Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2010 om 01:27

Samen op 1 adres geregistreerd en geldproblemen

Een bekende van mij zit momenteel zwaar in de financiële problemen door haar vriend. De vriend heeft voor hij haar leerde kennen verkeerde beslissingen genomen, zijn huis is door de bank verkocht en hij heeft steeds korte banen waar hij zich wel het vuur uit de sloffen werkt, maar ja, tegenwoordig krijg je niet makkelijk een vast contract. Doordat het huis door de bank verkocht moest worden heeft hij geen eigen huis meer en is bij mijn bekende gaan wonen. Ze zijn een 'stel', dus dat is op zich het probleem niet, maar onder andere omstandigheden waren ze nog niet gaan samenwonen, of misschien wel helemaal niet. Wat wel een probleem is volgens mij, dat de vriend nu zijn schulden bij mijn bekende in huis heeft gebracht door zich op haar adres te registreren. Hoe kan mijn bekende zich beschermen tegen zíjn schulden? We mogen de vriend erg graag. Het is meer onhandigheid met geld, te goed van vertrouwen zijn, dan dat je hem kunt verwijten er expres een potje van te maken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

29-05-2010 om 17:31

Boerenverstand

Mijn boerenverstand zegt dat zolang dit stel niet officieel een stel is door in gemeenschap van goederen te trouwen, de vrouw niet verantwoordelijk is voor de fin. problemen die de man meeneemt.

Woning

Hoe het zit met beslag leggen weet ik niet, maar een woningontruiming vindt volgens mij alleen plaats als de huur niet betaald wordt en het zo ver gaat dat de rechter daar aan te pas komt. Maar ik denk dat als je bekende netjes de huur betaald dan wel de hypotheek dan is er in elk geval qua wonen niets aan de hand.
Vonda

Problemen bij beslag

je bekende is, zolang zij vooral maar nergens voor tekent, niet aansprakelijk voor de schulden van haar partner. Tot zover het goede nieuws.
Het slechte nieuws: er komt gelazer als er beslag wordt gelegd. Dat gelazer kan twee vormen aannemen. Als er beslag wordt gelegd op het loon of de uitkering van vriend dan vermoed ik dat men meer kan inhouden dan als de man alleen zou wonen (ik ben niet zo heel goed thuis in de regels rond de zgn 'beslagvrije voet) en je vriendin is echt in de aap gelogeerd als de deurwaarder beslag op de spullen komt leggen. Officieel kan de deurwaarder alleen beslag leggen op de spullen van vriend, maar ik weet vrij zeker dat deurwaarders niet zo kieskeurig zijn en gewoon beslag leggen op alles wat ze aantreffen waarna je vriendin dan mag proberen aan te tonen dat die spullen *niet* (mede) van haar partner zijn.

je vriendin doet er verder goed aan de post in het oog te houden, voor het geval de vriend zo iemand is die vervelende brieven het liefst onder de mat schuift. En misschien schuldhulp ...enfin, dat hoef ik jou niet te vertellen.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2010 om 22:08

Bedankt

Temet, ik heb jouw reactie doorgestuurd.

Vonda, de huur wordt nog betaald, dus dat zit inderdaad wel goed... voorlopig.
Minet, zoals ik het van Temet begrijp is het wel in orde met jouw boerenverstand Maar ik begrijp dat haar inboedel niet persé veilig is. Vreselijk als dat mis mocht gaan

Tip

Je vriendin moet haar inboedel laten beschrijven. En dat kan bij de belastingdienst. Hoe het precies zit kan ik je helaas niet vertellen. Maar in richtlijnen ziet dat er ongeveer zo uit:

Je vriendin stelt zelf een lijst (specifieke omschijving) samen van alle dingen die van haar zijn. Deze kan ze dan opsturen naar een afdeling (helaas weet ik niet meer maar) van de Belastingdienst. Zij zetten er dan een stempel/sticker op en sturen de lijst dan weer terug.

Mocht er dan een deurwaarder op de stoep staan om beslag te leggen op je spullen, dan kun je ze dus deze lijst laten zien.

Ik zou dat zeker gaan doen, ik dacht dat er kosten aan verbonden waren, maar niet veel, zeker niet meer dan 20 euro. Ik hoop dat ze er wat aan heeft, misschien kun je via google wel achter de juiste plek komen, waar ze dit behandelen. Als ik er nog achter kom, dan zal ik het je laten weten.

Succes!

Groet,
Olijvje

Nog even

Misschien is het sowieso verstandig om even binnen te lopen bij het Juridisch Loket voor advies.

Groet,
Olijvje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.