Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pas geblokkeerd in het buitenland

Mijn dochter is met haar vriend in Engeland op vakantie, maar nu is opeeens de pas van haar vriend geblokkeerd. Op de rekening staat geld genoeg, maar na 2 dagen vakantie weigert de pas in pinautomaat en bij betalingen.
Nu is mijn dochter als de dood dat haar pas ook geblokkeerd gaat worden, want dan zitten ze zonder geld, op wat contanten na.

Dus mijn vraag, hoe krijg je in zo'n geval geld in het buitenland? Er is dus wel geld, maar onbereikbaar. Vriend van mijn dochter mag blij zijn dat hij niet in z'n eentje op stap is!

Auwereel

Auwereel

09-07-2014 om 08:16 Topicstarter

Internetbankieren

O ja, mijn dochter kan wel internetbankieren, maar haar vriend niet (zijn ouders vertrouwen dat niet). Dus ik ben toch nieuwsgierig hoe zoiets opgelost kan worden!

Cecile

Cecile

09-07-2014 om 08:55

Bank bellen

Ik zou de bank van dochter bellen en de situatie uitleggen en vragen wat ze het beste kan doen.

De ouders van de vriend kunnen ook zijn bank bellen om zijn probleem te bespreken (even ervan uitgaande dat hij liever zelf niet vanuit het buitenland zijn bank belt, vanwege de kosten). Daar zou ook een oplossing voor moeten zijn.

Overigens: het is niet normaal dat een pas blokkeert als je de goede pincode intoets. Dus ik snap haar angst wel, maar ik schat de kans dat het bij haar ook misgaat klein in.

vlinder72

vlinder72

09-07-2014 om 09:22

Bank bellen

Als ouder is het zinloos om de bank te bellen. Je krijgt dan alleen wat algemene informatie maar zolang de ouders niet gemachtigd zijn krijgen ze geen informatie.

Kinderen kunnen zelf bellen. Of ze benaderen de bank via twitter of Facebook. Of ze vragen via internet of de bank ze terug wil bellen. Kosten vallen wel mee. Je kan vanuit het buitenland geen 0900 nummers bellen dus je belt altijd een regulier nummer. Ze moeten hoe dan ook contact hebben en de situatie bespreken.

Er kunnen zoveel mogelijkheden zijn: hij heeft een basispas en kan helemaal niet pinnen in het buitenland, hij heeft teveel gepind en nu is hij over zijn daglimiet, hij heeft drie keer een verkeerde pincode ingetypt, hij pint nooit in het buitenland en nu denkt de bank dat er sprake is van fraude en ze hebben op voorhand zijn pas geblokkeerd. Niet moeilijk doen met bellende ouders. Zelf bellen of op een andere manier contact opnemen. Ze zijn volwassen dit kunnen ze vast zelf wel oplossen.

Cecile

Cecile

09-07-2014 om 09:53

Vlinder

Waar lees jij dat kinderen volwassen zijn?

Zolang ze minderjarig bent kun je volgens mij van alles regelen en bespreken met de bank.

Kan toch wel in de kosten schelen, maar inderdaad, de feiten moeten wel eerst helder zijn voor het zin heeft om als ouder te bellen. Maar dat kan ouder dus met kind bespreken via chat of zo, voor ouder de bank belt.

Geld halen bij bank

Jouw dochter kan toch ergens binnen bij een bank geld halen, met assistentie van medewerker? Dat zou ik doen in ieder geval.

met paspoort

Vroeger kon je met je paspoort geld halen bij het postkantoor. Nu bij de bank, maar of het ook een andere bank kan zijn dan je eigen bank weet ik niet.

Theekopje

Theekopje

09-07-2014 om 11:22

Tegen fraude

Banken blokkeren passen bij verdacht gebruik, tegen fraude. Opeens in het buitenland pinnen terwijl je dat anders nooit doet, kan verdacht lijken voor de bank. De meeste banken hebben daar uitleg over op hun site staan.

Oplossing: de bank vooraf laten weten dat je naar het buitenland gaat. Buiten Europa moet dat sowieso want passen zijn meestal standaard geblokkeerd voor gebruik buiten Europa. Meestal kan dat ook online.
Dochter kan zelf met de bank contact opnemen om te laten weten dat ze op vakantie is en dat de pas niet geblokkeerd moet worden. Wederom: op de site van de bank staan allerlei mogelijkheden om in contact te komen.
Laat haar eerst eens contact opnemen, constructies bedenken met paspoorten en zo kan in overleg met de bank als dat nodig is.

Stenna

Stenna

09-07-2014 om 13:13

klopt

De meeste banken hebben alle pin-passen inmiddels standaard geblokkeerd voor gebruik in de V.S. bijvoorbeeld. Omdat daar erg veel fraude mee gebeurd, en de automaten daar nog niet standaard de chip op de kaart lezen (wat veiliger is). Voor je naar de V.S. gaat moet je dus eventjes je pas deblokkeren: dat kan eenvoudig op de website van de bank of met een telefoontje. Ik heb nog niet gehoord dat het voor Europese landen geldt, maar Engeland zou kunnen? (ik had er zelf geen last van in Londen).
Bank even bellen dus.

Auwereel

Auwereel

09-07-2014 om 16:59 Topicstarter

OK,de bank bellen dus

Een pas hoeft natuurlijk niet geblokkeerd te worden om niet meer gebruikt te kunnen worden. Ik heb het zelf meegemaakt bij mijn zoon, die alleen even in de stad zijn saldo wilde checken voordat hij de winkel indook om wat te kopen waarvoor hij gespaard had. Nou, die pas kreeg hij mooi niet meer terug van het pinautomaat. En als je nu zoiets overkomt als de pas van je vriend al geblokkeerd is, kan ik me voorstellen dat ze er een beetje zenuwachtig van wordt!

Yura

Yura

10-07-2014 om 10:21

Meerdere passen

Dat is wel een reden dat wij altijd meerdere passen bij ons hebben, ook als er 1 gestolen mocht worden. Het voor de vakantie bestemde geld verdelen we ook over 2 rekeningen. Wij hebben het ook een keer gehad in Spanje dat mijn mans pas geblokkeerd werd, waarom zijn we nooit achter gekomen. Gelukkig hadden we wel dat apparaatje mee om te internetbankieren en dat kon gelukkig nog wel met die pas. Dus alles overgeboekt naar mijn rekening. Maar is hij nog minderjarig dan? Dat zijn ouders beslissen of hij wel of niet mag internetbankieren? Ik weet dat bijvoorbeeld de rabobank daar inderdaad heel moeilijk over doet. Ik heb het ook voor mijn zoon aangevraagd, maar dat was allemaal moeilijk en toen moest ik via mijn eigen internetbankieren nog akkoord geven, was ergens in oktober, maar hij kan het nog steeds niet. Hij gaat nu maar overstappen op ING.

Ardenna

Ardenna

10-07-2014 om 11:41

Yura

De rabo is streng op leeftijd maar mijn zoon van 15 kan dus wel internetbankieren hoor.

Sawo

Sawo

10-07-2014 om 15:23

geldbureaus

Hoe je geld kan krijgen is via speciale geldbureaus zoals western union. Kost wel geld maar je gaat naar zo'n bureau laat je geld achter geeft de naam van degene die het moet hebben en met paspoort krijg je bij hun bureaus het geld. Werkt bijna overal ter wereld.

vlinder72

vlinder72

10-07-2014 om 15:26

en?

Is het probleem nu opgelost en is het nu bekend waarom het pinnen niet lukte?

Auwereel

Auwereel

11-07-2014 om 09:04 Topicstarter

Reactie weg?

Ik meende al hier gezet te hebben dat het probleem is opgelost, maar de reactie is weg! Kennelijk was het een storing, want zonder de bank te bellen was het de volgende dag gewoon mogelijk de pas weer te gebruiken.
De ouders van de vriend van mijn dochter zijn heel erg tegen internetbankieren, die vertrouwen dat voor geen cent. Hoe het verder op financieel gebied tussen de ouders van vriend en vriend zelf zit, heb ik mij nog niet verder in verdiept...

Meerdere pinopnames?

Probeerde hij voor de tweede keer op een dag geld uit een automaat te halen? Bij veel passen is dit niet mogelijk. Vaak kan dat alleen bij de eigen bank.

Auwereel

Auwereel

13-07-2014 om 10:24 Topicstarter

Dat zal ik eens vragen

Ik weet namelijk niet of het probleem alleen met de geldautomaat was, of ook gewone betalingen.

Elfje65

Elfje65

30-07-2014 om 22:28

Late reactie, maar misschien een tip

Je kunt altijd via de alarmcentrale van de reisverzekering geld laten sturen, als er geen andere mogelijkheid is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.