeeld met collega's die al een aantal jaren meedraaien en service hoog in het vaandel hebben staan en als wij merken dat collega's die niet bij ons werken, er een potje van gemaakt hebben, dan ergeren we ons daar echt aan. Wij proberen het zo goed mogelijk te doen, laag salaris of niet.
Ik ben overigens met je eens (ik denk tenminste dat jij dat ook vindt) dat het heel veel kan schelen of een bedrijf het personeel een beetje in de watten wil leggen. Tevreden personeel zal eerder bereid zijn om harder te lopen voor de baas.

Snuggle's

Snuggle's

22-12-2012 om 11:58

Dat is wel heel bizar zeg, dat iemand zo'n reis onderneemt voor een kapotte pc. Maar ja, gekken zal je altijd houden inderdaad.
Oke, ik zal wat minder oordelen als iemand z'n achternaam niet zegt.

Shonagh

Shonagh

22-12-2012 om 12:28 Topicstarter

Snuggle's

Dank je wel ;o)

Arawen

Arawen

23-12-2012 om 15:08

Hier

..nog een 'klantenservice'. Van het soort dat vaak vrij heftige klachten en claims te verwerken krijgt. En een management dat vindt dat we met voornaam-achternaam dienen te communiceren, want dan 'sta je dichter bij de klant'. Nou, een beetje afstand is soms best wel fijn als je 'nee' moet verkopen, wat helaas wel eens moet..
Ben het er persoonlijk niet mee eens; met voornaam-achternaam voel ik me een 'callcenter-miep' van begin 20 die niet serieus genomen wordt. En dat terwijl ik halverwege de 40 ben en een respectabel aantal jaren voor het bedrijf werk. Merk ook aan klanten dat ze op die manier reageren. 'Hallo Ara' wordt vaak gevolgd met 'Je moet..' Ik ben persoonlijk liever mevrouw. Past ook beter bij de uitstraling van het bedrijf. Maar ja, het management..
Ons bedrijf facebookt en twittert ook. Onze social media collega's schrijven allemaal onder een fake-naam. Wij mogen dat niet. Zodat al een paar collega's op hun persoonlijke social media zijn gevonden, met 'hate-mail' als gevolg. Management is nu dan al zover dat wij ook onder pseudo-achternaam mogen werken. Dat probleem heb ik niet zo; ik gebruik op mijn werk mijn meisjesnaam en die is zo vreselijk doorsnee, daar staan er op facebook wel 20 van..
Volgens mij is voornaam-gebruik wel meer iets uit het buitenland. Als ik bel met buitenlandse klanten gebruiken die ook vaak alleen hun voornaam, of erger nog, als ze ons bellen gebruiken ze helemaal geen naam maar beginnen gelijk te praten..

Shonagh

Shonagh

23-12-2012 om 22:19 Topicstarter

Arawen

" Volgens mij is voornaam-gebruik wel meer iets uit het buitenland. Als ik bel met buitenlandse klanten gebruiken die ook vaak alleen hun voornaam, of erger nog, als ze ons bellen gebruiken ze helemaal geen naam maar beginnen gelijk te praten.."

Dat denk ik dus ook, als ik hier met een instantie bel, is het ook alleen voornaam.
In mijn vorige baan moest ik snel mogelijk naar een naam vragen dat hoefde bij Nederlanders nooit, die zeggen hun naam wel, het kan alleen zijn dat je het niet goed verstaat of de achternaam van "Wim" graag wilt weten.

En even off topic: deze week was ik met mijn koor in een old folks home Xmas carols aan het zingen. Het viel me op hoe het personeel de (zeer oude) bewoners met Grace, Jane, Alan enz aansprak. Dat vond ik nu eigenlijk weer niet kunnen ;o)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.