Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Joke

Joke

10-09-2012 om 12:48

Recht op welke kortingen als alleenstaand bijstandouder?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mimoza

Dank voor je reactie, maar de sitatie die jij schetst is toch een andere dan die van de jonge vrouw in mijn vraag :o) Maar ja, de mazen van het net he ?

Nou

Iemand maakt gebruik van toeslagen terwijl hij of zij ze niet nodig heeft want best voltijds kan werken, lijkt me precies hetzelfde. En niet eens de mazen van de wet, maar je bent gek als je er geen gebruik van maakt. Kost verschrikkelijk veel geld.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-09-2012 om 21:52

Shonagh

Ik heb een paar links gegeven naar de Belastingdienst over de huurtoeslag. Of de vrouw waar jij het over hebt huurtoeslag kan krijgen of niet hangt af van haar leeftijd, inkomen, vermogen, nationaliteit, hoogte van de huur van dat flatje, of zij samen met iemand huurt of niet etc. Zij zou zelf ook alvast een proefberekening kunnen maken.

Elisa

Ik denk dat deze jonge vrouw het al wel goed uitgezocht heeft, ze heeft namelijk bij de belastingdienst gewerkt :o)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-09-2012 om 22:49

Shonagh

... dat hoeft niet veel te zeggen; sommigen die bij dergelijke instanties werken hebben niet echt kaas gegeten van de juiste wet- en regelgeving

Ely

Ely

16-09-2012 om 23:45

'Ja dat klopt. Er zijn ook veel vrouwen die na hun scheiding een dag minder gaan werken. Het gederfde inkomen krijgen ze terug in de vorm van toeslagen. Allemaal volkomen legaal. Ze hebben er recht op.'

Blijkbaar kom ik onder een steen vandaan (gelukkig wel een fijne steen) maar is dat dan een regeling die ervoor bedoeld is? Of is dat een samenloop van omstandigheden dat het kan?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Geen onderwerp

Toeslagen voor alleenstaande ouders waar ze dan voor in aanmerking komen, huurtoeslag, zorgtoeslag en weet ik wat verder nog meer. Het is de kunst zoveel minder uren te gaan werken dat je net onder de drempel komt. Alleen hoogte van het inkomen telt, niet of je in staat bent qua gezondheid om meer te werken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Waarom dat aan de andere kant zo gek weer niet is

Het lijkt natuurlijk een beetje raar dat mensen voor toeslagen in aanmerking komen terwijl ze best meer zouden kunnen werken en dus meer verdienen en dan die toeslag niet zouden krijgen.

Maar denk je het alternatief eens in. Nou ja, er zijn twee alternatieven. Het ene is het afschaffen van dergelijke inkomensafhankelijke regelingen, maar daar hebben dan een hoop mensen erg veel last van. En het andere alternatief is om uit te zoeken of mensen echt niet meer kunnen werken dan ze doen.

Zie je het voor je? Hoe dan? 'Mevrouw, u werkt maar 3 dagen, maar daar is een vacature voor 4. Ja maar daar kom ik niet voor in aanmerking. Welles. Nietes.Welles.Nietes....'Met mogelijkheden van bezwaar en beroep bij elke beslissing. En als er iets in de omstandigheden wijzigt het hele circus overnieuw ('u had die promotie moeten nemen. Ze moesten me niet. Welles.Nietes...')

Het hele controle- en handhavingsmechanisme dat je ervoor zou moeten optuigen kost meer dan het aan besparingen oplevert.

Dus toch maar gewoon een toets op inkomen en verder niks.

En om even een voorbeeld te noemen: wij hebben een dame op ons kantoor op het secretariaat werken die drie dagen per week werkt. Op enig moment is de mogelijkheid van urenuitbreiding besproken. Dat wilde ze niet, omdat ze dan haar huurtoeslag kwijt zou raken, althans, daar gaat ze van uit.

Schandalig?

En als ik er nu bij vertel dat de dame in kwestie 62 is en ontzettend veel tijd kwijt is aan regelwerk voor en activiteiten met haar nicht met Downsyndroom?

Groeten,

Temet

Ja temet

Ik begrijp het probleem en het is inderdaad mooi dat het zo kan.
Maar je snapt toch wel dat m'n mond open viel toen ik dit hoorde van een gezonde Nederlandse meid van 22 die verder kind noch kraai heeft ?

mirreke

mirreke

17-09-2012 om 11:36

Ja maar shonagh

Ten eerste is het zo dat de salarissen voor jongeren van 22 zo denderend niet zijn. Mijn stiefdochter werkt in de zorg, werkt met zwaar geestelijk (en vaak ook lichamelijk) gehandicapten, werkt veertig uur, gaat daarnaast naar school (mbo4) en heeft een zodanig laag inkomen dat ook zij gewoon huurtoeslag krijgt. Dus het kan goed zijn dat het met deze jongedame van 22 ook zo zou uitpakken, als zij toch een volledige baan zou hebben.
Verder vind ik het argument "geen fulltime baan want dan heb ik zo weinig vrije tijd" een prima argument, er is meer te doen in het leven dan alleen maar werken.
Misschien moet je de argumenten dus los van elkaar zien.
Verder denk ik dat een dergelijke instelling van tijdelijke aard zal zijn. Zit je eenmaal in het werkende leven dan rol je meestal vanzelf in andere banen of uitbreidingen of opleidingen (zeker als je nog zo jong bent) of weet ik wat en gaat uiteindelijk je eigen persoonlijke ontwikkeling belangrijker worden (wat voor mij persoonlijk altijd inhield dat ik inderdaad deeltijd werkte, overigens zonder me bezig te houden met rechten op toeslagen, maar gewoon omdat ik vrije tijd wilde hebben).
Ik ben juist heel erg voor deeltijd werk trouwens, dan blijft er genoeg werk over voor iedereen en heb je ook nog wat vrije tijd over op momenten dat niet de rest van de bevolking ook hetzelfde doet.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2012 om 12:19

Jong en 3 dagen werken

Om eerlijk te zijn verbaas ik mij ook wel eens over het geringe aantal uren van sommige jongeren hoor. Toen ik 19 was, vroeg ik mij niet eens af of ik 40 uur kon werken, dat was normaal en ik kon dat ook hebben. Met uitgaan en al ertussendoor. Als een jonge meid van 22/23 jaar op woensdag al vrolijk kirt 'prettig weekend!' dan irriteert mij dat op de een of andere manier een beetje. Als ze dat voor een keer doet, prima, maar élke week moet ze toch even laten horen dat ze op woensdag al klaar is met werken. Waarom zou een vrouw van die leeftijd, zonder kinderen, zorg voor een zieke, of studie, maar drie dagen werken? Bij een sollicitatiegesprek, zou ik als werkgever toch achter mijn oren krabben of zo iemand de juiste instelling heeft.
Ik werk nu ook geen 40 uur, ik werk 32 uur. Daar voel ik mij af en toe schuldig over naar man toe, want hij werkt wel 40 uur. Maar dat vergoelijk ik dan weer met 'ja, maar ik doe wel bijna dagelijks náást het werk de was'. Per dag toch een half uurtje werk (wauw!)). En ik doe vaker de wc en de badkamer, dat soort zaken. Ergens zal het toch wel weer eerlijk zijn... toch?

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2012 om 12:21

Mirreke

Werkt je stiefdochter een volle werkweek en gaat ze daarnaast nog naar school? Hoe doet ze dat? Maar interessanter: waarom doet ze dat? Je kunt op het mbo toch kiezen voor 4 dagen werk en 1 dag school?

Ely

Ely

17-09-2012 om 13:29

Parttime werken als je jong bent

Omdat je dan fijn je inkomen aangevuld krijgt met toeslagen?
Maar dan ben je in veel functies toch jezelf aan het bedotten? Je verkleint je kansen op groei toch aanzienlijk en je werkgever zal waarschijnlijk anders naar je kijken. Dus ook al ging je niet voor groei in je loopbaan (wat bij veel werk niet zomaar kan en ik gebruik bewust niet het woord carrière) je zet jezelf ook aan de zijlijn voor de krenten in de pap projectjes.
Is toch hartstikke zonde?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Erik Van de  vries

Erik Van de vries

17-09-2012 om 14:08

Omgekeerde wereld

"Jezelf informeren en alles regelen is nu het belangrijkst; die baan komt later wel."

Ik ben het met je eens dat je alles goed moet regelen. Maar kost dat zoveel energie dat je niet eens kunt solliciteren?

Je kunt wel zeggen 'die baan komt later wel' maar ik denk dat met die houding je kansen dan juist minder worden.

"Op welke heffingskortingen en toeslagen heb ik als werknemer recht" zouden jullie daar niet over zijn gevallen. Geneuzel om niks".

Ik ben ook geen fan van hypotheekrente aftrek ofzo. Maar het is wel zo dat werkenden financieel hun eigen broek ophouden. Ik denk dat dat je eerste zorg zou moeten zijn en 'waar heb ik recht op' een tweede.

"Dezelfden die op een bepaalde politieke partij stemden omdat ze meenden recht te hebben op bijvoorbeeld hypotheekrente-aftrek en 1000 euro extra geld. "

Hoe weet jij op welke partij ik heb gestemd? Het was geen VVD. Ben ook niet voor HRA. Aan de andere kant.. die mensen betalen wel al heel veel belasting..

"Ik werk ook, alleen niet betaald maar vrijwilligerswerk. Omdat na zo'n vier reintegratietrajecten en ruim 6 jaar vruchteloos solliciteren ik die betaalde baan voorlopig maar beter kan vergeten en ik me toch nuttig wil maken."

Je doet wat in je macht ligt om je steentje bij te dragen. Kennelijk voel je toch een drive om bij te dragen aan de maatschappij. Ik vind dat een heel gezonde drive.

Zonde om dat weg te zetten als 'calvinistische zuurwerkers metaliteit'

"Een arbeidsongeschikte vrouw, Joke, die zich afvraagt voor welk vangnet ze in aanmerking zou kunnen komen wordt hier al gauw neergemaaid door de hardwerkers: waar haalt zij de moed vandaan om zich af te vragen wat haar RECHT is?"

Ik heb het niet eens over de TO zelf, maar over al die reacties. Iemand komt binnenkort zonder inkomen te zitten, en er worden allerlei 'potjes' aan gedragen. Niemand die op het idee komt.. eeuh.. solliciteren?

En ja, het is lastig als je een handicap hetbt. Maar dat is geen reden om het niet te proberen (ik zeg niet dat Joke dat niet doet!). Daarom vind ik het gewoon goed om dat ook eens te noemen.

Omgekeerde wereld. Ik stel voor dat iemand naast het jagen op alle potjes, ook probeert of ze een baan kan vinden.. en meteen ben ik Erik Engerd en een zuurverdiener.

Mirreke

"Verder vind ik het argument "geen fulltime baan want dan heb ik zo weinig vrije tijd" een prima argument, er is meer te doen in het leven dan alleen maar werken".

Ben ik het helemaal mee eens, zolang jezelf je broek op kunt houden.

Waarom altijd full time?

Mijn volwassen zoon werkt partime,4 dagen per week.Hij heeft genoeg inkomen om zichzelf te onderhouden en vindt het heerlijk om drie dagen per week vrij te zijn.Wat is daar mis mee? tel je alleen mee als je full time werkt?
er is echt meer in het leven dan werken.

Wat daar mis mee is sus-anne

Wat daar mis mee is, is als je je dat alleen kan veroorloven mede dankzij subsidies en toeslagen die bedoeld zijn voor mensen die het zonder niet redden, vanwege de zorg en kosten van kinderen, een laag salaris of niet in staat zijnde genoeg uren te draaien. Als je met vier dagen je eigen broek kan ophouden dan moet je dat vooral doen.

skik

Guinevere

Guinevere

17-09-2012 om 19:27

Hoezo skik?

Sus-anne zegt toch niet dat haar zoon aanspraak maakt op van alles en nog wat? Zelf werkte ik als "jongere" ook 4 dagen, omdat ik dat relaxed vond. Heerlijk. En in die 32 uur hield ik toch echt volledig mijn eigen broek op, nog nooit een toeslag gezien in die tijd.

Part-time werken is geweldig

Wat stuitend is dar er veel gezonde mensen niet meer willen werken dan part-time omdat ze dat geen geld oplevert, omdat de overheid dat faciliteert. Gemeenschapsgeld dat aan een heleboel veel nuttiger zaken besteed kan worden. Ik begrijp niet dat je toeslagen niet kan beperken tot mensen die fulltime werken en het dan nog niet redden. Ben je het er niet mee eens, dan ga je in beroep en mag je dat zelf betalen als je ongelijk hebt.
Het draait om solidariteit, dat ben ik veel meer met degene die arbeidsongeschikt thuis zit en steeds meer uitgeklede zorg krijgt en steeds meer eigen bijdragen. En niet bij mijn lieve pas gescheiden assistente, die uiteraard van vier naar drie dagen werken is gegaan, (dan krijg ik de maximale toeslagen), zich nu verveelt op haar vrije dag en maar een poetshuisje heeft genomen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Guinevere

Dat zeg ik toch ook?

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

18-09-2012 om 00:04

Mimoza

Ik ben er ook geen voorstander van dat een jongere 20 uur werkt omdat werken zonde van zijn tijd is, maar daarnaast wel allerlei subsidies aanvraagt. Zolang een jongere genoeg verdient met 20 uur werken om gewoon de eigen vaste kosten te kunnen betalen, dan kan ik er voor een deel in meegaan. Als dat niet zo is, dus als er toeslagen aangevraagd moeten worden als huurtoeslag, dan vind ik dat zo'n jongere toch nadrukkelijker aangemoedigd zou moeten worden om toch maar meer uren te werken. Toch heb ik geloof ik liever dat luie jongeren 'misbruik' maken van hun rechten, dan de situatie die jij schetst. Temet gaf ook al aan dat het een gebed zonder end en een kostbare zaak zou worden als van iedereen uitgezocht en uitgevochten zou moeten worden of hij recht heeft op toeslagen. Daarnaast ben ik er niet zo'n voorstander van dat een ánder voor je gaat bepalen dat je in staat bent om fulltime te werken en dat je om het tegendeel te bewijzen dan eerst naar de rechter zou moeten.

Skik ,ik reageerde hierop

*Om eerlijk te zijn verbaas ik mij ook wel eens over het geringe aantal uren van sommige jongeren hoor. Toen ik 19 was, vroeg ik mij niet eens af of ik 40 uur kon werken, dat was normaal en ik kon dat ook hebben. Met uitgaan en al ertussendoor. Als een jonge meid van 22/23 jaar op woensdag al vrolijk kirt 'prettig weekend!' dan irriteert mij dat op de een of andere manier een beetje.*

ik begrijp dit dus niet,want waaom mag een jongere niet partime werken als hij dat prettig vindt en daarvan gewoon kan leven?

Vic

Vic

18-09-2012 om 09:06

Een beetje normaal denkend mens gaat natuurlijk niet fulltime werken als hij met parttime ook rond kan komen De toeslagen maken gelukkig niet zoveel verschil dat je het daarom zou doen om parttime te werken. Ik ken 'ze' trouwens ook wel, die blije werkers (i.t.t. de zuurverdieners). Een kennis van mij die 3 dagen werkt, huurtoeslag krijgt en een kamer (zwart) verhuurt aan haar zus en nu aan een nichtje. Zo'n 'kun je ft werken toets' zou zo slecht nog niet zijn, maar je bent dan i.d.d. verplicht om weer een hele handhavingskerstboom op te tuigen.

Tirza G.

Tirza G.

18-09-2012 om 17:04

Vic (enorm ot)

Maar ik hou 'er in: de handhavingskerstboom.
Wat een vondst.

Tirza

Sus-anne

Dat schreef ik niet, dat is uit een bericht van Kaaskopje.

Van mij mag een jonge meid van mij op woensdag de rest een prettig weekend wensen hoor, alleen niet op kosten van de maatschappij.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2012 om 00:44

Sus-anne

Als een jongere van 22/23 jaar van 2 en een halve dag werken kan leven, dan moet ie dat vooral doen. Zolang het kan lijen hoef je wat mij betreft geen 40 uur vol te maken. Het inkomen van mijn jongvolwassen collega's is op die leeftijd nog niet veel, een halve werkweek levert dus echt weinig op. Ik ga een privésituatie hier niet volledig schetsen, maar er zijn schulden gemaakt die haar ex volledig op zich moet nemen. Dan vind ik een frivool 'prettig weekend' op woensdagmiddag niet op zijn plaats. komen.

20 uur

Een voordeel is wel dat er op die manier 2 mensen kunnen werken in 1 fte. Maar gebruik maken van subsidies in zo'n situatie vind ik ook niet kunnen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.