Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Schuldhulpverlening

Tja en dan is het moment daar dat je het niet meer weet op financieël gebied. Door verschillnde oorzaken zoals belastingaanslagen, werkgever die onjuist betaald, lopen de schulden op. Ik zat met me handen in het haar, ik heb wel eens ruim anderhalve week of langer geen euro op zak. Betaalde me rekeningen, die gingen voor om deurwaarders of andere extra kosten te voorkomen. Bij me ouders geld geleend etc etc.

Toen ik iemand trof die in de schuldhulpverlening zat en zij me uitlegde wat het inhield heb ik weken zitten malen, wat zal ik doen, zo door blijven dobberen of hulp inschakelen.

Uiteindelijk kreeg ik van de gem. soc. dienst te horen dat ik schuldhulpverlening moest gaan aanvragen. Ik kon dit bij de gemeente doen. Ik met lood in me schoenen naar het loket gegaan. Ik moest een briefje invullen,binnen een week alle papieren inleveren bij weer een ander loket en dan zou er ongeveer na een week of 4 ( mss langer ivm vakantie) een gesprek volgen. Ik dacht 4 weken of langer???

Ik diegene weer opgezocht die al in de SHV zit. Deze gaf me een kaartje van de instantie waar zij bij zit. Ik gebeld, ze konden binnen 6 dagen bij me zijn.

Nachten wakker gelegen, hoe gaat dit, wat gebeurt er allemaal, komt mijn zoon niks te kort etc etc. De dag was aangebroken dat ik het gesprek zou krijgen. Buikpijn had ik ervan maar ik moest doorzetten, zo kon het ook niet langer en ik wil niet dieper in de schulden raken.

De man kwam binnen en ik dacht ownee waar ben ik aan begonnen. Hij was erg rustig en begripvol, hij keurde niets af van de schulden die ik had en begreep hoe het allemaal ontstaan is. Kortom erg begripvol en af en toe een grapje.

Hij legde me alles duidelijk uit en wat de stappen zouden zijn. Dat niemand info krijgt als er naar hun gebeld wordt, als alleen diegene waarvan ik door zou geven dat zij mochten informeren.Veilig gevoel, dat niet iedereen zomaar kan bellen en zeggen, hallo met die en die wat zijn de schulden van mevr.....

Hij gaf me papieren die ik moest tekenen, legde duidelijk uit wat het inhield en waarvoor ik tekende.
Hij heeft 2 mappen met papieren van me gekregen, van belasting tot ziektekosten, van huur tot de schulden bij me ouders.

het was een fijn en open gesprek, maar de last is nog niet van me schouders. Alles wordt nu in werking gesteld en ik ben nog onzeker hoe alles gaat verlopen. Dit is een nieuwe wereld, een nieuwe fase waar ik liever niet aan was begonnen, maar helaas moet je keuzes maken.

Nu ben ik in afwachting van wanneer er een rekening is geopend en wanneer ik me eerste weekgeld krijg.
Ik vindt het allemaal erg spannend en moet denk ik nog wel een tijdje wennen aan het idee dat het nu in handen van anderen ligt.

Krijg ik gisteren een brief van de gemeente dat ik me papier niet hgeb ingeleverd en dat als ik dit niet doe me rechten omtrent SHV verlies. Dus Maandag maar even bellen dat ik met anderen in zee ben gegaan omdat me 4 weken of langer toch wel te lang zou duren.

pfff een onzekere periode is aangebroken

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2013 om 19:07

Sterkte

Heb je wel nagezocht of je een 'veilig' bedrijf/persoon in de arm hebt genomen? Wat kost de hulp via deze weg?
Bij schuldhulpverlening wordt meestal ook onderzocht of je er op eigen gelegenheid weer uit kunt komen, of dat je de wsnp in moet. Als de belasting niet mee wil werken aan een minnelijk traject, waarbij de schuldeisers aangeven dat ze mee willen werken, wordt meestal wsnp aangevraagd. Weet je al welke kant het op gaat?

miroy

miroy

14-07-2013 om 11:45 Topicstarter

Kaaskopje

Heb het nagekeken en voor nu lijkt het me een goede instantie.

Wat de man me vertelde is dat hij wil voorkomen dat het wsnp wordt, hij gaat voor alleen schuldhulpverlening.
Hij wil alle inkomsten in kaart brengen, alle schulden in kaart bengen en iedereen verzoeken sturen om mee te werken aan een redelijke betalingsregeling.

Hij gaat kijken of ik nog ergens geld heb misgelopen, of dat ik nog ergens recht op heb. Dat wordt allemaal verzameld en wordt er gekeken wie welk deel gaat krijgen. Gelukkig zit ik nog vrij goed onder de 10.000 euro dus hij wil goed kijken wat de mogelijkheden zijn.

Hij gaat voor mij een rekening openen waar ik elke week 80,- leefgeld op krijg gestort, ik mag de kinderbijslag houden, tenzij ik bijv een bekeuring heb ofzo die wordt daar dan van afgehouden.

Verder gaat hij kijken wat er allemaal opgezegd kan worden, zoals bijv lidmaatschap van de fnv, goedkopere maar goede verzekering etc etc.

Verder heb ik met hem gesproken over de ov reiskaart van mijn zoon die hij nodig heeft voor school. Hij gaat bekijken hoeveel dat per week is en laat me weten wat hierin de mogelijkheden zijn.

Ik krijg maandelijks een overzicht van wat hij betaald heeft en hij houdt me op de hoogte van eventuele veranderingen.

Ik vindt het nog allemaal erg spannend, maar ik moet vertrouwen hebben en dat is best moeilijk als je je financiele gebeuren uit handen geeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-07-2013 om 14:26

Miroy

Wij hebben ook budgetbeheer gehad en die bleken allerlei potjes aan te leggen. Ook een potje 'onvoorzien'. Een bekeuring valt onder 'onvoorzien'. Je zou met je hulpverlender kunnen bespreken dat hij zo'n potje aan moet leggen, zodat de kinderbijslag gewoon zonder meer gebruikt kan worden. Anders zit je daar ook weer over in de zenuwen en durf je het niet op te maken aan kleding bijvoorbeeld. Kinderbijslag was voor mij even feest. De stad in voor kleren of schoenen.

mari39

mari39

15-07-2013 om 20:40

Milroy

Het zal per gemeente anders geregeld zijn, maar bij ons is schuldhulpverlening in handen van maatschappelijk werk. Die hebben vrijwilligers die samen met de client en kredietbank het traject ingaan. Eerst proberen minnelijk en anders de wsnp. En dat is gratis. Dus als je moet betalen voor de dienstverlening kun je eens kijken of het bij jou in de gemeente ook zo is geregeld.
Zoals kaaskopje zegt, worden er potjes onvoorzien aangemaakt. De echte onvoorzien, maar ook bijv. om medische kosten te dekken. Vakantiegeld wordt hier ook ingehouden en in mei of juni apart uitgekeerd. Verder worden uit potje onvoorzien ook verjaardagsgeld betaald, als je dat wil (en als er genoeg op staat).
Zonder dat je het weet heb je vaak veel onnodige of te uitgebreide pakketten voor verzekering etc. Kijk bijv. Eens naar je tv pakket. Kan soms veel per maand schelen. Verder kom je in onze gemeente, als het inkomen laag genoeg is, in aanmerking voor de gemeentepas. Geeft veel korting voor oa. Clubjes voor kinderen. En de gemeente hier heeft voor mensen op (heel) laag inkomensnivo een collectieve zorgverzekering. Maar zoals gezegd dat kan voor iedere gemeente anders zijn.

miroy

miroy

16-07-2013 om 08:22 Topicstarter

Man39

er zit een kleine beijdrage aan, maar hij gaat bij de gemeentelijke sociale dienst bijzondere bijstand aanvragen hiervoor, waardoor het mij niets gaat kosten.

Hij zei tegen mij dat ik bijv. mijn levensverzekering kan opzeggen omdat ik ook een uitvaartverzekering heb.

Ik heb nog nooit gehoord van een gemeentepas hier in de stad, zou het kunnen navragen natuurlijk.
Mijn kinderen zijn al jong volwassenen en gaan niet meer op clubjes o.i.d. wel wil mijn zoon graag zangles, dus zou met hem kunnen bespreken hoe dat zou kunnen worden betaald.

Er is hier een collectieve ziektenkostenverzekering vanuit de gemeente, aangezien ik dadelijk een aanvullende uitkering nodig heb naast mijn ww ( als deze wordt goedgekeurd) Zou het kunnen zijn dat mijn ziektekostenverzekering wordt omgezet naar collectief.

Ik ben nog helemaal nieuw in dit gebeuren dus alle tips en adviezen zijn van harte welkom

Nvvk

Wel goed opletten of deze persoon is aangesloten bij nvvk. Indien hij dat niet is en her minnelijke schuldhuloverlenings traject mislukt, kan je niet in de wsnp. Moet je van voor af aan beginnen bij een bij nvvk aangesloten bedrijf.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

schuldhulp mag niet tegen betaling

http://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/opinie/columns/kat-in-t-nauw.9094098.lynkx
"Gelukkig geldt een verbod op schuldhulp tegen betaling. Maar hoe lang nog?"
Volgens mij ben je verplicht om je te melden voor schuldhulpverlening bij je gemeente. Er zijn wel andere constructies als bewindvoering of beschermingsbewind maar als het om schuldhulpverlening gaat mag dat zomaar niet. Vandaar dat de gemeente zich bij je meldt denk ik.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-10-2013 om 16:09

Schuldhulpverlening

Ik heb zelf van 2007 tot en met 2010 in de WSNP gezeten nadat het minnelijk traject via de gemeente op niets uitliep omdat een van de schuldeisers niet mee wilde werken. Dat minnelijk traject liep toen al ruim een jaar.

Schuldhulpverlening moet altijd bij de gemeente aangevraagd worden; je mag niet zonder kennisgeving aan de gemeente op eigen houtje met iemand in zee gaan. Er zijn helaas heel veel malafide schuldhulpverlenende personen en bedrijfjes die alleen maar zoveel mogelijk geld willen incasseren van hun cliënten en die de schuldsanering niet correct uitvoeren waardoor jij uiteindelijk zwaar de dupe wordt. Kijk dus eerst of jouw schuldhulpverlener is aangesloten bij de NVVK (www.nvvk.eu); zo niet, ga dan niet met hem in zee! http://www.wsnp.rvr.org/registers/Gemeentelijke%20Instanties/index.cfm?section=burger
Je moet de aanvraag bij de gemeente zsm indienen. Dat het enige tijd duurt is helaas normaal omdat de vraag naar schuldhulp steeds groter wordt en men het moet doen met beperkte mankracht en tijd. Vier weken valt nog mee. Echter vanaf het moment dat de aanvraag binnen is mogen schuldeisers al geen geld meer innen en aanmaningen sturen. Uiteraard mag jij dan ook geen nieuwe schulden meer maken.

Als jouw gemeente een collectieve ziektekostenverzekering heeft voor de laagste inkomens ben je verplicht deze te nemen. Dat is gunstig want voor een relatief lage premie ben je goed verzekerd.
De meeste gemeentes hebben ook iets als een gemeente/stadpas of aantrekkelijke aanbiedingen en gratis uitjes/activiteiten voor mensen met een laag inkomen. Vraag daar zeker naar, als het al niet ter sprake komt. Verdiep je ook in het recht op bijzondere bijstand want dat kan heel veel geld schelen.

De schuldsanering is een geweldige kans om uit de schulden te komen, financieel weer gezond te worden en uiteindelijk weer met een schone lei te kunnen beginnen. Maar het is een loodzwaar en langdurig traject. Je moet heel goed je rechten en plichten weten en jezelf vooral goed van tevoren informeren. Ik heb heel veel gehad aan het WSNP Forum (ook als je in het minnelijk traject zit) http://www.wsnpforum.messageboard.nl/forum/index.php?acceptcookie=true&;
Succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.